Gå til innhold

[Løst] Noen som kan greie ut om "Autoloader"?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg har en QNAP TS-EC1279U-RP NAS server, og denne fungerer fint med RAID 6, men nå vurderer jeg kanskje å avansere enda lengre selv om den var en grei løsning for helautomatisk nedlastning, samt lagring av media.

Derfor vil jeg lære litt mer om "Autoloader"/"båndbibliotek". Hvordan fungerer Autoloadere i drift? Hvordan kan man aksessere dataene enkelt?

Alt jeg vet er at man man lagrer på datakasetter, og at det er mulig å skifte disse. Det jeg er veldig interessert i er at driftsikkerheten til datakasettene er nesten 30år.

TS søker alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autoloader vil si at du har et eller flere magasiner med tape som blir montert og brukt til backup/recovery istedet for bare en enkelt leser hvor du selv må sette inn og fjerne taper en etter en.

Nå jeg vet ikke hvor mye data du har, men med tanke på at autoloadere ofte koster en del er det kanskje like greit å gå for en enkel leser. Eventuelt så kan du se på replikering til cloud, da slipper du unna det meste av jobben og dataene blir lagret off-site.

Lenke til kommentar

En autoloader kan du tenke deg som en enkel robot som bytter kassetter på en gammel kassettspiller (Er ikke slik de ser ut, men prinsippet er det samme)

Tape er tregt, men kan lagre store mengder data, problemet er at søketiden er noe inni helv*** tregt så om du ikke skal kjøre komplett backup tilbake til ett lagringsarray, så bruker du ikke tapes om du ikke absolutt må.

Utstyret som bruker slikt utstyr har ofte også en heftig prislapp som det meste innen server markedet, og ofte faller denne utenfor hva du kan ønske å legge ut for ett "leketøy" i hjemmet :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ok, takker for innspill :)

Da har vi fått en viss klarhet i hvordan dette fungerer. Men er det mulig å bruke de som en "harddisk", der du spiller for eksempel en film fra en "datakasett", eller er data overføringshastigheten for lav?

Mitt budsjett er ikke noe problem, jeg kan godt legge ut 30.000+ på dette. Qnap NAS serveren kjøpte jeg for en kort stund siden,bare for å ha det som et "leketøy", og den lagrer jeg bare nedlastet innhold på, fremfor å bruke utdaterte eksterne harddisker, og den kostet 30.000+.

Lenke til kommentar

Vell, vi snakker nok MER enn 30000 her.

Tror for en skikkelig sak av moderne type med autoloader så blir det nok fort en null ekstra bak på.

Skal du ha ett "leketøy" så må du se etter noe gammelt og simpelt som fases ut av større bedrifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå handler ikke denne tråden om min økonomi. Kanskje du har et trangt budsjett, men det betyr ikke at økonomien fungerer som en bremse for meg.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits å henge seg opp i autoloader-begrepet. Poenget her er at du snakker om backup til tape. Autoloaderen bare bytter kassett for deg.

Det eneste tape-backup i praksis er godt for er arkivering. Lesing fra tape er kun et poeng i gjenopprettelsesøyemed, og ikke noe som er spesiellt egnet for å gjøre realtime.

Hvis økonomien ikke er et issue, og du ønsker å lage deg et leketøy som gir deg litt utfordringer, så foreslår jeg å prøve å lage seg en PVR-server med 6+ tunere og SSD-raid som lagringsmedium. Med 6 tunere så kan du timeshifte nesten hele grunnpakken til CD. For RiksTV trenger du bare 4 ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for innspill. Jeg er klar over at "autoloader" er bare en maskin som bytter datakasett automatisk for deg, ved at man har flere slike datakasetter montert i maskinen. Og at denne måten å lagre på kalles for et båndbibliotek.

Altså man bruker kun datakasetter i forbindelse med gjenoppretting av tapt data. Og at man arkiverer disse datakasettene på et eksternt sted. Nå har jeg fått en grei oversikt her.

Det dere sier er at det er uegnet å bruke en datakasett som en slags "harddisk"? Er det fordi lesehastigheten fra denne "tapen" er for treg eller at "tapen" blir fort utslitt ved langvarig bruk?

Det var en bruker som skrev at et kontroller kort er nødvendig for å bruke båndbibliotek? Er ikke dette "kontroller kortet" integrert i maskinen eller må det installeres på klienten? Jeg sammenlikner det med for eksempel en ferdig NAS server, med et integrert RAID kontroll kort.

Å ha et rackskap er ikke nødvendig for at maskinen skal fungere. Skapet er vell bare for å få orden på kablene, samt beskytte utstyret, og eventuelt støydemping. Men å skaffe seg et rackskap har jeg vurdert i forbindelse med annen anledning. De jeg har vurdert er av Acoustic merke, ettersom de er eksepsjonelt bra støydempet, og med uten perforering.

Ikke et dumt forslag med PVR-server, men jeg har forlatt RiksTV løsningen ettersom det bare går reklame og dritt på TV disse tider. Har ikke sett på TV på over et år.

Edit:

Jeg fant nylig ut at datakasettene har en stor teknisk ulempe og det er "shoe-shining", noe som skjer når du skal stoppe streaming, der stasjonen ikke klarer å stoppe "tapet" umiddelbart. I stedet må stasjonen bremse og stanse båndet, spole den et lite stykke tilbake, restarte den, re-posisjonere tilbake til det punktet hvor streaming stoppet og deretter gjenoppta driften.

"Shoe-shining" reduserer oppnåelig data overføringshastighet, stasjonen og tape levetid, og tape kapasitet, dersom det gjentas. Dette dreper mine planer om Autoloader/båndbibliotek.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Tape_drive#Technical_problems

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Derfor brukes båndlagring som system backup, altså en stor mengde data som må lagres, men som ikke trengs å brukes, og når den skal brukes så må du alt innholdet på båndet, så du slipper å tenke på søketid og slitasjen, pluss det andre du har listet her.

For ditt bruk så må du heller vurdere en egen snekkeret maskin og ZFS, da kan du raskt utbygge og det eneste som vil stoppe deg er antall harddisker du kan ha i huset, og hva du kan drive av SATA plasser og strøm.

Filsystemet klarer du neppe å nå grensa for på en god stund... Mattematisk sett så for å drive nok disker til å nå denne grensa, så har du brukt like mye strøm som å koke opp alt vann som befinner seg på jorda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...