Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volkswagen polo eksostilbakeføringsventil?


Mari68

Anbefalte innlegg

Er det noen bilkyndige som kan hjelpe med mitt spørsmål?

 

Min volkswagen Polo 2010 modell (27000 km) fikk for noen uker siden flere gule varsellamper i dashbordet som lyste av og til ved oppstart av bilen. Bla den som symboliserer en glødepære og den som ser ut som en glødetråd. Den siste lampen blinket og gjorde at bilen gikk i nødmodus med redusert motorkraft. Ved å starte om motoren var som regel lampene slukket og bilen kjørte som normalt.

 

Ved service på Sulland bil for 3 uker siden gjorde de feilsøking og fant ut at det var eksostilbakeføringsventilen som var delvis tett. Dette kunne de skifte for kr 10000,-!! Denne reparasjonen har jeg fått time til senere i januar, og det har gått flere uker. Har kjørt som normalt flere mil hver dag siden service, og problemet med blinking/ lysing i dashbordet kar kun oppstått to ganger på 3 uker. Da har det vært ekstra kaldt (minus 8-10 grader). Ved omstart har bilen kjørt som normalt.

 

Mine spørsmål er:

1. Høres dette ut som defekt eksostilbakeføringsventil?

2. Er det skadelig for bilen å avlyse den planlagte reparasjonen å fortsette å kjøre for å se det litt mer an?

 

Takknemlig for svar!

Endret av Mari68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1 Få fått i dieselforbedrer/booster: Tunap har gode varer som en heller på tanken. QMI.no har noe som er beregnet for å fylle i hver gang du fyller diesel. TriPak er en annen variant som virker, selges på Jula og div andre steder.

#2 Kjør en langtur, gjerne med belastning, og litt høyt turtall.

 

Problemet er nok koksing av eksostilbakeføringsventil (eller EGR som det gjerne kalles) og innsug. Forårsaket av for mye småkjøring.

 

Mulig du slipper verksted etter dette, det er iallfall verdt forsøket.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret:-) jeg ringte i dag til verkstedet å foreslo det som du Fikse mente kunne gjøres med å tilføre et stoff i dieselen. De sa da at det stemte at det var greit å prøve på litt eldre modeller enn min, men ikke på min bil siden den var nyere og hadde en annen type tilbakeføringsventil med en kjølemekanisme(?)Tenker da at jeg bare tar den til reparasjon. Men lurer på om det høres logisk ut at dette med eksostilbakeføringsventilen er tett (allerede) og prisen de vil ha for reparasjonen? Er det andre ting som kan være galt med bilen som gjør at lampene jeg beskrev i første innlegg lyser? Når man ikke kan noe om disse feilmeldingene og denne ventilen føler jeg bare at jeg blir lurt av verkstedet, selv om de sikkert er seriøse, hehe!!

Endret av Mari68
Lenke til kommentar

Mnjavel ;-) For all del, det kan være en feil på den som ikke har noe med koksing å gjøre, så de kan absolutt ha rett. At de prøver å lure deg? Nei, høres ikke slik ut. Dette er et klassisk problem på nyere diesler, spesielt på de som blir kjørt korte strekk om gangen.

Utfordringen for denne bilens del er at du har diesel partikkel filter (vil jeg tro iallfall?) samt katalysator. Kjører du for lenge med en EGR som slipper for mye eksos/partikler gjennom systemet, kan du tilslutt og i værste fall tette partikkelfilteret og/eller katalysator. Det blir garantert en dyrere fornøyelse enn å "bare" fikse EGR-en.

 

Uten at jeg vil gi noen direkte anbefaling, kan det være en tanke å få byttet EGR-en nå, og så begynne fra nå av å tilsette dieselbooster i drivstoffet jevnlig, samt sist men ikke minst ta bilen ut på en litt lengre tur, med belastning og litt turtall.

 

Uten at det er neon trøst: Du er langt far den eneste som har opplevd nokså nøyaktig det samme.

 

Jeg ville hørt med flere verksteder på pris. Det er fullt lov å prute på prisen, presse verkstedene opp mot hverandre, og ikke minst forlange fast pris. Normalt/på de bilene jeg har skrudd på EGR-en, er den nokså lett å komme til, og rask å bytte (under 1t), men dette kan variere fra bil til bil.

Lenke til kommentar

Det ER en trøst å høre at flere andre med lik bil som meg har opplevd det samme :-) Hadde aldri hørt om denne ventilen før! Det eneste nå er vel da at verkstedet påstår at ventilen ligger veldig vanskelig til, og derfor trenger de hele dagen og 10000,- for jobben. Men det er kanskje uansett greit at de som har søkt opp feilen reparerer i tilfelle det skulle vise seg at det ikke er ventilen som er feilen. Da kan jeg vel kreve at de reparerer det som trengs videre for deres kostnad. Bilen skal inn nå på mandag, så det er ikke tid til å finne noe annet verksted uansett.

 

Skal også se om jeg finner dieselbooster.

 

 

Tusen takk for masse nyttig informasjon Fikse (tror du lever godt opp til etternavnet ditt :-))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...