Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ELSKER mat. Hvordan dempe matlyst effektivt og lenge?

Sa95

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 17 år, 175 cm høy og veier 85kg akkurat nå. Jeg har aldri hatt noen begrensinger på hvor mye jeg har spist. Jeg har alltid hatt lyst på mat og spiser det meste som er fristende. Dette gjelder spesielt søtsaker. Samtidig har jeg alltid slitt med vekta og selvtilliten.

En periode på 2 år på ungdomsskolen trente jeg kampsport og kun da kan jeg si at jeg har vært fornøyd med kroppen min og dermed hatt god selvtillit.

Nå trener jeg som oftest minst 3-4 økter i uka hvor jeg løper intervaller på tredemølle i ca. 30min dermed 20-30 min moderat epilipse-maskinen. Dette mener holder når det gjelder trening. Men så er det mat og kosthold. Det jeg spiser til de 3 vanlige måltidene er ganske greie, hvor jeg får i meg det meste jeg trenger. Problemet mitt oppstår ved middager hvor jeg som oftest spiser dobbelt så mye som kroppen egentlig trenger.

Det samme gjelder søtsaker som jeg som oftest spiser rundt kl. 19-21 om dagen. En eller to kjeks er jo ganske greit, men som oftest ender det med at jeg spiser en hel pakke med f.eks. Dots.

Kort sagt: Jeg har så å si INGEN viljestyrke mot mat og søtsaker.

Hvordan kan jeg dempe matlysten og søtsuget?

Jeg trenger all absolutt all hjelp i form av råd, tips, motivasjon og erfaringer jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvdisiplin.

Ellers søke etter erstatninger.. drikk ett par store glass vann før middag, så du har mindre plass til mat. Drikk rikelig mens du spiser også.

Hold deg unna søtsaker. Prøv først i en dag, så to dager, en uke.. to uker.. se på det som en utfordring, en konkurranse om du vil, hvor du prøver å slå din forrige rekord.

Sett deg små mål. Nå målene. Føl deg fantastisk. Sett nye mål, and repeat.

Lenke til kommentar
Nå trener jeg som oftest minst 3-4 økter i uka hvor jeg løper intervaller på tredemølle i ca. 30min dermed 20-30 min moderat epilipse-maskinen. Dette mener holder når det gjelder trening. Men så er det mat og kosthold. Det jeg spiser til de 3 vanlige måltidene er ganske greie, hvor jeg får i meg det meste jeg trenger. Problemet mitt oppstår ved middager hvor jeg som oftest spiser dobbelt så mye som kroppen egentlig trenger.

Det samme gjelder søtsaker som jeg som oftest spiser rundt kl. 19-21 om dagen. En eller to kjeks er jo ganske greit, men som oftest ender det med at jeg spiser en hel pakke med f.eks. Dots.

Kort sagt: Jeg har så å si INGEN viljestyrke mot mat og søtsaker.

Oj

Dr. Glidden og Gary Taubes er eksperter på mat og fedme. Men de er engelske. I Norge har vi Dr. Tykk og Dr. Mage som snakker perfekt norsk. Staten betaler for dem. Det er rimeligst for oss alle, hvis man ikke er så nøye på om man veier mere etterpå.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...