Gå til innhold

Hvorfor er du for/imot innvandring?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Norskkurs. Eller prøver du å si at de heller ikke vil snakke med dem...?

Nei, jeg prøver å si at hvis alle parter har en positiv innstilling til hverandre, og dermed sosialiserer, så slår vi to fluer i en smekk - vi blir kjent med hverandre, og vi lærer dem å snakke språket vårt. Å peke fingeren til at de har jo norskkurs, er vel og bra, men for at det skal gå litt fortere med språkforståelse og integrering, kan vi sammen gi dem norskurs 24/7

Å lære språk ved å sitte i et klasserom å bli fortalt det, er som å sitte ved bassengkanten for å lære seg å svømme.

Her er et godt eksempel på det jeg snakker om - her får en utlending best mulig hjelp av oss alle (og det er en ekstra glede å bruke et eksempel som er hentet fra dette forumet - man trenger ikke se så langt altså ...):

Jeg lærer norsk nå

Hei, Jeg er en bygenner til norsk.

Jeg læret for 3 måneder siden.Men Jeg gikk ikke på skolen, bare læret av meg selv.

Derfor jeg har ikke mye tiden til bruk norsk i dagliglivet.

Hvis mulig,jeg ønsker å finne noen å kommunisere på norsk her.

Jeg kan lære deg kinesisk i bytte

Takk!

Så, det handler om effekt og kvalitet - jeg trodde det var det du ettersøkte ...?

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi (etniske nordmenn) har åpenbart en egeninteresse av at integreringen lykkes best mulig. Altså bør vi bidra så godt vi kan til at de blir integrert. Og ja, selvsagt avhenger det av at innvandreren selv vil integreres. Men uten vår hjelp blir det så mye tyngre.

Jeg bør kanskje gjøre unntak for de som egentlig ikke vil ha innvandring uansett, de "tjener" selvsagt på at integreringen går dårlig slik at de får nok av skrekkeksempler å henvise til...

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, og det er jo bra(sett bort ifra at han er en politiker) Men nå tenkte jeg på statistisk signifikante eksempler.

.

Overall, Muslim Americans have a generally positive view of the larger society. Most say their communities are excellent or good places to live.

[*]A large majority of Muslim Americans believe that hard work pays off in this society. Fully 71% agree that most people who want to get ahead in the United States can make it if they are willing to work hard.

[*]The survey shows that although many Muslims are relative newcomers to the U.S., they are highly assimilated into American society. On balance, they believe that Muslims coming to the U.S. should try and adopt American customs, rather than trying to remain distinct from the larger society. And by nearly two-to-one (63%-32%) Muslim Americans do not see a conflict between being a devout Muslim and living in a modern society.

[*]http://www.pewresearch.org/2007/05/22/muslim-americans-middle-class-and-mostly-mainstream/

Lenke til kommentar

Overall, Muslim Americans have a generally positive view of the larger society. Most say their communities are excellent or good places to live.

[*]A large majority of Muslim Americans believe that hard work pays off in this society. Fully 71% agree that most people who want to get ahead in the United States can make it if they are willing to work hard.

[*]The survey shows that although many Muslims are relative newcomers to the U.S., they are highly assimilated into American society. On balance, they believe that Muslims coming to the U.S. should try and adopt American customs, rather than trying to remain distinct from the larger society. And by nearly two-to-one (63%-32%) Muslim Americans do not see a conflict between being a devout Muslim and living in a modern society.

[*]http://www.pewresear...tly-mainstream/

Og det er vel og bra. Hvis du sjekker mitt opprinnelige spørsmål til Frihetens regn, så gjelder ikke mitt spørsmål kun muslimer, men all innvandring. Deriblant meksikanske gjenger.

Lenke til kommentar

Og det er vel og bra. Hvis du sjekker mitt opprinnelige spørsmål til Frihetens regn, så gjelder ikke mitt spørsmål kun muslimer, men all innvandring. Deriblant meksikanske gjenger.

Ifølge denne rapport integrerer meksikanere bedre enn tidligere europeere

http://www.migrationpolicy.org/pubs/integration-jimenez.pdf

Noe etniske gjenger ikke beviser dårlig integrering generellt

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har tradisjonelt ikke vært veldig for eller veldig mot, men har nok blitt mer motstander med tida. De fleste innvandrerne jeg kjenner er kjempebra folk, men jeg synes det passer dårlig at vi skal importere store mengder religiøse i en tid hvor nordmenn flest er i ferd med å gravlegge kristendommen en gang for alle. Religion hører ikke noensteds hjemme, ihvertfall ikke etter alt som har skjedd de siste århundrene.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Religion hører ikke noensteds hjemme, ihvertfall ikke etter alt som har skjedd de siste århundrene.

Det er vel bedre å se og høre den man snakker med, fremfor å stå på avstand å rope til hverandre. Er ellers enig i det du sier, men vi kommer ikke unna at religioner finnes, og det finnes de som også tror på dem. Det er når vi skyver fra oss problemet, at problemet bruker å forsterkes, og til slutt biter det oss i nakken

Nei, det er bedre med en synlig fiende, enn en skjult

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg har tradisjonelt ikke vært veldig for eller veldig mot, men har nok blitt mer motstander med tida. De fleste innvandrerne jeg kjenner er kjempebra folk, men jeg synes det passer dårlig at vi skal importere store mengder religiøse i en tid hvor nordmenn flest er i ferd med å gravlegge kristendommen en gang for alle. Religion hører ikke noensteds hjemme, ihvertfall ikke etter alt som har skjedd de siste århundrene.

