Gå til innhold

Hvorfor er du for/imot innvandring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er dette tilsynelatende ikke en overfallssak. Det er overgrep, spesielt på grunn av jentas alder, men ikke voldtekt i ordets strengeste forstand. Sex med mindreårige er ikke uvanlig i norske miljøer heller, det spesielle her er at de tydelig har vært flere om det. Det synes å være et kulturellt trekk. (Nå sies det ingen ting om hvilken kultur det er snakk om.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er dette tilsynelatende ikke en overfallssak. Det er overgrep, spesielt på grunn av jentas alder, men ikke voldtekt i ordets strengeste forstand. Sex med mindreårige er ikke uvanlig i norske miljøer heller, det spesielle her er at de tydelig har vært flere om det. Det synes å være et kulturellt trekk. (Nå sies det ingen ting om hvilken kultur det er snakk om.)

 

Geir :)

:wallbash: uff mye mindre ille da, og fortsatt tar ikke bort fakta..

Lenke til kommentar

Om det er mindre ille at det tilsynelatende kan ha vært "frivillig" fra offerets side kan diskuteres. Jeg er selv bestefar til to jenter på den alderen (10 og 14) og ville hentet fram hagla om jeg fikk høre om noe sånt. (Hvis jeg hadde en hagle.)

 

Men er det ikke brukt vold, så kan vi heller ikke bruke det som eksempel på overfallsvoldtekter.

 

Vi diskuterte for noen måneder siden en sak fra Finmark, der en ung gutt ble tiltalt og dømt for sex med mindreårige jenter, alle parter norske. Det er betegnende at hverken gutten eller jentene så på det som overgrep. Jentene mente selv det var kjærlighet, men siden han hadde flere forhold samtidig så kjøpte ikke retten det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Innvandring ja. Det evige spørsmål.

Jeg trur vi har godt av andre kulturer, men det har desverre gått for langt i dette landet.

 

Vet ikke om det er rasistisk av meg å si at jeg lurer fælt på hvorfor vi har en kulturminister som ikke har norske foreldre. Hun er kanskje flink, men jeg synes desverre ikke hun burde være i norsk kulturministerpost. Men, det er vel det som er kulturen vår om dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Innvandring ja. Det evige spørsmål.

Jeg trur vi har godt av andre kulturer, men det har desverre gått for langt i dette landet.

 

Vet ikke om det er rasistisk av meg å si at jeg lurer fælt på hvorfor vi har en kulturminister som ikke har norske foreldre. Hun er kanskje flink, men jeg synes desverre ikke hun burde være i norsk kulturministerpost. Men, det er vel det som er kulturen vår om dagen.

 

Hvis hun ikke hadde vært flink, ville det da vært greit? Jeg forstår ikke poenget ditt, men tror ikke det er rasistisk, kanskje heller litt fordomsfullt

Lenke til kommentar

http://www.norskkultur.com/index.php?/nor/Hva-er-norsk-kultur

 

"Hva er norsk kultur?

Norsk kultur er det komplekse hele som inkluderer norske tradisjoner for kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker, ferdigheter og vaner som er utviklet gjennom vår historie og som vi har lært i egenskap av å være medlemmer av det norske samfunn"

 

Jeg er jo ikke helt sikker på oppveksten hennes, men jeg tviler på at det har vært mye norsk tro(det er vel religion de mener med tro her?), moral, skikker og vaner som vi har lært i egenskap av å være medlemmer av det norske samfunn i hennes pakistanske familie. Men, som sagt så er jeg jo ikke sikker. Kan jo godt hende hun egner seg bedre enn mange etniske nordmenn. Hvem vet. Jeg stiller bare et spørsmål om det.

Nordmenn har vært i landet forholdsvis lenge, mens det ikke var veldig mye innvandring før 70-tallet. Jeg synes da ikke mennesker med annen bakgrunn kan mene at de er innøvd med disse prinsippene. Jeg kjenner mange fine mennesker som ikke har bakgrunn herfra, men jeg synes ikke f.eks en av mine venner skulle hatt noe med en kulturpost å gjøre. Ta f.eks en venn jeg har som er muslim. De lever forsåvidt vanlig, men innenfor heimen er det ikke et snev av norsk kultur. Ikke er det norske tradisjoner heller. Jeg ville synes det var rart om han hadde blitt kulturminister når han er vokst opp i en familie som aldri praktiserer norske vaner, tro, tradisjoner, kultur og skikker.

