r0zie Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 skumleste fort så mulig dere har nevnt det men hvordan er levetiden på et mekanisk tastatur kontra de vanlige? Lenke til kommentar
Mr. Smartphone Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 skumleste fort så mulig dere har nevnt det men hvordan er levetiden på et mekanisk tastatur kontra de vanlige? Vanlige tastaturer har en levetid på 5-10 millioner trykk mens mekanisk har 50 millioner trykk. Les på side 2 så ser du det Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Vanlige tastaturer har en levetid på 5-10 millioner trykk mens mekanisk har 50 millioner trykk. Les på side 2 så ser du det takker Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Jeg brukte Dvorak i noen år, men det er liten tid å spare. Dessuten må du uansett kunne to typer oppsett hvis man bruker flere PCer, ev. låner den bort, eller hjelper andre Det ble til slutt veldig tungvindt, så jeg beholdt til slutt QWERTY. Den største fordelen jeg hadde med dvorak var vel at : og P lå rett ved siden av hverandre siden jeg skriver altfor ofte:P Dog er det også en liten fordel om man skriver svært mye, man får et litt mer avslappet skrivemetode og fingrene er litt mer sentrert. Mao. jeg anbefaller dvorak hvis man skriver svært mye (ikke facebook og twitter liksom ). Men til vanlig og typisk bruk, er det ingen vits. Merk også at du må gjøre om alle taster i spill, eller velge en QWERTY-profil før du starter det. Men dette kan bli litt keitete hvis man chatter in-game. Jeg har bestemt meg for å teste dvorak, og har brukt denne siden som gir gratis trening i touch skriving med dvorak layout, enten via remapping i software fra qwerty, eller om du bytter keymap selv. Jeg har satt opp 2 keyboard layouts slik: QWERTY er standard, og hurtigtasten for å bytte mellom oppsettene er alt-shift. Jeg skriver (avskrift på f.eks. 10fastfingers eller typeracer) rundt 70-85 WPM med QWERTY (merkbart fra egne tanker), og så langt med ca 4-5 timer touch trening i Dvorak klarer jeg ca 25-30 WPM med så langt jeg har kommet i øvelsene. Jeg synes hittil det har vært overraskende lett å lære seg den nye layouten, og bytte tilbake til QWERTY etter øvelsene. SIden jeg skriver touch ser jeg ikke hvilke bokstaver som står på tastene, og jeg kunne like godt hatt svarte taster uten tegn på, men for morroskyld har jeg tatt av tastene på mitt gamle G15 og skal sette de tilbake i Dvorak layout. Slik vi spiller kommuniseres det til tider rimelig heftig. Å måtte klikke for å snakke er ikke gunstig. Det er også kun et relevant problem for en av de jeg spiller med, så jeg overdriver problematikken en smule. Mouse 4 eller Mouse 5. Jeg har brukt VT /TS / Mumble i snart/omtrent (?) 10 år, og push-to-talk er en refleks for meg. Jeg vil tro det går ganske fort å få drillet dette inn i muskelminnet, så man ikke tenker over det lenger. Endret 6. januar 2013 av GullLars Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Jeg har bestemt meg for å teste dvorak, og har brukt denne siden som gir gratis trening i touch skriving med dvorak layout, enten via remapping i software fra qwerty, eller om du bytter keymap selv. Jeg har satt opp 2 keyboard layouts slik: QWERTY er standard, og hurtigtasten for å bytte mellom oppsettene er alt-shift. Jeg skriver (avskrift på f.eks. 10fastfingers eller typeracer) rundt 70-85 WPM med QWERTY (merkbart fra egne tanker), og så langt med ca 4-5 timer touch trening i Dvorak klarer jeg ca 25-30 WPM med så langt jeg har kommet i øvelsene. Jeg synes hittil det har vært overraskende lett å lære seg den nye layouten, og bytte tilbake til QWERTY etter øvelsene. SIden jeg skriver touch ser jeg ikke hvilke bokstaver som står på tastene, og jeg kunne like godt hatt svarte taster uten tegn på, men for morroskyld har jeg tatt av tastene på mitt gamle G15 og skal sette de tilbake i Dvorak layout. Mouse 4 eller Mouse 5. Jeg har brukt VT /TS / Mumble i snart/omtrent (?) 10 år, og push-to-talk er en refleks for meg. Jeg vil tro det går ganske fort å få drillet dette inn i muskelminnet, så man ikke tenker over det lenger. Det er ikke store forskjellene, men det finnes egne Dvorak oppsett for norsk språk som inkluderer særnorske tegn, som æ, ø og å. I tillegg er det en del forskjeller når når det gjelder gruppering av tegn på samme tast. Disse grupperingsforskjellene er vesentlig større enn selve tastelayouten. Spørsmålet om tastelayout er nok et diskutabelt tema. Norsk og engelsk er riktig nok like på mange områder, men ved å følge engelsk layout går man litt i mot hensikten med å velge noe nytt, selv om det for oss kan bli bedre enn qwerty. Utformingen av Dvorak skal være avledet av en analyse av hvert enkelt språk. Har forsøkt flere "varianter" av PTT, men som sakt, det er til tider mye vedvarende kommunikasjon, og knapp 4 og 5 er opptatt Det blir til bry. Sier man et ord eller setning nå og da er det greit nok. Lenke til kommentar
MatsTF Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Nå er det 1 mnd siden dere fikk inn MADCATZ S.T.R.I.K.E. 7 GAMING KEYBOARD USB til testing, kordan e det egentlig mulig? har vært 20 dager hvor dere faktisk jobber (forhåpentlig vis) hva gjør dere egentlig med tastaturet? xD tester dere om det tåler en atombombe eller bruker dere en laser på tastaturet ? Når det gjelder mekaniske tastaturer, så bråker de for mye :S Cherry mx brown taster eller Cherry mx Black e mekaniske brytere som ikkje lager så mye støy Lenke til kommentar
G Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 (endret) Mekaniske tastaturer har imidlertid en lang rekke fordeler som både skribenter og spillere kan sette pris på. Jeg kjenner ikke til oppbyggingen av Apple-tastatur slik som dere har avbildet: Jeg er ikke skribent, men vil anta at jeg har rimelig god touch-hastighet etterhvert. Derfor kan jeg med solid påståelighet kunne konkludere med at jeg skriver bedre på et slikt Apple-tastatur enn på de mekaniske. Har noe å gjøre med at man slipper å trykke tastene så langt ned før tegnene registreres på de flate tastaturene, samt også at fingrene behøver å vandre betydelig flere millimeter på et mekanisk tastatur, enn på disse flatere designete tastaturene. Så til å skrive tekst så vil jeg påstå at mekaniske tastatur ligger bak dette Apple-tastaturet. Sitatet øverst i fra Tek.no-artikkel blir derfor ikke riktig. Men, kan hende dere har tillagt beskrivelsen som i sitatet andre faktorer enn det jeg påpeker her? Jeg bruker det til en bærbar PC (IBM-kompatibel) med Win10, til informasjon (jeg er ingen Apple-fan). Apple-tastaturet har kjempekvalitet. Kanskje noe av det bedre av Apple-hardware som har kommet av samlebåndet? Endret 23. juli 2016 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå