VargAamo Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Taiwans største produsent av platene varsler prishopp. Nå blir DVD-plater dyrere Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Kanskje kjøpe et par hundre DVD plater igjen da...har hatt ett fint lager av DVD og CD plater nå siden 2007, men det synker stadig. Og kan jo banne på at når jeg trenger nye så er prisen doblet 1 Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Gleder meg til den dagen alt er tilgjengelig "On Demand". F.eks. på Playstation, Xbox, osv. Det blir flere og flere som får høyhastighets bredbånd, så jeg ser ikke behovet for å kjøpe f.eks. spill i butikk. Kommer til å gå utover film og spillsjapper, men det er nok vanskelig å komme unna i lengden uansett... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg bruker fortsatt DVD plater til f.eks operativsystemer som Windows etc når jeg skal installere. Vet ikke hvorfor, men sverger fortsatt til den trege DVD løsningen der. Og så bruker jeg CD plater i bilen. Så det går ikke mange platene i året, men noen. 200 nye er i alle fall bestilt, så da har jeg nok for noen år 1 Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Tror det er nærmere 4 år siden sist jeg kjøpte eller brente en optisk plate. Har ikke hatt et optisk drev på mine 4 siste maskiner heller (2 desktopper, 1 laptop og 1 server). Har kun et USB basert optisk drev, just in case.... Minnepinner har også vært lite brukt de siste par årene, kun til nyinstallasjon av windows. Ellers går alt via dropbox. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Brenner inne med rundt 200 DVD plater fordi jeg nå ser alt rett fra HTPC og filer som skal flyttes ut av nettet blir flyttet over på USB-minne Så, ikke noe problem for meg i det hele tatt.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Lenge siden jeg kjøpte DVD-plater, har fortsatt ett lite lager til brenning en sjelden gang jeg har behovet, tipper det er maks en gang i måneden. AtW Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hehe, eg kjøpte 100 DVDer for 5-6 år siden, har over halvparten igjen enda Så er ser ikkje problem i dette Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 har en spindel med Commodore cd plater som jeg fikk for 8-10 år siden + flere spindler med dvd plater jeg har kjøpt/fått. Har ikke selv kjøpt brenne mediaer av noen slag de siste 10 år. Selv om det brennes en plate i ny og ne. Regner med kanskje ett forbruk på ca 10 plater i året her i huset fordelt på 4 pcer. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Jeg sitter også med en ca 150 DVD plater og ca 50 CD plater, og har brukt ca 10 DVD plater og 3-4 CDer de siste 2-3 årene. Alt går over nett, på minnepenner eller eksterne harddisker. Gleder meg til den dagen alt er tilgjengelig "On Demand". F.eks. på Playstation, Xbox, osv. Det blir flere og flere som får høyhastighets bredbånd, så jeg ser ikke behovet for å kjøpe f.eks. spill i butikk. Kommer til å gå utover film og spillsjapper, men det er nok vanskelig å komme unna i lengden uansett... Spillsjappene får tilpasse seg markedet. Kanskje har folk lyst til å møte opp der for å prøve diverse spill på gode oppsett og lokkes til å kjøpe utstyr (mus, tastatur, headset, kontrollere, osv)? Eller de kan arrangere brettspill kvelder, noen av dem med inngangspenger og premier. Brettspill er ikke bare monopol, ludo, og den forsvunne diamanten. Det finnes mange andre og engasjerende brettspill. Her er eksempler på noen spilt av Wil Weaton med venner (andre kjente nerdy folk), interessant å se om du har lyst til å finne nye spill eller har hørt om de og lurer på hvordan de spilles. Eller kanskje spillsjappene går mot utryddelse på samme måte som arkader har gjort (med noen få unntak). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Ikke fullt så overrasket over at Blu Ray også går ned. På blank plate markedet for backup så har Blu Ray fått kraftig konkurranse fra en konkurrent Sony ikke forutså under lanseringen... SATA harddiskene. Riktignok kom jo HDD krisen, men den varte for kort og var ikke hard nok for å i det hele tatt gi Blu Ray en fordel i pris per Gb. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 ... Riktignok kom jo HDD krisen, men den varte for kort og var ikke hard nok for å i det hele tatt gi Blu Ray en fordel i pris per Gb. HDD krisen er jo ikke over enda da, prisene er fortsatt høyere enn de var før flommen. Jeg har over 40 disker som surrer og går 24/7/365 fordelt på tre pcer her hjemme. I tillegg bruker jeg en del disker til backup. Så jeg kjøper stadig nye disker. Prisene før flommen lå på ca 285 kroner for en 500 GB disk og 475 kroner for en 2 TB disk. I dag ligger prisen på ca 450 for en 500 GB disk og 720 kroner for en 2 TB disk. Prisene har gått ned betraktelig siden flommen var på sitt værste, men vi er fortsatt på et høyere nivå enn før flommen. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Jeg bruker fortsatt DVD plater til f.eks operativsystemer som Windows etc når jeg skal installere. Vet ikke hvorfor, men sverger fortsatt til den trege DVD løsningen der.Og så bruker jeg CD plater i bilen.Så det går ikke mange platene i året, men noen. 200 nye er i alle fall bestilt, så da har jeg nok for noen år Bruker selv dvd for os, sist jeg brukte en cd tror jeg var en 2003 server install for et år siden, dvd var win 7. Bruker mye minnepinner da jeg flytter mye på store filer. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Det er jo langt fra en krise om de blir 50% dyrere. Det vil si at vi må betale en 50 kapp mer for 100 cd'er og en hundrelapp mer for 100 dvd'er. I det store og hele ingen krise (tatt i betraktning at de kun for få år siden kostet mer en det også). Tror ingen her er så storforbrukere at en slik prisøkning vil knekke it-budsjettet. Merker selv at forbruket mitt har gått ned - istedenfor å lage kopi av barnedvd'er og andre filmer, ripper jeg dem nå rett inn på serveren, og streamer i fra mediapec'n på stua. Ikke mere riper. Blir vel stort sett til backup av filmer uten "cover" ;-) og barnefilmer til bruk i bilen jeg brenner dvd'er i dag. Annet bruk er hvis jeg skal gi bilder fra en fest eller noe - da er det bare å svi ut på en plate til 2 kr og si hversegod. Om den samme plata koster meg 3 kroner, tror jeg ikke at jeg blir mindre gavemild av den grunn. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 jeg bruker DVD-er for å ta vare på opptak fra harddiskopptakeren , som også kan brenne og spille av DVD-er synd at det egentlig bare fungerer med minus typen Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Har du prøvd + plater og satt brenneren til å brenne som dvd-rom ? Det gir bedre kompabillitet og er faktisk det eneste formatet jeg benytter når jeg svir ut filmer Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Har du prøvd + plater og satt brenneren til å brenne som dvd-rom ? Det gir bedre kompabillitet og er faktisk det eneste formatet jeg benytter når jeg svir ut filmer Det har vær snakk om DVR-rom hele tiden. Altså engangs brenning . Problemet er at brenneren kun brenner med 1X hastighet hvis jeg bruke pluss formatet Mens man blir ferdig 10-15 minutter i minus formatet. Hvem gidder å brenn i 2 timer på et 2 timers opptak ? Nå du snakker om kapabilitet så har jeg mange muligheter , men det tar alt for lang tid Er det noen som vet hvordan man får denne til å bruke hurtigbrenning på DVDpluss plater ? svaret tar jeg gjerne på PM Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Alle brennere som ikke er antikviteter kan brenne raskt på dvd+r, det er noe galt med brenneren din. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Alle brennere som ikke er antikviteter kan brenne raskt på dvd+r, det er noe galt med brenneren din. AtW Det er nå ikke så sikkert . Av hensyn til brukerene så flytter jeg resten av denne diskusjonene hit Endret 4. januar 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det har vær snakk om DVR-rom hele tiden. Altså engangs brenning . Problemet er at brenneren kun brenner med 1X hastighet hvis jeg bruke pluss formatet Mens man blir ferdig 10-15 minutter i minus formatet. Beklager at jeg ikke utdypet meg nærmere - jeg snakker om å sette bit-type til dvd-rom. Det gjør at cd spillere ser på platen som en "ekte" dvd-rom istedenfor en + eller - plate. Kun + plater kan endre bit typen sin. http://www.k-probe.com/bitsetting-booktype-faq.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå