Svein_Jarle Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Heisann! Vi skriver januar 2013, og det betyr at min nåværende stasjonær-PC fyller fem år. Hipp, hipp hurra! I den forbindelse leker jeg med tanken på å oppgradere de vesentligste delene i maskinen, da den det siste året har vært svært ustabil (hovedkortet synger nok på siste verset). Det jeg i utgangspunktet tror jeg trenger er hovedkort, prosessor og minne. Harddisken skal byttes ut med SSD etterhvert, men det skal tas på sikt, når SSD-prisene har falt enda litt mer. PCen brukes nok mest til spill (full HD mot tilkoblet TV), men jeg tenker også at jeg kanskje kan komme til å bruke den til litt billedbehandling og slikt. Grafikkortet mitt er et GeForce GTX 480, og jeg håper på at det skal vare enda en stund. Jeg forestiller meg iallefall at å erstatte det blir litt for dyrt. Strømforsyning, harddisk og DVD-stasjon har jeg også fra før. Kabinett skal jeg også bytte, og tar imot tips på gode kabinett (hadde planer om å kjøpe Chieftec Dragon, men finner det knapt i salg lenger). Lisens på Windows 8 har jeg liggende, og håper at jeg får overført den uten store problemer. Når det gjelder budsjettet skal jeg ikke over 4000,- kr. Så det jeg har tenkt (alle komponenter kjøpes evt hos Komplett): • ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 (849,- kr). Et godt og stabilt hovedkort er viktig for at PCen skal være stabil. Så vidt jeg ser har dette hovedkortet "alt" og er glad i Windows 8. • Intel® Core i7-3770 Processor (2149,- kr). Quad Core er kjekt når det skal redigeres og behandles bilder. Og dette er, etter mitt skjønn, en prosessor som kommer til å holde en god stund. • Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB (349,- kr x2). To slike gir 16gb minne, som bør være mer enn nok til det meste. Ikke at jeg har behovet i dag, men oppgraderer man en gang hvert femte år er det greit å ha litt headroom. Totalpris med dette oppsettet: 3696,- kr. PCen som erstattes har nå en Intel Xeon 3220-prosessor (lik Core 2 Quad Q6600), og jeg har aldri angret på det valget. Seks år gammel prosessor som fremdeles yter greit. Så hva mener dere, o vise internett-guruer? Endret 1. januar 2013 av Svein_Jarle Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Hei Istedenfor ASUS P8Z77-V LX tror jeg du heller bør gå for ASUS P8Z77-V som har flere innganger, bedre lydkort og har internettskort i hovedkorte, slipper du å kjøpe internettkort utenom (Hvis du bruker WiFi) Det er veldig godt å overklokke med også. Hovedkorte er også på tilbud nå (Komplett) Har du tenkt å overklokke kan du bruke 200kr mer på prosessoren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660225 (3770K) Resten ser greit ut, hvis du skal bygge den selv må du huske å kjøpe kjølepasta utenom. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611373 Listen: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1182270&su=BA7F7F39-46EB-4623-AA43-35E53B614E3B Som sagt vil du overklokke kan du bruke 200kr mer. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg ser begge poengene dine, og går nok for dem. Men kjølepasta er vel ikke nødvendig når jeg kjøper boxed? Da er det vel kjølepasta på kjøleren? Når jeg evt skal overklokke er det vel uansett greit å bytte kjøler? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Ja, og Ja til siste innlegget ditt. Behøver ikke kjølepasta når du kjøper boxed. Hva bruker du maskinen til? Snakker vi gaming så vil du få samme glede av en i5-3570k pretty much. Endret 14. januar 2013 av fflex Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Bakgrunnen for at jeg oppgraderer er at jeg har et sterkt grafikkort jeg ikke får utnyttet i dag. Jeg har et ønske om full HD-gaming, og brukte litt for mye på Steams julesalg. Men grunnen til at jeg ser på i7 kontra i5 er at jeg også skal bruke datamaskinen til en del fotojobb og, og da kommer hyperthreading godt med. Men hvor lett er det med UEFI og bytte systemdisk til ssd senere? Jeg må og ha ssd, men følte det kanskje ble litt mye på en gang. Lar det seg gjøre å bytte til ssd senere uten å måtte installere alt på nytt? