Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av (kvalitets) mopp

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig forum (fant ikke noe mer passende) men gjør et forsøk..

Hva anbefaler dere av innkjøp av mopp til vanlig gulvrengjøring? "Billigmopper" (Jif, Jordan osv.) fra dagligvarebutikken viser seg å være bortkastet penger etter noen uker pga. dritt som fester seg på moppeplaten og gjør det umulig å feste moppen. Andre anbefalinger jeg finner på nettet er til spesialprodukter som kun fås på homeparties og er ellers vanskelig å få tak i for privatpersoner.

Det må da finnes noen kvalitetsmopper som kan fås kjøpt i vanlig butikk? Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har vært på jakt etter det samme i mange år. Se etter noe som har en form som kommer helt inn i hjørnene (ikke de avrundede kantene), som er solid nok til at du kan legge litt press på for å ta en flekk, som ikke er for vinglete i leddet mellom stang og moppefeste, og hvis det har en teleskopskaft så må det kunne låses så hardt at det ikke siger sammen under bruk.

Jordan hadde før noen mastermopp system som bl.a jernia solgte, hvor moppene ble klikket på plass og låst. De var bra, var vel derfor de ble fjernet fra markedet :-(

Husker også noen gule og svarte (jojo, joba eller lignende) som var homeparty basert mener jeg. Ellers pleier leifheit være bra.

Lenke til kommentar

"Billigmopper" (Jif, Jordan osv.) fra dagligvarebutikken viser seg å være bortkastet penger etter noen uker pga. dritt som fester seg på moppeplaten og gjør det umulig å feste moppen.

Jeg har brukt først Jordan og seinere Jif moppe-systemer i 20 år, og har ikke vært plaget med det problemet. Jeg har opplevd enkelte tunge vaskbare våt-mopper med lange tråder detter av borrelås-plata av egen tyngde hvis de er for våte, men men de tynnere våt-moppene i mikrofiber og en ganske porøs bakside sitter OK når de er godt vridd. Bruker også mye engangs-mopper, både tørre og våte, og de kan i tillegg brettes rundt og "kneppes" fast på oversida.

Jeg mener Jif er bra nok, hvis man bruker originale JIF mopper til Jif skaft/moppeplate, mens blandinger av Jif moppeplate og billigmopper fra Europris etc. kan gi trøbbel. Og om moppeplata blir så full av støv og dritt at borrelåsen ikke virker, kan den vel reinggjøres?

Et tips til: Støvsug først eller gå over med feiekost eller tørrmopp før du vasker med våtmopp, så blir det ikke så mye støv/lo som kan sette seg i moppen og moppeplata.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett vaskepersonale rundt omkring bruke slike, men de fra Jordan, Jif osv. har virket mer moderne, lettere og bedre. Men det er tydeligvis bare salgstricks da de ikke varer lenge (det er vel hele poenget slik at de selger enda mer).

Har du erfaring med den type mopp, Akidon?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt først Jordan og seinere Jif moppe-systemer i 20 år, og har ikke vært plaget med det problemet.

20 år? Trodde disse moppene man får på supermarkedene var ganske nye. Sikker på at vi snakker om det samme?

Jeg mener Jif er bra nok, hvis man bruker originale JIF mopper til Jif skaft/moppeplate, mens blandinger av Jif moppeplate og billigmopper fra Europris etc. kan gi trøbbel. Og om moppeplata blir så full av støv og dritt at borrelåsen ikke virker, kan den vel reinggjøres?

Et tips til: Støvsug først eller gå over med feiekost eller tørrmopp før du vasker med våtmopp, så blir det ikke så mye støv/lo som kan sette seg i moppen og moppeplata.

Godt poeng! Jeg var nok litt uforsiktig og satte bort moppen etter bruk med moppeplata rett ned mot gulvet, dermed hang det seg fast alt mulig dritt på den. Iflg. Jif som jeg kontaktet kan den ikke renses (de vil vel bare at jeg skal kjøpe en ny en tenker jeg) men skal prøve å "pirke" ut dritten mellom det borrelåsaktige stoffet (eller er det noe lim greie mon tro?). Mener å ha hørt om noen spesialbørster for å rense borelåser også, men det er kun på nettet utenlands jeg har sett dem. Når de ikke har det på Clas Ohlson eller Biltema er det vel ikke å oppdrive her på berget.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Har du erfaring med den type mopp, Akidon?

Stort sett den jeg bruker. Når man har fått kluten på ramler den ikke av av seg selv for å si det sånn. Og klutene kan du hive i vaskemaskinen etterpå. Det eneste negative er vel kanskje at den er litt tung.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

20 år? Trodde disse moppene man får på supermarkedene var ganske nye. Sikker på at vi snakker om det samme?

Jeg tenker på sånne:

mopp-gulv-358x454.jpgmoppe-gulv-engangskluter.jpgmopp_v9_2.png

Jeg skal ikke si eksakt 20 år, men jeg flytta fra foreldreheimen i 1991, brukte muligens støvsuger + skurefille og sånn skaft med gummisvaber med klype de første to årene. Lenge før århundreskiftet hadde jeg kjøpt min første Jordan mopp på en Coop-butikk, og kommet til at tørrmopping var bedre enn støvsuger, nesten vel så effektivt unntatt noen få tunge rusk man måtte ta opp med feiebrett. Og støyfri, støvsugeren blir man jo gææern av å høre på.

90-tallets Jordan-mopp hadde en skumgummiplate med bølgemønster som var genialt for å fange støv ved tørrmopping. Hakket bedre enn Jifs løsning med vinkel på moppeplata. Ved våtmopping tok man av skumgummiplata fra borrelåsen (her var det to striper med ordentlig grov borrelås) og satte på tjukkere vaskbar mikrofibermopp, men skaftet var i hvitlakkert stål og rusta fast slik at man ikke så lett kunne justere lengden etter at det var kommet vann inn i skaftet. Noe "billigere" og mindre solid utførelse enn dagens Jordan-mopp vist over...

Noen år seinere (men minst ti år siden) kom Jif med sine mopper, og de hadde aluminiumsskaft fra starten av. Kjøpte det til erstatning fra den noe utslitte Jordan-moppen. Jif-moppen bruker jeg fortsatt, nesten like god etter ca 10 år, men kan forsåvidt si meg enig i at den heldekkende smergelpapirlignende "borrelåsen" er litt svakere enn på mopper med "vanlig" borrelås, men den funker fortsatt, hvis man ikke bruker for tunge/våte våtmopper.

Nå har jeg forresten kjøpt Electrolux Ultrasilencer støvsuger. Den er så stillegående at man kan høre på radio mens man støvsuger. Dermed velger jeg gjerne den framfor tørrmopping nå for tida.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som tidligere renholder i et mindre/mellomstort kjøpesenter og i en olympisk sportshall, kan jeg virkelig anbefale Lilleborg sine mopper (linket til tidligere i tråden), da spesielt i kombinasjon med teleskopskaft. Moppefillene vaskes i maskin på 60/90 grader.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 3 år senere...

Jeg anbefaler ikke og bruke Jif og andre dagligvare moppesystemer, de er av dårlig kvalitet. Jeg anbefaler heller ikke og bruke bøyle rammen som er foreslått lengre nede i artikkelen den er av god kvalitet men den leger bare press på moppen der som bøylen treffer gulvet. Ønsker dere et system som forenkler jobben og varer lenge synes jeg dere skal ta en titt på dette systemet.

Ps jeg tok kontakt med butikken og fikk en pakkepris. 
https://butikk.premiere-produkter.no/main.aspx?page=article&artno=30145

https://butikk.premiere-produkter.no/main.aspx?page=article&artno=29144

https://butikk.premiere-produkter.no/main.aspx?page=article&artno=29024

https://butikk.premiere-produkter.no/main.aspx?page=article&artno=30159

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...