Gå til innhold

[Løst] Bygge PC, Hjelp til kjøp av deler, 10000-15000,-

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bygge pc og skal bestille noen deler nå ettersom det er tilbud på dem, og kjøpe resten senere denne måneden. PCen skal brukes til 3D rendring, bilderedigering, gaming, og skal kunne overklokkes (har lyst til å lære meg det).

Har satt sammen ett oppsett her som jeg er fornøyd med, men er ikke 100% sikker på om delene passer sammen. Gjør de det?

Lurer også på om noen har anbefalinger til bedre komponenter til lik eller litt dyrere pris? Er det noen komponenter jeg kan bytte ut for å få mer for pengene?

Oppsettet ser slik ut:

Kabinett: Cooler master storm trooper gaming big tower – 949,- (tilbud)

Hovedkort: Asus P8Z77-V PRO, socket-1155 eller Asus p8Z77-V, socket-1155 – 1090,- (tilbud)

Prosessor: Intel Core i7-3770K

CPU kjøler: Noctua NH-U12P

Minne: Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB (tilbud)

Skjermkort: GeForce GTX 670 2GB. Hvilken skal jeg velge?

Strømforsyning: Silver Power SP-S650 (650W). Denne har jeg fra før av.

SSD: har ikke bestemt meg enda. Jeg har en Kingston hyperX 240 GB (ikke 3k) som jeg er veldig fornøyd med, men trenger evt en til.

De komponentene merket ”(tilbud)” er de jeg kommer til å bestille i dag/morgen, dersom dere godkjenner oppsettet.

Angående hovedkortet lurer jeg på hva som er forskjellen på de to hovedkortene nevnt over. Ordinær pris på PRO er 50,- dyrere. Ettersom komplett har tilbud på den vanlige nå har jeg tenkt å bestille den.

Jeg regner med at 650W holder til oppsettet og til overklokking?

Skjermkortet GTX 670 er noe jeg har bestemt meg for etter mye lesing, men aner ikke hvilken jeg burde velge. Jeg regner med at jeg blir fornøyd uansett hvilken jeg velger, så er det om å gjøre å finne den billigste?

Er minnebrikkene bra nok?

På forhånd takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD: Samsung 840

Skjermkort: Skal du klokke selv, eller ønsker du et fabrikkoverklokket kort? Eller bare helt basic med stock clock?

Stock - https://prisguiden.no/produkt/asus-geforce-gtx-670-2gb-directcu-ii-158956

Fabrikkoverklokket - https://prisguiden.no/produkt/asus-geforce-gtx-670-2gb-directcu-ii-top-158951

HK: Asus P8Z77-v pro anbefaler jeg sterkt. Har dette selv og er storfornøyd.

PSU: 650W vil holde veldig fint med dette oppsettet.

Minne: 16gb er fint men kanskje du burde vurdere 32gb??!

OS: Velg Windows 8. Jeg syns personlig det er ganske nice.. Litt uvant, men det kommer seg etter hvert.

Lenke til kommentar

Har ikke regnet sammen hvor mye delene koster nå, men vil nesten anbefale vannkjøling. Corsair H100i eller H80i er to ganske gode. Du vil få ganske lave temperaturer da ;)

For OS anbefaler jeg Windows 7, ihvertfall nå. Windows 8 er enda ganske nytt og mangler svært mange drivere. En kamerat valgte Windows 7 og Win 8, vet ikke om det var oppgraderingspakke eller ikke. Uansett tar han da Win8 når de fleste driverne er på plass.

Selv liker jeg ikke Win8 så veldig mye. Tror regla fortsetter: WinXp: bra - WinVista: dårlig Win7: bra... og da Win8 - dårlig :p

Lenke til kommentar

Skjermkort: Skal du klokke selv, eller ønsker du et fabrikkoverklokket kort? Eller bare helt basic med stock clock?

Stock - http://prisguide.har...ectcu-ii-158956

Fabrikkoverklokket - http://prisguide.har...u-ii-top-158951

OS: Velg Windows 8. Jeg syns personlig det er ganske nice.. Litt uvant, men det kommer seg etter hvert.

Takk for svar.

Samsung 840 ser veldig lovende ut!

Jeg skal klokke selv. Et fabrikkoverklokket skjermkort blir vel veldig fort ustabilt om man skal overklokke? så jeg antar at jeg må gå for ett vanlig. Kan ikke så mye innenfor overklokking.

Broren min har også Asus P8Z77-v pro og er også godt fornøyd med det, så da blir det nok den.

Tja kunne nok godt for 32 GB, men begynner med 16 GB da det burde være mer enn nok. Jeg kan alltids oppgradere senere om jeg finner ut at det blir for lite.

Jeg lurer på om kjølingen er god nok på de nevnte minnebrikkene. Jeg ser mange minnekort med kjøleribber, men Kingston DDR3 HyperX blu har ikke det (tror jeg). Har jeg noe å tape på å kjøpe disse?

Har ikke regnet sammen hvor mye delene koster nå, men vil nesten anbefale vannkjøling. Corsair H100i eller H80i er to ganske gode. Du vil få ganske lave temperaturer da ;)

For OS anbefaler jeg Windows 7, ihvertfall nå. Windows 8 er enda ganske nytt og mangler svært mange drivere. En kamerat valgte Windows 7 og Win 8, vet ikke om det var oppgraderingspakke eller ikke. Uansett tar han da Win8 når de fleste driverne er på plass.

Selv liker jeg ikke Win8 så veldig mye. Tror regla fortsetter: WinXp: bra - WinVista: dårlig Win7: bra... og da Win8 - dårlig :p

Takk for svar!

Vannkjøling blir litt for dyrt. Jeg har fått inntrykket av at vannkjøling ikke er så sinsykt mye bedre enn de beste kjølerne med vifter. At det er bedre er det ikke noe tvil om, men det koster dog dobbelt så mye.

Takk for tips om windows 7, er fortsatt veldig usikker på hva jeg burde velge. Det er kanskje lurt å vente ett halvt år til de fleste bugs er fjernet og flere drivere er på plass. I så fall koster det ikke så mye å oppgradere.

Er alt flott med oppsettet? Alle komponenter er kompatible med hverandre?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Samsung 840 ser veldig lovende ut!

Jeg skal klokke selv. Et fabrikkoverklokket skjermkort blir vel veldig fort ustabilt om man skal overklokke? så jeg antar at jeg må gå for ett vanlig. Kan ikke så mye innenfor overklokking.

Broren min har også Asus P8Z77-v pro og er også godt fornøyd med det, så da blir det nok den.

Tja kunne nok godt for 32 GB, men begynner med 16 GB da det burde være mer enn nok. Jeg kan alltids oppgradere senere om jeg finner ut at det blir for lite.

Jeg lurer på om kjølingen er god nok på de nevnte minnebrikkene. Jeg ser mange minnekort med kjøleribber, men Kingston DDR3 HyperX blu har ikke det (tror jeg). Har jeg noe å tape på å kjøpe disse?

Takk for svar!

Vannkjøling blir litt for dyrt. Jeg har fått inntrykket av at vannkjøling ikke er så sinsykt mye bedre enn de beste kjølerne med vifter. At det er bedre er det ikke noe tvil om, men det koster dog dobbelt så mye.

Takk for tips om windows 7, er fortsatt veldig usikker på hva jeg burde velge. Det er kanskje lurt å vente ett halvt år til de fleste bugs er fjernet og flere drivere er på plass. I så fall koster det ikke så mye å oppgradere.

Er alt flott med oppsettet? Alle komponenter er kompatible med hverandre?

Viftekjølingen du har valgt TS er mer enn god nok. Men den er ganske stor. Tror nesten du må velge low profile minnebrikker isteden. Disse feks: http://www.dustinhome.no/product/5010598525/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-2x4gb/ *2

Lenke til kommentar

Viftekjølingen du har valgt TS er mer enn god nok. Men den er ganske stor. Tror nesten du må velge low profile minnebrikker isteden. Disse feks: http://www.dustinhom...0mhz-cl9-2x4gb/ *2

Kan dere anbefale en cpu kjøler som er omtrent like bra men er høyere så det er god plass til minnebrikkene? Jeg trodde de jeg hadde linket til (Kingston HyperX blu) var så lav som man kunne få de :) Er det sånn at 8 GB brikker er høyere enn 4 GB?

Med den cpu vifta vil du kun få plass til 2 høye ram brikker. Skal du ha fler må han gå for lave brikker.Har selv z77 v pro, skulle jeg kjøpt nå ville jeg kjøpt msi mpower hovedkortet. Ville holdt meg til msi når det kom til skjermkortet også. Msi gtx 670 pe http://www.komplett....aspx?sku=769974

Jeg vil heller bytte ut vifta enn minnebrikkene ettersom det er tilbud på minnebrikkene nå. Jeg synes vifta ser ut som det akkurat ville vært plass til høye minnebrikker. Jeg må nok gjøre litt mer research når det kommer til cpu vifter. Jeg hadde spart meg for det problemet om jeg hadde valgt vannkjøling som CasterAnd nevnte tidligere.

Etter ett raskt google søk på minnet og cpu kjøleren kom jeg fram til at cpu kjøleren har 40 mm klarering til hovedkortet, mens minnet er 30 mm høyt. Altså minnet vil passe og har 10 mm å gå på. Er dette feil?

kilder: How much clearance?, Kingston HyperX blu mm.

MSI Z77 MPower hovedkortet likte jeg veldig, og det koster ikke mer enn 50,- mer. Er det innebygget trådløst nettverk i denne? Hvorfor foretrekker du MSI overfor Asus?

Takk for svar begge to!

Lenke til kommentar

Jeg har P8Z77-V PRO og Kingston HyperX blu 16GB, og jeg får plass til en Noctua NH-D14, så minnebrikkene burde ikke være et problem.

Hvor mye plass er det mellom kjøleren og minnebrikkene? jeg ser at Noctua NH-D14 har 4 mm mer å gå på enn Noctua NH-U12P SE2.

Lenke til kommentar

Hvor mye plass er det mellom kjøleren og minnebrikkene? jeg ser at Noctua NH-D14 har 4 mm mer å gå på enn Noctua NH-U12P SE2.

Veldig lite, får ikke plass til fingeren min.

Dårlig eksempel, fingeren er jo forholdsvis tykk.. Det er ihvertfall veldig liten avstand mellom kjøleren og RAM'en.

Endret av bojalborg
Lenke til kommentar

Kan dere anbefale en cpu kjøler som er omtrent like bra men er høyere så det er god plass til minnebrikkene? Jeg trodde de jeg hadde linket til (Kingston HyperX blu) var så lav som man kunne få de :) Er det sånn at 8 GB brikker er høyere enn 4 GB?

Jeg vil heller bytte ut vifta enn minnebrikkene ettersom det er tilbud på minnebrikkene nå. Jeg synes vifta ser ut som det akkurat ville vært plass til høye minnebrikker. Jeg må nok gjøre litt mer research når det kommer til cpu vifter. Jeg hadde spart meg for det problemet om jeg hadde valgt vannkjøling som CasterAnd nevnte tidligere.

Etter ett raskt google søk på minnet og cpu kjøleren kom jeg fram til at cpu kjøleren har 40 mm klarering til hovedkortet, mens minnet er 30 mm høyt. Altså minnet vil passe og har 10 mm å gå på. Er dette feil?

kilder: How much clearance?, Kingston HyperX blu mm.

MSI Z77 MPower hovedkortet likte jeg veldig, og det koster ikke mer enn 50,- mer. Er det innebygget trådløst nettverk i denne? Hvorfor foretrekker du MSI overfor Asus?

Takk for svar begge to!

Er rammen din så lav så har du ikke problemer med 4 brikker. Mpower kortet er testet med høy overklokk, (tror det var prime95), før det sendes ut til forhandlere. Fant linken nå http://www.youtube.com/watch?v=LG12GX1RUw8

Lenke til kommentar

Veldig lite, får ikke plass til fingeren min.

Dårlig eksempel, fingeren er jo forholdsvis tykk.. Det er ihvertfall veldig liten avstand mellom kjøleren og RAM'en.

Takk for at du sjekket!

Oppsettet ser nå slik ut:

pcoppsett02.png

Da har jeg råd til en ny og god skjerm i tillegg.

Jeg hadde som sagt allerede strømforsyning på 650W.

Det eneste jeg stusser litt på her er rambrikkene. Jeg vet nå at det er plass til de, men lurer på hvor mye det har å si for ytelsen sin del når man velger 1600MHz over f.eks 2400MHz?

Er det verdt å betale 400,- ekstra for å få disse (4x4GB) med 2400MHz over disse (2x8GB) med 1600MHz? Det er ingen spesiell grunn til at jeg har valgt Kingston brikker, kun pga prisen. Er Corsair ett bedre valg?

Er det overkill med Samsung 840?

Tusen takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Da sier jeg meg ferdig med oppsettet! Det ser slik ut:

pcoppsett03.png

De fleste komponentene kommer jeg til å bestille fra dustinhome, netonnet og skjermkortet fra supersmart (håper det er trygt), da jeg får gratis frakt hos alle disse :)

Skjermen kommer jeg til å vente litt med da den ofte har vært på tilbud de siste månedene. Har sett den nede i 2300,- husker jeg.

Jeg kommer til å bestille til uka, så hvis noen har noen siste tips/anbefalinger er det bare å komme med det, jeg setter veldig pris på det!

Jeg kommer nok til å utstyre kabinettet med noen Noctua NF-F12 og Noctua NF-A14 om det skulle være nødvendig, men det blir etter jeg har bygget pcen.

Jeg vil takke alle som har hjulpet meg! Hva skulle jeg gjort uten dere!?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stock - http://prisguide.har...ectcu-ii-158956

Fabrikkoverklokket - http://prisguide.har...u-ii-top-158951

Hvorfor burde det være 32 GB? Jeg har veldig likt oppsett selv, men har blitt anbefalt 8 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...