Gjest medlem-82119 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Flere og flere produsenter legger av ulike årsaker inn RFID i alt fra klær, matvarer (innpakningen), barberhøvler, tannkoster, osv. På den ene siden så er det kjekt å ta vareopptelling når man kan bruke RFID til å vite hvor mye man har av alt til en hver tid. Videre så er det kjekt den dagen man kan fjerne kassene og sette inn en RFID leser som leser hva man har i kurven og lar oss betale for det. Tyverisikring blir enklere, og varebalanse, dvs automatisk bestille mer når nivået på det man har er nede på et gitt nivå er enklere. Men samtidig så er det også superenkelt å overvåke hvem som kjøper hva, da RFID lesing kombinert med identiteten til den som betaler muligjør en ganske detaljert registrering av hver enkelt. Jeg vil anta at google, facebook osv er intr. i hva og hvor mye man kjøper på butikken, slik at de kan ta målrettet reklame til et nytt nivå. Når får man "navn kjøpte xxx vare på butikken idag" som automatisk innlegg på facebookveggen idet man betaler for varen? Når betaler forsikringsselskapet for en RFID leser for å finne ut av hvem som kjøper hva, hvor mye og hvor ofte, for å bruke det mot kunden når kunden skal vurderes som forsikringstager og eventuelt sette premien? Når vil en arbeidsgiver kreve utskrift av handlevaner for å sjekke om man har en sunn livsstil? Når vil NAV kreve slik info for å sjekke nav klientene? http://www.spychips.com/ http://newtechmd.com/wordpress/?p=35 The next RFID wave will involve tagging EVERYTHING, from toothbrushes and keys to medications and IV infusion pumps. And RFID tagging will include patients and individual hospital staff members ( including the patients, nurses and doctors) ! Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg tror ikke det blir så annerledes enn i dag. I dag brukes jo strekkoder (EAN) som scanner hva man kjøper, og betaler man med kort blir også identiteten til den som handler "avslørt". Har ikke hørt om noen som selger denne informasjonen videre til tredjepart. Jeg ser ikke helt den store forskjellen. Når det gjelder fordelen i butikkene, så er den eneste reelle fordelen at det kanskje går raskere å betale. Det finnes også i dag systemer som automatisk bestiller for butikkene når varelageret når et visst nivå (alle salg registreres jo via strekkoder allerede). 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Den prinsippielle forskjellen jeg ser er vel at med strekkode så registreres det i butikkens system, og skal forsikringsselskaper og lignende ha dette ut må de ha tilgang til dettte. RFID vil lettere kunne spre informasjon om hvem som kjøper hva. Tiine kan f.eks sette op en leser og deretter sende reklame til de som kjøper qmelk eller lignende isteden for tine produkter. Jeg vil også anta at man kan sette opp en stand med en RFID leser og vite hva folk har i posene sine. Man har også muligheter i større perspektiv. Om person X kjøper klær med innebygget RFID så vil man lettere kunne koble den personen opp mot hvilke butikken han eller hun besøker, filmer de ser på kino og dele info på kryss og tvers av butikkene. Man vil med andre ord kunne samle info om en person i mye større grad enn med strekkoder. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det vil sikkert bli bestemmelser rundt dette. Jeg tror ikke for eksempel Tine sånn helt uten videre får lov til å sette opp systemer hvor som helst som på en eller annen måte registrerer hvem som kjøper konkurrentens varer. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Ser ikke at det blir noe annerledes enn bruk av strekkode. For Tine eller hvem det måtte være er også avhengig av å vite hvem personen er, og da må de ha tilgang til informasjon fra butikken. Og da kan de jo også bare få informasjon om hva kunden kjøpte og. Å lese hva som ligger i handleposen til en tilfeldig forbipasserende, vil ikke gi navnet til kunden. 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Ser ikke at det blir noe annerledes enn bruk av strekkode. For Tine eller hvem det måtte være er også avhengig av å vite hvem personen er, og da må de ha tilgang til informasjon fra butikken. Og da kan de jo også bare få informasjon om hva kunden kjøpte og. Å lese hva som ligger i handleposen til en tilfeldig forbipasserende, vil ikke gi navnet til kunden. Det var mitt poeng også. Det er jo ikke annet enn en litt mer avansert strekkode med mindre jeg har misforstått dette RFID greiene fullstendig. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Skrev et langt innlegg om dette i går som ikke ble postet, men med samme poeng som de siste to postene. Med mindre man vet hvilken ku denne responderen henger rundt halsen på, eller hvilken bil en Autopass-brikke er montert i (og samtidig hvem som eier bilen/brikken), så er alt av data som blir samlet inn forholdsvis verdiløse.. Du kan samle inn statistikk om at mange forbrukere som kjøper produkt A også kjøper produkt B, eller at de som går med klær (RFID-merket) av merke X ser filmer i sjanger Y og Z, men adressert reklame er ikke mulig... Om/når alle Norges innbyggere blir mikrochip-merket (som jo er vanlig på kjæledyr i dag..), og alle kommersielle bedrifter får tilgang til denne persondatabasen, da er det på tide å bekymre seg, men inntil da kan man nok la konspirasjonstankene ligge. RFID er litt mer avansert enn en strekkode, hovedsakelig det at den kan avleses på litt avstand, uten direkte sikt (f.eks. gjennom handlepose, eller vifte lommeboka med reisekort i foran kortleser, uten å ta frem kortet), men du får jo ikke identifisert "bæreren" av produktet av den grunn... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 RFID brukes jo allerede i bl.a i enkelte visakort i enkelte land, og det vil jo dukke opp mer og mer som identifiserer hvem også. En RFID leser i en mobiltelefon f.eks. Selv om RFID i seg selv ikke sier så mye om hvem (bortsett fra autopass og lignende) så er det vel bare et tidsspørsmål før man kobler det mot person. http://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_smart_card Smart cards are being introduced in personal identification and entitlement schemes at regional, national, and international levels. Jeg vil tippe at det vil være mulig å kombinere RFID lignende identifikasjonskort med RFID lesere som leser hva man har kjøpt. (Og noen lager etterhvert en app som poster det på facebook også...) Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Jeg vil tippe at det vil være mulig å kombinere RFID lignende identifikasjonskort med RFID lesere som leser hva man har kjøpt. (Og noen lager etterhvert en app som poster det på facebook også...) Det vil uansett ikke knytte personer opp mot kjøp i større grad enn om man bruker bankkort i dag. Ingen har laget en app som poster noe som helst om det på Facebook da denne informasjonen ikke ligger tilgjengelig noe sted. Hvorfor skulle informasjon fra RFID ligge mer tilgjengelig? 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg vil tippe at man etterhvert chipper mennesker slik man chipper kjæledyr, og bruker det til adgangssystemer på jobb og lignende. Selv om det sannsynligvis kun vil bli et id-nr, vil vel eier av id nummeret være tilgjengelig om det skal ha noen nytte. Man vil vel kanskje også få inn rfid inn i mobilene etterhvert. Jeg vil anta at det ikke er teknisk umulig å koble dette sammen slik at f.eks matleverandører kan stille seg opp i kjøpesentrene og skanne folk og hva de har i posene. Dette avhenger selvsagt av rekkevidde osv. Forskjellen er vel at hvem som kjøper hva til nå er mindre tilgjengelig, mens slik info sannsynligvis vil bli spredd til f.eks forsikringsselskapene som bruker det til å vurdere om man skal få livsforsikring og lignende og hvor mye man skal betale for det. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Nå begynner du å virke litt paranoid Pr. i dag er det ikke akkurat vanlig å chippe mennesker, og blir den lik den chipp'en som er i kjæledyr er rekkevidden rimelig laber. Blir det RFID i mobilene, kan man slå den av på lik linje som man kan med Bluetooth og andre systemer på mobilen som sender/mottar signaler. Og som jeg har sagt før... det er allerede i dag strenge regler om hva slags informasjon som skal brukes til hva. En butikk har ikke lov til å sende info til en produsent om hvilke kunder som kjøper hva (basert på kortinformasjon eller registrering av telefonnr. til garantibevis), eller til noen andre. Telefonnr. til garantibevis skal kun ligge internt for å søke opp kvittering for kunden ved behov (noe de imidlertid ikke har et krav om), og kortinformasjon lagres kun internt hos kortholder og evt. BBS (usikker på om de lagrer hva som er kjøpt, men det tviler jeg på). 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (...)kortinformasjon lagres kun internt hos kortholder og evt. BBS (usikker på om de lagrer hva som er kjøpt, men det tviler jeg på). Bank/kortutsteder lagrer hvilken butikk det er handlet i/overført penger til (og ihht bokføringslov og forskrift skal vel den informasjonen lagres i ti år, det samme gjelder for kvitteringen hos butikken...), men har vel ingen mulighet til å vite, langt mindre lagre, nøyaktig hva som er kjøpt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå