Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg er tvangsinnlagt :(

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Skjønner.. det der er jo en uholbar situasjon og mangel på respekt for deg og dine ting. Jeg ville blitt fly forbanna om noen gikk inn til meg og feks stjal tingene mine - mobil telefon, spill, PC, penger.. osv osv. Spesielt om de låste seg inn og gjorde sånt.

Som sagt en uholdbar situasjon. Det beste ville vel vært å skaffe seg sitt eget sted å bo?

Ikke glem hva tråden egentlig handler om men du har gjort mye for meg nå.

Du skriver at du skjønner dette og det er noe som gjør meg avslappa med en gang og du har ikke spørsmål eller fordommer om hvorfor det er slik.

Jeg har flere problemer og det er at folk ser inn nøkkelhullet for å se inn til meg. Lister seg bort til døra mi. Dette gjelder også når jeg er på badet slik at jeg ikke tørr å bruke badet. Da er jeg også redd for at folk skal snike seg inn til meg fordi jeg hører ikke det når jeg bruker vannet.

Det hjelper ikke å låse døra uansett.

Jeg har forsøkt å si fra flere ganger. I det siste så har jeg opplevd at folk har gravd i ALT jeg har som er privat. Som er er av dokumenter og papir samt stjålet viktige papir og ting som hadde høy affeksjonsverdi for meg. Jeg føler meg helt naken og strippa på grunn av dette. Jeg opplever også at folk stjeler posten min.

Noe av det mest provoserende er at folk nekter for det og jeg har blit fly forbanna og på grunn av det så ble jeg anmeldt og folk sier at dem fortsatt ikke skjønner hvorfor jeg blir forbanna. Det er greit med slike episoder 1 eller 2 ganger i løpet av et år men ikke HELE TIDA... Føler meg ikke akkurat veldig synlig og følelsen av å ville ta selvmord har kommet flere ganger på grunn av dette og spessiellt etter at jeg ikke har noen som helst å prate med. Jeg opplever også at alt som jeg gjør feil er ting som blir og skal brukes i mot meg og det syns jeg er pirkete og jålete.

UANSETT TAKK FOR AT DU IKKE GIR NOE MER MOTGANG FOR DET ER DET SISTE JEG TRENGER!!! Heller ikke bli mer provosert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bor under slike forhold, sett at du ikke er tvangsinnlagt selv da, så høres jo dette helt forferdelig ut. Uansett om det handler om tvangsinnleggelse eller en vanlig bosituasjon, så fortjener alle mennesker å bli behandlet med respekt. I en innleggelse er det jo naturlig å tenke at mye av omgivelsene blir kontrollert, og at det forekommer tap av autonomi - noe som i seg selv kan føles veldig krenkende. Men det er jo måter å komme til en enighet der også, at man sier ifra og at sykepleiere/personal kan tilrettelegge så langt det er mulig.

Om du bor i en vanlig leilghet, hjemme hos foreldre, eller et hvilket som helst annet sted, så høres jo dette helt forferdelig ut. Jeg har aldri opplevd noe lignende, så jeg kan bare bruke empati og medfølelse. Finnes det ikke noen løsning som kunne fungert da? Hva slags situasjon har gjort at du har kommet til et sånt punkt at til og med folk sniker seg utenfor baderomsdøren og kikker i nøkkelhullet når du dusjer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

problemet er at jeg er ikke fare for meg selv eller andre. eller noe av det andre.Jeg har ingen av delene du sier. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg er under tvang

Dette er ikke så enkelt. Min konklusjon er

Dette kan komme som et sjokk for deg siden "å bli frisk" var formålet i første omgang.

Du trodde du var "psykisk syk" og du ville blir frisk :)

Du var ikke ikke "psykisk syk" og ingen behandling for "psyke" kan utføres - det blir som at politiet skal oppspore "Jesus Kristus" :)

(Når du har vært innenfor og sett for mye ... er det viktig at du ikke blir troverdig for utenforstående, god nok grunn for en "diagnose" = det historiske formålet for faget "psykiatri" - legene vet ikke selv hvorfor "psykiatri" ble opprettet)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

(..)jeg er ikke det. kanskje jeg var det for noen dager siden men ikke nå lengre. Den andre dagen jeg var inn på rommet så inså jeg at jeg ikke skulle høre på stemmene. men alikevel jeg kom ikke ut??

At du "innså at du ikke skulle høre på stemmene lenger" den andre dagen på isolering/totalovervåkning er uvesentlig for hvorfor du havnet der i utgangspunktet. Og jeg ville nok reagert mer hvis de hadde latt deg komme ut med en gang du sa nettopp det..

Det er ikke bare stemmer. det er døde personer. men ialfall de prater til meg. sier hva jeg skal gjøre osv

problemet er at jeg er ikke fare for meg selv eller andre. eller noe av det andre.Jeg har ingen av delene du sier. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg er under tvang

Stemmer fra både levende, døde og "umenneskelige" mennesker og vesener er ikke vanlig. Nå kjenner ikke jeg de stemmene du hører, men slike stemmer er unormalt, og er ikke det samme som det man kan oppleve når man er overtrøtt eller på noen annen måte i "tåke".

Hvorvidt du synes at du er en fare for deg selv eller andre er også uvesentlig. Utenforstående personer kan ofte være mer objektive i denne vurderingen.

-

Joda, psykiatrien gjør mange overtramp og feil. Menneskers sinn er mektige greier, og det er tross alt bare mennesker som jobber i psykiatrien også. Men jeg tror at de fleste tvangsinnleggelser har noe for seg/er godt begrunnet - igjen; dette mener kanskje ikke du, men det er ofte ikke så lett å se ting objektivt når man er midt oppi noe selv.

Dessuten er det nok mange ting du ikke har nevnt her i tråden, og mange av disse tingene kan ha vært med på å få deg tvangsinnlagt.

Ønsker deg masse lykke til! Jeg håper du får den hjelpen du trenger, og at du vil få det bedre!

Edit: Og selvsagt kan du ha vært urettmessig behandlet! Men vi her inne vet kun det lille du har fortalt oss, så det er vanskelig for oss å slå fast det ene eller det andre. Dette klarte jeg visst ikke å formidle da jeg svarte i natt.

Endret av Samara
Lenke til kommentar

ok... nå driter jeg i å være anonym..

jeg er ikke det. kanskje jeg var det for noen dager siden men ikke nå lengre. Den andre dagen jeg var inn på rommet så inså jeg at jeg ikke skulle høre på stemmene. men alikevel jeg kom ikke ut??

Det er ikke bare stemmer. det er døde personer. men ialfall de prater til meg. sier hva jeg skal gjøre osv

jeg har en X svigerbror som har stemmer og ser ting som vi andre ikke ser (døde folk og sånt) og han blir ikke lagt inn, dette er individuell sak selvfølgelig men alikavel så skal det litt til for å bli lagt inn på tvang, men vet at veien fra frivillig til tvang ikke er like lang som det å ikke ha lagt seg inn til tvang..

stemmer i hodet kan komme fra mye rart, klassiker er med å røyke hasj, det er ganske normalt at man får en tredje stemme da (dette har jeg og nevnt til min psyk mange ganger, han mener au at jeg er oppegående og smart og fornuftig så ingen fare med det) sliter en del på hodet og jeg overtenker veldig mye og sånt men ingen fare for å bli lagt inn.

jeg har ikke lest hver eneste ord i denne tråden men lest noe av det og etter det jeg har lest så har du ikke nevnt noe spesielt som gjør at jeg ser noe grunnlag til at du skal på tvang.

du bør snakke med de som har overført deg til tvang (ledelsen) og snakke emd legen og psykken din og få grunnlag til hvorfor, de kan ikek gjøre det uten videre, de blir nødt til å ha godt grunnlag.

bare fordi man hører og ser døde så betyr ikke det at man blir innlagt på tvang, det kommer mye ann på hvordan du tar det og oppfører deg ovenfor det og alt slikt.

Lenke til kommentar

Men jeg tror at de fleste tvangsinnleggelser har noe for seg/er godt begrunnet - igjen; d

Selvfølgelig. Og du tror at de blir frisk etter "behandling". Da noen intervjuet psykiatrikere på gata i NY under Psykiatrikongress var det vanlige svaret at de aldri hadde kurert noen pasient, bare "behandlet" dem :( Når man leser teorien deres sier den teorien det samme, medfødt sykdom = kan ikke helbredes :(

(egentlig ingen kunst, en somatisk sykdom, men ikke alvorlig sykdom. Kreft er en alvorlig sykdom. Hva man sier er mest feiltolkninger av at kroppen er i ulage)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Om du bor under slike forhold, sett at du ikke er tvangsinnlagt selv da, så høres jo dette helt forferdelig ut. Uansett om det handler om tvangsinnleggelse eller en vanlig bosituasjon, så fortjener alle mennesker å bli behandlet med respekt. I en innleggelse er det jo naturlig å tenke at mye av omgivelsene blir kontrollert, og at det forekommer tap av autonomi - noe som i seg selv kan føles veldig krenkende. Men det er jo måter å komme til en enighet der også, at man sier ifra og at sykepleiere/personal kan tilrettelegge så langt det er mulig.

Om du bor i en vanlig leilghet, hjemme hos foreldre, eller et hvilket som helst annet sted, så høres jo dette helt forferdelig ut. Jeg har aldri opplevd noe lignende, så jeg kan bare bruke empati og medfølelse. Finnes det ikke noen løsning som kunne fungert da? Hva slags situasjon har gjort at du har kommet til et sånt punkt at til og med folk sniker seg utenfor baderomsdøren og kikker i nøkkelhullet når du dusjer?

EDIT:

Det siste jeg vil tilføye er at da jeg var liten så lurte mor og far meg til å spise forderva mat og jeg ble dårlig i flere dager. På grunn av det så er det slik at jeg må studere alt jeg spiser det fordi jeg er redd for å få noe som ikke er bra. Dette er ting som jeg har fått flere reaksjoner på og folk skjønner ikke hvorfor. Jeg er også veldig følsom slik at jeg merker forskjell på alt jeg spiser. Jeg ser, smaker, lukter, hører og føler alt forskjellig slik at jeg har lett for å legge merke til abstrakte differanser. Jeg er slik at jeg er så interessert i fysikk og hvordan ting fungerer at dersom jeg ser noen som leker med ball for eksempel så er jeg mer interessert i hvordan ballen oppfører seg enn folka. Jeg er opptatt av alt som er fysisk og fungerer i praksis og mye av dette er veldig vanskelig å prate med folk om slik at jeg har veldig mange ting som jeg aldri ha fått prata med folk om. Jeg har mine egne teknikker på det aller meste og jeg føler meg egentlig veldig smart på mange måter og det er ikke mange som klarer å fylle meg ut på disse punktene slik at jeg kan ikke få hvem som helst som venn.. Jeg har så dårlig selvtillitt at jeg vet ikke hva jeg er flink til men det går opp og ned. Jeg vet at jeg har evner men vet ikke hvordan jeg kan få brukt dem

Det virker som du forstår ting veldig lett.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vet om folk som har følt seg urettmessig tvangsinnlagt og fått hjelp ved å kontakte Støtteforeningen Aurora.

De er kanskje litt "ekstremistiske" ved at de vil forby en hver form for tvangsbehandling, men kan jo være verd å rådføre seg med de. Om ikke annet har de erfaring med å være i opposisjon mot psykiatrien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg riktig, så tror jeg ikke du er alene om å være veldig fokusert på hva du holder på med, når du holder på med ting. Heller ikke alene om å undres over hvordan ting henger sammen i vårt univers, da med tanke på fysikken og hvorfor ting er som de er. Om ikke vi hadde slike mennesker, så hadde vi garantert ikke hatt den teknologien og den kunnskapen vi har så mye glede av i vårt moderne samfunn. Det er kanskje lett å glemme at vårt samfunn er bygget opp av veldig mange forskjellige mennesker, ikke bare de vi ser på TV og leser om i avisene. Det er jo en særdeles mangfoldig gruppe mennesker som trengs for å oppnå at vi har rundt oss i dagens samfunn. Som gjør at jeg kan sitte her å snakke med noen på andre siden av planeten, om jeg skulle ønske det. Hvis du liker sånne ting og du føler interesse for det, så hvorfor ikke lære deg mer om det? Hvis man vil starte et sted, hvorfor ikke her for eksempel. Kanskje gir det mer mening i tilværelsen og noe å jobbe mot, kunnskap er aldri feil tror jeg. Ofte så samles jo de som liker en spesiell ting rundt det samme tema og da har man jo mulighet til å skinne, blant noen som forstår det man snakker om og interesserer seg for det samme. Det er vel slik man gror som et menneske også? Det er ikke noe feil i å være sær, ikke at man skal ha det stemplet på seg å være sær, men noen er introvente mennekser og andre er utrolig utatvendte - allikevel så trengs jo alle i et samfunn.

Edit: Forstår og forstår fru blom :p Jeg forsøker i alle fall å reflektere og tenke litt utenfor meg selv :)

Endret av Green_Monster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religion er og spennende. De som har en religion har en tilhørighet. Det er definisjonen på en religion. Data er ingen religion. Jeg diskuterer religion hele tiden, og alle er med på det (la oss si opptil 3 dager, da reiser de hjem). Data blir ikke det samme å diskutere, der kan ikke de ikke konkurrere med et og annet unntak. Folk er også mere interessert i religioner enn å høre på problemer :) Alle er eksperter på religion.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

jeg har en X svigerbror som har stemmer og ser ting som vi andre ikke ser (døde folk og sånt) og han blir ikke lagt inn, dette er individuell sak selvfølgelig men alikavel så skal det litt til for å bli lagt inn på tvang, men vet at veien fra frivillig til tvang ikke er like lang som det å ikke ha lagt seg inn til tvang..

stemmer i hodet kan komme fra mye rart, klassiker er med å røyke hasj, det er ganske normalt at man får en tredje stemme da (dette har jeg og nevnt til min psyk mange ganger, han mener au at jeg er oppegående og smart og fornuftig så ingen fare med det) sliter en del på hodet og jeg overtenker veldig mye og sånt men ingen fare for å bli lagt inn.

jeg har ikke lest hver eneste ord i denne tråden men lest noe av det og etter det jeg har lest så har du ikke nevnt noe spesielt som gjør at jeg ser noe grunnlag til at du skal på tvang.

du bør snakke med de som har overført deg til tvang (ledelsen) og snakke emd legen og psykken din og få grunnlag til hvorfor, de kan ikek gjøre det uten videre, de blir nødt til å ha godt grunnlag.

bare fordi man hører og ser døde så betyr ikke det at man blir innlagt på tvang, det kommer mye ann på hvordan du tar det og oppfører deg ovenfor det og alt slikt.

Jeg har røyka hasj i 20 år men aldri fått stemmer i hodet.

Jeg får uansett helt vondt av å lese om dette. Stemmer i fra døde folk.... Sier ting du skal gjøre osv?? Det er ting som kommer fra underbevisstheten din eller så er det noe overnaturlig. Er det noe fra unvderbevisstheten så kan det være fordi det er noe du ikke vet så du bør finne ut av det.

Jeg kan ikke fatte eller begripe hvordan du får stemmer i hodet ditt og hva som skjer inne i hodet ditt.

Selv er jeg så følsom at jeg merker ting som skjer inne i hodet mitt. Og når det skjer ting inne i hjernen min så kjenner jeg at det er noe som rører seg og flytter seg inne i hodet mitt. Jeg har uansett bare sterke følelser som forteller meg om det er noe galt eller noe som er ille. Det betyr at jeg må tenke over hva som kan være galt for å slappe av igjen og det kan være alt.

Det kan jo være at du får stemmer i stedet for følelser. Jeg får bare følelser aldri stemmer men alle følelsene mine gjør at jeg alltid vet hva jeg bør gjøre. Men fortsatt ingen stemmer. Jeg har bare tanker og dette med stemmer i hodet må jo være noe som kommer i fra underbevsstheten og det kan ligge noe bak der igjen som skyver opp tanker som blir til stemmer. Det blir på en måte som drømmer. Og det går ikke an å tenke på alt samtidig på en gang.

En god terapi for det meste er å tenke på hva som plager deg i nåtid... Når du har gjort det så kan du tenker over det som er fra fortiden.

Dette kan være tidkrevende og det er ikke bra å tenke for mye på dette slik at du ikke blir forvirra.

Deretter så blir du gradvis mer og mer klar for å tenke på nåtid og fremtid slik at du lander tilbake.

Jeg har vanskelig for å tro at det kan være noe overnaturlig men det skal jeg være forsiktig med å tro så jeg er åpen for det som er overnaturlig. Dersom det er overnaturlig så er det noe som du får i nåtiden.

Det som jeg tror er at det er noe som kommer innen fra hjernen og da er det noe som ligger i hjernen i fra før og det er derfor du må finne ut mer om fortiden din.

Det eneste jeg vet er at det er en grunn til at stemmene kommer.

Lykje til!^^

Lenke til kommentar

Det er feil å si at alle intelligente mennesker har stemmer i hodet.

Det er derimot ikke garantert at man har psykiske problemer grunnet stemmer i hodet.

Ta en titt på denne artikkelen.

Her er også en informasjonsartikkel til de som hører stemmer.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Etter å ha lest det som TS skriver så syns jeg at TS virker helt normal og oppegående... Er redd for at hun blir sykeligjort.

Slik som stemmer i hodet kan være tanker som "skytes" opp i fra underbevisstheten.

Jeg tror nok at stemmer kan komme av for lite søvn også at man tenker for mye også at deler av hjernen som "sover".

Jeg syns at TS virker bevisst og egentlig helt frisk.

Kanskje hun trenger å finne løsninger på problemene som hun kanskje sliter med i stedet for å lære seg å leve med dette for det er akkurat det som psykiatrien går ut på. Helt absurd i mitt åsyn.

Man kan virke oppegående selv om man egentlig trenger hjelp og kunne trenge å f.eks legges inn. Det å måtte ha hjelp er IKKE ett tegn på at man er sinnsyk, ikke oppegående eller gal.

Vi ALLE sliter med hvert vårt, det er hvordan vi takler det er det som gjør oss forskjellige. Ofte er det også, som jeg skrev, vanskelig å ha nok selvinnsikt i sin egen situasjon for å skjønne hvorfor andre gjør som de gjør akkurat da.

Lenke til kommentar

Det er ikke grunn for å tvangsinnlegge noen.

Hvis folk gjør noe galt har vi politi og domstol for det. Her eliminerer man rettighetene til folk med to underskrifter (en bakvei som gjør alle de andre rettigheter til en vits). I USA eliminerer man nå også retten til liv med en underskrift fra presidenten (sheeple skjønner ikke det før de opplever det selv - eller at de fortsatt ikke skjønner noe - de tror det har skjedd en "feil")

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg har røyka hasj i 20 år men aldri fått stemmer i hodet.

så du begynte da du var 10år gammel?

siden du sier i den tråden din der du spør etter hvordan å få deg dame at du er 30år, så hvis du har røyka i 20år så starta du når du var 10.

jeg har lest noen av disse trådane dine og gidder ikke å si mer enn at jeg tror ikke på et eneste ord av det du skriver

du kan tydelgvis ikke mye om hasj iallefall, når du får medisiner så er det ei jævla lang liste over bivirkninger, er ikke dermed sakt at alle får alle dei bivirkningane vettu

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at de ser ting du ikke ser.

Det spiller ingen rolle. Det som er gjort er uansett ulovlig ettersom hun var frivillig innlagt (og ikke har sagt noe om at hun ønsket å skrive seg ut).

§ 3-4. Forbud mot overføring fra frivillig til tvungent psykisk helsevern

Den som er under psykisk helsevern etter eget samtykke, kan ikke overføres til tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern mens det frivillige vernet pågår.

Forbudet i første ledd gjelder likevel ikke hvor utskrivning innebærer at pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse. I forbindelse med kontroll etter § 3-8 første ledd skal kontrollkommisjonen ved skriftlig redegjørelse gjøres særskilt oppmerksom på at det er truffet en beslutning om overføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...