Gå til innhold

Best gaming pc for pengene.

Anbefalte innlegg

CPU socket 1155:

Intel i5 2500k for gaming og i7 3770K for gaming og video og photo redigering.

Det er svært lite som skiller i 5 2500k og i7 3770k i spill men 3770k egner seg bedre ved jobbing i Adobe sin programmer og lignende.

Hovedkort Z77 platform:

De helt billigeste hovedkortene vil fungere fint, dyrer mobo's har flere features /funksjoner og ofte kulere design. Vil anbefale Asus.

De som ønsker monster pc'r trenger often dyrer kort for og plass til komponentene og støtte for 4 way sli + bedre muligheter for OC.

Skjermkort Nvidia:

Nvidia har kommet med den nye 6 generasjons kortene som har vist seg og bli en suksess.

Det er skjermkortet som avgjør hvor godt du vil kunne kjøre spill med de gitte cpu'ene over.

Anbefaler Asus Direct CUII top for kortene under hvor deres kjøling og løsning kjøler kortet veldig bra og er stillegående + easu to use OC software.

GTX 650 er for de som ønsker en billig gaming data som kan dra alle de nye spillene på medium grafikk. Kan muligens dra 3d og nvidia surround men vil ikke anbefale det.

GTX 660 Er det beste kortet uten og måtte betale mye. Drar 3d og 3 nvidia surround monitor oppsett.

GTX 680 Det beste single toppkortet. Skyrim, battlefield3, planetside2, you name it, er ikke noe problem. Heller ikke med nvidia surround, men møter veggen ved 3d nvidia surround.

GTX 690(2x680 på et kort)

For gaming med 3 skjermer i 3d er det kun GTX 690 som gjeller.

Dette sluker alt, bortsett fra skyrim om man ønsker.

Har selv et av disse og når veggen i skyrim med nvidia surround.

Men da skal det sies at skyrim er moddet extremt og ini filer tweaket 300% beyond max av det du kan sette på grafiske innstillinger på normalt.

Venter på mitt andre GTX690 kort for set sli oppsett for og se hvor langt jeg kan ta skyrim.

Kabinett: Er du ute etter et Big tower anbefaler jeg CM Storm Trooper Gaming Big Tower, har dette selv og er fantastisk fornøyd med dette.

Ellers så går det på smak og behag, men pass alltid på at det er stor nok for de komponentene du ønsker.

Strømforsyning:

Kommer helt an på skjermkortet du ønsker.

GTX 650 trenger et stk 6 pin strøm kontakt

GTX 660 trenger 2x6 pin

GTX 680 trenger 1x6 og 1x8 pin

GTX 690 trenger 2x8 pin.

Så for 650 660 anbefaler jeg ikke noe mindre en 500 watt.

De kommer som oftest med 2x6 pin så du har mulighet til og kjøpe et 650 kort til senere og kjøre sli om du ønsker mer kraft.

GTX 680 trenger 650 watt+

GTX 690 trenger 750 watt+

Kjøling:

Vill anbefale og kjøpe ny vifte, mens de som følger med i5 i7 ikke er gode.

Noctua kjøleribbe med 1 2 eller 3 vifter er den beste løsningen for de som ikke vil ha vannkjøling.

Corsair H60 H80 H100 er lukkede vannkjøling systemer og dermed veldig lett og sette opp. Enste minuset med disse er at om strømforsyningen din gir ørelite for mye strøm knirker vannkjølingen. Dette fikses lett med en liten resistor. masse guider på nettet.

Minne:

Der er mange forskjellige minne typer. Men se etter mhz og størrelsen.

8 eller 16gb, 1333-2400 mhz, alt etter som budsjettet.

1155 platformen som vi har tatt for oss, støttet ikke quad channel minne.

Billigste oppsett:

Satt opp på dustin.no

ASUS GEFORCE GTX 650 DC OC 1GB

1 090,00 kr

ASUS P8H77-M LE H77 S-1155 M-ATX IVY

669,00 kr

CM FULLTOWER STORM TROOPER XL-ATX

999,00 kr

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 160...

319,00 kr

NOCTUA NH-U9B SE2 S-1155/1156/1366/AM3

419,00 kr

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

1 569,00 kr

OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU 539

Totalt inkl. moms ca 5 600,00 kr

Hige end oppsett.

ASUS GEFORCE GTX 680 DIRECTCU II TOP 2GB PCI-...

4 390,00 kr

ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY

1 399,00 kr

CM FULLTOWER STORM TROOPER XL-ATX

999,00 kr

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL9 ...

839,00 kr

CORSAIR H100I HYDRO CPU COOLER S-1155/1366/20...

895,00 kr

INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

2 399,00 kr

OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU

604,00 kr

Totalt inkl. moms 11 525 kr.

Jeg har selv nettopp kjøpt ny data:

I7 3770k

Asus sabertooth z77

Asus GTX 680 Direct CUII top

Corsair H100

Storm trooper hige tower

Corsair TX 750W M.

Corsair vengeance 16gb 1866 mhz.

Dette blir en litt grøtet post, har litt dårlig tid og ville få den ut på forumet.

Skal prøve og legge til mye mer info senere og rydde opp i den.

Innskudd og kritikk settes pris på.

Fungerer veldig bra og er det beste du får for prisen.

Endret av Aleksander.dev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3570k da? Og 7970 er vel det beste single skjermkortet jamt over.... Hvor er amd skjermkortene hen? Sitter på gtx 670 selv, men nekter ikke på at amd også har gode kort....

Også anbefaler du som du skriver Korsair sine psu'er, men high end oppsettet ditt smelte du til med en ocz psu... Hovedkort som støtter sli er jo greit, men ifølge dine egne anbefalninger så er jo tross alt psu'n alt for væik til å kjøre 2x 680. Men uansett så går nå det greit med 600W psu til sli 680 for så vidt, men jeg ville hatt mer.

Endret av otl
Lenke til kommentar

^^^^enig! 3570k? 7970?

*Corsair, ikkje Korsair *hige tower?

ikkje for å være frekk og stygg, men dette virker som et raskt og desperat forsøk på å prøve å få en sticky tråd....? ein post som dette bør virkelig væra mykje meir oversiktleg, grundigare og bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

3570k blir fortere varm er ca 10% bedre i spill og koster mer.

Er ikke 2500k tilstrekkelig vil heller ikke 3570k være det.

Da går man heller for 3770k.

Amd's 7970 og 680 ligger så og si helt jevnt, men jeg har prøvd begge og liker nvidia bedre mest pga driverene og nvidias kontroll panel.

Kunnskapen min om amd er ikke stor, vill ikke anbefale produkter jeg ikke kjenner godt

Les for en complete evaluation av kortene satt opp i mot hverandre.

http://www.hardocp.c...play_showdown/7

^^^^enig! 3570k? 7970?

*Corsair, ikkje Korsair *hige tower?

ikkje for å være frekk og stygg, men dette virker som et raskt og desperat forsøk på å prøve å få en sticky tråd....? ein post som dette bør virkelig væra mykje meir oversiktleg, grundigare og bedre.

Driver og går igjennom posten min nå og som jeg nettopp skrev, dette var en kjapp og rotete post som jeg skal rydde opp i.

Og det er helt opp til deg om du vil lese bruke dette eller ikke.

Endret av Aleksander.dev
Lenke til kommentar

ingen grunn til panikk eller frekkheter... dette er eit forum, du må forvente å få litt kritikk. kan godt gjenta meg sjølv: "ein post som dette bør virkelig væra mykje meir oversiktleg, grundigare og bedre."

men det er nå meg! eg ville no tenkt; no skal eg lage en skikkelig post her, kanskje den blir veldig godt motatt:) kanskje sticky blir brukt som ein god guide, med mye kommentarar og skryt. eg skal være lur, bruke bittelitt ekstra tid på å finpusse, sette det opp, og gjera det ENKELT for dei eg FAKTISK poster dette til/for.

kanskje d kunne blitt ein sticky! :fun:

for meg går det fint, for eg liker og behersker å velge komponenter sjølv. så bare tips, no hatin'

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del forskjell på Ivy brigde og Sandy. Bare se her: http://www.bit-tech....0k-cpu-review/6

De fleste på forumet er enig om at i5-3570K er den beste gaming CPUen. At i5-3570k blir for varm er bare tull.

Når det gjelder kjøleanbefalingen din, så er H60 og H80 er ikke spesielt gode kjølere. Da er luftkjøling bedre.

H60 H80 er bra nok til og holde cpu'en kjølig nok.

Vet mange syns det er gøy med vannkjøling ovenfor vifte løsnining. Mindre plass krevende og ser bedre ut i et kabinett.

Ja Noctua gir bedre kjøling en H60 og H80, men jeg satte heller ikke opp de i de 2 byggende. Der brukte jeg noctua og H100.

Jeg sa heller ikke at 3570k blir for varm, men at den ble varmere og det blir den, men kan godt stemme det du sier og tar det med i betraktning om dette er en bedre cpu for mid range brukere. Oppdaterer posten med denne cpu'en etter litt research.

Skal kreditere deg :)

Endret av Aleksander.dev
Lenke til kommentar

3570k blir fortere varm er ca 10% bedre i spill og koster mer.

Er ikke 2500k tilstrekkelig vil heller ikke 3570k være det.

Da går man heller for 3770k.

Amd's 7970 og 680 ligger så og si helt jevnt, men jeg har prøvd begge og liker nvidia bedre mest pga driverene og nvidias kontroll panel.

Kunnskapen min om amd er ikke stor, vill ikke anbefale produkter jeg ikke kjenner godt

Les for en complete evaluation av kortene satt opp i mot hverandre.

http://www.hardocp.c...play_showdown/7

Driver og går igjennom posten min nå og som jeg nettopp skrev, dette var en kjapp og rotete post som jeg skal rydde opp i.

Og det er helt opp til deg om du vil lese bruke dette eller ikke.

3570k blir ikke varmere ved spilling da den har en lavere TDP. 3570k blir varmere ved overklokking da Intel har valgt å bruke kjølepasta mellom lokket og brikka istedenfor å lodde den fast som ved i5-2500k.

Videre er jeg generelt sett enig med Userman der han sier at h60 og h80 ikke er gode valg, med visse unntak. De er supre hvis du ønsker å slippe en svær kjøler over minnebrikker etc da de er plasseringsvennlige, men økonomisk og ytelsemessig sett er luftkjølere som regel et bedre valg.

Lenke til kommentar

ingen grunn til panikk eller frekkheter... dette er eit forum, du må forvente å få litt kritikk. kan godt gjenta meg sjølv: "ein post som dette bør virkelig væra mykje meir oversiktleg, grundigare og bedre."

men det er nå meg! eg ville no tenkt; no skal eg lage en skikkelig post her, kanskje den blir veldig godt motatt:) kanskje sticky blir brukt som ein god guide, med mye kommentarar og skryt. eg skal være lur, bruke bittelitt ekstra tid på å finpusse, sette det opp, og gjera det ENKELT for dei eg FAKTISK poster dette til/for.

kanskje d kunne blitt ein sticky! :fun:

for meg går det fint, for eg liker og behersker å velge komponenter sjølv. så bare tips, no hatin'

har jeg vært frekk på noe måte?

Er glad jeg får kritikk fra deg :)

Sa bare det at jeg vet at posten min er som du sier rotete, og dette skal jeg fikse opp i når jeg får tid.

Videre er jeg generelt sett enig med Userman der han sier at h60 og h80 ikke er gode valg, med visse unntak. De er supre hvis du ønsker å slippe en svær kjøler over minnebrikker etc da de er plasseringsvennlige, men økonomisk og ytelsemessig sett er luftkjølere som regel et bedre valg.

Svarte på det over :)

Vet mange syns det er gøy med vannkjøling ovenfor vifte løsnining. Mindre plass krevende og ser bedre ut i et kabinett.

Ja Noctua gir bedre kjøling en H60 og H80, men jeg satte heller ikke opp de i de 2 byggende. Der brukte jeg noctua og H100.

Endret av Aleksander.dev
Lenke til kommentar

Jeg sa heller ikke at 3570k blir for varm, men at den ble varmere og det blir den, men kan godt stemme det du sier og tar det med i betraktning om dette er en bedre cpu for mid range brukere. Oppdaterer posten med denne cpu'en etter litt research.

Skal kreditere deg :)

Bra at du tar til deg kritikken, men du kan også nevne at det følger med en Intel Stock kjøler til alle 1155 CPUer. Denne er mer enn god nok til å ta seg av de prosessorene under spilling og mild overklokking.

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny PC trådstarter.

Kritikk til "guiden":

- Generelt virker det som om dine kunnskaper om temaet du lager guide om er noe begrenset.

- Rotete oppsett.

- Ingen linker til handlevogn.

- En del skrivefeil og manglende tegnsetting gjør guiden slitsom å lese.

Forslag til generelle forbedringer:

Bruk dette som utgangspunkt for oppsett -> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny PC trådstarter.

Kritikk til "guiden":

- Generelt virker det som om dine kunnskaper om temaet du lager guide om er noe begrenset.

- Rotete oppsett.

- Ingen linker til handlevogn.

- En del skrivefeil og manglende tegnsetting gjør guiden slitsom å lese.

Forslag til generelle forbedringer:

Bruk dette som utgangspunkt for oppsett -> http://www.diskusjon...owtopic=1225711

:) Skal fikses opp i og flere budsjett builds skal settes opp.

Når det kommer kunnskap er det mange som har påvist ting jeg faktisk ikke har sagt eller ting jeg har vær t spesifikke om. Les svarene mine til postene.

Lenke til kommentar

At du ikke nevner AMD skjermkortene beviser egentlig bare hvor inkompentet du er.

Ser ikke hva denne tråden skal tilføre forumet overhodet.

Dette er andre gang jeg svaret på dette!

Jeg har lite kunnskap om Amd og har derfor ikke tatt de med.

Vis du kan så sett gjerne opp en data tilsvarende kraften av de jeg har satt opp så får vi se hva sluttsummen din blir.

Kan du sette sammen en bedre data til samme sum så kredit til deg og amd!

Lag en annen amd tråd om du vill.

Lenke til kommentar

Bra at du tar til deg kritikken, men du kan også nevne at det følger med en Intel Stock kjøler til alle 1155 CPUer. Denne er mer enn god nok til å ta seg av de prosessorene under spilling og mild overklokking.

Jeg vil ikke påstå at stock kjølerene er bra nok. Forskjellen på den billigeste noctuan med singel vifte og stockvifte er for stor til og si at stock er bra nok.

Endret av Aleksander.dev
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at stock kjølerene er bra nok. Forskjellen på den billigeste noctuan med singel vifte og stockvifte er for stor til og si at stock er bra nok.

men stock kjøleren er bra nok. og den støyer ikkenoe i det hele tatt. men du kan ikke overklokke og sånt. men jo den er mer en bra nok, amd kjølerene derimot de er ikke brukbare for fem øre :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...