Gå til innhold

Tips og triks for nattehimmel / afrika bilder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg reiser snart ned til Etipoia sammen på en klasse tur i litt over to uker. og jeg gleder meg mye til å kunne ta bilder der nede! Men jeg har et ønske om å få tatt gode bilder av spesielt natte himmelen der nede, siden alle skryter sånt over den.

Har litt erfaring med natt bilder fra før av, men det er alltids kjekt med noen ekstra innspill/erfaringer fra andre :) Vurerer sterkt å kjøpe meg Sigma 10-20mm for å kunne få få tatt vidvinkel bilder.

Når jeg tar bilder av type noen fjell og natte himelen så får jeg offte det en kaller "star trails", jeg ønsker å få et bilde der en ikke får star trails, men stjernene som prikker på himmelen enkelt og greit^^ er litt redd for å få for mye støy på bildet vist jeg skrur opp ISOen. har skiftet fra canon 400D til canon 60D nå, så er nok mindre støy nå :)

og vist noen sjenerelt har tips om ting/settings som er stiligt å ta bilde av der nede så er det bare til å hive inn noen forslag! :)

Kan skrive va utstyr jeg kommer til å ha med meg ned:

Canon 60D

Canon 50mm 1,8f

Canon 18-55mm

Sigma 70-300mm 4.0-5,6f OS

Og kansje Sigma 10-20mm :)

mvh

en som gleder seg til Afrika!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende :)

Stair-trails, da tenker du på at stjernene blir til streker? Det kommer av du tar bilder med lang lukkertid. Grunnen til disse star-trailsene er at, om du tar bilder med f.eks 30sek lang lukkertid, så vil det jo si at det tas et bilde i 30 sek, og da rekker stjernene å flytte på seg, slik at de etterlater seg en stripe som vises på det ferdige bildet.

- Prøv å ikke bruk lengre lukkertid en 5 sekunder.

- Ha så liten blenderåpning som mulig.

- Ikke ha en høyere ISO en 1600

- Bruk for all del ikke Auto-modus

- Ha med kamerastativ! Om du bruker 1/20 lang lukkertid eller lenger, er bevegelsene i hendene dine nok til at bilder blir uklare.

Du kan jo alltids redigere bort disse stripene i et bilderedigeringsprogram.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

For å få tatt bilder av stjernehimmelen er det kjekt med ett vidvinkel objektiv som slipper inn mye lys. Av de objektivene du har i dag er 50mm F1.8 best egnet, siden det slipper inn mye lys på kort tid. Ulempen er at 50mm på 60D tilsvarer ett 80mm objektiv på fullformat og vil ikke kunne gi deg lang eskponeringstid før det blir striper.

Du nevner Sigma 10-20mm, den finnes i to utgaver F4.5-5.6 og F3.5(dyrere og tar inn mer lys)

Jeg ville heller anbefale enten Samyang 14mm F2.8 eller Samyang 15mm F3.5 Fisheye

Disse har begge manuell setting av fokus, noe du fikser enkelt og best ved bruk av den bevegelige sjermen til 60D og live-view. Du er nødt til å ha ett kamerastativ. En Gorillapod SLR-Zoom er ganske kompakt og bra. Men den krever litt tilvenning og er veldig lav på bakken. Eventuelt kan en sekk med ris eller lignende fungere bra.

Her kan du lese om stjernehimmel fotografering se spesielt Star Streaks - Too Long of a Shutter Speed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...