tepe2 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Skal kjøpe ekstern harddisk. 2TB. Usb 3.0. Har ikke tatt stilling til om det må være nettverksdisk (NAS) eller ikke. Men fortrinnsvis ikke siden denne skal brukes av kun meg selv, på skrivebordet. Regner med at jeg kanskje kjøper en NAS senere en gang, som hele familien kan bruke. Når det er sagt så gjør det selvfølgelig ikke noe om den jeg skal kjøpe nå kan brukes som NAS. Jeg har fra før litt erfaring med WD sin MyBook. Den fungerer ikke nå lenger. Vet ikke hvorfor. Har liksom alltid vært noe med den. Startet automatisk når jeg slo på pc. Det likte jeg ikke fordi det kun var en sjelden gang jeg hadde bruk for den. Andre ganger var det umulig å få den på. Tror jeg vil unngå WD denne gangen. Pålitelighet og brukervennlighet må vel komme i første rekke. Pris: ubestemt, men helst under tusenlappen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det finnes per i dag kun tre operative HDD-produsenter: WD, Seagate og Toshiba. Sistnevnte produserer i mye mindre grad enn de to andre. Om du kjøper en ekstern disk det ikke står Seagate eller Toshiba på, er sjansen derfor stor for at det er nettopp WD som har produsert disken som sitter inni. Lefdal har for øyeblikket kampanje på en 3TB ekstern USB 3.0-disk, Elkjøp har kampanje på en 2TB ekstern USB 3.0-disk, begge fra Seagate. Begge to er 3,5" og krever egen strøm. Om du vil ha en mer portabel variant som ikke krever egen strøm ender du opp på denne. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Takker for info. Får kanskje vurdere en av Seagate sine. Hvis flere har tips/anbefalinger er de hjertelig velkommen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Så har du jo forresten MyBook Live, som kun er en nettverksdisk og ikke noe mer (der andre NAS-varianter typisk har DLNA-, Bittorrentstøtte, med mer). Støtter Gb ethernet, så om du har nettverksutstyr som takler det vil overføringshastigheten begrenses av diskens egen overføringshastighet så lenge denne er under 125 MB/s. Selv har jeg en slik, som støtter opptil 4 disker i RAID. Har også støtte for en Transmission Bittorrent-klient, DLNA og endel apps (fotodeling, PHP-/MySQL-server osv osv). Foreløpig har jeg tre stk 1,5 TB disker stående i den, noe som gir meg 3 TB med en disk redundans. Planlegger å ha denne lenge, og heller utvide med større disker etterhvert. Pleier av og til å komme på tilbud til rundt 1500 kr (eks. disker) på diverse nettbutikker. Kan også brukes som printerserver. Endret 1. januar 2013 av srbz Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Kan Seagate sine stå på høykant på skrivebordet? http://www.elkjop.no/product/data/harddisk/SG2TBEXT/seagate-ekstern-harddisk-usb-3-0-2-tb Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Litt over budsjett, men lekker på skrivebordet og både eSATA, USB3 og Firewire800; http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=638495 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Om eksterndisken er koblet til maskinen hele tiden, så reduseres levetiden betraktelig. Koble til disken kun når det er behov for å lagre eller lese data fra den. De blir alt for varme og er ikke det samme som en NAS med kjøling. Ellers hvis det er problemer med en ekstern som avogtil virker, så kan man prøve en annen USB kabel.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå