comadore Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg kan godt hjelpe deg med en handleliste om du vil? Men først må jeg vite hva du skal bruke den til, skal det være til gaming? Da har jeg ihvertfall en lite som kan hjelpe deg, bygget en selv for en stund siden, og den klarer å dra de fleste spill på greit nivå. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1482210 Spørsmål: hva er forskjellen i bunn og grunn mellom AMD HK/CPU og Intel HK/CPU? Er intel SÅ mye bedre? Eller har det egentlig lite å si? Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) den var teit ja. skal sjekke den andre tråden i morgen for nå er det sent! men frykt ikke skal se på deler. intel er SÅ mye bedre btw. uansett hvordan du vrir og vender på det er en 3570k veldig mye bedre enn noe amd har for øyeblikket. selv sett i forhold til pris. Endret 1. januar 2013 av cannibalguppy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 http://www.diskusjon...owtopic=1482210 Spørsmål: hva er forskjellen i bunn og grunn mellom AMD HK/CPU og Intel HK/CPU? Er intel SÅ mye bedre? Eller har det egentlig lite å si? Jeg er ikke ekspert på det feltet, så der kan jeg ikke svare så mye på.. Men her er min handleliste fra da jeg bygget min egen, dersom det hjelper: Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Så lenge du godtar å kjøpe hyllevarmere er det en god pris, men så er det oftest en grunn til at de er hyllevarmere. Hvor mye hva? Koste? Tipper den vil koste omtrent det samme som et 7970 GHz og resten av de andre komponentene du har listet. Å vente på maskinvare lønner seg aldri, trenger du nytt skjermkort/CPU/RAM/SSD nå hjelper det faktisk ingenting om det kommer noe bedre om en måned. Hva mener du med hyllevarmere? Nå skal jeg vente, fordi penger spretter ikke frem av seg selv, de må sparest frem. Jeg rekner med å ha klart ca. 15-20 000 til ny PC om noen måneder +- Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hva mener du med hyllevarmere? Nå skal jeg vente, fordi penger spretter ikke frem av seg selv, de må sparest frem. Jeg rekner med å ha klart ca. 15-20 000 til ny PC om noen måneder +- En hyllevarmer er et produkt som kjøpes inn og ikke selger, de blir stående og "varme" hylla. Siden lagerplass alltid er begrenset kan dette bli et problem om man ikke kvitter seg med hyllevarmere. Det er oftest en eller flere grunner til at disse produktene ikke selger (dårlige testresultater, høye priser, svak funksjonalitet, høy returrate, ustabilitet, bråkete, etc.) Komplett sine ferdigbygde maskiner på tilbud har nesten alltid to-tre hyllevarmere (SSD, hovedkort, skjermkort og/eller PSU) inkludert, og en høy pris for utbytte av disse for å forhindre at folk gjør endringer til bedre produkter. Om du skal vente noen måneder venter du noen måneder før du spør, man starter ikke med å prøve å presse et utvalg komponenter inn mot en behagelig pris, man starter med å sette budsjett og se hva man kan få av komponenter for denne prisen. 2 Lenke til kommentar
whattodo Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 En hyllevarmer er et produkt som kjøpes inn og ikke selger, de blir stående og "varme" hylla. Siden lagerplass alltid er begrenset kan dette bli et problem om man ikke kvitter seg med hyllevarmere. Det er oftest en eller flere grunner til at disse produktene ikke selger (dårlige testresultater, høye priser, svak funksjonalitet, høy returrate, ustabilitet, bråkete, etc.) Komplett sine ferdigbygde maskiner på tilbud har nesten alltid to-tre hyllevarmere (SSD, hovedkort, skjermkort og/eller PSU) inkludert, og en høy pris for utbytte av disse for å forhindre at folk gjør endringer til bedre produkter. Om du skal vente noen måneder venter du noen måneder før du spør, man starter ikke med å prøve å presse et utvalg komponenter inn mot en behagelig pris, man starter med å sette budsjett og se hva man kan få av komponenter for denne prisen. Arni: Liker ærligheten/fornuften din!! Jeg aner selv at i den pakken jeg vurderer hos Komplett er det flere "hyllevarmere" dvs svake punkt. Kan du hjelpe meg med å luke dem ut? (Spesielt det å kjøpe SSD disker med fornuftig pris ift kvalitet har vist seg vanskelig..) Prosessorer og minne er helt gresk for meg men de er dyre så jeg regner rett og slett med at de er ok.?? Jeg skal ha R4 Kabinettet, det er det eneste sikre! Mao: Hva er de svakeste leddene her?? : http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10650 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 gå for samsung 840 pro disk for max ytelse og veldig god levetid.(best tror jeg) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Arni: Liker ærligheten/fornuften din!! Jeg aner selv at i den pakken jeg vurderer hos Komplett er det flere "hyllevarmere" dvs svake punkt. Kan du hjelpe meg med å luke dem ut? (Spesielt det å kjøpe SSD disker med fornuftig pris ift kvalitet har vist seg vanskelig..) Prosessorer og minne er helt gresk for meg men de er dyre så jeg regner rett og slett med at de er ok.?? Jeg skal ha R4 Kabinettet, det er det eneste sikre! Mao: Hva er de svakeste leddene her?? : http://www.komplett....gSystemId=10650 Kort sagt alt utenom minne og CPU Jeg lurer litt på hva du skal med den maskinen da, den har en voldsomt kraftig prosessor. Lenke til kommentar
whattodo Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Kort sagt alt utenom minne og CPU Jeg lurer litt på hva du skal med den maskinen da, den har en voldsomt kraftig prosessor. Prosessor er kanskje overkill, men minne trenger jeg nok.. Det blir en stue PC der jeg koser meg litt med trading av og til og da blir stabilitet/fart/pålitelighet viktig.. Dessuten er støysvakhet veldig viktig.. Er klar over at de fleste PC-er idag oppfyller dette man må tross alt velge en uten et svakt ledd som ødelegger.. Vil valg av en mindre kraftig prosessor hjelpe mtp at PC-en blir støysvak/stille? Noen anbefalinger mtp stille prosessorer? Endret 1. januar 2013 av whattodo Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Hadde aldri bestilt PC fra Komplett. Kommer ofte med elendige strømforsyninger, og har som oftest svake ledd som ikke helt står i stil med resten av oppsettet. Men går som regel å endre dette selv. Netshop lar deg velge absolutt alle delene selv og så bygger de PCen for deg. Det er vel rundt 350,- for dette, vet ikke hvor mye Komplett tar, da det virker som om de ikke oppgir byggeprisen. Endret 1. januar 2013 av Okeho Lenke til kommentar
whattodo Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hadde aldri bestilt PC fra Komplett. Kommer ofte med elendige strømforsyninger, og har som oftest svake ledd som ikke helt står i stil med resten av oppsettet. Men går som regel å endre dette selv. Netshop lar deg velge absolutt alle delene selv og så bygger de PCen for deg. Det er vel rundt 350,- for dette, vet ikke hvor mye Komplett tar, da det virker som om de ikke oppgir byggeprisen. Takker for tipset.. Er faktisk ikke så lett å se dette på Netshop.no Men dessverre så ser det ut til at utvalget blant delene er dårligere og mye er ikke på lager slik at det blir mye venting og det orker jeg ikke med den bråkete/treige maskinen jeg nå har.. Komplett sin pris er visst 20% off slik at akkurat den er nok vanskelig å slå.. Men så var det dette med å luke ut potensiale svake ledd.. SSD bytter jeg ut med noe dyrere og kjøper hd nr 2.. Når det gjelder denne hd nr 2: Spiller det noen rolle HVOR man bestiller den? Man har 4 undervalg: 1.SSD, 2.SSD2, 3.Harddisk 4.Harddisk Har det med plassering i kabinettet å gjøre kanskje? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 En hyllevarmer er et produkt som kjøpes inn og ikke selger, de blir stående og "varme" hylla. Siden lagerplass alltid er begrenset kan dette bli et problem om man ikke kvitter seg med hyllevarmere. Det er oftest en eller flere grunner til at disse produktene ikke selger (dårlige testresultater, høye priser, svak funksjonalitet, høy returrate, ustabilitet, bråkete, etc.) Komplett sine ferdigbygde maskiner på tilbud har nesten alltid to-tre hyllevarmere (SSD, hovedkort, skjermkort og/eller PSU) inkludert, og en høy pris for utbytte av disse for å forhindre at folk gjør endringer til bedre produkter. Om du skal vente noen måneder venter du noen måneder før du spør, man starter ikke med å prøve å presse et utvalg komponenter inn mot en behagelig pris, man starter med å sette budsjett og se hva man kan få av komponenter for denne prisen. Nå er nå ikke akkurat 3770k og 7970 'hyllevarmere' slik du beskriver dem, de er ganske populære komponenter og selger ganske så bra. Det finnes uansett alltid andre som kan selge de billig siden populære komponenter blir utsatt for hard konkurranse, hvis komplett skulle ta for mye. Jeg lurer som sagt ikke på hva prisen av en gaming PC er i fremtiden, da jeg ikke vet hva fremtidige priser kommer til å bli på komponenter som 8xxx eller Haswell. Jeg spør bare hvor mye en gaming PC med dagen komponenter som 7970 og 3770k koster. Lenke til kommentar
LiaN-S Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) win 8 64 bit 1200 kr faktisk hos komplett http://www.komplett....aspx?sku=765375 SÅ joooo! Hvorfor ikke bare laste ned gratis? Lovlig er det også http://freak.no/foru...ad.php?t=227883 Endret 1. januar 2013 av LiaN-S Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Nå er nå ikke akkurat 3770k og 7970 'hyllevarmere' slik du beskriver dem, de er ganske populære komponenter og selger ganske så bra. Det finnes uansett alltid andre som kan selge de billig siden populære komponenter blir utsatt for hard konkurranse, hvis komplett skulle ta for mye. Jeg lurer som sagt ikke på hva prisen av en gaming PC er i fremtiden, da jeg ikke vet hva fremtidige priser kommer til å bli på komponenter som 8xxx eller Haswell. Jeg spør bare hvor mye en gaming PC med dagen komponenter som 7970 og 3770k koster. Det er ikke en god grunn til å kjøpe XFX-variantene av 7970 når MSI, Sapphire, ASUS, HIS og Gigabyte alle lager kraftigere kjølere med mindre støy og bedre komponentvalg på kretskortet. Jeg har aldri påstått av CPUer er hyllevarmere heller, ettersom de tar lite plass og kvaliteten er praktisk talt perfekt uansett hvilken modell du kjøper. Nå var det du som spurte hvor mye en maskin med 8970 og 3770k ville koste, og det er umulig å svare på i dag. 11K-12K vil en maskin med 3770k og 7970 koste om du ikke gjør kompromisser andre steder, dette kan kuttes ned til under 10K om du ønsker å ofre SSD, overklokkbarhet og akseptabelt støynivå. Endret 1. januar 2013 av arni90 1 Lenke til kommentar
whattodo Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Når vi snakker støynivå og dermed varme som produseres så lurer jeg på om noen CPU-er er extra gode mtp slikt? Hvordan er i7-3820 Processor mtp det? Får man mindre varme og støy ved å velge svakere CPU?? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Når vi snakker støynivå og dermed varme som produseres så lurer jeg på om noen CPU-er er extra gode mtp slikt? Hvordan er i7-3820 Processor mtp det? Får man mindre varme og støy ved å velge svakere CPU?? i7-3820 har en TDP på 125W, i7-3770k (litt bedre ytelse, mot LGA1155-begrensninger) har en TDP på 77W. Støy kommer an på kjøleløsningen, Intels kjølere er stort sett designet for å kunne levere akseptable temperaturer med mye støy under belastning. Skal du ha noe stille bør du se på tredjepartskjøling fra Noctua eller Thermaltake. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå