Gå til innhold

Er Norge et fritt land?

Anbefalte innlegg

På barneskolen så lærte jeg at Norge er et fritt land.

Barnesoklen er det eneste stedet som jeg har lært at Norge er et fritt land.

Jeg levde etter dette med at Norge var et fritt land og det var noe som jeg hadde tro på. Den personen som jeg hadde mest tillitt til var jo lærinna mi på barneskolen. Jeg husker så godt hvordan hun sa det. Jeg husker alt fra det øyeblikket. Det var i andre klasse og da hun sa det så stirret hin på alle elevene for å se at alle fikk det med seg. Hun sa det slik "Norge ER et fritt land dere" "Husk det".. Dette sitter langt inne hos de fleste nordmenn og det satt langt inne hos meg også. Helt til jeg begynte å tenke over hvor mye jeg og folk egentlig gjør som vi ikke bestemmer helt selv... Det er mye som skurrer men ikke hos meg og jeg skal gjøre det lettere for vanskeligstilte i Norge for det er veldig mange som ikke har det bra i Norge selv om hele Norge er hjernevaska til å tro på andre uten å tenke selv. Det er svært få folk som klarer å tenke skikkelig og det er ikke mange som klarer å skille mellom det de tror på og det de vet selv. Jeg vet hvor lett det er å bli hjernevaska. Ser frem til et bedre Norge i 2013 med mer demokrati, åpenhet og kjærlighet.

Dett er noe som alle lærte på barneskolen og dette var jo samfunnsfag eller "O-fag som det het på 90 tallet.

Det jeg ser er at de aller fleste tror at Norge er fritt.

Jeg er for et samfunn som er bygget på natur, og jeg mener at når folk blir uteliggere og sulter her i Norge så er det for mange folk. De fleste som sklir ut av samfunnet er folk som faller helt ut og de blir ødelagte slik at de ikke får muligheter.. Jeg har brutt denne barrikaden og det er derfor jeg er en vellykka "outsider". Eller arbeidernes utrykk på slike som meg; "nav'ere"..

Uansett... Jeg vil ha et samfunn som er bygget på natur.

I dagens samfunn så er det kun arbeid som gjelder og en kan ikke velge hvem og hvilke folk en skal ha rundt seg og det er fordi arbeid kommer først. Arbeid er for å få økonomi til seg selv og dette er jo stort for folk men arbeidet gir så mye mer på den andre siden enn det som folk får tilbake selv og i dagens samfunn så tjener man ikke mer enn 40% av det som arbeidet er verdt.. Og dersom vi går ut i fra 40% er utgangspunktet for folk så blir det brutto som er det samme som 100% også blir man tvunget til å betale skatt på minst 37% av det igjen... Det handler ikke bare om økonomi men også følelsen av å bety noe men jeg sliter ikke med det fordi jeg føler at jeg betyr noe for den personen jeg er i fra før uten å ha ordinært arbeid.

jeg har vel selv "sklidd ut" og begynt å bli mer og mer i mot vårt samfunn som ikke er bygget på noe annet enn grådighet, økonomi og verdighet. Det er mange verdigheter hos folk som ikke er noe verdt i vårt samfunn eller i vår del av verden.

Jeg røyker selv cannabis og ser heller ingen store destruktive problemer i å røyke. Jeg liker det og jeg har røyka i 20 år. Jeg har et godt og sunt forhold til cannabis og jeg bruker det til svært mange ting og det er bare kreativiteten som stopper meg der.

Jeg er svært provosert og jeg blir det når folk aldri gidder å forstå meg. Det er ingen som forstår meg og det er fordi det kreves litt mer energi og folk gidder ikke å bruke den energien for det mest utfordrende som folk bruker hodet til er å forstå nye ting. Det å forstå noe nytt er det samme som å lære noe nytt og det er det mest vanskelige som folk kan.

Det er ikke alle som klarer å sette seg ned og tenke over det som skjer og det er ikke bra å tenke for mye slik at det er viktg å kunne få tankene over på andre ting... Da er det fint å ha flere hobbyer eller så er dette med å ha sex noe av det aller beste. Det er også sunt og jo bedre sex jo sunnere er det. Det er like sunt som å være sosial og da er det alltid destruktivt å ikke ha dame.

hmmmm... Lurer på pm det er tilfeldig at det er 11 gjester inne på denne tråden... Burde være et større antall medlemmer for å matche det høye antallet med gjester. Men det er ingen medlemmer her inne nå... bare gjester... Det kan ikke være uten grunn og jeg føler meg overvåka på grunn av det. Jeg får bare enda mere noia :C

For meg så er ikke Norge fritt! :C

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens samfunn så er det kun arbeid som gjelder og en kan ikke velge hvem og hvilke folk en skal ha rundt seg og det er fordi arbeid kommer først.

