Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Når man allerede er på en institusjon, hva er da vitsen med tvangsinnleggelse? (Det blir heller snakk om tvangsutskrivning ) Godt poeng! Men det var jo frivillig og når man er der frivillig av seg selv så ser ikke jeg heller vitsen med tvang :S Jeg håper virkelig at det går bra... Jeg stoler ikke på psykiatriens strategier og beslutninger. Har selv vært utsatt for en misvisende rapport fra psykiatrien og jeg har skrevet en bok for å stå i mot. Alt som står er skrevet for at jeg skal få mest mulig spørsmål og få det mest mulig vanskelig fremover.. Misforstått på 95% av punktene... :C Det er så provoserende at jeg får grusomme tanker og det stikker i overkroppen av alt jeg føler på :S Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det kan hende dere ser på saken forskjellig, lite sannsynlig at profisjonelle psykologer har misforstått 95 % av punktene. Men jeg tviler ikke på at du føler deg dårlig behandlet. Tror mange som jobber på slike steder ikke har mye respekt for pasientene. 1 Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det kan hende dere ser på saken forskjellig, lite sannsynlig at profisjonelle psykologer har misforstått 95 % av punktene. Men jeg tviler ikke på at du føler deg dårlig behandlet. Tror mange som jobber på slike steder ikke har mye respekt for pasientene. Dette er egentlig en tråd som ikke handler om mitt men det handler om ei som var frivillig innlagt fordi hun hørte stemmer i hodet av døde folk. Men så ble det omgjort til tvang og måtte være på et rom i 3 dager uten å få gå ut med en ansatt ved siden av hele tiden. Hun følte det som fengsel. Jeg prøver bare å si litt om det jeg opplever selv for da kan det bli lettere å få et bedre bilde av hva psykiatrien er og det kan jo føre til at ting blir oppklart og det er egentlig ganske store ting som kan få mye oppmerksomhet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det blir om til tvang så personen ikke får gå når som helst de ønsker det.. Hadde ikke jeg vært med på psykologene og legenes idee på å holde en som sto meg nær igjen med tvang etter at hun hadde lagt seg selv frivillig inn så hadde hun kanskje ikke vært i live nå. Hun var en stooor fare for seg selv (stor selvmordsfare), og muligens andre (kunne lett bli agressiv), så det var så absolutt rette veien å gå. Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det blir om til tvang så personen ikke får gå når som helst de ønsker det.. Hadde ikke jeg vært med på psykologene og legenes idee på å holde en som sto meg nær igjen med tvang etter at hun hadde lagt seg selv frivillig inn så hadde hun kanskje ikke vært i live nå. Hun var en stooor fare for seg selv (stor selvmordsfare), og muligens andre (kunne lett bli agressiv), så det var så absolutt rette veien å gå. Ja, men det er alltid en grunn til at folk vil ta selvmord... Da er det beste å angripe årsaken som gjør at personen vil ta selvmord. Det er der problemet ligger og derfor så er løsningen der. Da er det enda mer provoserende igjen for vedkommende å bli tvunget til noe. Dersom det ikke finnes noen konkrete grunner til at vedkommende vil ta selvmord så er det ikke normalt. Da skjønner jeg at det var eneste løsninga å passe på persjonen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Akkurat da var det akutt tilsyn 24/7 hun trengte, hun har ikke ønsket å ta imot noe tilbud senere om psykolog eller lignende og ikke før den hendelsen heller.. Man kan bare gjøre det man kan, jeg skulle gjerne tvunget henne og andre jeg kjenner som lider til å gå til psykolog regelmessig og pratet ordentlig om problemene, men nå er dessverre situasjonen slik at man kun kan blande seg inn hvis det er snakk om akutte problemer, som dette var. Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Akkurat da var det akutt tilsyn 24/7 hun trengte, hun har ikke ønsket å ta imot noe tilbud senere om psykolog eller lignende og ikke før den hendelsen heller.. Man kan bare gjøre det man kan, jeg skulle gjerne tvunget henne og andre jeg kjenner som lider til å gå til psykolog regelmessig og pratet ordentlig om problemene, men nå er dessverre situasjonen slik at man kun kan blande seg inn hvis det er snakk om akutte problemer, som dette var. Har du noen gang tenkt på at jeg faktisk har psykiske lidelser?Har du tenkt hva din innflytelse på andre folk har å si eller hva dette betyr for vedkommende? Hvis ikke så er bare falsk... Jeg har sett og notert dine synspunkter og syns det er rart at du skriver slik. Noen ganger så hører man om folk som ikke får hjelp og faktisk får alvorlige problemer på grunn av det og død i verste fall. Man hører om folk som ikke får tilbud også at folk må vente for lenge med å få hjelp. Det er ikke bare i situasjonen som du har opplevd men også når det er folk som kommer på forumet her og spør om ting så er det noe som virkelig gjelder og det er noe som virkelig plager vedkommende som vil bruke forumet. Du har vært veldig useriøs og spydig flere ganger og hva slags innflytelse tror du at du kan gi folk med det? Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) OK, jeg skjønner at i Norge er det forbudt å gjøre selvmord. Man kan få fengsel for det, eller livsvarig innleggelse Jeg foretrekker fengsel, da slipper man ut engang. Endret 1. januar 2013 av Rosario Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er ikke forbudt å ta livet sitt i Norge. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Her synes jeg det er viktig å holde fokus på sak, ikke person, sant. Assa, med mindre man ikke utgjør noen fare for samfunnet eller seg selv, synes jeg det høres søkt ut med tvangsinnleggelse. Jeg er redd vi ikke har hørt hele historien fortalt her. På den annen side; finnes det noen instans man kan klage til hvis man føler seg urettmessig tvangsinnlagt? 1 Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Her synes jeg det er viktig å holde fokus på sak, ikke person, sant. Assa, med mindre man ikke utgjør noen fare for samfunnet eller seg selv, synes jeg det høres søkt ut med tvangsinnleggelse. Jeg er redd vi ikke har hørt hele historien fortalt her. På den annen side; finnes det noen instans man kan klage til hvis man føler seg urettmessig tvangsinnlagt? Støtteforeningen Aurora er nevnt tidligere i tråden. Eller så er det vel rettssak fordi man skal ha rett på erstatninger og jeg syns at TS bør få dette. Men det krever energi. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 I denne saken kommer det frem at TS har hatt alvorlige og omfattende psykiske problem i lang tid, og har startet andre tråder om dette. Det er grunn til å tro at det vi får prensentert her en tilpasset versjon. Hvis pasienten mener seg urettmessig holdt tilbake på tvang, kan pasienten klage til kontrollkommisjonen.Den skal se til at loven er fulgt og er uavhengig av sykehuset. Pasienten vil i løpet av kort tid få oppnevnt advokat til å fremme sin sak overfor kontrollkommisjonen. 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) På den annen side; finnes det noen instans man kan klage til hvis man føler seg urettmessig tvangsinnlagt? Ja da, Kontrollkommisjon for disse pasienter. Der sitter det en psykiatriker, en jurist og en ikke-jurist, og sikkert en jurist som skal representere pasienten. Psykiatriker forsvarer psykiatrien, og de andre ...vet ikke. Hvis man har penger bør man holde seg til rettsvesenet. Man får neppe fri rettshjelp siden man får Kontrollkommisjon uten å betale. Endret 1. januar 2013 av Rosario Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/tvungent-psykisk-helsevern/kontrollkommisjonen-18683.html Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er ikke forbudt å ta livet sitt i Norge. Nei, og det er vel ikke forbudt å provosere andre folk heller. Hvis jeg blir provosert så er det jo mitt problem og da er det jeg som får straffa dersom jeg gjør noe dumt igjen. Det er heller ikke forbudt å lyve i Norge så lenge man ikke lyg til politiet så er ikke det straffbart. Det også lov til å sulte, være søvnløs, være uteligger?, kjede seg kraftig, spise forderva mat. Det er lov til å bli angrepet av farlige dyr, det er lov til å falle på isen og skade seg, det er lov til å fryse, det er lov til å bli syk. Det er også lov til å være psykisk syk i Norge. hmmmm... Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 I denne saken kommer det frem at TS har hatt alvorlige og omfattende psykiske problem i lang tid, og har startet andre tråder om dette. Det er grunn til å tro at det vi får prensentert her en tilpasset versjon. Hvis pasienten mener seg urettmessig holdt tilbake på tvang, kan pasienten klage til kontrollkommisjonen.Den skal se til at loven er fulgt og er uavhengig av sykehuset. Pasienten vil i løpet av kort tid få oppnevnt advokat til å fremme sin sak overfor kontrollkommisjonen. Det har ikke jeg sett og jeg lurer på hvorfor jeg ikke har sett dette. Jeg har også starta flere tråder om psykisk lidelse her på forumet og jeg er glad for at jeg ikke tok til meg alt seriøst for det var bare dritt å få til svar. Stakkars TS om hun ble utsatt for det samme som jeg ble på forumet. Jeg har også fortalt tidligere i tråden om at det kunne være på grunn av psykiske lidelser og det er noe som kommer av belastende miljøfaktorer. Det eneste psykiatrien er godt for er å lære folk til å bli så dumme at de kan leve med problemene sine i stedet for å finne løsninger. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er ingen tvil om at helsetilbudet ikke dekker befolkingens behov når det kommer til psykiske sykdommer. Det er mange som ikke får den behandlingen de har krav på, og som får reduseret levetid, dårligere livskavlitet og en rekke følgeplager av den grunn. Det er med andre ord en grov underbehandling av befolkningens psykiske plager. Det har skjedd en kraftig opptrapping av psykisk helsevern de siste årene, men det er langt igjen før vi kan si oss fornøyd. Mye av årsakene til det er ikke mangende midler eller uteblitt politisk vilje til å sette vedtak ut i livet, men at det ikke er utdannet nok fagfolk til å gi befolkingen det helsetilbudet det trenger. 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Det ser her ut som det er ulovlig å begå selvmord http://guru.sol.no/q...g-bega-selvmord Straffen blir i praksis innleggelse. Prøv å si til en lege at man vil ta sitt eget liv .. det har man ikke rett til Da ringer legen til kommunelege og ber om innleggelse. Det eneste psykiatrien er godt for er å lære folk til å bli så dumme at de kan leve med problemene sine i stedet for å finne løsninger. Ja, blir noen helbredet i Norge? Endret 1. januar 2013 av Rosario Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er ingen tvil om at helsetilbudet ikke dekker befolkingens behov når det kommer til psykiske sykdommer. Det er mange som ikke får den behandlingen de har krav på, og som får reduseret levetid, dårligere livskavlitet og en rekke følgeplager av den grunn. Det er med andre ord en grov underbehandling av befolkningens psykiske plager. Det har skjedd en kraftig opptrapping av psykisk helsevern de siste årene, men det er langt igjen før vi kan si oss fornøyd. Mye av årsakene til det er ikke mangende midler eller uteblitt politisk vilje til å sette vedtak ut i livet, men at det ikke er utdannet nok fagfolk til å gi befolkingen det helsetilbudet det trenger. Det er ikke bare det... En av de største synderne til psykiske problemer kommer i fra andre folk.. Det er også skremmende mange som ikke forstår eller vet hva psykiske lidelser er og hvorfor de kommer. Det er også ødeleggende for vedkommende som sliter. Jeg tror det er veldig mye psykisk sykdom i Norge og da kan man ikke forvente at man har alt man trenger. For det andre så importerer man jo alt av håndverkere i fra østeuropa og inn til Norge som stjeler arbeidsplassene til våre egne men når det kommer til helseproblemer så er det lite som gjøres. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Har du noen gang tenkt på at jeg faktisk har psykiske lidelser? Har du tenkt hva din innflytelse på andre folk har å si eller hva dette betyr for vedkommende? Hvis ikke så er bare falsk... Jeg har sett og notert dine synspunkter og syns det er rart at du skriver slik. Noen ganger så hører man om folk som ikke får hjelp og faktisk får alvorlige problemer på grunn av det og død i verste fall. Man hører om folk som ikke får tilbud også at folk må vente for lenge med å få hjelp. Hva er det du mener? Jeg håper at TS tar til seg det jeg sier og tenker nøye over sin situasjon, og utnytter absolutt alle hjelpetilbud hun får, for utifra hennes tidligere innlegg og diskusjoner hun har opprettet her så trenger hun det virkelig. Det er ikke bare i situasjonen som du har opplevd men også når det er folk som kommer på forumet her og spør om ting så er det noe som virkelig gjelder og det er noe som virkelig plager vedkommende som vil bruke forumet. Hva mener du? Jeg deler av min egen erfaring, og min erfaring tilsier at mange ikke har selvinnsikt nok til å skjønne at det andre gjør rundt dem er for deres eget beste. Jeg prater også av egen erfaring, selv om det ikke var snakk om tvangsinnleggelse. Du har vært veldig useriøs og spydig flere ganger og hva slags innflytelse tror du at du kan gi folk med det? Ikke i det hele tatt. Hvis du tolker meg som useriøs og spydig her i denne tråden så skjønner jeg ikke helt hvor du får det fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå