Green_Monster Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Det eventyret er vi med på alle vi som bor i Norge + en del andre også faktisk. Maken til velstand har aldri Norge hatt. Ungdommen Nav'er, folk kjører rundt i bilder til over 1 million kroner, folk bor i leiligheter til 300 000 pr kvm, vi reiser verden rundt, vi gidder ikke engang å vurdere en jobb i kassa på den lokale dagligvarebutikken - den er forbeholdt førstegangs arbeidstakere og innvandrere. Endret 2. januar 2013 av Green_Monster Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 De pengene folk får i pensjon og trygd har folk betalt inn allerede. De kommer ikke fra himmelen Det er dine folk som lager krig i Afrika. Uten de skurkene hadde vi ikke hatt terrorister der nede. Mine folk? Kjenner riktignok noen lokale bråkmakere, men at de har laget krig i Afrika trodde jeg ikke... En person født lam fra halsen og ned, har denne personen betalt trygd og pensjon selv? Norge er som jeg har sagt ett spleiselag, jeg og andre arbeidende spleiser på både helsetjenester, penger og andre goder til alle Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Det eventyret er vi med på alle vi som bor i Norge + en del andre også faktisk. Maken til velstand har aldri Norge hatt. Ungdommen Nav'er, folk kjører rundt i bilder til over 1 million kroner, folk bor i leiligheter til 300 000 pr kvm, vi reiser verden rundt, vi gidder ikke engang å vurdere en jobb i kassa på den lokale dagligvarebutikken - den er forbeholdt førstegangs arbeidstakere og innvandrere. Man vil alltid klage over hvor fælt alt er, hvor dårlig man har det og hvor mye bedre man kunne hatt det. Man har det aldri bra nok, en del personer ville klaget om staten tryllet en million til alle, de kunne gitt 2, minst! Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Bilder fra kinesiske byer viser oss at de er omtrent som Oslo. Den store testen er om levealder er bedre i Kina enn i Norge, Det er den ikke per idag. Men levealder er bedre i Hong Kong enn i Norge. (Venter bare på at folk skal si at det er ikke det viktige, men hvor mye bil man har) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Min definisjon på frihet er å ikke være innestengt på noen som helst måte. Når man er hindret i å ta muligheter eller bevege seg i den retningen man selv vil selv om det ikke er korrekt. Det er mye som skaper mer frihet. Det er kunnskap nok til å ta snarveier i livet. Effektivitet til å gjøre mer på kort tid Trening til å bli sterkere Kreativitet til å få mye ut av lite Fred som gjør at samfunnet utvikler seg selv Medgang skaper mer frihet og ikke motgang for det er det som hindrer folk i å komme videre i livet Godt samarbeid God planlegging Nye løsninger Eksperimentering Ikke bruke tid på det som er unødvendig og bortkasta God økonomi God kvalitet Dette er bare litt av det som skaper mer frihet.... Alle de punktene kan du gjennomføre i Norge. Og igjen, at du lar deg undertrykke av familien din i voksen alder skyldes ikke at Norge ikke er fritt. Kapitalisme betyr at inntekt står i forhold til hvor lenge man orker å ha åpent. Når man har nok penger stenger man kafeen en dag. Når man har lite penger åpner man tidlig og stenger seint. Det å føre regnskap er ikke "produktivt". Man taper tid på det. Det er kunderservice og salg som gir inntekt, ikke at man sitter på bakrommet med data Hvordan vet kafe-eier da hvor mye han har tjent i løpet av året? Vanskelig å si. Det som teller er at helse er bra og at man har reserver i banken. Man bygger ikke hus i Hellas. De er bygd og nedbetalt for lenge siden. Null utgifter der. Det der er bare tull. Men det er uansett ikke relevant for tråden eller innlegget du svarte på, så hvis du vil diskutere hvordan kapitalismen fungerer, kan du lage en egen tråd. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Alle skal få, det er penger nok til alle @Rosario: En vill anntagelse er at Kinesere er mer aktive, har råd til mindre sex-drugs-rocknroll, og spiser sunnere. De er langt fra mer friere enn oss i Norge. Feks så jobber unge (20 åringer) gjerne tredobbelt for å brødfø slektninger og familie. Endret 2. januar 2013 av Green_Monster 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Mine folk? Kjenner riktignok noen lokale bråkmakere, men at de har laget krig i Afrika trodde jeg ikke... Hvem tror du vi gav fredspris til i Liberia ... en afrikaner? Illuminati Card Game 1995 Sirleaf has forged close relations with the United States, Liberia's traditional ally. Following the establishment of United States Africa Command (AFRICOM) [ ] by the United States military, Sirleaf offered to allow the US to headquarter the new command in Liberia [ ], the only African leader to do so.[49] @Rosario: En vill anntagelse er at Kinesere er mer aktive, har råd til mindre sex-drugs-rocknroll, og spiser sunnere. De er langt fra mer friere enn oss i Norge. Feks så jobber unge (20 åringer) gjerne tredobbelt for å brødfø slektninger og familie. Tråden dreide seg om verdien av å kunne ha en jobb, ikke verdien av å ikke jobbe. Endret 2. januar 2013 av Rosario Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Det eventyret er vi med på alle vi som bor i Norge + en del andre også faktisk. Maken til velstand har aldri Norge hatt. Ungdommen Nav'er, folk kjører rundt i bilder til over 1 million kroner, folk bor i leiligheter til 300 000 pr kvm, vi reiser verden rundt, vi gidder ikke engang å vurdere en jobb i kassa på den lokale dagligvarebutikken - den er forbeholdt førstegangs arbeidstakere og innvandrere. Kan du forklare hvorfor jeg har sulta i 3 år til sammen i livet mitt og hvorfor jeg fikk for lite i livsopphold? Jeg syns ikke at det var veldig god velstand... Ikke etter at jeg begynte å reise til europeiske bye og fikk en dagsinntekt som var høyere enn da jeg hadde fast jobb i Norge. Men da jobbet jeg også som et desperat monster og jeg ble utbrent... Litt roligere ble det i Danmark da jeg samla flasker for 500 kroner dagen ved å gå rundt med trillekoffert. Oslo er den mest ubrukelige hovedstaden i hele europa.. Jeg hadde ikke mange valg med 1500 kr mnd. Jeg måtte ha 1000 kroner til mat og det er også lite til mat. Jeg måtte også ha mndskort til 700 kroner og da er jeg alerede i minus. Jeg kan ikke prioritere vekk maten Men slik hadde det vært dersom jeg måtte begynne å jobbe og det ville jeg men det var umulig for det koster faktisk penger å jobbe også. Jeg kunne ikke snike for da kunne jeg fått bot og derfor gjeld som det alerede var lett å skaffe seg. Ingen muligheter til å låne penger. Ingen forståelse på NAV. Hvor er mine muligheter og valg da? Endret 2. januar 2013 av Hexafix Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hvem tror vi gav fredspris til i Liberia ... en afrikaner? Hva er poenget ditt, og hva har det med frihet i norge? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Forskjellen er vel at et livsopphold er minimalt av hva det er beregnet at noen skal klare de faste utgiftene, mens en jobb så tjener du pengene selv og kan til en viss grad regne input -> output. Livsopphold blir gitt Inntekt blir tjent @ Rosario - beklager, jeg trodde vi snakket om frihet. Da slo tanken inn at å blod jobbe for å brødfø familie(som ikke har noe jobb), ville komme inn i kategorien - ikke frihet. Et kjappt google søk for livsoppholdssatser 2012 viser kr 10 750 kr pr mnd Endret 2. januar 2013 av Green_Monster Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Forskjellen er vel at et livsopphold er minimalt av hva det er beregnet at noen skal klare de faste utgiftene, mens en jobb så tjener du pengene selv og kan til en viss grad regne input -> output. Livsopphold blir gitt Inntekt blir tjent Det er sant men så lenge man ikke velger inntekt så er det også noe man får og det fordi man har mulighet til å jobbe. Livsopphold er noe man får fordi man har livet i behold. Det er slik med NAV at jo friskere og dyktigere man er jo mindre får man. Jo sykere man er jo mer får man. De som virkelig er sterke og friske får for lite slik at de også mister sin styrke og de blir bare utnytta til de grader under NAV. Dette er provoserende og kommunistisk. Jeg skjønner ikke hva som ble tenkt på NAV da jeg ble satt til å få 1500 kr i mnd... Det er ikke noe mer enn destruktivt og det er veien til å havne på gata rimelig kjapt. Jeg hadde ikke energi fordi jeg hadde ikke nok mat uansett. Hvor er logikken? Jeg fikk bare et inntrykk av at du så på det som noe godt at ungdommen nav'er Endret 2. januar 2013 av Hexafix Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hva svarte du da NAV ville tilby deg arbeid? Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Hva er poenget ditt, og hva har det med frihet i norge? Dette var konteksten: Rosario skrev 2. januar 2013 - 02:18:De som ikke har skjønt det enda: Arbeidsledighet er skapt av politikere og skattesystem. Der hvor det ikke er noen fungerende stat i Afrika vet de neppe hva arbeidsledighet er (kilde: eget hode). Problemet er for lite arbeidere. Du mener de stedene der man enten jobber eller sulter ihjel? Høres ut som noe Norge bør strekke seg etter, fjern støtten til alle som ikke jobber, så er det nok ikke så mange arbeidsledige her etterhvert heller Kan du forklare hvorfor jeg har sulta i 3 år til sammen i livet mitt og hvorfor jeg fikk for lite i livsopphold? Riktig observert. Noen trenger to jobber for å klare seg alene i Oslo. De blir helt forvirret, de trodde det var omvendt. Endret 2. januar 2013 av Rosario Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) @ Rosario - beklager, jeg trodde vi snakket om frihet. Da slo tanken inn at å blod jobbe for å brødfø familie(som ikke har noe jobb), ville komme inn i kategorien - ikke frihet. En hotelleier på gresk øy som ikke hadde "inntekter" sa til kamerat at han hadde ikke merket noe til problemene, tvert imot. Hva skjer hvis han må betale dobbelt så mye skatt av ingenting? Ingenting skjer. Det er bra. Ikke noen HMS-regler å følge heller siden han ikke har noen "firma".... Kun kontanter ble akseptert, ikke noe kredittkort. Han jobber ikke livet av seg. Det kan man gjøre i Oslo, 1,5 timer bort til transport hver dag (9,5 timer til arbeid), man er nødt å kjøpe månedskort. Tiggere ser man i Oslo, ikke der jeg ferierer i Syden. Endret 2. januar 2013 av Rosario Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Hva svarte du da NAV ville tilby deg arbeid? Da svarte jeg at siden jeg fikk 2400 kr i livsopphold hver mnd så var det for lite til å kunne jobbe. Det var det jo. Her er budsjettet mnds kort 700kr telefon og internett 500kr mat 1200 kr Det var fortsatt for lite i matpenger... Jeg var alltid mer sulten enn mett og for å få nok energi til å jobbe så måtte jeg i det minste ha et fullverdig kosthold og det hadde kosta minst 100 kr dagen og da måtte jeg også sulte. Eneste mulighet var å få hjelp fra slekt og jeg tok steget men ingenting som jeg likte og jeg fikk dårlig samvittighet. Når det stod så bra til i Norge så skjønner ikke jeg hvorfor jeg måtte sulta.. Skulle jeg ha hatt et fullverdig kosthold en hel mnd så hadde ikke 2400 kroner til mat vært noe mer enn passelig og da hadde jeg ikke hatt penger til reisekort eller kommunikasjon. Jeg forsøkte å forklare dette på NAV men jeg ble blankt avvist... Siden alle vennene mine holdt på med ting som kostet penger å delta på så var det inenting jeg kunne være med på fordi jeg hadde ikke penger til det. Derfor så mista jeg også alle vennene mine bortsett fra en som kom å besøkte meg av og til og det var bare fordi han hadde tid.. ikke bare tid men han ville besøke meg også. Jeg måtte jo ha internett og telefon for å holde litt kontakt med venner slik at jeg så vidt klarte å beholde noen få venner som jeg fortsatt har i dag. Både sosialt liv og kosthold er ikke noe som jeg priorieterer og dersom jeg må velge bort dette så betyr det å ha lite frihet. Endret 2. januar 2013 av Hexafix Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hvor er logikken? Jeg fikk bare et inntrykk av at du så på det som noe godt at ungdommen nav'er Logikken ligger nok i å utprøve "kom deg i jobb, dette er kjipt" strategi. Nav'ing er en luksus frihet ungdommen i Norge har mulighet til å gjøre - vi har råd til det. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) En hotelleier på gresk øy som ikke hadde "inntekter" sa til kamerat at han hadde ikke merket noe til problemene, tvert imot. Hva skjer hvis han må betale dobbelt så mye skatt av ingenting? Ingenting skjer. Det er bra. Ikke noen HMS-regler å følge heller siden han ikke har noen "firma".... Kun kontanter ble akseptert, ikke noe kredittkort. Dette er vel en grunn til at Hellas er i så dårlig sists som de er. Å ikke betale noen ting til fellskapet, betyr jo at korrupsjonen trer inn. Et eksempel var en idealist av en lege som startet gratis legehjelp til alminnelige mennesker, fordi at han så det var bare de som hadde råd til å betale for seg som fikk hjelp i helsevesnet. Et kjappt google søk for livsoppholdssatser 2012 viser kr 10 750 kr pr mnd Endret 2. januar 2013 av Green_Monster Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Logikken ligger nok i å utprøve "kom deg i jobb, dette er kjipt" strategi. Nav'ing er en luksus frihet ungdommen i Norge har mulighet til å gjøre - vi har råd til det. Det høres kankje ut som at det er luksus men det er ikke luksus å Nav'e..Det er også svært store lokale differanser og de er så store at jeg er skremt. Eksempel. blir tatt for å være ung mann og bli prioritert i før 25 år.. etter 25 år så ble jeg tatt for å være såpass gammel at jeg ikke kunne bli proritert.. på 2 forskjellige nav kontorer. Satsene er også svært forskjellige ettersom hvilken kommunepolitikk som føres. Høyre kommuner er de verste. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Når myndighetene har nedfelt i lov at du skal få penger gratis, uten å gjøre noen ting, så er det luksus. Selvfølgelig skal det taes høyde for at noen er såpass ufør og syke at de ikke kan jobbe, hvis de da har et ønske om å jobbe, så blir det jo et savn og en kjip situasjon. På den andre side så finnes det til og med værna bedrifter som tilbyr alvorlig funksjonshemmede en jobb og en inntekt - så mulighetene til å bidra og være med i samfunnet er jo tildels større enn i mange andre land. Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Når myndighetene har nedfelt i lov at du skal få penger gratis, uten å gjøre noen ting, så er det luksus. Selvfølgelig skal det taes høyde for at noen er såpass ufør og syke at de ikke kan jobbe, hvis de da har et ønske om å jobbe, så blir det jo et savn og en kjip situasjon. På den andre side så finnes det til og med værna bedrifter som tilbyr alvorlig funksjonshemmede en jobb og en inntekt - så mulighetene til å bidra og være med i samfunnet er jo tildels større enn i mange andre land. De fleste muligheter er ikke noe man tar slik at man ikke får velge... Det er også noe man får og når ikke jeg hadde mulighet til å ta muligheten som jeg fikk så er det ikke mange andre valg enn å havne på gata men jeg var heldig og fikk privat støtte... Jævla heldig var jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå