Gå til innhold

Nå blir DVD-plater dyrere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg til den dagen alt er tilgjengelig "On Demand". F.eks. på Playstation, Xbox, osv. Det blir flere og flere som får høyhastighets bredbånd, så jeg ser ikke behovet for å kjøpe f.eks. spill i butikk. Kommer til å gå utover film og spillsjapper, men det er nok vanskelig å komme unna i lengden uansett...

Lenke til kommentar

Jeg bruker fortsatt DVD plater til f.eks operativsystemer som Windows etc når jeg skal installere. Vet ikke hvorfor, men sverger fortsatt til den trege DVD løsningen der.

Og så bruker jeg CD plater i bilen.

Så det går ikke mange platene i året, men noen. 200 nye er i alle fall bestilt, så da har jeg nok for noen år :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er nærmere 4 år siden sist jeg kjøpte eller brente en optisk plate. Har ikke hatt et optisk drev på mine 4 siste maskiner heller (2 desktopper, 1 laptop og 1 server). Har kun et USB basert optisk drev, just in case....

Minnepinner har også vært lite brukt de siste par årene, kun til nyinstallasjon av windows. Ellers går alt via dropbox.

Lenke til kommentar

har en spindel med Commodore cd plater som jeg fikk for 8-10 år siden + flere spindler med dvd plater jeg har kjøpt/fått. Har ikke selv kjøpt brenne mediaer av noen slag de siste 10 år. Selv om det brennes en plate i ny og ne. Regner med kanskje ett forbruk på ca 10 plater i året her i huset fordelt på 4 pcer.

Lenke til kommentar

Jeg sitter også med en ca 150 DVD plater og ca 50 CD plater, og har brukt ca 10 DVD plater og 3-4 CDer de siste 2-3 årene. Alt går over nett, på minnepenner eller eksterne harddisker.

Gleder meg til den dagen alt er tilgjengelig "On Demand". F.eks. på Playstation, Xbox, osv. Det blir flere og flere som får høyhastighets bredbånd, så jeg ser ikke behovet for å kjøpe f.eks. spill i butikk. Kommer til å gå utover film og spillsjapper, men det er nok vanskelig å komme unna i lengden uansett...

Spillsjappene får tilpasse seg markedet. Kanskje har folk lyst til å møte opp der for å prøve diverse spill på gode oppsett og lokkes til å kjøpe utstyr (mus, tastatur, headset, kontrollere, osv)? Eller de kan arrangere brettspill kvelder, noen av dem med inngangspenger og premier. Brettspill er ikke bare monopol, ludo, og den forsvunne diamanten. Det finnes mange andre og engasjerende brettspill. Her er eksempler på noen spilt av Wil Weaton med venner (andre kjente nerdy folk), interessant å se om du har lyst til å finne nye spill eller har hørt om de og lurer på hvordan de spilles.

Eller kanskje spillsjappene går mot utryddelse på samme måte som arkader har gjort (med noen få unntak).

Lenke til kommentar

Ikke fullt så overrasket over at Blu Ray også går ned.

På blank plate markedet for backup så har Blu Ray fått kraftig konkurranse fra en konkurrent Sony ikke forutså under lanseringen... SATA harddiskene.

Riktignok kom jo HDD krisen, men den varte for kort og var ikke hard nok for å i det hele tatt gi Blu Ray en fordel i pris per Gb.

Lenke til kommentar

...

Riktignok kom jo HDD krisen, men den varte for kort og var ikke hard nok for å i det hele tatt gi Blu Ray en fordel i pris per Gb.

HDD krisen er jo ikke over enda da, prisene er fortsatt høyere enn de var før flommen. Jeg har over 40 disker som surrer og går 24/7/365 fordelt på tre pcer her hjemme. I tillegg bruker jeg en del disker til backup. Så jeg kjøper stadig nye disker.

Prisene før flommen lå på ca 285 kroner for en 500 GB disk og 475 kroner for en 2 TB disk.

I dag ligger prisen på ca 450 for en 500 GB disk og 720 kroner for en 2 TB disk.

Prisene har gått ned betraktelig siden flommen var på sitt værste, men vi er fortsatt på et høyere nivå enn før flommen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker fortsatt DVD plater til f.eks operativsystemer som Windows etc når jeg skal installere. Vet ikke hvorfor, men sverger fortsatt til den trege DVD løsningen der.Og så bruker jeg CD plater i bilen.Så det går ikke mange platene i året, men noen. 200 nye er i alle fall bestilt, så da har jeg nok for noen år :D

Bruker selv dvd for os, sist jeg brukte en cd tror jeg var en 2003 server install for et år siden, dvd var win 7.

Bruker mye minnepinner da jeg flytter mye på store filer.

Lenke til kommentar

Det er jo langt fra en krise om de blir 50% dyrere. Det vil si at vi må betale en 50 kapp mer for 100 cd'er og en hundrelapp mer for 100 dvd'er. I det store og hele ingen krise (tatt i betraktning at de kun for få år siden kostet mer en det også). Tror ingen her er så storforbrukere at en slik prisøkning vil knekke it-budsjettet.

Merker selv at forbruket mitt har gått ned - istedenfor å lage kopi av barnedvd'er og andre filmer, ripper jeg dem nå rett inn på serveren, og streamer i fra mediapec'n på stua. Ikke mere riper. Blir vel stort sett til backup av filmer uten "cover" ;-) og barnefilmer til bruk i bilen jeg brenner dvd'er i dag.

Annet bruk er hvis jeg skal gi bilder fra en fest eller noe - da er det bare å svi ut på en plate til 2 kr og si hversegod. Om den samme plata koster meg 3 kroner, tror jeg ikke at jeg blir mindre gavemild av den grunn.

Lenke til kommentar

Har du prøvd + plater og satt brenneren til å brenne som dvd-rom ? Det gir bedre kompabillitet og er faktisk det eneste formatet jeg benytter når jeg svir ut filmer

Det har vær snakk om DVR-rom hele tiden.

Altså engangs brenning .

Problemet er at brenneren kun brenner med 1X hastighet hvis jeg bruke pluss formatet

Mens man blir ferdig 10-15 minutter i minus formatet.

Hvem gidder å brenn i 2 timer på et 2 timers opptak ?

Nå du snakker om kapabilitet så har jeg mange muligheter , men det tar alt for lang tid

Er det noen som vet hvordan man får denne til å bruke hurtigbrenning på DVDpluss plater ?

svaret tar jeg gjerne på PM

Lenke til kommentar

Det har vær snakk om DVR-rom hele tiden.

Altså engangs brenning .

Problemet er at brenneren kun brenner med 1X hastighet hvis jeg bruke pluss formatet

Mens man blir ferdig 10-15 minutter i minus formatet.

Beklager at jeg ikke utdypet meg nærmere - jeg snakker om å sette bit-type til dvd-rom. Det gjør at cd spillere ser på platen som en "ekte" dvd-rom istedenfor en + eller - plate. Kun + plater kan endre bit typen sin.

http://www.k-probe.com/bitsetting-booktype-faq.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...