?? Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Jeg har en Acer Aspire med en intel Core i5 430M prosessor. Det hender rett som det er at jeg spiller Football Manager samtidig som jeg har opera og/eller excel oppe, og da slår ofte PC-en seg av. Den er nå 5 år gammel, slik at det uansett er på tide å kjøpe ny. Det jeg lurer på er hvilke spesifikasjoner som vil være viktig for at jeg kan spille FM samtidig som opera og excel kjører. Andre egenskaper som jeg vil setter pris på er om batteriet holder 3-4 timer selv om prosessoren kjøres hardt. Jeg spiller ikke noe særlig andre spill så grafikken er ikke så viktig. Noen som har noen bærbare PC-er å anbefale? Jeg ser denne har gjort det bra i tester http://www.komplett....aspx?sku=761548 noen som har noen meninger om den? Evt forslag til billigere maskiner som vil dekke mine behov greit. Endret 2. januar 2013 av ?? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 I og med at i5-430M ble lansert første kvartal 2010 er maskinen din under tre år gammel. Jeg ville, uavhengig av om du kjøper ny maskin eller ei, uansett reklamert på denne der du kjøpte den. Å få maskinen i stand kan gjøre den brukbar for enten deg, slekt/venner, eller potensielle kjøpere. Lenke til kommentar
?? Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Takk for svar, ser ut til at den er fra mars 2010, så den er snart tre år gammel, jeg som rota med alderen der:) Jeg kjenner at PC-en blir varm før den slår seg av, så jeg er så godt som sikker på at det er fordi den blir for varm, og det skjer bare når jeg gjør flere ting på en gang slik at den blir kjørt ganske hardt. Er det reklamasjonsgrunn? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Eldre prosessormodeller (bl.a. Athlon XP fra 2003 og tidligere) kunne finne på å slå seg av av seg selv for å forhindre overoppheting. Varianter som er betraktelig yngre enn 10 år skal ikke oppføre seg på denne måten. Normalt vil de klokke seg selv ned betraktelig før de går til det skritt å skru seg av. Det kan selvsagt hende prosessorviften er dekket av støv, og at dette gjør at opphetingen skjer langt raskere. Du kan forsøke å rense den for støv selv, f.eks. ved å kjøpe luft på boks og blåse viften ren. Pass på at du ikke blåser rett på viften uten å samtidig blokkere den, da det kan føre til at viften kommer opp i hastigheter den ikke er konstruert for, som igjen kan medføre skade på lagrene i viften og ødelegge den. Så lenge ikke selvforskyldt skade eller manglende vedlikehold er grunnen til at maskinen oppfører seg som den gjør, kan det absolutt være reklamasjonsgrunnlag. Enkleste måten å finne det ut er å prøve, men jeg ville ihvertfall sørget for at vifter ikke er fulle i støv når maskinen leveres inn Lenke til kommentar
?? Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg bumper denne. Kjøpte luft på boks og rengjorde maskinen, og nå slår den seg ikke av lenger. Men jeg har innsett at den er for treg. Jeg skal derfor kjøpe ny, og lurer litt på hva slags jeg skal gå for. Som sagt trenger jeg en PC som fortsatt er kjapp om jeg bruker både Excel og Football manager samtidig, eller excel + 5-6 faner på internett. Jeg trenger ikke så bra skjermkort inbiller jeg meg (har av og til spilt litt pro cycling manager, men kan ikke tro at det heller krever så mye av skjermkortet). Samtidig bør batteriet tåle 2-3 timer med hard bruk. Den jeg har i dag har 14 tommers skjerm og den må ikke være mindre enn det, heller litt større. det jeg lurer på er om Ultrabookene som dinside anbefaler (samsung/asus f.eks) er de beste alternativene, eller om jeg kan få god nok ytelse i litt billigere varianter, eller om jeg kanskje bør kikke litt mer mot "gaming-PC-er" Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 ultrabooks er fine med tanke på batteritid. Man må oftest litt opp i pris for å få god batteritid i "vanlige" bærbare. Hvis du ikke har behov for dedikert grafikk så er ultrabooks like greit. Trenger du dog litt dedikert grafikk du sjekke litt vanlige maskiner. Chronos 7 maskinene til samsung har ok ytelse og god batteritid, men de koster, se f.eks denne 14" utgaven: http://www.dustinhome.no/product/5010656953/samsung-700z3c-ci5-2-5-8gb-750-13-3-w7p/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker Det er vel et av de beste eksemplene på en mellomting mellom vanlig bærbar ("vanlig prosessor + dedikert grafikk) og ultrabook (relativt kompakt og god batteritid). Ellers anbefaler jeg deg å titte litt rundt hva som er tilgjengelig på markedet selv og finne ut hva du egentlig vil ha. Lenke til kommentar
?? Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Ja, prøver å kikke litt rundt på hva som er tilgjengelig. Problemet er at jeg vet hva jeg vil bruke den til, men synes det er utrolig forvirrende å lese spesifikasjoner for tiden. I gode gamle dager var 1,4 MHZ prosessor bedre enn 1,2 men i dag så er det så mange andre forskjeller at man ikke bare kan se på antallet MHZ. Jeg har en Intel Core I5 prosessor på den jeg har i dag og den synes jeg er altfor treg, så innbiller meg at jeg bør ha i7, men vet ikke om det er andre ting som gjør dagens PC treg heller. Så er like mye ute etter tips til hva jeg bør se etter som konkrete PC-er. Siden tester ofte kategoriserer etter typer PC-er havner jeg litt midt mellom to stoler her. Vil ha en spill-PC der jeg ofrer litt skjermkortytelse mot noe bedre batteritid:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå