Gå til innhold

Anbefalte innlegg

oppdrag å innrede ny leilighet i kjelleretasjen. leiligheten skal ha ny fordeling med eget abonnement fra Lyse. Boligen forsynes med TN 400v, og har ellers standard kortslutningssverdier.

lurer på hva standard kortslutningsverdier er... hvor mye.. pleide å få hvor mye kw det var på andre oppgaver husker jeg.

Og hvilke bolignormer det er..? så vanskelig å slå opp alt :p

- lurer også på hvordan det løses når fordelingen nede skal ha eget abonnement fra Lyse..?` må det komme inn to fiberkabler da?? er dette mulig når alt alerede er under jorda og vanskelig å trekke om? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortslutningsverdiene skal du da få oppgitt i oppdaven?

Du trenger disse verdiene for å kunne regne ut ik3pmax og ik2pmin...

Hvist ikke kan du vel bare sette verdien selv og utrede for at du ikke fikk den oppgidd i oppgaven.

Når det tjelder normer er det veldig lurt å bla masse i NEK 400 først.. Slik at du lærer deg sån ca hvor du skal finne normene. Tro meg, det er ekstremt kjedelig å sitte siste kvelden før sensorene skal komme, for å finne alle normene du trenger.

Hvilket abonement er det du snakker om? Er det snakk om internett, eller eget strøm abonement??

om det er eget strøm abonement trenger du vel fremdeles bare en tilførsel, men to separerte skap, med to separerte strømmålere..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kortslutningsverdiene skal du da få oppgitt i oppdaven?

Du trenger disse verdiene for å kunne regne ut ik3pmax og ik2pmin...

Hvist ikke kan du vel bare sette verdien selv og utrede for at du ikke fikk den oppgidd i oppgaven.

Når det tjelder normer er det veldig lurt å bla masse i NEK 400 først.. Slik at du lærer deg sån ca hvor du skal finne normene. Tro meg, det er ekstremt kjedelig å sitte siste kvelden før sensorene skal komme, for å finne alle normene du trenger.

Hvilket abonement er det du snakker om? Er det snakk om internett, eller eget strøm abonement??

om det er eget strøm abonement trenger du vel fremdeles bare en tilførsel, men to separerte skap, med to separerte strømmålere..

kan tenke meg de vil ha egen strømmåler for kjeller leiligheten men hvordan skal jeg skrive å forklare det på fagprøven? har ikke vært med på det før:p

Lenke til kommentar

Lurer litt på med planleggingsdelen... skal OV rekning av kabel være med her? eller skal det i dokumentasjonsdelen? evnt i begge deler? :p

tenker også litt på om jeg må ha 4p eller 2p vern på OV .. det er TN nett.. men det er jo ingenting som er 3fas så kan jeg bare bruke 2p ov vern da?

reknet ut OV med 2p da fikk jeg 83A :/ men kan vel ikke gå høyere enn 63a?:p viss jeg tar 4p vern fikk jeg 49A men da må jeg vel fordele på fasene?

de 5 sikre skal de være medi planleggingsdel? eller bare risikovurdering?

Endret av fredd5050
Lenke til kommentar

5 sikre skal brukes gjennom hele utførelsen. Dvs du må planlegge ut i fra den og vise dette til sensor på første evaluering slik at du har forståelse for risikovurdering.

Et tips er å f.eks snakke med installatøren i lærebedriften din

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hvordan gikk/går det ?

83 A hovedsikring som det står over blir vel i meste laget for en kjellerleilighet med mindre den skal fungere som grillovn. Det må vel heller bli 32A ? eller maks 50A ? (selv om man saktens kan få kjøpt 100A hovedsikringer og mer.)

Man skal vel heller ikke regne ut strørste trepolte kortslutningsstrøm, den er vel oppgitt, vanligvis 5.000 eller 10.000 A. Minste kortslutningsstrøm kan man jo regne ut, eller enklere, man kan slå opp i en tabell fra en av utstyrsleverandørene. Vanlige verdier for minste kortslutningsstrøm inn på anlegget er vel 2.000A og 500A. (Se side 938 i håndboka fra Schneider Electric som også ligger på nett.)

Hvis man skal legge inn alle tre fasene så blir det vel en 4 dobbel hovedsikring og hvis man skal legge in kun en fase så blir det en dobbelt hovedsikring. (Med mindre man har en skrivebordslampe og en TV som skal ha 400V).

Når det gjelder normer så blir det vel bare en og en halv, NEK 400:2010 og så finnes det også en kraftig forenklet utgave av denne som bare gjelder bolig. Den er faktisk lett lesbar. Kan også brukes som erstatning for Donald. (NEK 400 og Donald.)

http://www.standard.no/no/Nyheter-og-produkter/Vaare-kampanjer/Elektro---NEK/Ny-forenklet-NEK-400-for-boliger/

Men det var vel kanskje litt sent ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan gikk/går det ?

83 A hovedsikring som det står over blir vel i meste laget for en kjellerleilighet med mindre den skal fungere som grillovn. Det må vel heller bli 32A ? eller maks 50A ? (selv om man saktens kan få kjøpt 100A hovedsikringer og mer.)

Man skal vel heller ikke regne ut strørste trepolte kortslutningsstrøm, den er vel oppgitt, vanligvis 5.000 eller 10.000 A. Minste kortslutningsstrøm kan man jo regne ut, eller enklere, man kan slå opp i en tabell fra en av utstyrsleverandørene. Vanlige verdier for minste kortslutningsstrøm inn på anlegget er vel 2.000A og 500A. (Se side 938 i håndboka fra Schneider Electric som også ligger på nett.)

Hvis man skal legge inn alle tre fasene så blir det vel en 4 dobbel hovedsikring og hvis man skal legge in kun en fase så blir det en dobbelt hovedsikring. (Med mindre man har en skrivebordslampe og en TV som skal ha 400V).

Når det gjelder normer så blir det vel bare en og en halv, NEK 400:2010 og så finnes det også en kraftig forenklet utgave av denne som bare gjelder bolig. Den er faktisk lett lesbar. Kan også brukes som erstatning for Donald. (NEK 400 og Donald.)

http://www.standard.no/no/Nyheter-og-produkter/Vaare-kampanjer/Elektro---NEK/Ny-forenklet-NEK-400-for-boliger/

Men det var vel kanskje litt sent ?

Hei! Fikk bestått meget! :) Er kanon fornøyd! De to sensorene jeg hadde gadd ikke åpne tavledeksler eller stikkontakter for å sjekke koblingene. Fikk en del spørsmål og følte jeg klarte meg veldig bra på de. Brukte trefase hovedsikring på 40A. Hadde totalt 13 kurser (1x C25A til platetopp, 11xC16A og 1xC10A til brønnpumpe). Brukte bare C-sikringer siden det var det som sto i tavla fra tidligere fagprøver. Brukte samtidighetsfaktor 0,3 når jeg beregnet hovedkursen. Skal egentlig bruke 0,5 i bolig med mer enn 10 kurser, men de kommer aldri til å bli fullt belastet så det gikk fint.

Lykke til andre som skal opp til fagprøven, svarer gjerne på spørsmål! :)

Lenke til kommentar

Holder på med Fagprøven som elektriker nå- planleggingen er levert og praktiske og sluttkontroller osv er igjen- har et lite "kontorbygg" på 70kvm har fått gjort det meste jeg kan gjøre før snekkerne er ferdige/starter, men vil garantert trenge svar på noen spm etterhvert- om jeg ikke finner svar spørr jeg her :)

btw; Gratulerer med bestått fagprøve!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...