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Med mindre det er krise er det ganske dumt å kjøpe noe akkurat nå før det kommer neste generasjon USB og neste generasjon S-ATA. De komponentene som er i salg nå har vært på markedet i mer enn 6 måneder og det er ikke spesielt gunstig å betale fulll pris for komponenter som snart erstattes av neste generasjon. Det kommer stadig noe nytt i intervaller på 9-18 måneder, men skal man kjøpe så får man kjøpe når komponentene er ferske etter release og ikke langt ute i syklusen. Unntaket pleide å være hovedkort som trengte noen måneder med oppdateringer før det var fornuftig å igå til innkjøp (man så hvilke kort som kom seg etter BIOS-oppdateringer og hvilke som fremdeles manglet funksjoner eller stabilitet), men i dag er det stort set god funksjon fra dag én når det gjelder hovedkort og sjelden alvorlige bugs eller mangler. Endret 14. januar 2013 av BadCat Lenke til kommentar
Olabukse3 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Med mindre det er krise er det ganske dumt å kjøpe noe akkurat nå før det kommer neste generasjon USB, neste generasjon S-ATA. Låner tråden for et kjapt spørsmål. Når er det forventet at HK med dette kommer? Trenger selv oppgradert PC til TG, er det virkelig verdt å vente? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det vil fortsatt drøye en plass mellom 6 til 12 måneder før neste USB 3.X versjon kommer ut på hovedkort tipper jeg. USB 3.0 greier fint å ha båndbredde nok til å flytte store filer fra hd til hd. Når det gjelder trådstarter så kan det være at det er også på tide å skifte psu, disse er spesielt kjent for å gjøre et system svært ustabil når de synger på det siste verset og jalla kvalitets psu'er har sjeldent en levetid på over 3 år. Fint om du kommer med litt mer specs på alle komponentene. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Kjøp i7-3770k, da kan du overclocke, pluss at den er litt bedre Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Det spørs. Ytelsen har vært mer eller mindre parkert de siste årene så jeg ser neste generasjon USB og S-ATA samt etter hver DDR 4 som eneste som for min del kan forsvare en oppgradering. Nå har jeg en gansle kraftig arbeidsstasjon med Gulftown i7 980x 6-kjerne, SSD og GTX 680, dog har jeg kun USB2 og S-ATA 300. I tillegg har jeg en bærbar med Ivy Bridge i7 4-kjerne, GTX 675m, og USB 3. Det kan ennå røyne på 3-6 måneder før man ser noe nytt, men akkurat nå er det sjanseløst å bygge PC dersom man har tenkt å ha den i noen år. Dette er på vei: Neste gereasjon USB Neste generasjon S-ATA Nye prosessorer Nye grakikkort DDR 4 kommer i mai. SSD-er som er rimeligere per GB. Det skal virkelig haste med å få PC for at man frivillig skal gå på en smell og kjøpe noe rett før det kommer så mye nytt. De fleste som driver med PC har drevet med dette i mange år eller i det minste lenge nok til at de har kjellere, stuer, loft, skap, boder og garasjer fulle av utstyr de kan greie seg med noen måneder til det faktisk er forsvarlig å kjøpe nytt. Endret 14. januar 2013 av BadCat Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Låner tråden for et kjapt spørsmål. Når er det forventet at HK med dette kommer? Trenger selv oppgradert PC til TG, er det virkelig verdt å vente? Hvis du skal på TG og ellers er mye på LAN-party kan jeg anbefale å gå for en ASUS G75VW eller noe tilsvarende. Selv om jeg har en GTX 680 på den stasjonære tar jeg meg selv i å bruke gaming-notebooken fra ASUS + Razer Death Adder og Razer BlackWidow mekanisk tastatur, mer enn den stasjonære pga den meget praktiske størrelsen og vekten. Den stasjonære veier 20 kg og skjermen kommer i tillegg. Med den bærbare får man pakket alt i en bag med en totalvekt på 5-6 kg. 17,3" med 1920x1080 er perfekt til gaming og det sier jeg etter 4 år på 24" 1920x1080. Greit at grafikken ikke er like kraftig som på en stasjonær med GTX 680 men det meste kjører utmerket med små kompromiss i grafikkinstillingene. Kjører 5xWorld of Warcraft vel så bra på den bærbare som på den stasjonære, dog med noen små kompromiss på grafikken. Så lenge jeg får en miks av Ultra + High instillinger og 16x anisotropisk filtrering så føler jeg meg tilfredsstilt. Savnet av høy antialiasing er ikke spesielt stort. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Resten av pcen består av en Corsair HX750W strømforsyning, samt et ASUS GeForce GTX480-grafikkort. Jeg har også et Creative X-Fi XtremeMusic lydkort det kanskje kunne være kjekt å bruke videre. Det er altså ikke det hvasseste oppsettet, men det duger til mitt bruk. Hva gjelder å vente på Haswell tror jeg nok ikke det blir særlig aktuelt, da jeg de første månedene sannsynligvis må forhøye budsjettet mitt for å få noe som er verdt det. Lenke til kommentar
Olabukse3 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hvis du skal på TG og ellers er mye på LAN-party kan jeg anbefale å gå for en ASUS G75VW eller noe tilsvarende. Selv om jeg har en GTX 680 på den stasjonære tar jeg meg selv i å bruke gaming-notebooken fra ASUS + Razer Death Adder og Razer BlackWidow mekanisk tastatur, mer enn den stasjonære pga den meget praktiske størrelsen og vekten. Den stasjonære veier 20 kg og skjermen kommer i tillegg. Med den bærbare får man pakket alt i en bag med en totalvekt på 5-6 kg. 17,3" med 1920x1080 er perfekt til gaming og det sier jeg etter 4 år på 24" 1920x1080. Greit at grafikken ikke er like kraftig som på en stasjonær med GTX 680 men det meste kjører utmerket med små kompromiss i grafikkinstillingene. Kjører 5xWorld of Warcraft vel så bra på den bærbare som på den stasjonære, dog med noen små kompromiss på grafikken. Så lenge jeg får en miks av Ultra + High instillinger og 16x anisotropisk filtrering så føler jeg meg tilfredsstilt. Savnet av høy antialiasing er ikke spesielt stort. Hei! Har allerede en bærbar, men for meg blir det ikke ordentlig LAN med bærbar. Er ikke av typen som vil gjøre TG mest lettvint. Med hylle og det hele må jeg bare se å få oppgradert den stasjonære. Har en egen tråd om du har noen innspill. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg tok skrittet i dag og bestilte deler. Etter mye om og men bestemte jeg meg for å droppe i7 og heller gå for i5. Pengene jeg sparte ble lagt i en Corsair Force GT SSD, slik at jeg får systemet ordentlig opp og gå fra dag 1. Haswell er fint og alt, men jeg er fornøyd med 100% ytelsesøkning (ifølge CPU-tester - Q6600 vs i5-3570K). I følge alle mulige forum og nettsteder er det først og fremst menden RAM som blir utnyttet til mine programmer. Det blir uansett spennende - delene kommer på pick-up-point i morgen, så da skal det bli oppgradering. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hvis budsjettet er viktig (og det ikke er for sent), så kan det være en 100-lapp å spare på dette settet: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (Low Profile) http://www.komplett....aspx?sku=641128 ...~100kr. billigere i forhold til 2stk. Kingston RAM-sett, og du slipper risikoen med å måtte blande sett. Dustinhome har forresten kampanje på bla.a. overnevnte Corsair sett (629kr.): http://www.dustinhom...uct/5010618982/ Selv med +99kr. i frakt, så blir det enda billigere enn Komplett. Edit: Hvis du vil gå "all out", så er 2 slike sett også en mulighet (I did just that): CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X8GB) (2 sett = 32GB RAM) http://www.dustinhom...uct/5010659260/ 32GB RAM er i de aller fleste "normale" situasjoner fullstendig overkill, men har man først programmer som kan bruke slike mengder... Endret 16. januar 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå