Naturista Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Lurer på å kjøpe nytt kamera. Har i dag canon 400d med noen objektiver til, har også et litt avansert kompaktkamera som jeg er sånn passe fornøyd med (det er veldig tregt). Kameraene jeg vurderer er canon 650d og 60d, i tillegg til sony nex-6. Tar en del bilder av mennesker og natur, men er absolutt ingen proff, Tar med kamera for "bare å ta bilder" en gang i blant, men kameraet er stort sett med når det skjer noe. Er en aktiv friluftsperson. Ønsker et allroundkamera med god bildekvalitet og som tar raske bilder, gjerne med litt finesser. Hender også at jeg bruker kameraet til å filme litt med, dette er mest filming av egne barn. Har i utgangspunktet mest lyst på sonykameraet fordi det ser ut til å gjøre det ganske bra, men har jo canon-objektiver fra før. Noen som har erfaring med sony nex-6? Hva med 650d eller 60d? Hva ville dere valgt? Endret 1. januar 2013 av Naturista Lenke til kommentar
polljen Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Hva jeg ville ha valgt, til meg selv ut fra de tre kandidatene, er 60D. Men hva jeg vil anbefale deg er ???? Jeg vil ikke anbefale et kamera overfor deg ut fra mine preferanser, skal jeg komme med en anbefaling så må jeg ha et utgangspunkt å starte med. Dessverre så skriver du absolutt ingenting som jeg/vi kan ta et utgangspunkt i når jeg/vi skal komme med en anbefaling. Jo mer fakta vi har om "hvem, hva, hvor" når det gjelder din kamerabruk, jo lettere er det å komme med en anbefaling. Endret 31. desember 2012 av polljen 2 Lenke til kommentar
Naturista Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Skjønner at bruken er viktig. Tar en del bilder av mennesker og natur, men er absolutt ingen proff, Tar med kamera for "bare å ta bilder" en gang i blant, men kameraet er stort sett med når det skjer noe. Er en aktiv friluftsperson. Ønsker et allroundkamera med god bildekvalitet og som tar raske bilder, gjerne med litt finesser. Hender også at jeg bruker kameraet til å filme litt med, dette er mest filming av egne barn. Føler at kameraet jeg har i dag ikke alltid strekker til. Har lest meg vill på spesifikasjoner og tester av kamera og kunne trengt noen anbefalinger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Er du fornøyd med størrelsen på 400D er 650D et godt kjøp, den er mer "oppgradert" på videodelen en 60D samt at du har vribar skjerm, noe som er kjekt. Du har også mulighet til trådløs bruk av ekstern Canon blits siden den har innebygget sender. Hvis du bruker innstillingen i 400D endel og synes at det er knotete og justere enkelte parameter er kanskje 60D mer ønskelig siden det har flere selvstendige justeringsmuligheter samt at det er noe større som er en fordel hvis du synes 400D er vanskelig og holde i. Endret 31. desember 2012 av Nautica Lenke til kommentar
polljen Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Skjønner at bruken er viktig. Tar en del bilder av mennesker og natur, men er absolutt ingen proff, Tar med kamera for "bare å ta bilder" en gang i blant, men kameraet er stort sett med når det skjer noe. Er en aktiv friluftsperson. Ønsker et allroundkamera med god bildekvalitet og som tar raske bilder, gjerne med litt finesser. Hender også at jeg bruker kameraet til å filme litt med, dette er mest filming av egne barn. Føler at kameraet jeg har i dag ikke alltid strekker til. Har lest meg vill på spesifikasjoner og tester av kamera og kunne trengt noen anbefalinger. Du nevner i orginalposten to system som er ganske forskjellige systemer DSLR (650d og 60d) og speilløst/hybrid (Nex 6). For meg personlig så er det DSLR som er det opplagte valget. Ikke fordi jeg mener speilløst er dårlig, men etter et kortvarig mislykket forhold til speilløst (NEX 5n) så ble jeg styrket i troen på DSLR. Det var ikke bildekvaliteten som var problemet for meg, men kamerastørrelse, objektivstørrelse i forhold til hus, kun skjermfokus og menyer som ikke fungerte for meg. Og med overgangen til FF så forblir jeg nok i DSLR-leiren. Men jeg ser absolutt en fremtid for meg med et speilløst 2. kamera. Noe liknende NEX 6, med "vanlig" fokus og pancakeobjektiv vil nok være å foretrekke i situasjoner der det er upassende/upraktisk å dra med seg et stort DSLR-system. Du sier du har noen objektiver fra før. Har du plassert mye penger i disse objektivene? vil de være lettsolgte på bruktmarkedet? Ser du for deg at du vil dra med deg DSLR overalt, eller er det fare for at det blir liggende hjemme og kanskje erstattet med mobilkameraet i situasjoner der du kommer til å angre på manglende kamera? Du har jo allerede erfaring med DSLR så du har vel kanskje allerede gjort deg dine tanker. Min anbefaling er som følgende: Tenk deg nøye om. Hvor tror du din fremtid ligger. Speilrefleks eller speilløst. Føler du for speilløst så gå for det, merke vil jeg ikke anbefale men jeg ser ingen grunn til å fraråde et slikt bytte av system hvis det er gjennomtenkt. Vil du bli i speilrefleksleiren, ta deg en tur i en fotobutikk (eller et elektromarked), prøv hvordan 650D og 60D ligger i hånden, og gå for det som føles riktig for deg. Det er to gode alternativer. Jeg mener at følelser er et undervurdert punkt når det gjelder kameravalg. Handler du kun på grunnlag av hva vi andre mener så er det større sjanse for at du angrer deg senere og utstyret blir ubrukt. Saken er enkel, det er ingen av oss som har fasiten på hva du bør velge. Og ikke minst, ha et godt nytt (foto)år. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Kjøp det du har mest lyst på Spiller ingen rolle om speilløst eller ikke, vil du skifte senere, så er ikke det noe problem. Du får alltids kjøpt og solgt brukt, så du låser deg ikke ved å velge det ene eller andre. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Siden ingen klarer å stille det eneste spørsmålet som trengs så gjør jeg det. Hva tar du bilder av ? Lenke til kommentar
Naturista Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Siden ingen klarer å stille det eneste spørsmålet som trengs så gjør jeg det. Hva tar du bilder av ? Hva jeg tar bilder av stod det noe mer om i innlegg nr 3. Har nå redigert hovedinnlegget... 2 Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg hadde valgt 60d. Bedre aufofocus, raskere, bedre grep og en klasse over. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg kom nok med et unødvendig langt innlegg ovenfor, men etter å ha lest gjennom dine kommentarer en gang til så er mitt forslag følgende (hvis økonomien ikke er et problem): Kjøp Sony NEX 6 som du har lyst på, samtidig så vil 400D (hvis du beholder det) helt sikkert fremdeles fungere godt der du eventuelt har behov for et speilrefleks. FInner du senere ut at speilløst likevel ikke er noe for deg så er jeg sikker på at du får en brukbar pris for det på bruktmarkedet og kan eventuelt da oppgradere ditt speilrefleks. Lenke til kommentar
Naturista Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg kom nok med et unødvendig langt innlegg ovenfor, men etter å ha lest gjennom dine kommentarer en gang til så er mitt forslag følgende (hvis økonomien ikke er et problem): Kjøp Sony NEX 6 som du har lyst på, samtidig så vil 400D (hvis du beholder det) helt sikkert fremdeles fungere godt der du eventuelt har behov for et speilrefleks. FInner du senere ut at speilløst likevel ikke er noe for deg så er jeg sikker på at du får en brukbar pris for det på bruktmarkedet og kan eventuelt da oppgradere ditt speilrefleks. Godt tips, tror kanskje jeg ender på dette. Syns også det første svaret ditt var veldig godt, takk skal du ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå