Gå til innhold

Er Norge et fritt land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel en grunn til at Hellas er i så dårlig sists som de er.

Det er det de vil ha oss til å tro

http://hat4uk.wordpr...lifebelt-fraud/

The $1.3 billion worth of insurance protecting against a Greek default was bought during the spring and summer of the same year, by the Hellenic Postbank, a public banking arm of the Greek government. (In other words, public funds to be used for public insurance against default).

Were it to be cashed in today, the policy would pay out in the region of $27 billion – a substantial amount to put against spiralling debt management.

But the Greek government is no longer in possession of this $27 billion of CDS. It was sold for a minimal profit soon after being bought. A Swiss-based wealth-mamagement firm set up the same year, IJ Partners, bought the insurance – says Kammenos.

Sånn opererer ledende greske politikere - mafia som stjeler vilt :(

--

Det er lett å bli enige om at Spania har like mye gatekamper som Hellas, men Portugal har klart seg fram til 2011. Portugal har ikke det skattenivået som Spania :) Det er et mere robust samfunn i krisetider. Korrupte politikere har vi over alt, Storbritannia inkludert. Det sentrale er hvor mye skatt de kan råde over.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Hellas: Hvis man ikke har behov for videregående utdannelse sparer man 4-9 år og et studielån som det tar 10-20 år å tilbakebetale. 4-9 år spart -> masse sparte år. Hvis man jobber i familiebedrift blir man ikke mobbet eller oppsagt o.l. Når man skal ta ferie er åpent. Man bor hjemme til man er gift -> ikke husleie (typisk italiensk: sønnene vasser i lommepenger, de kan bruke halve inntekten på det). Å gå ut kan de alle sammen - ikke i Norge (jeg ble overasket av at 16-17 åringer med null utdannelse hadde moped ... jeg hadde ikke råd til det før 10 år senere)

På statistikken er disse med "null" inntekt under sultegrensen :) Så sammenligner man dem med norske inntekter og konkluderer at nordmenn har det best. Når man sjekker dette med egne øyne blir konklusjonen at spanjolene like så godt kan holde seg hjemme som å dra til Oslo. Hjemme med €10.000 er bedre. Det spanjolene mangler er mere relevant utdannelse for å tjene €10.000 med bosted i Spania. De har for mye bortkastet utdannelse (og selvfølgelig for mye konstruksjon i Spania - rent idioti den siste boomen, de står bare der til ingen nytte - politikerskapt hele greia)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Gresset er grønnere på andre siden forstår jeg? Jeg "kjenner" noen i spania, frankrike og hellas. Det dem sier er at dem misunnet meg som kunne flytte hjemmefra da jeg var 18, at jeg kunne få en jobb der jeg tjente penger, at jeg kunne imponere damene ved å ha en egen bil da jeg var 19, at jeg slapp å både bo og jobbe sammen med familie. De sier at jeg har mer frihet til å gjøre som jeg vil, når jeg vil, hva jeg vil.

Jeg er enig i at VGS er dritt kjedelig, men det er nødvendig. Å utdanne seg og søke viten, et mål og at man ønsker å lære, er ikke negativt. Man sparer heller ikke år på det. Jeg tar utdannelse nummer to nå og jeg tar det uten studielån - det er full mulig hvor hvem som helst andre å gjøre også. 100% skole og 50-60% jobb som gir meg 15-16k i måneden, nok til å dekke husleie. Dessuten så vil jeg ikke ha mer lån - da går jeg ut av bachelor uten en eneste krone gjeld.

Endret av Green_Monster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det behagelig ikke å behøve å jobbe før uti 20-årene. Vi hopper på det med en gang, vi tror det skal være slik. Problemene kommer når dette skal tilbakebetales (i USA, de må låne enda mere - utdannelsen fører idag snarere til konkurs). Hvorfor skal vi ha så mye utdannelse? Det skjønner vi med å se på hva utdannelsen dreier seg om :( Vi får ikke jobb uten utdannelse heter det (delvis rett - i mitt tilfelle omvendt). Hvem er det som krever all denne utdannelse? Staten, men de betaler ikke for den... det får vi gjøre selv ... ta all risiko... Staten tar ikke den risikoen. Hva får vi igjen fra Staten ser vi lett med å studere utvalget på en Statoil bensinstasjon :(Søppel. Så kan vi stikke innom Vinmonopolet og betale det 5 dobbelte av hva andre betaler. Utested: €1 i Sør-Europa for en øl, €6-7 i Norge (altså, 5 ganger høyere "levestandard" :( )

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det behagelig ikke å behøve å jobbe før uti 20-årene. Vi hopper på det med en gang, vi tror det skal være slik. Problemene kommer når dette skal tilbakebetales (i USA, de må låne enda mere - utdannelsen fører idag snarere til konkurs). Hvorfor skal vi ha så mye utdannelse? Det skjønner vi med å se på hva utdannelsen dreier seg om :( Vi får ikke jobb uten utdannelse heter det (delvis rett - i mitt tilfelle omvendt). Hvem er det som krever all denne utdannelse? Staten, men de betaler ikke for den... det får vi gjøre selv ... ta all risiko... Staten tar ikke den risikoen. Hva får vi igjen fra Staten ser vi lett med å studere utvalget på en Statoil bensinstasjon :(Søppel. Så kan vi stikke innom Vinmonopolet og betale det 5 dobbelte av hva andre betaler, €1 i Sør-Europa, €6-7 i Norge for en øl (altså, 5 ganger høyere "levestandard" :( )

Så om vi kutter kraftig i lønn, fjerner utdannelse og fjerner NAV og kutter priser tilsvarende det vi kutter lønn kan vi mangedobble levestandarden?

Hva skjer med Hexafix når vi fjerner inntekten hans, får han høyere levestandard da. ølen er billigere?

Blir helsevesenet bedre av "learning by doing"-konseptet?

Men, du mener jo Afrika og Hellas er store forbilder, selv om ingen av de i praksis fungerer lenngre.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Så om vi kutter kraftig i lønn, fjerner utdannelse og fjerner NAV og kutter priser tilsvarende det vi kutter lønn kan vi mangedobble levestandarden?

Jeg har ikke full oversikt, men noen steder koster en leilighet i Sør-Europa €250 per mnd. I Norge er det mere €800 per mnd. Jeg sier at det norske systemet dreier seg om å betale skatt, deretter få tilbake det man har betalt for å overleve. Oljeinntektene er omtrent nok for Staten. Staten får inn for mye penger, og bruker 100? mrd. på "jobben" med å kontrollere at vi betaler skatt og ikke får for mye tilbake. Vi umyndiggjøres med våre egne penger. Vi får ikke styre oss selv. Staten skal bestemme hva vi bør gjøre, drikke lettbrus og spise lettmargarin :( Selvfølgelig er manipulasjon av media sentralt.

Hva skjer med Hexafix når vi fjerner inntekten hans, får han høyere levestandard da. ølen er billigere?

Blir helsevesenet bedre av "learning by doing"-konseptet?

Jeg tror han har jobb. Men han får ikke noe mere enn et rom for den lønna og aldri fred. Han kan ikke gå ut selvfølgelig, Hvem kan det når kaffen koster 25-30 kr :(

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For en gjeng med sutre kopper, tror det er mange i verden som helt uenige med dere.

Sør-Europa blir dratt frem som eksempel flere ganger si det er så billig der, man ser jo hvor bra det går med økonomien i samtlige av de landene.

Lenke til kommentar

Det er politikerne som roter det til, både i Hellas, Italia, Spania og Portugal. Politikk der nede er gjennomsyret av globalister, eks. Berlusconi (de etablerte seg der for 1000 år siden). Machiavelli var italiener. Venezianerne var globalister. Målet er at folk skal kontrolleres med gjeld. Så kom EU og alt ble lettere, de mistet egen valuta,

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg har ikke full oversikt, men noen steder koster en leilighet i Sør-Europa €250 per mnd. I Norge er det mere €800 per mnd. Jeg sier at det norske systemet dreier seg om å betale skatt, deretter få tilbake det man har betalt for å overleve. Oljeinntektene er omtrent nok for Staten. Staten får inn for mye penger, og bruker 100? mrd. på "jobben" med å kontrollere at vi betaler skatt og ikke får for mye tilbake. Vi umyndiggjøres med våre egne penger. Vi får ikke styre oss selv. Staten skal bestemme hva vi bør gjøre, drikke lettbrus og spise lettmargarin :( Selvfølgelig er manipulasjon av media sentralt.

Du kan ikke sammenligne pris direkte, men % av inntekt. Vi tjener mest penger i verden og betaler natturlig nok også mest for tingene vi kjøper.

Jeg tror han har jobb. Men han får ikke noe mere enn et rom for den lønna og aldri fred. Han kan ikke gå ut selvfølgelig, Hvem kan det når kaffen koster 25-30 kr :(

Han sier selv han går på NAV, men du tror ikke på at han gjør det?

Overrasker meg ikke om du gjør det akkurat...

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne pris direkte, men % av inntekt. Vi tjener mest penger i verden og betaler natturlig nok også mest for tingene vi kjøper.

Hvor finner vi noe annet enn norminell Lønn i Norge vs. nominell Lønn i Spania oversatt til USD/Euro? Kinesiske storbyer ligger på høyde med Norge ut fra bilder. Varene koster en brøkdel der borte. Det er like mye svømmebasseng og tennisbaner i Sør-Europa er mitt inntrykk - muligens fordi turistene betaler det.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Da svarte jeg at siden jeg fikk 2400 kr i livsopphold hver mnd så var det for lite til å kunne jobbe.

Det var det jo.

Her er budsjettet

mnds kort 700kr

telefon og internett 500kr

mat 1200 kr

Det var fortsatt for lite i matpenger... Jeg var alltid mer sulten enn mett og for å få nok energi til å jobbe så måtte jeg i det minste ha et fullverdig kosthold og det hadde kosta minst 100 kr dagen og da måtte jeg også sulte.

Eneste mulighet var å få hjelp fra slekt og jeg tok steget men ingenting som jeg likte og jeg fikk dårlig samvittighet.

Når det stod så bra til i Norge så skjønner ikke jeg hvorfor jeg måtte sulta..

Skulle jeg ha hatt et fullverdig kosthold en hel mnd så hadde ikke 2400 kroner til mat vært noe mer enn passelig og da hadde jeg ikke hatt penger til reisekort eller kommunikasjon.

Jeg forsøkte å forklare dette på NAV men jeg ble blankt avvist...

Siden alle vennene mine holdt på med ting som kostet penger å delta på så var det inenting jeg kunne være med på fordi jeg hadde ikke penger til det. Derfor så mista jeg også alle vennene mine bortsett fra en som kom å besøkte meg av og til og det var bare fordi han hadde tid.. ikke bare tid men han ville besøke meg også.

Jeg måtte jo ha internett og telefon for å holde litt kontakt med venner slik at jeg så vidt klarte å beholde noen få venner som jeg fortsatt har i dag.

Både sosialt liv og kosthold er ikke noe som jeg priorieterer og dersom jeg må velge bort dette så betyr det å ha lite frihet.

Grunnen til at du sulter er at du prioriterer feil i den personlige økonomien din. Det er ingen rettighet å ha internett eller et sosialt liv. Jeg skjønner at mobil er nødvendig, men det behøver ikke å koste mer enn 100-200 kroner i måneden. Månedskort trenger du ikke når du ikke jobber. Når du begynner å jobbe trenger du det, men da tjener du egne penger og trenger ikke støtte fra NAV. 2400 kroner er nok til livsopphold og litt til. Du lever så klart ikke et luksuriøst liv på den summen, men hvis du vil ha mer penger til internett og andre goder som ikke er nødvendig for overlevelse, så får du jobbe for det som alle andre. Hvorfor skal jeg og andre skattebetalere finansiere slaraffenlivet ditt når du ikke gidder å jobbe? Hva tror du forresten at ville skje med utbetalingene dine hvis vi skattebetalere fikk frihet til å velge om vi ville finansiere livsstilen til folk som snylter som fellesskapet?

Hvem er det som krever all denne utdannelse? Staten, men de betaler ikke for den...

Bortsett fra grunnskolen, må du ikke ta noen utdannelse. Men vi har markedsøkonomi her i Norge, så hvis du ikke har noen utdannelse kan det bli vanskelig å være mer attraktiv enn utdannede mennesker på arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

Kinesiske storbyer ligger nok på høyde med norge ja, om man ser bort ifra de som jobber 20 timer i døgnet 7 dager i uka for penger som knapt holder til mat så.

Ting koster en brøkdel i Kina ja, i Beijing var snitt-lønna på nesten 40 000kr før skatt i året, så at at ting er billigere der er natturlig.

I Norge er snitt-lønna på 453.000, altså over 11 ganger så mye

En cola i Norge koster 15kr, i Beijing 5,5kr, altså 3 ganger så dyrt i Norge.

En i Beijing må altså jobbe nesten 4 ganger så lenge for å få råd til en cola.

Men ja, en cola koster 1/3 i Beijing i forhold til Norge, men vil ikke påstå at det er det samme som at livskvaliteten er 3 ganger så bra.

Kilde: http://www.chinadail...nt_15555503.htm

http://www.numbeo.co...na&city=Beijing

Konverter: http://no.coinmill.com/CNY_NOK.html

Å se på kun pris, uten å se på inntekt er noe man kan gjøre for å trikse med tall, man må se det i sammenheng med inntekt.

Nå misstenker jeg at kinesere ikke jobber 7,5 timer i snitt heller, noe som gjør at en kineser antagelig må jobbe enda lengre enn 4 ganger så lenge som en nordmann for å få råd til en cola.

Grovt regnet må en kineser jobbe 15 min for en cola.

Grovt regnet må en nordmann jobbe 4 min for en cola.

Har ikke regnet inn skatt og evt. annen arbeidstid.

Oppfordrer dere til å bevise at jeg tar feil.

Regnestykkene mine er riktignok ikke helt nøyaktige, jeg har avrundet en del av tallene, men bortsett fra det skal det stemme :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Grovt regnet må en kineser jobbe 15 min for en cola.

Grovt regnet må en nordmann jobbe 4 min for en cola.

Har ikke regnet inn skatt og evt. annen arbeidstid.

Oppfordrer dere til å bevise at jeg tar feil.

https://www.cia.gov/...ok/geos/ch.html

GDP - per capita (PPP):

Norge $53,400 (2011 est.)

Kina $8,400 (2011 est.) (Bejing 10 ganger landsbygda?)

--------------------------------------------

Forskjellen er 6.3 : 1

Billigste bil i Kina $4644

Billigste bil i Norge $18.000

------------------------------

Forskjellen er 3.9 : 1

(Med forbehold om at CIA factbook estimerer alt sammen og at tallene er noe annet enn nominelle tall)

(Forskjellen er enorm i Kina, i noen strøk er alle millionærer, 20 : 1 etter hvor man bor?)

(Det vi kan stole på er levealder, og den er høyere i Hong Kong enn i Norge)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Typisk sosialdemokrater å lure seg unna spørsmålet og heller døse det ned i intetsigende utsagn om hvor mye bedre det er her enn i Swaziland og Nord-Korea.

Norge er ikke et fritt land, selv om vi kan Nave mer enn i N-K. Det eksisterer ikke frie nasjoner. Nasjoner i seg selv begrenser friheten.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er litt skeptisk til at du har brukt billigste bil, da det faktisk er to helt forskjellige produkter du sammenligner.

Er vel Zotye TT mot Chevrolet Spark du sammenligner?

Ja, man bør jo strengt talt sammenligne 2 like biler.

Typisk sosialdemokrater å lure seg unna spørsmålet og heller døse det ned i intetsigende utsagn om hvor mye bedre det er her enn i Swaziland og Nord-Korea.

Norge er ikke et fritt land, selv om vi kan Nave mer enn i N-K. Det eksisterer ikke frie nasjoner. Nasjoner i seg selv begrenser friheten.

Så hvorfor bruke tiden på å klage, vist det ikke finnes bedre alternativer likevel ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...