Er det dette du mener med at Norge ikke er fritt? I så fall har det aldri vært noe fritt sted i verden på noe tidspunkt, og det vil heller aldri bli det. Arbeid (eller i ditt tilfelle som NAV-er, at andre arbeider for deg) har alltid vært essensielt for å overleve. Det har aldri vært slik at mennesker er fritatt fra arbeid. Noen må bygge husly og skaffe mat på bordet.

I den forstanden er Norge et veldig fritt land, for de fleste kan jobbe for livets opphold, og de som av ulike grunner ikke kan det, lever på resten av samfunnets arbeid. Hvis vi skal sammenlikne med andre tider, har vi faktisk mer fritid å bruke på det vi vil enn noen gang før.

Lenke til kommentar

I dagens samfunn så er det kun arbeid som gjelder og en kan ikke velge hvem og hvilke folk en skal ha rundt seg og det er fordi arbeid kommer først.

Er det dette du mener med at Norge ikke er fritt? I så fall har det aldri vært noe fritt sted i verden på noe tidspunkt, og det vil heller aldri bli det. Arbeid (eller i ditt tilfelle som NAV-er, at andre arbeider for deg) har alltid vært essensielt for å overleve. Det har aldri vært slik at mennesker er fritatt fra arbeid. Noen må bygge husly og skaffe mat på bordet.

I den forstanden er Norge et veldig fritt land, for de fleste kan jobbe for livets opphold, og de som av ulike grunner ikke kan det, lever på resten av samfunnets arbeid. Hvis vi skal sammenlikne med andre tider, har vi faktisk mer fritid å bruke på det vi vil enn noen gang før.

Det er bare en av veldig mange punkter og bare det du tar opp her er noe som betyr mer enn arbeid for meg. Jeg setter samliv og relasjoner foran arbeid.

I dagens samfunnet så kan vi sammenligne kvalifikasjoner og utdannelse som våpen. De som har dette er også sterkest også er det noen som kommer til slutt som ikke har kvalifikasjoner.

Men førritia... Så fungerte samfunnet mer i praksis og det var slik at folk gjorde det de var best til å gjøre. Og det var et enkelt system.. Menn tok tungarbeidet og damene tok husarbeidet. Alle kunne delta i samfunnet på sin måte og alle som kunne jobbe var folk som kunne brukes til noe. Slik er det ikke lenger og dette gjelder kanskje en så liten gruppe til at det ikke blir debatter ut av det.

For eksempel jeg som ble tvunget til å ta en linje på videregående som jeg ikke ville på grunn av slekta mi. Jeg mista motivasjonen og slutta på skolen. Jeg fikk flere jobber etter dette men jeg har aldri fått lov til å begynne på skolen igjen for å ta den linja som jeg hadde lyst til. Og dersom jeg likevel ikke hadde kommet inn på den linja som jeg hadde lyst til så måtte jeg ha gått for andre valget... Alle disse er noen av de største valga man har i livet og dette fikk jeg slengt i trynet når jeg var 16 år og før jeg hadde lært å bruke mitt eget hode til å tenke selv.

Jeg var en usikker, uvitende, dum idiot som trodde på alt fordi jeg hadde tillitt til de som bestemte over meg og de som fortalte meg hva jeg måtte gjøre. På grunn av det så var jeg svært usikker og jeg er fortsatt usikker i dag men jeg er sikker på at Norge er ikke et fritt land. Jeg opplever at det er alltid noe som har indirekte kontroll over meg og jeg syns ikke at det er fullstendig frihet.

Selvfølgelig har man mer frihet på mange måter i dag men ikke så mye som man tror. Man jobber 8-10 timer hver dag og det er vanlig dersom vi tar med reise til og fra. Kommer hjem... er sliten hele kvelden som gjør at man ikke orker å gjøre noe eller så er det så mye å ordne og på grunn av det så opplever jeg lite frihet. Det er vel ikke alle som har en jobb som de blir sliten av men vledig mange har en jobb som sliter mer enn det gir trening til å bli sterkere. Man skal ikke bli svakere av å jobbe og det er det mange som blir.

