Torbein Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Er det noen som har noen erfaring med å rense CMOS/CCD-brikken på sitt digitale speilrefleks? Jeg har et 10D-kamera og begynner å bli plaget med støv på CMOS-brikken. Jeg har undersøkt endel på utenlandske forum og funnet ut at det er greit å rense den selv. MEN.... Det virker som om at det er viktig hvilke "fille" og hvilken væske du bruker. Det som er anbefalt er PecPad-filler og Eclipse-væske. Men jeg finner ingenting på norske nettbutikker. Er det noen som har erfaring med dette? Støvete hilsen Torbein Lenke til kommentar
CosworthPower Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Er ikke best å ta det med til ett verksted da tro? Litt dumt hvis man ødelegger noe,da blir det dyrere.. :oops: Du vet ikke om noen som skal selge ett 10D vell? Er int.. Lenke til kommentar
alibaba Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Trykkluft på boks? Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Tror Canon anbefaler forsiktig bruk av en blåseball. Hvis du skal "eksperimentere" med pussefille, så bør du hvertfall finne ut hva det gjør med garantien på kameraet. (om noe..) Og ikke bruk trykkluft. Lenke til kommentar
Torbein Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 Er ikke best å ta det med til ett verksted da tro? Litt dumt hvis man ødelegger noe,da blir det dyrere.. :oops: Du vet ikke om noen som skal selge ett 10D vell? Er int.. Desverre vet ikke om noen som selger.... Men det er ett vanvittig bra kamera Støv på brikken er ett problem du ikke slipper unne på DSLR så det å sende kamera inn til verksted blir tungvint. Bedre å løse problemet selv! Torbein Lenke til kommentar
Torbein Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 Tror Canon anbefaler forsiktig bruk av en blåseball.Hvis du skal "eksperimentere" med pussefille, så bør du hvertfall finne ut hva det gjør med garantien på kameraet. (om noe..) Og ikke bruk trykkluft. Er helt enig i å ikke bruke trykkluft, det er iallefall ikke en god ting for CMOS-brikken. Har ikke prøvd blåseball enda, skal prøve det når jeg får kjøpt en, men har hørt at det er vanskelig å få vekk alt støvet med den. Torbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå