Gå til innhold

windows 8 vil ikke starte opp [hjelp]!

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått et problem med windows 8. Den vil ikke starte opp. Jeg kommer til den svarte skjermen med logoen og hvite sirkelen som viser at den jobber. Men der stopper det. Kommer ikke videre. Til vanlig så starter den opp på få sekunder:/

Jeg har prøvd å boote med usb med windows. Men dataen klarer ikke å skjønne at jeg har usb i.

Noen som forslag på hva jeg kan gjøre? Litt usikker på hva det skyldes. Men kan ha noe med windows oppdatering:/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å starte opp fra USB-en må du antagelig trykke en tast for å komme inn i maskinens oppstarts-meny. F.eks. ESC, F12. e.l. Se etter info-tekst ved oppstart av maskinen.

Hvis ikke dette fungerer, så må du inn i BIOS og velge at USB skal være førstevalg ved oppstart.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for tipsene.

Fikk start med USB-en. Men har funnet ut at det er noe må være noe feil med harddisken. Puttet inn en annen harddisk med windows 7 sammen med den som hadde windows 8. Da bootet windows 7 og startet med en gang. Men jeg kan ikke finne harddisken hvor windows 8 egentlig skal ligge. Finner den ikke i explorer eller computer management.

Så med andre ord får jeg ikke formatert. Ettersom dataen min ikke finner disken hvor windows 8 ligger. Og jeg vil helst bruke den disken som windows 8 ligger på (eneste SSD disken min).

Noe som har noen forslag? Er veldig redd for at den SSD disken er ødelagt for godt:/

Lenke til kommentar

Finner ikke BIOS SSD-en i det hele tatt? Kan hende du må inn i Diskbehandling og tildele bokstav før SSD-en dukker opp når du booter Windows 7 fra HDD.

Hva slags merke/modell er SSD-en?

Det ser ut som BIOS finner SSD-en. Det kommer vertfall opp to harddisker jeg kan velge å boote av. Prøvde å boote SSD. Men det bootet windows 7. Er det sånn hvis den ikke klarer å boote fra den ene harddisken så vil den gå til neste?

2dwc7f5.png

Men hvordan kan jeg tildele bokstav i Diskbehandling hvis den ikke finner SSD? Eneste som dukker opp er HHD som er på 500GB, delt opp i to partisjoner.

SSD-en er av typen OCZ vertex 4

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Siden SSD-en ikke dukker opp i BIOS eller i Windows, ville jeg søkt om retur/service på garanti der du har kjøpt den.

Dessverre er det en grunn til at OCZ har et frynsete rykte blant entusiastene...

Du kan alltids prøve den i en annen maskin og forsøke å oppdatere firmware hvis den dukker opp der.

EDIT: Veldig lite bilde, så ser ingen detaljer. Kan det være at du får opp HDD og DVD-leser i oppstarten?

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Men når jeg går inn i BIOS og går på EXIT (tror jeg). Så dukker det opp to forskjellige ting jeg kan boote fra. Vil ikke det da si at BIOS oppdager SSD-en? Eller er det bare jeg som tar helt feil? Vil gjerne prøve alt før jeg går tilbake til butikken.

Hvor lenge varer er garantiene for SSD? :/

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det ene alternativet er SSD-en? Kan hende det er DVD/USB (minnepenn eller ekstern harddisk).

Garanti er forskjellig fra merke til merke og også mellom modellene. OCZ Vertex 4 har fem års garanti (i følge Komplett.no).

Lenke til kommentar

Ang Vertex 4:

5-Year Warranty, Toll-Free Tech Support, 24 Hour Forum Support.

Men ville forhørt meg med nettbutikken først når det gjelder garanti, da du garantert må vente en god stund når du sender inn til OCZ.

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Oppdatering: Tok ut SSD-en. Men får fremdeles opp to valg muligheter på "boot selection". Så med andre ord så finner ikke BIOS SSD-en. Så da må jeg vel bare bite i det sure eplet og dra tilbake til butikken. Håper jeg bare får en ny SSD istedet for at de skal sende inn. Vil jo sikkert ta flere uker....

Men takk for hjelpen. Det var verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...