For de som ikke har jobb så har de jo mye tid men det går ikke an å få brukt tiden så godt når man ikke har inntekt fordi man ikke jobber. Når man jobber så har man pengene men lite fritid til å bruke pengene og jeg opplevde så liten fritid at jeg ikke hadde tid til å bruke pengene mine. Når man har så mye tid og lite penger så er det ikke mye det går an å få ut av tida som man sitter å venter på penger.

For å få best mulig resultater så er det fint å planlegge og tenke for å få mest mulig ut av tid og penger og det er også tidkrevende som igjen gir liten fritid.

Alle vanlige folk i ordinært arbeid har så liten fritid at de må prioritere friheten godt. Fritida er det viktigste man har.

Så det er ikke veldig mye frihet i Norge heller NEi...

Det er ikke mange som har mye frihet.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hvordan du personlig opplever friheten i norge, så har vi tilnærmet størst frihet av alle land innenfor alle områder. Kanskje systemet er vanskelig for noen, men å lage et system som virker for alle tror jeg er en umulig oppgave.

Hvorfor ikke bare ha et system som er mer fleksibelt?

Eller så måtte man gjerne ha oppretta en fristad i Norge slik som Christiania i København. Det ville ha gitt mer frihet. I takt med at Norge blir et mer og mer lukket land slik som DK så tror jeg vi kommer til et punkt hvor vi kan få noe lignende som Christiania i Norge.

Lenke til kommentar

Det er bare en av veldig mange punkter og bare det du tar opp her er noe som betyr mer enn arbeid for meg. Jeg setter samliv og relasjoner foran arbeid.

Det er greit, men på et eller annet tidspunkt må du jobbe litt for å kunne overleve, eller noen må jobbe for deg. Hvis du bare ønsker nok midler til tak over hodet og mat, så er du fri til å jobbe mindre enn det som er vanlig.

Men førritia... Så fungerte samfunnet mer i praksis og det var slik at folk gjorde det de var best til å gjøre. Og det var et enkelt system.. Menn tok tungarbeidet og damene tok husarbeidet. Alle kunne delta i samfunnet på sin måte og alle som kunne jobbe var folk som kunne brukes til noe. Slik er det ikke lenger og dette gjelder kanskje en så liten gruppe til at det ikke blir debatter ut av det.

Folk gjør i større grad det de er gode til i dag enn før i tida. Nå er det ingen selvfølge at menn har fysisk arbeid og at kvinner gjør husarbeid, for man kan selv velge utdannelse og arbeid. Dette henger så klart, som før, sammen med etterspørsel. Det hjelper for eksempel ikke at du er veldig flink til å snekre stoler hvis ingen er villige til å kjøpe stolene dine.

For eksempel jeg som ble tvunget til å ta en linje på videregående som jeg ikke ville på grunn av slekta mi. Jeg mista motivasjonen og slutta på skolen. Jeg fikk flere jobber etter dette men jeg har aldri fått lov til å begynne på skolen igjen for å ta den linja som jeg hadde lyst til. Og dersom jeg likevel ikke hadde kommet inn på den linja som jeg hadde lyst til så måtte jeg ha gått for andre valget... Alle disse er noen av de største valga man har i livet og dette fikk jeg slengt i trynet når jeg var 16 år og før jeg hadde lært å bruke mitt eget hode til å tenke selv.

Dette er familien din sin, og din egen feil. At familien din involverte seg i det valget og at du valgte å gjøre som de ville, skyldes ikke at Norge ikke er et fritt land. Foreldrene dine har faktisk ingen rett til å bestemme hvilken utdannelse du skal ta. Det er heller ikke for sent å begynne på skolen igjen.

Jeg var en usikker, uvitende, dum idiot som trodde på alt fordi jeg hadde tillitt til de som bestemte over meg og de som fortalte meg hva jeg måtte gjøre. På grunn av det så var jeg svært usikker og jeg er fortsatt usikker i dag men jeg er sikker på at Norge er ikke et fritt land. Jeg opplever at det er alltid noe som har indirekte kontroll over meg og jeg syns ikke at det er fullstendig frihet.

Det er riktig at vi ikke har fullstendig frihet, men det er ikke meningen heller. En god regel er at friheten min stopper der din begynner.

Selvfølgelig har man mer frihet på mange måter i dag men ikke så mye som man tror. Man jobber 8-10 timer hver dag og det er vanlig dersom vi tar med reise til og fra. Kommer hjem... er sliten hele kvelden som gjør at man ikke orker å gjøre noe eller så er det så mye å ordne og på grunn av det så opplever jeg lite frihet. Det er vel ikke alle som har en jobb som de blir sliten av men vledig mange har en jobb som sliter mer enn det gir trening til å bli sterkere. Man skal ikke bli svakere av å jobbe og det er det mange som blir.

Dette gjelder de aller færreste. Her i Norge er en normal arbeidsuke på 37,5 timer. Hvis du ser på enkelte andre land, er det ikke uvanlig å ha arbeiduker på 60 timer eller mer. Som sagt, du er fri til å jobbe mindre enn normalt hvis du ikke trenger så mye penger. Det er ingenting du gjøre hjemme etter arbeid, bortsett fra å betale regninger og kjøpe mat. Hvis du synes at dette er så forferdelig, så lurer jeg på om det finnes noe sted her i verden der folk ikke behøver å jobbe for å overleve?

For de som ikke har jobb så har de jo mye tid men det går ikke an å få brukt tiden så godt når man ikke har inntekt fordi man ikke jobber. Når man jobber så har man pengene men lite fritid til å bruke pengene og jeg opplevde så liten fritid at jeg ikke hadde tid til å bruke pengene mine. Når man har så mye tid og lite penger så er det ikke mye det går an å få ut av tida som man sitter å venter på penger.

For å få best mulig resultater så er det fint å planlegge og tenke for å få mest mulig ut av tid og penger og det er også tidkrevende som igjen gir liten fritid.

Alle vanlige folk i ordinært arbeid har så liten fritid at de må prioritere friheten godt. Fritida er det viktigste man har.

Alle andre som jobber fulltid i Norge klarer dette helt fint, så da er det du som er unormal.

Så det er ikke veldig mye frihet i Norge heller NEi...

Det er ikke mange som har mye frihet.

Hva mener du at er alternativet? Skal folk slutte å jobbe for å få mer frihet? Hva tror du at skjer med pengestrømmen fra NAV til deg hvis ingen andre jobber?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Godt mulig det er alkoholen som forstyrrer hjernen min, men jeg sliter faktisk med å skjønne hvor du vil hen med innlegget/-ene/ her..

Jeg er utdannet bilmekaniker, men på grunn av at jeg ikke fant meg til rette å ha skruing som jobb så valgte jeg å prøve andre yrker etter jeg var ferdig på skolen og endte opp i et yrke jeg på ingen måte hadde noen form for erfaring fra. Faktisk viste jeg knapt hva en borerigg var da jeg startet å jobbe i det yrket jeg er i nå. Er ikke dette frihet nok for deg så tror jeg rett og slett du har et forvridd syn på hva frihet burde være.

Ellers har Zarac svart meget bra på andre påstander her så jeg orker ikke å skrive mer nå. Om ikke jeg titter innom tråden her før neste år så får du ha godt nyttår :)

Lenke til kommentar

Godt mulig det er alkoholen som forstyrrer hjernen min, men jeg sliter faktisk med å skjønne hvor du vil hen med innlegget/-ene/ her..

Jeg er utdannet bilmekaniker, men på grunn av at jeg ikke fant meg til rette å ha skruing som jobb så valgte jeg å prøve andre yrker etter jeg var ferdig på skolen og endte opp i et yrke jeg på ingen måte hadde noen form for erfaring fra. Faktisk viste jeg knapt hva en borerigg var da jeg startet å jobbe i det yrket jeg er i nå. Er ikke dette frihet nok for deg så tror jeg rett og slett du har et forvridd syn på hva frihet burde være.

Ellers har Zarac svart meget bra på andre påstander her så jeg orker ikke å skrive mer nå. Om ikke jeg titter innom tråden her før neste år så får du ha godt nyttår :)

Det som er greia med at du og andre folk ikke forstår noe mer er fordi dere er late i hodet. Dere vil ikke forstå nye ting. Dere gidder ikke å sette dere inn i saken. Grunnen til at det er forum på nett er å kunne ta opp mere kompliserte temaer som kan være vanskelig å prate om med andre venner... Det er grunnprinsippet med å ha et forum. Ikke bare til kødd... Det jeg oppsøker er jo seriøse diskusjoner og såpass kan bør jeg og alle andre forvente av å bruke forum på nett.

