Subduction Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hei! Er i begynnelsen av 20 årene og den eldre generasjonen begynner å hinte om at jeg må bestemme meg for om jeg skal ta over det lille gårdsbruket til min bestemor, som ikke har vært i drift på ca. 25 år. Min far er eldst av sine søsken, og jeg er eldst blant mine søsken. Han har ikke noe ønske om å overta. For øyeblikket går jeg på universitetet og tenker å gjøre meg ferdig med dette først, men det kan kanskje være lurt å begynne å tenke på å overta allerede nå. Gården ligger ikke så langt utenfor en større by, slik at det er attraktivt å bo her Spesifikt om gården: Fulldyrka mark: 7 dekar Overflatedyrket jord: 11 dekar Innmarksbeite: 16 dekar Produktiv skog: 150 dekar I tillegg er det myr, slik at eiendommen tilsammen er totalt 215 dekar. 1. Slik jeg har forstått det oppfylles ikke kravene til odel og hun står dermed fritt til å gi eiendommen til den hun måtte ønske? Våningshuset er skilt ut fra gården. Den gjeldende infrastrukturen til området ligger ved våningshuset, hvor også det meste av den dyrka marken ligger. Det er lite fristende å bygge hus i skogen/utmark. (kommunen er plassert i sone 3 - friere og mer lokalt selvstyre) 2. Er det vanskelig å få bygge hus hvor jeg vil på gården, selv om det mest attraktive området (pga infrastruktur) ligger i strandsonen ? Eiendommen ble taksert for noen år siden til ca. 150 000, og dette inkluderer noen fjøs/løer/garasjer som må rives. Noen gamle traktorer og diverse utstyr og verktøy kommer utenom. 3. Hvordan kan jeg overta alt dette billigst mulig? Vil prøve å drive gården ved siden av fremtidig arbeid og trenger derfor ikke å pådra meg unødvendig gjeld (f.eks. kjøpe ut andre osv...) 4. Gitt at jeg velger å ta over gården før jeg er ferdig med utdannelsen, hvor enkelt er det å få dispensasjon fra bo- og driveplikten? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 I utgangspunktet er 1 og 3 forholdsvis enkle spørsmål, mens 2 og 4 er vanskeligere. 1: Dersom din bestemor per i dag er ved god helse (som i ikke døende) og jorda ikke er odelsjord (en kjapp tur innom odelsloven sier meg at den ikke er det, men jeg er ingen ekspert), så er det bare å fikse papirene på at hun overdrar det til deg. Så lenge hun da ikke selv bor der, og ikke selv betaler eventuelle utgifter til gården, så har ikke arvingene noe de skulle ha sagt. 3: Som det følger av punkt 1 - du skal ikke trenge å kjøpe ut noen, med mindre de faktisk i dag er eiere eller panthavere i eiendommen eller utstyret. Dine onkler/tanter og søsken er dermed irrelevante, men det kan potensielt være andre du må kjøpe ut. Dette er det umulig for oss å si noe om. Ved gave fra besteforeldre skal det svares arveavgift, men dersom taksten er på ca. 150 000 er ikke dette særlig relevant, du kan arve/få 470 000 per besteforelder avgiftsfritt. Du må dog gi beskjed til skatteetaten - dersom du senere skulle arve besteforeldrene dine (direkte, ikke "via" din far/mor senere) kommer gave i dag til fradrag. Hva gjelder 2 er det vanskelig å gi noe konkret svar, og her er det best å høre med kommunen, og evt. andre som har innsikt i de konkrete forholdene. For 4 - ca. samme som 2. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 "Problemet" med driveplikten kan løses ved at du leier bort den dyrkbare jorden til et nabobruk som da vil stå for driveplikten. Den gangen jeg valgte å kjøpe et nedlagt småbruk fikk jeg beskjed av landbruksavdelingen i kommunen at det var tilstrekkelig å slå gresset på innmarken for å tilfredsstille kravet om driveplikten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå