Gå til innhold

Er Norge et fritt land?

Anbefalte innlegg

Hva mer enn penger og hasj er det som er problemet med friheten i Norge.

Makt er noe du har frihet til å skaffe.

Frihet er ikke å få alt, men å kunne gjøre det man vil.

frihet til å skaffe noe er tid og materielle midler... Da må en først ha mulighet til å skaffe dette først. Det som er det største problemet mitt er at du tror at jeg tar feil. Du stoler ikke på meg og du er automatisk mer kritisk til alt jeg mener.

Så mye kontakt som har hatt så er det flere ting som mangler hos deg og det er at du aldri innrømmer at du selv har feil og du har alltid hatt mottanker med det jeg mener.

Kan du begrunne hvorfor asylsøkere i Norge ikke stjeler vår frihet? Jeg sier vår frihet fordi dette gjelder deg også like mye som meg. Det gjelder jo for alle og det man ikke tenker over er ting som heller ikke tærer. Man har ikke vondt av noe som man ikke vet og alt man ikke vet er det man ikke forstår selv, har tenkt eller lært fra før.

Samme med de andre punktene som jeg ser på som mindre frihet men det er ikke alle som tenker over hvor lite frihet dem har og da er det ikke så mange som blir provosert heller, Det er fordi folk er late og alt for stressa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er utdannet bilmekaniker, men på grunn av at jeg ikke fant meg til rette å ha skruing som jobb så valgte jeg å prøve andre yrker etter jeg var ferdig på skolen og endte opp i et yrke jeg på ingen måte hadde noen form for erfaring fra. Faktisk viste jeg knapt hva en borerigg var da jeg startet å jobbe i det yrket jeg er i nå. Er ikke dette frihet nok for deg så tror jeg rett og slett du har et forvridd syn på hva frihet burde være.
Var det friheten din som tvang deg til å jobbe med noe i utgangspunktet?

Nei, Norge er ikke et fritt land. Du kan ikke gjøre hva du vil i Norge.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det ikke ett fritt sted på jorden om frihet er å kunne gjøre hva man vil uten å måtte jobbe for det. Jeg ser trådstarter skriver om ting som provoserer han, jeg merker jeg blir irritert av folk som lever godt takket være at vi andre betaler skatt til deres trygd, som sutrer og klager over hvor ille de har det og hvor dumme vi andre er. Er du syk er du selvfølgelig unnskyldt, men ellers så har jeg ikke det aller minste sympati med slike folk.

jeg vil ha det klart at jeg betaler ikke 37% skatt så lenge jeg må jobbe hardt for en liten inntekt igjen.

Vi andre betaler stor andel skatt på grunn av sånne som deg, vær i det minste taknemmelig.

Lenke til kommentar

Om du mener frihet er det samme som hvor mye tid og penger man har kan jeg være enig i at mange i Norge har lite frihet. Slik jeg ser det er frihet at du kan skaffe mye penger, mye fritid, mye makt osv, ikke at man får det rett i fanget. Du bestemmer tidsbruken din helt selv forresten, så om du mener fritid=frihet kan du velge selv hvor mye frihet du skal ha. At du av helt egen, fri vilje velger selv å jobbe går, sånn jeg ser det, over hodet ikke ut over din frihet, det er din frihet i kunne gjøre akkurat det du vil, når du vil.

Hva i dette er ikke frihet?

Jeg stoler ikke på det du sier om deg selv og din situasjon nei, da det varierer fra tråd til tråd, tidligeren i denne tråden hadde du en jobb(når du sier jobb tenker alle på at du har en arbeidsgiver du får lønn fra for ditt arbeid), så går du på NAV på neste side, slikt er det flust av eksempler på desverre.

Tror vi er grunnleggende uenige i hva frihet er.

Ang. asylsøkere, så tar du like mye "frihet"(penger) som en asylsøker, hvor mye eller lite, eller om det i det hele tatt stjeler frihet kan kanskje du begrunne.

Hvorfor går asylsøkere ut over din frihet?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

ok. Men de som tjener mindre enn 450K er de som betaler 37% skatt... hvorfor i helvete er det slik?

Dette er en påstand du kommer med. Kan du gi noen kilder for denne påstanden? Reflekterer din påstand virkeligheten, eller din oppfatning av virkeligheten?

De som tjener minst betaler minst skatt. De som tjener opp til en viss grense betaler 37% skatt. De som tjener mer betaler enda mer skatt.

Hvorfor i helvete skal det ikke være slik?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Uavhengig av hvordan du personlig opplever friheten i norge, så har vi tilnærmet størst frihet av alle land innenfor alle områder. Kanskje systemet er vanskelig for noen, men å lage et system som virker for alle tror jeg er en umulig oppgave.

ett anarki hvor de som vil kan danne grupper og de som vil leve for seg selv får lov til det ville vel være det ideelle system. Desverre er det veldig mange som går rundt i en manisk jakt etter folk som må kontrolleres og tvinges tilå gjøre som de selv ikke vil. Dette er veldig uheldig, for uten slike onde mennesker ville verden fungert veldig bra.

Lenke til kommentar

Hva mer enn penger og hasj er det som er problemet med friheten i Norge.

Makt er noe du har frihet til å skaffe.

Frihet er ikke å få alt, men å kunne gjøre det man vil.

Akkurat det har jeg sagt før deg så da gjentar du meg. Frihet er å gjøre det man vil og det er jo det man har lyst til men det er ikke ofte det er mulig fordi først må en ha mulighet også trenger man midler og da blir det mulig å gjøre det man vil.

Du er tydeligvis ikke helt oppdatert i saken og mine synspunkter? Eller prøver du å stjele min ære?

Lenke til kommentar

På barneskolen så lærte jeg at Norge er et fritt land.

Fort gjort å tro det. Når man studerer det litt nøyere begynne konklusjonen å bli mere uklar.

Men fortsatt er Norge fritt nok, det kan bli mye verre.

Vi har en god analyse på amerikansk kultur her http://en.wikipedia....he_Hunger_Games

Hva Suzanne Collins forteller er at "friheten" er illusorisk i USA. Folk tror de er fri. Hvis vi lager en meningsmåling på problemet blir svaret = veldig fritt land

Vi dummes ned av TV vi også. Men det er også en frivillig sak å bli dummet ned. Man behøver ikke å betale for TV for å bli dummet ned. Folk betaler for det frivillig. Til er viss grad vil folk bli dummet ned. De vil ikke ha noe annet.

Endret av Rosario
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er helt klart totalt uenige i hva faktisk frihet er.

Jeg på min side mener at frihet ikke er å få penger til å dra på ferie, surfe og dykke, men å ha mulighet til å skaffe frihet til å gjøre det, altså ingen nekter deg ting.

Du mener frihet er å få penger/mider til å gjøre alt dette, og til alt annet man har lyst på?

Har jeg forstått det riktig?

Lenke til kommentar

Hexafix, hvis du ikke skaper noen verdier, så er ikke syslene dine arbeid. Selv om jeg løper ute i skogen hele dagen og blir sliten av det, er ikke det det samme som å jobbe hardt. Siden du nekter å fortelle hva du driver med og avslører at du ikke skaper noen verdier, regner jeg med at "jobben" din er en slik samfunnsmessig fritidssyssel som finansieres av NAV.

Hvem tvinger noen til å jobbe? Naturen fungerer slik at levende organismer behøver energi, altså mat, for å overleve. For å skaffe mat, eller midler du kan bytte mot mat, må du på en eller annen måte arbeide (sett bortifra at du for eksempel kan få penger av NAV på oss andres regning). Du kan selvfølgelig sette deg ned og sulte ihjel når du vil.

Nei, Norge er ikke et fullstendig fritt land og du kan ikke gjøre alt du måtte ønske. Det er jeg enig i. Friheten din stopper i stor grad der friheten til resten av samfunnet begynner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ingen som tvang meg til å jobbe i det hele tatt, men jeg finner meg mer til rette med en jobb for å fylle hverdagen fremfor å sitte hjemme 24/7 og gå på nav, som er en mulighet jeg har. :)

Lenke til kommentar

Hexafix, hvis du ikke skaper noen verdier, så er ikke syslene dine arbeid.

Rett til arbeidsledighetspenger må opparbeides. Systemet på NAV pleide å være slik at en student som søker jobb og ikke får jobb vil ikke ha rett til arbeidsledighetstrygd, siden man først må ha hatt arbeidsinntekt. Men de kunne søke om sosialhjelp (de vet ikke hva "sosialhjelp" er de fleste studentene, og da er det vanskelig å søke på noe man ikke vet noe om)

I utgangpunktet har en arbeidsledig student på 28 år betalt inn ca. 600.000 kr i direkte og indirekte skatter :), men aldri vært pensjonert, syk eller ufør, og derfor ikke fått noe tilbake for disse pengene. Samtidig står det 800.000 på bok, som er penger politikerne enda ikke har brukt opp av oljeinntektene. Tilsammen 1.4 mill. :)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Rett til arbeidsledighetspenger må opparbeides. Systemet på NAV pleide å være slik at en student som søker jobb og ikke får jobb vil ikke ha rett til arbeidsledighetstrygd, siden man først må ha hatt arbeidsinntekt. Men de kunne søke om sosialhjelp (de vet ikke hva "sosialhjelp" er de fleste studentene, og da er det vanskelig å søke på noe man ikke vet noe om)

Helt korrekt og det er slik at man ikke får opplysninger på NAV om det man egentlig har krav på og det er fordi de ansatte jobber for å holde igjen så lite som mulig. Det er også slik at det ikke skal være fristende å være arbeidsledig men de gjør det jo bare vanskelig for folk ved å gi dem for lite midler for da mister folk energien.

Det er ikke unormalt å bli nekta å få støtte til tross for at man er blakk og står uten midler. etter å ha fått altfor lite i livsopphold.

Lenke til kommentar

Vi er helt klart totalt uenige i hva faktisk frihet er.

Jeg på min side mener at frihet ikke er å få penger til å dra på ferie, surfe og dykke, men å ha mulighet til å skaffe frihet til å gjøre det, altså ingen nekter deg ting.

Du mener frihet er å få penger/mider til å gjøre alt dette, og til alt annet man har lyst på?

Har jeg forstått det riktig?

Det er ikke alle som har denne muligheten og det er ikke mange som bestemmer selv hvor mye de skal tjene og hva de er god for, det er ikke mange som bestemmer hva de gjør på jobben for veldig ofte så er det ikke mulig å velge slik at en må ta det man får. Det er ikke mange som tjener mer enn at de må uansett vente i flere år på å finansiere noe.

Frihet er også mulighet til å velge men det er veldig mange situasjoner og øyeblikk som man ikke velger selv. Det er ofte bare et valg som er korrekt eller mest riktig.

Selv om du har muligheter så betyr ikke at alle har samme muligheter. Det kommer an på kvalifikasjoner og makt som gjør at en kan velge. Kvalifikasjoner og makt er ikke noe man velger men noe man får og det er ikke alle som kan velge slik at de kan få dette.

Lenke til kommentar

Hellas har utviklet et system med mye frihet. Politikerne er korrupte og folk betaler ikke skatt. Fungerer veldig bra egentlig. Å jobbe lønner seg, man kan legge seg opp penger. Når turistene forsvinner bruker man oppsparte midler til neste sesong begynner.

Problemet er egentlig disse korrupte politikerne. De låner i hytt og vær og bruker "Hellas" som sikkerhet. Så oppretter de "statlige" jobber til sine velgere slik at de ikke blir sparket ved neste valg. Nå skal alle de andre betale for disse tulllånene.

(Løsningen er kun en ting: Utmeldelse fra EU og egen valuta. De korrupte politikerne må sparkes først. Da blir Hellas "gjeldfri" over natta. Hvor mye penger har da Hellas? Da får de plutselig trillioner av Drakmer som aldri behøver å tilbakebetales :) Mye mere enn de trenger av penger. Hellas blir da et populært turistmål siden alt blir billigere for turistene. Gresk landbruk får så mye å gjøre at de vil trenge arbeidsinnvandring fra Egypt for å klare innhøstningen. Arbeidsledighet blir saga blott :) )

Endret av Rosario
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener altså at man skal velge selv hva man tjener? Og du vil få kvalifikasjoner og makt i fanget uten å jobbe for det?

I utgangpunktet har en arbeidsledig student på 28 år betalt inn ca. 600.000 kr i direkte og indirekte skatter :), men aldri vært pensjonert, syk eller ufør, og derfor ikke fått noe tilbake for disse pengene. Samtidig står det 800.000 på bok, som er penger politikerne enda ikke har brukt opp av oljeinntektene. Tilsammen 1.4 mill. :)

Hvordan er det relevant i forhold til definisjonen av arbeid?

Lenke til kommentar

Min definisjon på frihet er å ikke være innestengt på noen som helst måte. Når man er hindret i å ta muligheter eller bevege seg i den retningen man selv vil selv om det ikke er korrekt.

Det er mye som skaper mer frihet.

Det er kunnskap nok til å ta snarveier i livet.

Effektivitet til å gjøre mer på kort tid

Trening til å bli sterkere

Kreativitet til å få mye ut av lite

Fred som gjør at samfunnet utvikler seg selv

Medgang skaper mer frihet og ikke motgang for det er det som hindrer folk i å komme videre i livet

Godt samarbeid

God planlegging

Nye løsninger

Eksperimentering

Ikke bruke tid på det som er unødvendig og bortkasta

God økonomi

God kvalitet

Dette er bare litt av det som skaper mer frihet....

Lenke til kommentar

Skolegangen er gratis, så en del penger har man fått av staten.

Barnetrygd er også noe man får av staten, selv om foreldrene forvalter dem så er det penger som kommer barnet til gode.

Samt lønnet permisjon etter barnet er født.

Du kan forøvrig si at barnet ikke bestemmer det selv, men det er fortsatt en utgift staten har hatt.

Om man går videregående skole, som er valgfritt, så har man pådratt seg inndirekte gjeld.

Staten invisterer en hel del penger i alle som blir født, og vil natturlig nok ha igjen noe for invisteringene.

Staten har antagelig betydelig mer utgifter enn de 600 000 du nevner her..

Lenke til kommentar

Synes vi har det ganske bra jeg - i alle fall til sammenligning av resten av verden :)

Men frihets konseptet er jo et interessant tema. Sett at vi hadde åpnet alle Rema butikkene gratis, og det var fritt å plukke det man ville ha. Frihet til å velge alle de varene du mente du trengte - eneste kravet tilbake var at du betalte det du synes varene var verdt. Hvor lenge tror du da butikkene hadde overlevd?

Frihet kommer med forpliktelser det også, man må jobbe litt for det og man må bidra for at friheten skal beholdes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...