Men, igjen. Jeg vet ingenting om Tajik's oppvekst annet enn at hun har pakistanske foreldre. Det kan godt hende de har integrert seg mer enn jeg trur.

 

Fordomsfull? Tja, jeg er tvilende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

http://www.norskkult...er-norsk-kultur

 

"Hva er norsk kultur?

Norsk kultur er det komplekse hele som inkluderer norske tradisjoner for kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker, ferdigheter og vaner som er utviklet gjennom vår historie og som vi har lært i egenskap av å være medlemmer av det norske samfunn"

 

Jeg er jo ikke helt sikker på oppveksten hennes, men jeg tviler på at det har vært mye norsk tro(det er vel religion de mener med tro her?), moral, skikker og vaner som vi har lært i egenskap av å være medlemmer av det norske samfunn i hennes pakistanske familie. Men, som sagt så er jeg jo ikke sikker. Kan jo godt hende hun egner seg bedre enn mange etniske nordmenn. Hvem vet. Jeg stiller bare et spørsmål om det.

Nordmenn har vært i landet forholdsvis lenge, mens det ikke var veldig mye innvandring før 70-tallet. Jeg synes da ikke mennesker med annen bakgrunn kan mene at de er innøvd med disse prinsippene. Jeg kjenner mange fine mennesker som ikke har bakgrunn herfra, men jeg synes ikke f.eks en av mine venner skulle hatt noe med en kulturpost å gjøre. Ta f.eks en venn jeg har som er muslim. De lever forsåvidt vanlig, men innenfor heimen er det ikke et snev av norsk kultur. Ikke er det norske tradisjoner heller. Jeg ville synes det var rart om han hadde blitt kulturminister når han er vokst opp i en familie som aldri praktiserer norske vaner, tro, tradisjoner, kultur og skikker.

Men, igjen. Jeg vet ingenting om Tajik's oppvekst annet enn at hun har pakistanske foreldre. Det kan godt hende de har integrert seg mer enn jeg trur.

 

Fordomsfull? Tja, jeg er tvilende.

 

Jeg synes definisjonen av kultur bør være eks. demokrati og rettssystem - det øvrige som blir mer for små detaljer å regne må nesten bevise at det er verdifullt nok, i konkurranse med nye verdier og andres verdier, som disse andre bringer med seg når de flytter hit til lands.

 

Jeg synes Hadjia har gjort en god figur til nå, men skal så klart ikke særbehandles fordi hun har et spesielt opphav, heller - så da får hun fortsette å levere, slik vi andre må

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Vet ikke om det er rasistisk av meg å si at jeg lurer fælt på hvorfor vi har en kulturminister som ikke har norske foreldre. Hun er kanskje flink, men jeg synes desverre ikke hun burde være i norsk kulturministerpost. Men, det er vel det som er kulturen vår om dagen.

Det er sunn fornuft å være motstander av at kulturministeren ikke er vokst opp under norske tradisjoner. Glem rasisme. Å være skeptisk til andre kulturer er helt naturlig. Svakt av deg å unnskylde at du ikke synes hun bør være minister. Hun er en representant for en minoritet i dette landet.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg er imot innvandring, hmm...

Innvandring i seg selv synes jeg er greit, tanken er god, med tanke på at det er slik at folk som blir forfulgt, eller er homofile osv. som blir forsøkt drept av myndighetene sine kan flykte til andre land, det er helt greit!

 

Men i Norge funker ikke dette helt i praksis, hvis du tar en tur øst for Jernbanetorget, finner du ikke Nordmenn og dette er faktisk ikke en overdrivelse heller. Og en god del av dem har ikke noe til overs for oss nordmenn, nå mener jeg såklart ikke alle men en god del av dem.

 

Hvis du drar til Grønland, finner du telesjapper med pakistanske mobilselskap og mange andre pakistansk-kulturmessige butikker og sjapper, det er så klart greit å ha en del av det i og med at de er fra et annet sted, men nå er de kommet til Norge og skal de komme hit skal det ikke være sånn at vi skal forholde oss til dem, droppe kristlige tradisjoner osv. siden de skal få lov å komme hit i landet og leve, når 25% av de er flyktninger som flykter fra å bli drept av myndighetene eller krig osv.

