trondwestby Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Kvinand Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Godt nytt år! Meget flott av Kvinanda. Synes du leverer flott kvalitet med rel. høg iso. Har sjølv eit Nikon D300s, men synes det vert alt for mykje støy ved tilsvarande iso. Når eg nyttar støyreduksjon i LR4 går det ut over skarpheita og detaljar. Nokre tips?? Mvh. Magnar Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Du åpner det nye året med samme kvalitet som i fjor. Upåklagelig bra. Godt nytt fotoår ;-) Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Godt nytt år!Meget flott av Kvinanda. Synes du leverer flott kvalitet med rel. høg iso. Har sjølv eit Nikon D300s, men synes det vert alt for mykje støy ved tilsvarande iso. Når eg nyttar støyreduksjon i LR4 går det ut over skarpheita og detaljar. Nokre tips??Mvh.Magnar Når det gjelder støyreduksjon, kan du gjøre mye allerede ved eksponeringen. Regner med at du tar bildene dine i RAW-format. Jeg har funnet ut (bruker Pentax K-5, men regner med at dette ikke er så mye forskjell) at ved å forhåndstille eksponering med +0,3 så vil støyen med høy ISO bli betydelig redusert ved bearbeidingen. Bruker også LR4, men sluttredigerer i PS eller DxO Pro 8. Hvis du også skalerer ned bildet (se Trond sitt, 1000x675) vil du også bli kvitt støy. Prøv å bruke Filter/Noise/Despeckle før nedskalering, og etterpå, Adjust Sharpness/Amount 500% - Radius 0,2 pixels. Håper dette var til hjelp, og et riktig godt fotoår til deg ;-) Lenke til kommentar
trondwestby Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Tusen takk begge to! Melvin har gitt gode råd. Spesielt det med å overeksponere ved høy iso. Nå er ikke 800 regnet som høy iso lengre. D300s er bra kamera, men D7000 er en del hakk opp når det gjelder bildekvalitet på høy iso. Vil påstå det er det beste DX kamera til naturfoto pr.dags dato. Ellers er LR4 et kjempe bra verktøy for bilde redigering. Trond Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg