Gå til innhold

[Løst] Nytt objektiv til Nikon D40x, verdt investeringen?

Anbefalte innlegg

Autofokus virker ikke (kameraet vil ikke ta bilder, når autofokus er slått på). Antar at jeg trenger et nytt objektiv.

Er det verdt investeringen å kjøpe et nytt "Nikon DX 18-55 f/3.5-5.6 VR" objektiv, til 600-800,-. Eller er kameraet alt for utdatert til å forsvare en slik investering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke kameraet vil ta bilde så er ikke bildet riktig fokusert, prøver objektivet og fokusere eller er det helt dødt hører du motorlyd fra objektivet?

Du burde finne ut av dette først så du ikke kjøper et nytt objektiv og fortsatt ikke får fokusert siden feilen ligger i kameraet, kanskje teste med et annet objektiv først?.

Hvis og eventuell du kjøper et nytt objektiv så er ikke kameraet utdatert, og du kan jo senere ta med deg objektivet til et nyere kamerahus.

Lenke til kommentar

Hvis ikke kameraet vil ta bilde så er ikke bildet riktig fokusert, prøver objektivet og fokusere eller er det helt dødt hører du motorlyd fra objektivet?

Du burde finne ut av dette først så du ikke kjøper et nytt objektiv og fortsatt ikke får fokusert siden feilen ligger i kameraet, kanskje teste med et annet objektiv først?.

Hvis og eventuell du kjøper et nytt objektiv så er ikke kameraet utdatert, og du kan jo senere ta med deg objektivet til et nyere kamerahus.

Med autofokus slått på vil ikke kameraet ta bilder, og hører/ merker ikke noe til motoren i objektivet. Jeg tror jeg greide å ta et bilde med autofokus slått på når jeg fokuserte manuelt.

Med autofokus slått av tar kameraet bilder uten problemer, men selvfølgelig ute av fokus.

Dette må da bety at det er noe galt med objektivet?

Tror dere evt. dette er noe som kan repareres for en fornuftig sum, eller er det eneste alternativet å kjøpe et nytt objektiv

Lenke til kommentar

Når du bruker manuell fokus vil du kunne ta bilde siden det er du som bestemmer hvor fokuset skal være, når du bruke autofokus er det kameraet som vil fokusere, og hvis det ikke finner fokus får du ikke tatt bilde.

Prøv og rens kontaktene imellom kamera/objektiv.

Ville nok tatt med kameraet/objektiv til en butikk eller en annen som har Nikon for og få testet hva som er ødelagt, det kan være signalene fra kameraet som det er noe feil med, mener og ha hørt at noen Nikonkameraer har mulighet for og "låse" fokuset i kameraet, kanskje prøve med en fabrikk-resett av kameraet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Min D40 har noe av det samme problemet, og har hatt siden 2007. Det forekommer oftest på korte avstander til objektet. Slå kameraet av og på ingen, så pleier det å ordne seg. 55-200mm er et supert, skarpt og ikke minst lett objektiv.

Lenke til kommentar

Det kitobjektivet tåler ikke så mye, det er ikke uvanlig at det slutter å fungere etter noen år. Reparasjon vil koste mer enn et nytt objektiv. Hvis objektivet er mindre enn 5 år gammelt og kjøpt i norge så har du reklamasjonsrett hvis du har behandlet det forsiktig.

Hvis du bare har det objektivet så burde du vurdere et kompaktkamera. Moderne kompaktkameraer i entusiastklassen tar like gode eller bedre bilder og er veldig mye mer praktiske å ta med seg.

Lenke til kommentar

Kontaktspray brukes til og rense elektroniske kontakter, er lettflytende og fordunster ganske fort.

Nettopp. Forsatt skeptisk; ved å sjekke innholdsfortegnelsen, så ser jeg "white mineral oil (petroleum)". Sikkert greit i bilen eller båten. Ikke noe jeg vil ha iærheten av optikk eller sensor. Jeg mener å huske at de jeg kjenner som reparerte elektronikk stort sett holdt seg til ren isopropanol.

Lenke til kommentar

Skal du vise frem bilder, Asdic, har forumet egne steder til det.

Du kan bruke månedstrådene, her finner du den for mars: http://www.diskusjon...owtopic=1492963

Eller du kan bruke den gamle bildekritikken: http://www.diskusjon...p?showforum=209

Eller den nye bildekritikken: http://www.akam.no/bildekritikk/

Det du driver med her er off-topic-posting

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...