TVDlover Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Heisann dere! Jeg skal ha et lite framlegg (få ca 5 min) om Martin Luther (ikke M. L. King) Læreren vil at det kun skal være det viktigste med på presentasjonen. Ikke liksom når han ble født, og hvem foreldrene hans var, fordi det ikke er viktig, det er ikke det vi kjenner han for. Så det jeg lurte på var om noen kunne fortelle meg, omså i stikkordform, hva som var det viktige med det han gjorde. Jeg vet jo selvfølgelig at det var han som hang opp de 95 tesene på kirkedøren, og at han startet reformasjonen. Men kan dere lage en liten oversikt over når han gjorde dette, og hva som gjorde at dette var en sånn "big deal". Jeg er altså ingen unnasluntrer siden jeg ber dere om hjelp, men idet jeg skal søke på M. L. kommer det (nesten) bare om M.L. King. hva kan jeg evt. søke om? Jeg skulle gjerne ha brukt norskboka, men den glemte jeg igjen på skolen før juleferien (hvem tar med seg skolebøker hjem i jula?? ;P) Jeg må også legge ved at jeg går 2. året på vgs. så dette må være litt detaljert, selv om det bare skal vare 5 min. Hva kan jeg ha med i presentasjonen som gjør at jeg har muligheten til å få 4-6 i karakter? Endret 1. januar 2013 av TVDlover Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Du kan jo se en film om hans liv: http://youtu.be/VZcyOn3kGQ4 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Han er kjent for at han utfordret den mektige kirken, og ikke vek unna. Han mente man skulle leve etter mottoene sola fide (rettferdighet ved tro alene) og sola scriptura (Skriften alene). Han la altså vekt på nåden, og forkastet kirkens lære om at folk måtte kjøpe avlatsbrev for å redde sine sjeler fra helvetesilden. Luther satt i fangenskap i Wartburg (eller han ble gjemt der av en prins), og der oversatte han deler av Bibelen til tysk. Dette var også revolusjonerende, i en tid da Bibelen bare fantes på latin. Luther var munk, og katolske munker skulle leve i sølibat. Men Luther gikk etter hvert bort fra dette, og skaffet seg ei kone. Luthers tilhengere hadde en viss beskyttelse i Tyskland, men i det vi i dag kaller BeNeLux-landene, ble flere av hans tilhengere henrettet. Språklig morsomhet: På engelsk blir det ganske morsomt at Luther gjorde forskjellige ting "in Worms". Det står også om "the Papal bull". Hva, den pavelige oksen, eller var det pavebullen? Endret 3. januar 2013 av Frankline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå