Gå til innhold

Gå over til Unbuntu - spørsmål ang gaming.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å gå over til Unbuntu ifra Windows 7 for å prøve hvordan det er, og da jeg spiller veldig mye så lurer jeg på om dette kan påvirke på noen måte? F.eks at jeg må bruke tilleggs program for å f.eks spille spill som World of Warcraft, Leauge of Legends, Counter-Strike Source osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok gå for dual-boot ja, men mange spill er veldig enkelt å sette opp. Prøv å bruke Ubuntu mer og mer, og plutselig en dag vil du ikke trenge Windows lenger.

WoW fungerer utmerket, og både LoL og CS:S er kjent for å fungere utmerket. Du bruker noe som heter Wine, og gjerne sammen med et verktøy som heter PlayOnLinux som hjelper deg med å installere spillene.

- Hvor kjent er du med Linux? Har du brukt det før?

- Hvilken maskinvare har du, eller eventuelt skal kjøpe?

Det er bare hyggelig å hjelpe om du skulle støte på problemer :)

Lenke til kommentar

Faktisk kan du få ganske heftig ytelse på wow under linux med nvidia, med en liten hack. Verdt et forsøk hvis du vil kjøre raid med full pupp.

Først sørg for å ha ny nok nvidia-driver, minimum versjon 310. Installer wine, så kan du starte wow fra kommandolinja med:

LD_PRELOAD="libpthread.so.0 libGL.so.1" __GL_THREADED_OPTIMIZATIONS=1 wine /sti/til/wow.exe -opengl

CS kommer til linux gjennom steam i løpet av noen måneder, og vil kjøre bedre på linux når det kommer.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Har egentlig ingen erfaring med Ubuntu, er bare att for meg så virker dette som fremtiden og en bedre løsning enn hva windows tilbyr.

Ang det med spill, er det mye styr eller er det nesten ingenting å bry seg om så fort man har satt seg inn i det? Og det du nevnte med CS? Vil det si at selv om Steam er tilgjengelig på Linux så er ikke CS det? B.a ikke BO2?

Og for han som lurte, har nettopp bestillt meg en ny PC med i5 2500k, Asus z77 og hd7850:)

Ifølge denne

så har de planer om å gjøre gaming mer tilgjengelig for Linux, om jeg ikke tar helt feil da. Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Selv om Steam er tilgjengelig (fremdeles beta?) for linux, så må også spillene ha linux støtte1, noe de aller fleste ikke har. Forhåpentligvis så vil dette bedre seg.

Spill med linux støtte, tilgjengelig via Steam: http://store.steampo...m/browse/linux/

Edit: 1Unntaket er hvis de lar seg kjøre via Wine eller tilsvarende med tilfredsstillende ytelse. Som nevnt, noen kjører bedre i linux enn windows, og andre verre.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Straks Wine og PlayOnLinux er på installert, så skal de overnevnte spillene være omtrent like enkelt å installere som i Windows.

Jeg har ikke sett en dato for når CS:S kommer til Linux, men det er ikke blant de 41 spillene i Steam for Linux i dag.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Hvis du primært bruker maskinen til spill har du lite å hente på Linux. Alt tyder på at det blir å endre seg i løpet av året, men slik ståa er pr dags dato har du en håndfull AAA tittler som fungerer uten bruk av Wine. Har du dog lyst å lære noe nytt og awesome er det bare å kjøre på!

Kan som flere her bekrefte at alle tre tittlene kjører fint med Wine :)

JDqKVh.jpg

flere bilder: http://imgur.com/a/arzPa#0

Lenke til kommentar

Sånn generelt er ikke Linux den enkleste veien å gå hvis spilling er viktig for deg. Noen spill fungerer helt fint, andre krever større eller mindre grad av knoting og mange fungerer rett og slett ikke. Spill på Linux går helt klart i riktig retning, men hvis gaming er hovedfokus så kan jeg per i dag ikke å anbefale Linux som eneste operativsystem :)

Endret av hernil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det 100 år siden jeg har brukt Windows i noen særlig grad, men det er vel fortsatt en yndet virusplattform og har et registry som baller på seg slik at ytelsen degraderes over tid, leveres med en dynge junkprogrammer fra produsenter, osv. osv.

Så hvis du vil prøve Ubuntu, kan du jo tenke at du bruker Ubuntu til alle de daglige oppgavene, og så bruker du Windows kun til spill. Tanken er da at du over tid vil beholde den ytelsen du har på en nyinstallert Windows over mye lengre tid.

Alternativer du også kan vurdere er å kjøre Ubuntu i VMWare Player på Windows, eller eventuelt prøve å kjøre spill som Wine &co ikke klarer under Windows i VMWare Player på Linux. Det siste er neppe noe sjakktrekk hva gjelder ytelse, men kan ihvertfall prøves som en siste utvei. Den andre varianten - Linux under VMWare på Windows er utvilsomt den enkleste måten å prøve ut linux på. Du finner ferdige images med Ubuntu via "appliances" linken hvis du roter litt rundt på vmware.com når du laster ned Player.

Men i det store og hele er det nok som alle andre skriver ovenfor, hvis spill er den primære bruken er det ikke nødvendigvis Linux som er den beste plattformen.

Lenke til kommentar

De spillene som diskusjonsstarter har nevnt er kjent for å virke veldig bra i Linux, hvis han vil spille spill utover det som viser seg å være problematiske så er det bare å ha dual-boot tilgjengelig. Men det han mest sannsynlig vil oppdage over tid er at behovet for å reboote over til Windows blir mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...