Hva har religion gjort til nordmenn i de siste 50 aar som er saa galt?

Lenke til kommentar

Den største grunnen til at jeg er imot innvandring er at mange innvandere ikke klarer å innordne seg i samfunnet. Mange faller utenfor, og vil aldri bli i stand til å betale skatt [1]. Det er vel ganske opplagt at det er begrenset hvor mange uproduktive innvandrere vi kan ta inn?

Dette gjelder også evnen til å akseptere spillereglene i samfunnet. Mange muslimer har f.eks. problemer med å akseptere at vi har ytringsfrihet i Norge [2], og at kvinner og homofile har rettigheter [3]. Det er også begrenset hvor mange muslimer vi kan ta inn før det også blir et alvorlig samfunnsproblem.

Som dere skjønner så er jeg først og fremst mot ikke-vestlig innvandring, særlig fra muslimske land. Innvandring fra Sverige eller Nederland er ikke spesielt kontroversielt, og det er egentlig en egen debatt på siden av debatten om ikke-vestlige innvandring fra land med inkompatible kulturer og holdninger.

[1] http://e24.no/makro-...e-dyrt/20055747

[2] http://www.vg.no/nyh...?artid=10069238

[3] http://www.ostkantavisa.no/nyheter/islamsk-rads-nestleder-avviser-ikke-dodsstraff-for-homofile-1.4967957

Endret av loddy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skulle tro det, men det er bare det at sosialistene på stortinget er vanvittig dårlige i matematikk. De forstår ikke at dette faktisk setter hele velferdsstaten i fare. En velferdsstat alle som jobber stoler på at skal utbetale pensjoner, ta seg av dem når de er gamle, eventuelt sørge for deres barn dersom de har medfødt sykdom eller må uføretrygdes osv.

Det er langtfra alle som kommer til Norge som fortjener den sjansen de får. Faktisk de færreste. Og det viser arbeidslivsstatistikkene i all tydelighet når opptil 2/3 som har bodd her i 20 år eller lengre er uføre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man skulle tro det, men det er bare det at sosialistene på stortinget er vanvittig dårlige i matematikk. De forstår ikke at dette faktisk setter hele velferdsstaten i fare. En velferdsstat alle som jobber stoler på at skal utbetale pensjoner, ta seg av dem når de er gamle, eventuelt sørge for deres barn dersom de har medfødt sykdom eller må uføretrygdes osv.

Det er langtfra alle som kommer til Norge som fortjener den sjansen de får. Faktisk de færreste. Og det viser arbeidslivsstatistikkene i all tydelighet når opptil 2/3 som har bodd her i 20 år eller lengre er uføre.

Velferdsstaten trenger to ting:

1 nok unge mennesker til å støtte de eldre

2 De fleste må være produktive og jobbe

Når du har store antall fremmede innvandrer, så begynner mange å miste tillit i (2) selv om problemet kan være dårlig integrering politikk og rasisme mer enn manglende vilje til å jobbe

Løsningen kan være å kreve noe fra innvandrere før de kvalifisere for uføre, enten å lære norsk eller å jobbe for staten og ikke gi statsborgerskap før de er allerede produktive

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er generell motstander av innvandring. Ikke fordi jeg er spesielt fremmedfiendtlig, men fordi vårt samfunn er for lite og sårbart. Store deler av norsk samfunn og familiestrukturer er i ferd med å gå i oppløsning.

Før var vår kultur langt mer kollektivistisk i form, og da hadde vi sterkere familiestrukturer, vil jeg tro du er enig med meg i - og siden mange av innvandrerne utenfor eu/eøs kommer fra sterkt kollektivistiske kulturer, burde vel det kunne bli positivt, ved at vi høyner andelen som holder denne litt konservative verdien som viktig, eller hva tror du?

Lenke til kommentar

Har du noen indikasjon på at det skyldes innvandringen? De fleste innvandrere idag er enten fra andre nordiske land, eller de er muslimer eller katolikker. De to sistnevnte tar i hvertfall ikke familien mindre alvorlig enn oss, snarere tvert om.

Geir :)

Om jeg flyttet til Pakistan hadde ikke jeg forsøkt å innordne meg etter pakistanske familiestrukturer, og det samme gjelder andre veien. Det dreier seg nok først og fremst om respekt og forståelse for den kulturen man flytter til. Jeg kan ikke se annet enn at dagens innvandringsnivå skaper et fragmentert samfunn.

Det er vel det som kalles et multikulturelt samfunn..

Endret av Konformisten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før var vår kultur langt mer kollektivistisk i form, og da hadde vi sterkere familiestrukturer, vil jeg tro du er enig med meg i - og siden mange av innvandrerne utenfor eu/eøs kommer fra sterkt kollektivistiske kulturer, burde vel det kunne bli positivt, ved at vi høyner andelen som holder denne litt konservative verdien som viktig, eller hva tror du?

Det er forsåvidt et godt poeng. Jeg vil tro at de kulturene du snakker om blir for tallrike og "fremmedartede" til at vi får til en så sterk integrering, i hvert fall i løpet av min levetid.

Lenke til kommentar

Økonomisk, kulturelt og genetisk sett har et land godt av å ha betydelig innvandring.

Problemet oppstår når innvandrerne kommer for å ta så mye som mulig uten å bidra, ikke vil integreres, og ikke vil ha seg med de som allerede bor der. Da er det ikke innvandring, men invasjon og en form for imperialisme.

Istedet for å bli en sterkere nasjon med stor genetisk divergens og en sunn kultur og økonomi blir vi et splittet samfunn av noen få brede grupper med store motsetninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...