 

I tillegg forventer hver eneste av de innvandrerne at deres religion skal utfoldes like godt som Norges opprinnelige religion. De krever moskeer og hijaber. En god del av dem kommer hit også kun fordi de vet at Norge deler ut gratis penger og dette kommer de da hit og utnytter fullt ut. (Det skjønner jeg godt, men det viser bare hvor elendig innvandringssystemet er)

 

Etter et par år da hvor de har sendt inn ungene sine på skole, fått gratis penger fra barnetrygd, nav osv osv og brent av oss skattebetalere tusenvis av kroner, er det faktisk hundrevis med eksempler på at de utnytter dette og drar tilbake til hjemlandet sitt igjen og bor resten av livet i luksus med badebasseng, villa osv fra pengene de har utnyttet oss for.

 

Og nå kommer det sikkert en eller annen wannabe-FN fredsmegler og sier at jeg er rasist og trekker alle i en bås, men jeg sier ikke alle, for en håndfull av dem integrerer seg og oppfører seg ordentlig, og det er ikke meningen å dra alle inn i en bås selv om det kan virke sånn, men når det er så utrolig mange av dem som oppfører seg dårlig, blir det slik. Og jeg er ikke rasist overhodet, eller imot innvandring fordi mine foreldre er det eller lignende, dette er noe som har utviklet seg fra jeg var liten av.

 

På ungdomsskolen gikk jeg på en byskole (ja jeg bor i oslo) og der har det hendt utallige ganger at det har kommet innvandrerungdommer (pakistanere, somalere osv.) å leker tøffe, og skal liksom prøve å starte slosskamp mot oss Nordmenn, og vi spør om hvorfor og hva vitsen er, og svaret vi får har vært blant annet: "Dere er Nordmenn, vi er trent opp hjemme til å ikke like eller være venn med dere", "Dere er Nordmenn, vi har ingen respekt for dere, dumme kristne" osv. Og dette er det som irriterer meg hensynsløst!

 

Dette er hva jeg reagerer på, og derfor synes jeg at når innvandrere kommer til landet, skal de gjennomgå en test, hvor de skal leve etter Norske regler og levemåter i 1-2 uker, og få en skriftlig test om Norske væremåter og normer. Hvis personen består skal personen ha et obiligatorisk Norskkurs hvor personen skal lære seg Norsk, og det vil komme en eksamen til slutt.

 

Det folk snakker om at innvandrere burde lære seg Norsk kultur osv, mener jeg bare er tull, jeg tror ikke en somaler blir mer Norsk av å høre på folkemusikk og av å lese Asbjørnsen & Mos folkeeventyr..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, så det er bare en "håndfull" som integrerer seg - greit nok, det er det du ser

 

Og det er akkurat det motsatte av hva jeg ser.

 

Og jeg antar ingen av oss er svaksynte, så hvorfor ser vi det så forskjellig, tror du?

Lenke til kommentar

Det er sunn fornuft å være motstander av at kulturministeren ikke er vokst opp under norske tradisjoner. Glem rasisme. Å være skeptisk til andre kulturer er helt naturlig. Svakt av deg å unnskylde at du ikke synes hun bør være minister. Hun er en representant for en minoritet i dette landet.

 

Norske tradisjoner..... Hahahaha

 

Hvem av dere to tror dere følger norske tradisjoner? Prøv å bruk hodet litt, se deg rundt og tenk litt igjen.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Javel, så det er bare en "håndfull" som integrerer seg - greit nok, det er det du ser

 

Og det er akkurat det motsatte av hva jeg ser.

 

Og jeg antar ingen av oss er svaksynte, så hvorfor ser vi det så forskjellig, tror du?

 

Det er akkurat det jeg ser, grunnen til vi kanskje ser det så forskjellig er vel kanskje fordi jeg går aktivt på skole hvor det er elever fra både Oslo Øst og Vest, med nasjonaliteter fra rundt 30 land, og jeg ser tilfellene hver eneste dag, mens du kanskje sitter hjemme å leser klassekampen og tror at alle innvandrere er like integrert som oss nordmenn. Mens jeg opplever at de blir sure for at vi feirer Norske kristelige høytider, at de sier rett ut at de blir oppdratt hjemmefra til å ikke stole på og hate på oss Nordmenn osv, hver eneste dag... Hvis du mener dette er en måte å integrere seg på, så er du sikkert like svaksynt som Ræv Stoltenberg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er akkurat det jeg ser, grunnen til vi kanskje ser det så forskjellig er vel kanskje fordi jeg går aktivt på skole hvor det er elever fra både Oslo Øst og Vest, med nasjonaliteter fra rundt 30 land, og jeg ser tilfellene hver eneste dag, mens du kanskje sitter hjemme å leser klassekampen og tror at alle innvandrere er like integrert som oss nordmenn. Mens jeg opplever at de blir sure for at vi feirer Norske kristelige høytider, at de sier rett ut at de blir oppdratt hjemmefra til å ikke stole på og hate på oss Nordmenn osv, hver eneste dag... Hvis du mener dette er en måte å integrere seg på, så er du sikkert like svaksynt som Ræv Stoltenberg.