Jeg har alltid følt meg som en idiot når jeg har drukket alkohol... Jeg får en helt idiotisk dumsnill moral og adferd som jeg misliker. Jeg syns at folk blir dumme av å drikke. Da røyker jeg heller hasj for det er konstruktivt. Alkohol er destruktivt. Jeg liker å våkne opp skikkelig uthvilt og føle meg god, sterk og avslappet i hele kroppen slik jeg alltid gjør etter en tåkete kveld.

Det er ikke alle som opplever dette. Du var heldig men det er ikke alle som er like heldige.. Det som er mitt problem er at jeg ikke vet hvor jeg kan bruke evnene mine og dersom jeg ikke får brukt dem og må ta en enkel jobb så blir jeg deprimert fordi jeg får ikke gjort det jeg er best til å gjøre. Etter all dritten som jeg får høre på forumet her så har jeg så dårlig selvtillitt at jeg ikke vet hva jeg er flink til. Jeg syns at 90% av alle folk som jeg er i kontakt med er dumme på en eller flere måter. Det er ikke mange som ser meg for den jeg er og det er bare de smarteste folka som jeg har møtt i livet som har klart å se meg og som har funnet meg som et godt medmenneske.

Det jeg vil frem til er om Norge er så fritt som alle tror. Hva som er sannheten. Jeg trodde at det skulle være ganske tydelig.

Det jeg mener med frihet er å alltid ha mulighet til å velge mellom flere valg og det kan man egentlig alltid gjøre men det er veldig ofte at det bere er et valg som bør velges for at ikke alt skal gå til helvete.

Mer man får gjort av det man har lyst til å gjøre uten at det kan være destruktivt er ikke veldig ofte.

Stort sett alt som folk gjør styres indirekte av noe som har innflytelse på vedkommende. Det er akkurat det som gjør folk til sauer slik at det veldig ofte er et mindretall som setter standard for hvordan ting skal gjøres og folk tror alt for mye på det som kommer fra andre steder enn deres egne tanker. Folk tenker for lite. Hver dag så opplever jeg at folk hører noe annet enn det jeg snakker om slik at folk ikke får med seg det jeg sier. For eksempel at jeg spørr etter nypeteen min så er folk så stressa eller så tankefulle at dem oppfatter noe annet enn det jeg sier. Da hører folk noe annet enn nypete og tror at jeg spørr om noe annet i stedet for og da er det ikke min skyld og da går det ikke an å skylde på meg om at jeg er utydelig fordi folk ikke greier å oppfatte det som blir sagt og det som står i en tekst. Alle som er oppegående kan forstå det som jeg skriver. Veldig ofte når folk ikke hører så er det fordi dem ikke oppfatter det som blir sagt. Det går an å høre uten å oppfatte det som blir sagt. Eller så er det ikke alle som tenker over det som blir sagt slik at dem ikke skjønner hva det betyr. Akkurat på samme måte er det når folk leser noe. Folk leser men får med seg svært lite. Det er fullt mulig å være lat i hodet på samme måte som i kroppen. Det er det samme som å halvsove og jeg opplever dette hver dag uansett om jeg snakker eller skriver. Selvfølgelig prater jeg ikke på samme måte som jeg skriver og når jeg skriver så er jeg alltid mer avslappa og angstfri slik at jeg tenker klarere og derfor husker alle detaljene samt lettere å konsentrere. Jeg tviler på at dere gidder å lese og det er greit men da går dere glipp av noe og det er derfor dere misforstår. Skal dere svare på noe så får dere sette dere inn i saken slik at dere har full oversikt.

Når man ikke forstår noe så går det alltid an å spørre om hva som er uklart. Og hvis folk ikke har tid til å sette seg inn i det som står i førsteposten så kan de bare gi faen. Jeg svarer aldri dersom jeg ikke kan gi et konstruktivt svar.

Jeg sitter ikke å poster på forumet på kødd... Og det er alltid noe jeg vil fram til og da hjelper det ikke å se på en eller 2 setninger og stresse videre. Da er det ikke rart at du misforstår. Slutt å vær stressa, tren på disiplin og bli mer tilstedeværende eller gi faen enkelt og greit fordi jeg vil frem til noe og det vil ikke dere fordi dere misforstår og derfor blir dere sure på meg og jeg syns ikke at det viser noe annet enn latskap!!!!

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Det er ingen på forumet som er sure på deg. Hvis noen sier ting som du oppfatter som dritt, så er det fordi du er bastant og aldri underbygger påstandene dine med noe annet enn dine intuitive evner og at du ser ting på måter ingen andre ser ting på. Når folk poengterer dette, kaller du folk for dumme og sier at du blir misforstått og at folk ikke leser det du skriver. Du tåler ikke å lese at noen er uenig med deg eller få kritikk. Hvis dette gir deg dårlig selvtillitt, så passer dessverre ikke forumet deg.

Når du for eksempel sier at 90 % av alle mennesker du kommuniserer med er dumme, samtidig som du er en 30 år gammel mann som ikke har fullført videregående, ikke orker å jobbe, lever på penger fra NAV og bruker tida di på å røyke hasj, vil jeg og mange andre reagere negativt på dette og mene at du viser en enorm mangel på selvinnsikt.

I hver eneste tråd du oppretter, bærer du deg over at folk misforstår deg. Hvis du er misforstått eller folk er uenige med deg, så er det ikke fordi de er late eller mindre intelligente enn deg, men fordi du ikke evner å uttrykke deg eller er veldig overbevisende.

Endret av Zarac
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som er greia med at du og andre folk ikke forstår noe mer er fordi dere er late i hodet. Dere vil ikke forstå nye ting. Dere gidder ikke å sette dere inn i saken. Grunnen til at det er forum på nett er å kunne ta opp mere kompliserte temaer som kan være vanskelig å prate om med andre venner... Det er grunnprinsippet med å ha et forum. Ikke bare til kødd... Det jeg oppsøker er jo seriøse diskusjoner og såpass kan bør jeg og alle andre forvente av å bruke forum på nett.

Jeg har alltid følt meg som en idiot når jeg har drukket alkohol... Jeg får en helt idiotisk dumsnill moral og adferd som jeg misliker. Jeg syns at folk blir dumme av å drikke. Da røyker jeg heller hasj for det er konstruktivt. Alkohol er destruktivt. Jeg liker å våkne opp skikkelig uthvilt og føle meg god, sterk og avslappet i hele kroppen slik jeg alltid gjør etter en tåkete kveld.

Til å starte med kan du la være å trekke folk ned ved å rakke ned på oss. Da vil du med en gang oppleve mer seriøse nettdebatter. Siste jeg, og de fleste, er interessert i er å diskutere med en som sitter å slenger dritt til oss. Uavhengig av om det er bevist eller ubevist.

At du føler deg som en idiot når du har drukket betyr ikke at vi andre blir dette. Ja jeg skal ikke legge skjul på at jeg blir mer surrette i hodet når jeg drikker, men der igjen spørs det og på mengden jeg drikker.

Hasj rører jeg ikke av prinsipielle grunner og du trenger heller ikke å prøve å overbevise meg at dette er et bedre alternativ enn alkohol.

Det er ikke alle som opplever dette. Du var heldig men det er ikke alle som er like heldige.. Det som er mitt problem er at jeg ikke vet hvor jeg kan bruke evnene mine og dersom jeg ikke får brukt dem og må ta en enkel jobb så blir jeg deprimert fordi jeg får ikke gjort det jeg er best til å gjøre. Etter all dritten som jeg får høre på forumet her så har jeg så dårlig selvtillitt at jeg ikke vet hva jeg er flink til. Jeg syns at 90% av alle folk som jeg er i kontakt med er dumme på en eller flere måter. Det er ikke mange som ser meg for den jeg er og det er bare de smarteste folka som jeg har møtt i livet som har klart å se meg og som har funnet meg som et godt medmenneske.

Om jeg har vært heldig vil jeg ikke påstå for jeg har jobbet for å få prøve litt forskjellige yrker. Greit nok at man må ha litt flaks for å få en jobb, men det er ikke en stor faktor. Alle andre faktorer for å få en jobb går kun på personen som søker en jobb.

Jeg kjenner deg ikke som person, har aldri møtt deg i livet og fått den muligheten. Men jeg skal ikke legge skjul på at måten du fremstår på her på dette forumet er du en person jeg fint klarer meg foruten å møte i livet.

Det jeg vil frem til er om Norge er så fritt som alle tror. Hva som er sannheten. Jeg trodde at det skulle være ganske tydelig.

Det jeg mener med frihet er å alltid ha mulighet til å velge mellom flere valg og det kan man egentlig alltid gjøre men det er veldig ofte at det bere er et valg som bør velges for at ikke alt skal gå til helvete.

Velger å svare deg med det Zarac skrev tidligere:

En god regel er at friheten min stopper der din begynner.

Når man ikke forstår noe så går det alltid an å spørre om hva som er uklart. Og hvis folk ikke har tid til å sette seg inn i det som står i førsteposten så kan de bare gi faen. Jeg svarer aldri dersom jeg ikke kan gi et konstruktivt svar.

Jeg satte et spørsmåltegn ved samtlige av dine innlegg. Kanskje komme med noe konkret og bygge under dine påstander med litt fakta?

Eventuelt så kan du definere hva du mener er frihet. For sånn jeg opplever Norge har vi det ganske fritt på de fleste punktene.

Jeg sitter ikke å poster på forumet på kødd... Og det er alltid noe jeg vil fram til og da hjelper det ikke å se på en eller 2 setninger og stresse videre. Da er det ikke rart at du misforstår. Slutt å vær stressa, tren på disiplin og bli mer tilstedeværende eller gi faen enkelt og greit fordi jeg vil frem til noe og det vil ikke dere fordi dere misforstår og derfor blir dere sure på meg og jeg syns ikke at det viser noe annet enn latskap!!!!

Hvorvidt du poster her på kødd eller ikke aner jeg ingenting om, men dette som mange andre temaer kan ofte trådstarter oppleves som et troll og dette begrunnes igjen av at trådstarter ikke klarer å bygge under sine påstander. Ellers har dine holdninger ovenfor oss andre her mye å si på om vi orker å ta deg saklig eller ikke. Jeg vil da påstå at du har fått sjanser i fra samtlige som har postet i denne tråden til å føre en saklig diskusjon og da bør du gripe sjansen til dette.

Ingen her er sure på deg, enda, og du bør som nevnt i starten slutte å rakke ned på oss. For da kan vi bli sure. :)

Lenke til kommentar

Til å starte med kan du la være å trekke folk ned ved å rakke ned på oss. Da vil du med en gang oppleve mer seriøse nettdebatter. Siste jeg, og de fleste, er interessert i er å diskutere med en som sitter å slenger dritt til oss. Uavhengig av om det er bevist eller ubevist.

At du føler deg som en idiot når du har drukket betyr ikke at vi andre blir dette. Ja jeg skal ikke legge skjul på at jeg blir mer surrette i hodet når jeg drikker, men der igjen spørs det og på mengden jeg drikker.

Hasj rører jeg ikke av prinsipielle grunner og du trenger heller ikke å prøve å overbevise meg at dette er et bedre alternativ enn alkohol.

Om jeg har vært heldig vil jeg ikke påstå for jeg har jobbet for å få prøve litt forskjellige yrker. Greit nok at man må ha litt flaks for å få en jobb, men det er ikke en stor faktor. Alle andre faktorer for å få en jobb går kun på personen som søker en jobb.

Jeg kjenner deg ikke som person, har aldri møtt deg i livet og fått den muligheten. Men jeg skal ikke legge skjul på at måten du fremstår på her på dette forumet er du en person jeg fint klarer meg foruten å møte i livet.

Velger å svare deg med det Zarac skrev tidligere:

Jeg satte et spørsmåltegn ved samtlige av dine innlegg. Kanskje komme med noe konkret og bygge under dine påstander med litt fakta?

Eventuelt så kan du definere hva du mener er frihet. For sånn jeg opplever Norge har vi det ganske fritt på de fleste punktene.

Hvorvidt du poster her på kødd eller ikke aner jeg ingenting om, men dette som mange andre temaer kan ofte trådstarter oppleves som et troll og dette begrunnes igjen av at trådstarter ikke klarer å bygge under sine påstander. Ellers har dine holdninger ovenfor oss andre her mye å si på om vi orker å ta deg saklig eller ikke. Jeg vil da påstå at du har fått sjanser i fra samtlige som har postet i denne tråden til å føre en saklig diskusjon og da bør du gripe sjansen til dette.

Ingen her er sure på deg, enda, og du bør som nevnt i starten slutte å rakke ned på oss. For da kan vi bli sure. :)

Jeg opplever jo hele tiden at folk er ekkel i mot meg på flere måter og det er derfor jeg også blir sur og da kommer dere i enda mer dårlig humør igjen.

Jeg prøver ikke å overbevise noen om at hasj er bedre enn alkohol. Jeg sier bare meninga og det er vel ikke forbudt å skrive noe positivt om hasj? Det som ikke er lov er å oppfordre til å røyke hasj og da er det teksten i seg selv som gjør en straffbar handling. Jeg har min fulle rett til å utrykke meg og bruke min rett til å mene det jeg vil.... Dersom det ikke er greit så syns jeg at det er å ha mindre frihet.

Jeg opplever at folk er ute etter å krenke meg og jeg blir veldig provosert og det bør jo være forståelig. Folk er provoserende i mot meg og dersom jeg er provoserende tilbake så blir det som å helle bensin på bålet. Når de samme folkene skriver at jeg er dum og heller ikke gidder å lese alt jeg skriver og misforstår på grunn av det. Å si at noen andre er dumme er det samme som å si at man selv er smartere og da syns jeg ikke at folk skal forvente at jeg er hyggelig tilbake eller forvente noe som helst i fra meg. OG derfor så mener jeg at jeg er uskyldig.

Alle ser jo at folk har vært dritt i mot meg... Når det er slik at 95% av alle som jeg møter er folk som terger meg så blir jeg automatisk mer skeptisk til alle fordi jeg har en sterkere tro på at det kan være noen som vil kødde eller bare late i hodet og det er veldig mange som er late i hodet og du svarer ikke akkurat direkte på det jeg skriver. Du svarer i mot og jeg tror du er mer enn nok full til å holde din korrekte moral.

Lenke til kommentar

Ta en lengre tur utenlands, da tenker jeg feks en lang og god tur til sør amerika eller afrika. Skaff deg en jobb der og bo der i minst ett år eller to.

EDIT: Ikke provoserende ment. Jeg tok en lengre tur utenlands selv, og jobbet. Det gav meg et perspektiv på verden som jeg nødig vil være foruten.

Endret av Green_Monster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Intet land er fritt. Og et fritt land er ikke noe du egentlig ønsker å leve i. Det høres ut som en god idé på papiret, men når du blir voldtatt av din første krigsherre, dopa ned med heroin, og satt til å bli kanonfodder i hæren hans så tenker jeg pipa får en annen tone og at du griner etter overformynderiet.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

Ta en lengre tur utenlands, da tenker jeg feks en lang og god tur til sør amerika eller afrika. Skaff deg en jobb der og bo der i minst ett år eller to.

EDIT: Ikke provoserende ment. Jeg tok en lengre tur utenlands selv, og jobbet. Det gav meg et perspektiv på verden som jeg nødig vil være foruten.

Det kunne jeg ha tenkt meg.

Det jeg har gjort før er å reise til forskjellige byer i europa med enveisbilletter for så å tjene penger på gatene og strøjobber. Dette lærte jeg utrolig mye av og jeg var jo anonym og så lenge jeg følte meg helt anonym så var jeg helt fri for angst. Jeg utvikla meg sosialt. Lærte om kultur. Det er fullt mulig å bruke byen som speil og derfor så kunne jeg trene effektivt på bedre karisma og bli mer sikker på meg selv igjen.

Det jeg vet er at det skal ikke være mulig å være en "outsider" i Norge eller vestlige deler av verden.

Det er et sitat som heter at makta ligger nord for ekvator og fruktene ligger i sør. Ikke helt slik men du forstår poenget.

Jeg som en kunnskapsløs nordmann ville ha blit drept eller sulta i hjel om jeg skulle flytta nedover for å få mer frihet.

Jeg ligger ikke på latsiden - Jeg gjør alltid noe. Jeg tar aldri pauser. Jeg jobber til og med hardt på juleaften. Jeg klarer ikke å slappe av. Jeg må gjøre noe for å ikke få dårlig samvittighet men jeg trenger ikke å ha en ordinær jobb. Jeg vil bare få mulighet til å gjøre det som jeg passer best til å gjøre og jeg syns at tanken på å jobbe på fabrikken eller et lager og gjøre det samme resten av livet er helt klaustrofobisk.

Lenke til kommentar

Intet land er fritt. Og et fritt land er ikke noe du egentlig ønsker å leve i. Det høres ut som en god idé på papiret, men når du blir voldtatt av din første krigsherre, dopa ned med heroin, og satt til å bli kanonfodder i hæren hans så tenker jeg pipa får en annen tone og at du griner etter overformynderiet.

Jeg er klar over dette men jeg regner med at Vesten er kommet "lengst" når det kommer til frihet. Og man har mye mindre frihet enn det man tror... Tenk over dette selv og tenk over hvor ofte dere faktisk kan gjøre noe som dere har lyst til helt selv uten at det er til skade... Tenk over det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...