Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt ved flytting til England

sunsi89

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 23 år, bosatt i Norge og har vært norsk statsborger siden jeg ble født .

Jeg har lest meg opp noe på basic reglene, men har ikke helt fått taket på det enda, så håper noen her kan hjelpe meg med konkrete råd.

Jeg har fått meg jobb i England, som begynner nå i Januar 2013.

Jeg skal jobbe som "Futures Trader", jeg jobber for ett engelsk firma, men i min kontrakt står det at jeg vil bli regnet som "Self-Employed".

Hvordan går jeg frem i denne situasjonen med tanke på skatt?

Jeg kommer til å oppholde meg i Norge mindre enn 61 dager i året, og jeg ønsker å skatte til England.Og må vel derfor melde utflytning om jeg har forstått korrekt?

Skal jeg kun skatte til England, eller til Norge? Kan jeg selv velge?

Jeg har planer om å bli Boende i England i mange år fremover!

Jeg håper dere kan hjelpe meg i denne situasjonen.

Mvh Sunsi89

Endret av sunsi89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du kan ikke "velge" hvilket land du skatter til når du kun oppholder deg i Norge mindre enn 61 dager i året.

Meld flytting til det norske folkeregisteret så fort du vet din nye adresse i England og fyll inn riktig flyttedato. Flyttemeldingen skal sendes innen 14 dager etter at du har flyttet uansett. Du skal deretter skatte til England og ikke betale noe i inntektsskatt til Norge.

Dersom du eier aksjer eller eiendom i Norge så er det dessverre heft og plunder.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hvis de har leid deg inn for at du skal være "self employed" gjennom dem så må DU holde oversikt over hvor mye de betaler deg, og selv fylle inn skjemaer for skatt osv når du får beskjed om det en gang i året.

Du må selv registrere deg som self employed.

http://www.hmrc.gov.uk/selfemployed/

Du trenger også national insurance number. Avhengig av hvor du bor må du dra til nærmeste JobCentrePlus og ha med deg alle nødvendige dokumenter dit. Det er som regel kø der og det kan ta en stund, men jeg hadde ikke noe problemer med å få mitt nummer siden jeg hadde lest på forhånd og var forberedt på å ha med riktige papirer osv.

https://www.gov.uk/national-insurance-number

Det er litt stress i begynnelsen fordi mange ting krever at du har "proof of address" for at du kan f. eks få telefonkontrakt, lege osv, men når du får ordnet det så går ting som regel greit.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Juliess, setter stor pris på det :)

Har allerede ordnet National insurance number, så er godt igang! :)

Slik som jeg har forstått av både dere og skatteetaten skal jeg skatte til England når jeg bosetter meg der.

Men når det gjelder de 3 første årene som bosatt i England har jeg fått litt forskjellig informasjon.

a) Det blir sagt at jeg skal kun skatte til England, føre Norsk selvangivelse og innformere at jeg skatter til England og ikke betale noe i skatt til Norge.

b) Jeg skal føre Norsk selvangivelse, og skatte til Norge, men jeg får fratrekk fra det jeg allerede har betalt til England. F.eks, skatteprosenten i England er 20%, og i Norge er den 30%, da skal jeg skatte de resterende 10% til Norge.

Er det noen som vet hvilket av disse alternativene som er korrekt :) ?

Lenke til kommentar

Et annet moment man bør/må vurdere forholdene rundt:

Helseforsikring / pensjon.

Melder man overgang til NHS, eller skaffer man seg en privat helseforsikring ?

Forblir man medlem i Folketrygden ? I tilfelle hvordan ?

Hva skal man i tilfelle betale til de forskjellige, og hvordan ?

Det eneste jeg husker om sånt, er at personer som varig flytter til utlandet, kan fortsette å være medlem av folketrygden, dersom man registrerer dette, og betaler i henhold til en gitt sats, av inntekten. Detaljene husker jeg ikke, og de kan ha endret seg noen ganger siden sist jeg leste dem...

Lenke til kommentar

Dette er så høyt at man like gjerne kan tegne privat helseforsikring og spare til pensjon selv.

Rent bortsett fra at jeg ikke spurte om dette, men bare påpekte overfor OP at det var noe vedkommende burde sette seg inn i, så er spørsmålene nå, bla "Hvor står de tallene", "Hvor står definisjonene involvert i de tallene", og "Er der evt. noen tak på de systemene, altså f.eks x %, opptil y kr ?" ?

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei,

Jeg er 23 år, bosatt i Norge og har vært norsk statsborger siden jeg ble født .

Jeg har lest meg opp noe på basic reglene, men har ikke helt fått taket på det enda, så håper noen her kan hjelpe meg med konkrete råd.

Jeg har fått meg jobb i England, som begynner nå i Januar 2013.

Jeg skal jobbe som "Futures Trader", jeg jobber for ett engelsk firma, men i min kontrakt står det at jeg vil bli regnet som "Self-Employed".

Hvordan går jeg frem i denne situasjonen med tanke på skatt?

Jeg kommer til å oppholde meg i Norge mindre enn 61 dager i året, og jeg ønsker å skatte til England.Og må vel derfor melde utflytning om jeg har forstått korrekt?

Skal jeg kun skatte til England, eller til Norge? Kan jeg selv velge?

Jeg har planer om å bli Boende i England i mange år fremover!

Jeg håper dere kan hjelpe meg i denne situasjonen.

Mvh Sunsi89

Hei Sunsi89

Det er noen år siden du skrev her og lurte på om skatting ifm din flytting til UK. Jeg er i en liknende situasjon nå og skal flytte til england. Trenger seriøst ALL tips jeg kan få fra deg, da du er en med en god del erfaring nå regner jeg med. Hvor mye skatt betaler du og til hvem? Hva er de aller første tingene man bør ordne med, sånn administrativt (skatt, bopel etc...)? Jeg vil liksom ikke dra dit og 'komme sent igang', vil helst ordne med ting og tang kjappest mulig.

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Hei Sunsi89

Det er noen år siden du skrev her og lurte på om skatting ifm din flytting til UK. Jeg er i en liknende situasjon nå og skal flytte til england. Trenger seriøst ALL tips jeg kan få fra deg, da du er en med en god del erfaring nå regner jeg med. Hvor mye skatt betaler du og til hvem? Hva er de aller første tingene man bør ordne med, sånn administrativt (skatt, bopel etc...)? Jeg vil liksom ikke dra dit og 'komme sent igang', vil helst ordne med ting og tang kjappest mulig.

Takker for svar.

Ikke regn med svar. Brukeren var sist aktiv: 5. jan. 2013, men mulig noen andre vet.

Lenke til kommentar

Jeg tror skatt er ditt minste problem.

Du har ikke fått jobb i England!

Et engelsk firma har mer eller mindre (mest mindre) sagt seg villig til å betale for dine tjenester - iblant.

Scenario 1. Du er kjempeflink og tjener haugevis av penger til firmaet. Slapp av. Du er snart millionær.

Scenario 2. Du er dyktig, men ikke noe mer enn det. Husk, du lever i en verden hvor det går 13  "tilfredsstillende" på dusinet. . MAO et nederlag! 

Sjekk kontrakten din for "liten skrift" vedr. din lønn, med en gang.

Skal du droppe hele greia? NEI! men gå inn med åpne øyne. Du har fått en fantastisk mulighet.

Edit:

Hehe! jeg så ikke datoen heller. Hadde vært kult om han kunne kommentere mitt innlegg:)

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...