Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp ved valg av ny trådløs router

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal til innkjøp av ny trådløs router til mitt hjemmenettverk og trenger litt hjelp.

Jeg har sett på følgende to routere som er testvinnere hos DinSide:

Belkin N750

og

ASUS RT-N66U

Jeg har følgende bruksområder:

- Trådløst nettverk til iPhone, iPad, Laptop, iMac og en Xbox

- Kablet nettverk til Apple TV, en Xbox og et Samsung hjemmekinoanlegg

- Koble til 2 stk Western Digital My Passport ekstern harddisk til nettverksdeling (vil USB porten til routerene kunne gi nok strøm til disse hard diskene som er uten strømforsyning)

Har noen erfaringer med noen av disse routerene? Jeg bor i en leilighet på ca 70 kvm, så rekkevidden er ikke alt for viktig. Det er mange andre trådløse nettverk i nærheten.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anbefaler deg netgear wndr3800 fremfor begge alternativene. Gode drivere og god støtte hos ledende firmware alternativer, samt hardware på høyde med de to andre uten at det koster skjorta.
De eksterne antennene på RT-N66U gjør trådløsytelsen en del hakk bedre enn alternativene.
Lenke til kommentar

Mulig, men den eneste indikatoren jeg har sett på det er smallnetbuilders sin test. En person som tester trådløs throughput en gang fra en laptop i tre-fire rom. Mange faktorer spiller inn, så hvis disse tallene er alt, så er det tynt grunnlag.

Kjenner du til hvilke antenner Asus bruker, og har du noe dokumentasjon på at disse gir bedre signal?

Lenke til kommentar

Geometrien fører til at patch-antenner har et mer grisete strålingsmønster enn tradisjoneller di-/monopol-antenner. Noen greie eksempler fant jeg her (dipol vs. patch) og her (monopol). Fra et radioteknisk synspunkt er det derfor ønskelig å bruke di-/monopoler over alt hvor det er mulig. Mobiltelefoningeniører lengter fremdeles tilbake til den lille antennen som stakk opp, men dessverre skal industridesignerene ha det kompakt og bortgjemt.

Et greit eksempel er Ciscos toppmodell (3600) som leveres med eksterne antenner i stedet for patch-antenner når den skal brukes i krevende miljøer. Da går trådløsytelsen foran utseende.

En stor fordel med bevegelige antenner er at du kan sette antennene i optimal retning uavhengig av om boksen ligger eller står, og på den måten redusere polarisasjonstapet i planet vesentlig. Siden de fleste rutere leverer nett til et horisontalt plan, er det veldig nyttig.

Antennene på Asus er sannsynligvis monopoler med 3-6 dBi direktivitet (avhengig av bærefrekvens). Jeg har ikke åpnet dem og sett på innmaten, men det er den desidert vanligste konfigurasjonen med eksterne WiFi-antenner. Edit: Gjetningen på 3-6 dBi er gjort på grunnlag av lengden på antennene, og er sannsynligvis nærmere 3 enn 6.

Jeg har selv sammenliknet Asus RT-N66U, Linksys E4200v2 og Netgear WNDR3700v2 på både 2,4 GHz og 5 GHz i samme hus, og funnet at både dekning og throughput er bedre Asusen. Dekningen på Asusen er noe av det villeste jeg har vært borti. Tallene har jeg ikke her akkurat nå, men jeg kan prøve å finne dem om noen dager hvis det er nødvendig.

Det jeg har sett av testmetodikk på smallnetbuilder virker veldig gjennomtenkt, gjennomført og reproduserbart. Det gis f.eks tydelig beskjed når testmiljøet forandres. Og er du sikker på at det kun kjøres én test på hver posisjon? Jeg mener å ha sett at tallene som presenteres på hver posisjon er et gjennomsnitt av flere målinger.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hvertfall ingen andre som tester så mange routere på den måten som Smallnetbuilder gjør.

De gjør det helt rett med flere faste posisjoner og test mot flere punkter. Ved bruk av MIMO (f.eks 11n med mer enn en antenne), så vil man få temmelig gode sammenligningsgrunnlag.

Er enig med Del at en slik test teoretisk kan være noe unøyaktig (spesielt hvis man bruker kun en antenne). Med kun en antenne vil refleksjoner kunne endre signalstyrke pga summering av hovedsignal og reflektert signal som kan doble styrken eller nulle ut helt. Her snakker man om bølgelengde på 12cm og 6cm. Det er nok å flytte antennen 2-3cm for å få stor forandring. MIMO vil som sagt hjelpe mye mot dette problemet, pga flere sender og mottakerantenner.

Når det gjelder antenner og gain, så behøver ikke antenner med høy forsterkning i ett plan være det optimale. Har man et hus med flere etasjer, så kan en kompromissantenne inne i plastboksen fungere minst like godt. Dette dreier seg selvsagt alltid om strålingsdiagram i tillegg til andre faste parametre som kvalitet på mottaker og sendereffekt. Har man derimot alt på ett plan, så vil høyest mulig gain i samme plan være en god fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...