 

Jeg har levd sammen med, jobbet sammen med, og fungerer fremdeles sammen med alle typer mennesker. Ikke leser jeg noe særlig i aviser heller. Og den beste måten jeg har erfart integrering på, er å være sammen med dem. Har enda ikke opplevd en eneste negativ hendelse, som jeg kunne relatere til at noe er spesielt feil med disse menneskene.

 

Men det som virker kjent, er det du sier om hvor de får disse feil signalene fra - og det er hjemmefra. Jeg tror det gjelder oss også - jeg tror noen av oss har foreldre, eller andre i slekta som sprer sine egne fordommer videre, og du blir da bare en som bringer stafettpinnen videre, og ingen kommer godt ut av det.

Lenke til kommentar

Jeg har levd sammen med, jobbet sammen med, og fungerer fremdeles sammen med alle typer mennesker. Ikke leser jeg noe særlig i aviser heller. Og den beste måten jeg har erfart integrering på, er å være sammen med dem. Har enda ikke opplevd en eneste negativ hendelse, som jeg kunne relatere til at noe er spesielt feil med disse menneskene.

 

Men det som virker kjent, er det du sier om hvor de får disse feil signalene fra - og det er hjemmefra. Jeg tror det gjelder oss også - jeg tror noen av oss har foreldre, eller andre i slekta som sprer sine egne fordommer videre, og du blir da bare en som bringer stafettpinnen videre, og ingen kommer godt ut av det.

 

Nå vet ikke jeg hva du jobber som, men du virker som en smart og sofistikert kar og tipper du har en eller annen god utdannelse og en god jobb, og du har vært på den heldige siden å fått møtt noen integrerte innvandrere, eller noen som er adoptert, og at du ikke har forstått forskjellen eller lignende.

 

Det har ikke jeg, jobb er valgfritt og integrerte og vanlige mennesker får seg jobb, mens ungdomsskole og grunnskole er obiligatorisk og noe alle må gå på, så der får jeg også møtt folk som ikke er integrerte, noe jeg tviler du ville fått møtt på jobben din.. Så jeg har en helt annen erfaring på innvandrere enn deg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå vet ikke jeg hva du jobber som, men du virker som en smart og sofistikert kar og tipper du har en eller annen god utdannelse og en god jobb, og du har vært på den heldige siden å fått møtt noen integrerte innvandrere, eller noen som er adoptert, og at du ikke har forstått forskjellen eller lignende.

 

Det har ikke jeg, jobb er valgfritt og integrerte og vanlige mennesker får seg jobb, mens ungdomsskole og grunnskole er obiligatorisk og noe alle må gå på, så der får jeg også møtt folk som ikke er integrerte, noe jeg tviler du ville fått møtt på jobben din.. Så jeg har en helt annen erfaring på innvandrere enn deg.

 

Takk for at du tror jeg er godt utdannet og har ordnet meg vel i livet, og det synes jeg også at jeg har. Men jeg er nok helt vanlig, vanlig skolegang, vanlig jobb, vanlig kone, og vanlige barn - ganske kjedelig type, tror jeg mange vil si som ser meg på avstand.

 

Men det jeg har vært heldig med er å få bo sammen med fattigfolk, og fungere sammen med - sånne som eks innvandrer til oss, og jeg har vært heldig, som via jobb har fått være leder for kulturelt sammensatt team av arbeidere. Og nå i de senere år, har jeg holdt på med så kalt "miljøarbeid", hvor jeg har jobbet både med vanlige norske barn og ungdommer, men i tillegg også fått jobbe direkte med å integrere enslige mindreårige asylsøkere.

 

Så det er med en slik bakgrunn jeg har fått mine erfaringer som så har dannet holdninger og synet på "fremmede"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...