sunbeam-transformer Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) nå er plana godt boltet fast med grove treskruer. slik er plana boltet fast under med 4 grove treskruer på hver sin side. da blir det og montere på bak skjermer neste, og legge opp nytt ledningsnett til baklys, og så fant jeg ut at jeg må ha skiltlys bak. skiltlys kjøper jeg fra biltema tror jeg. Endret 4. mars 2019 av Hårek 3 Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 jeg har ikke montert bakskjermene enda, men jeg har fått gjort litt mer viktigere arbeid. nemlig justering av bremser hehe. jeg har også satt på bremselys føler. men bremsepedalen går ikke helt tilbake av seg selv så jeg må sette på en bremsefjær. om dere vil se åssen man justerer bremser på en a ford så kan dere ta en titt på denne videoen. https://www.youtube.com/watch?v=wMizfaKHXVQ 3 Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 da har jeg fått litt mer deler så jeg har fått justert bremsene bedre. jeg har også vært litt aktiv igjen, så nå er plana ferdig. denne type parkett passer ikke inn på en bil som hadde treverk i plana originalt. men jeg fikk parketten gratis så jeg bruker det jeg får. jeg lurer også på om jeg skal male over parketten med klarlakk, for disse tåler ikke vann i lengden. neste gang kjøper jeg heller denne typen parkett. snart skal jeg montere på panseret. jeg hadde håpet på og få lakkert bak skjermene, for det hadde vert fint og fått montert på bakskjermene. men det blåser så fælt ute at jeg ikke får lakkert Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 28. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2014 da er panser montert, men det trengs litt jobb med og få det til og passe helt riktig, så jeg poster ingen bilder av det. men gulvet i pickupen er ferdig. jeg lagde først en mal med papp plate, og så klipte jeg pappen slik gulvet skal være, og så la jeg papp biten oppå en bordplate og skar ut med en stikksag. som dere ser, øverst til høyre er det ingen plate. men det er gulv plate der også nå. 3 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Spennende bil, og bra arbeid! Er vel ikke noe problem å få skilter på slikt, iogmed at man sikkert går utifra kjøretøyforskriftene fra det året bilen blir bygget (?) Isåfall er det vel omtrent fritt fram Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 bilen går utifra kjøretøyforskriftene fra 1926. så jeg må få på tute og skiltlys, jeg har kjøpt skiltlys. når det gjelder tute så blir det gjemt en moderne tute under karosseriet. det er litt kjedelig med moderne tute siden denne bilen kom med ahooga lyden fra original sparton hornet. jeg har fått lakkert bak skjermene, og gangstercapsen, dette ble lakkert med quick grunningslakk. her er noen bilder. jeg skal montere på bak skjermene og gangstercapsen snart. når det er gjort, da skal bilen godkjennes. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Dette er ganske så awesome. Hva er grunnen til at du skal ha omderne "tute" på bilen? Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 derfor jeg ikke får brukt original ahooga tuta er fordi jeg bruker lyktbøyle som er droppet, såkalt hot rod lyktbøyle. og når den er droppet, da får jeg ikke plass til en stor tute. men om jeg bygger om braketten som holder tuta til lyktbøyla, da kan det gå, men tuta vil komme veldig nær skjermen. på min a ford 1930 så har den buet original lyktbøyle, det skulle jeg egentlig ha på a ford pickupen også. men etter mye om og men er alle originale lyktbøylene jeg har sveist her og der, og opprustet. 1 Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 15. april 2014 Forfatter Del Skrevet 15. april 2014 da har jeg montert gangstercapsen. jeg fant ingen skruer som passet original gjengene som er på karosseriet. så jeg boret hullene med 5mm bor, og så kjøpte m6 gjengetapp fra biltema. skruene som er benyttet er maskinskrue m6. i morgen skal jeg montere bak skjerm på høyre side. 1 Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 17. april 2014 Forfatter Del Skrevet 17. april 2014 da har jeg fått montert en bakskjerm på høyre side i går. det er godt jeg ikke valgte og lakkere bakskjermene og plana, for det ble en del stygge riper underveis når jeg monterte skjermen på plana. da har jeg igjen og sette på bakskjerm på venstre side. 2 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Hvilken farge skal bilen ha når den er ferdig? Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Flink du. Denne tråden skulle Norsk Motorveteran ha sett... Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 svar til johanf. bilen blir rød og svart. karosseriet og skjermene foran er ferdig lakkert. plana skal lakkeres i samme rødfarge som karosseriet. bak skjermen skal lakkeres svart slik som fram skjermen. på side 1 kan du se når karosseriet ble nylakkert. jeg har valgt og ikke lakkere plana og bak skjermen fordi jeg vil ha bilen godkjent først, og bruke bilen litt. og når det skal sies, så fikk jeg kjørt en liten tur rundt på gården med a forden. det ble en fin liten tur. men motoren gikk veldig dårlig, og ulyden som alltid har vært i motoren var høyere en aldri før. jeg har filmet ulyden så dere også kan høre den. https://www.youtube.com/watch?v=XVgL5qhhWto etter noen dager tok jeg og skrudde av topp lokket på a ford motoren, og oppdaget at topp pakningen var ødelagt, og at alle stempellene har slark i seg, og ene stempelet har en sprekk i seg. jeg har kontaktet en motor overhaler som er kjent med a ford motoren. han skal se over motoren og gi meg beskjed om åssen stand motoren er i. jeg tipper det blir full overhaling. så da var det bare og få motoren ut av bilen, og demontere motoren fordi fyren som skal se over motoren ville helst at jeg skulle demontere motoren for og spare tid. så det blir mye jobb og merking av deler. det blir moro og få demontere motoren. Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 motoren ble levert den 11 mai. jeg og motor overhaler ble enige om at vi skulle bore opp sylindrene til 1,25 det vil si at da er det siste gang denne motoren kan overhales. man får ikke større stempler enn 1,25 til denne motoren. så når jeg først er i gang med og kjøpe nye stempler, da sa overhaler at jeg også burde kjøpe ny moderne ventil sett. fordi mine ventiler er ganske slitte og skarpe på kanten. dette er hva jeg kjøpte fra veteranshop.se a-6108-125, stempel 1,25 størrelse. a-6149-125, stempelringer 1,25 størrelse a-650-m, ventil sett, moderne type. a-6500-dl, ventilløfter justerbar. a-6513, ventilfjær total pris 4729 norske kroner. pakken kom i dag, så jeg fikk pakken veldig raskt. veteranshop.se er en veldig bra side. delene skal leveres til motor overhaler snarest, da blir motoren satt godt sammen. i mellomtiden når jeg ventet på at delene skulle ankomme, så kjøpte jeg 4 stykk 18" felger fra en ford model b 1932 for 1000kr. felgene som står på bilen er original 19" felger, og dem er i dårlig stand. disse felgene manglet chrome senterkopper, så jeg kjøpte nye senterkopper for 800kr. og sendte felgene til sandblåsing, og så til lakkering. det kom på 3500kr. da mangler jeg bare dekk så jeg får brukt disse felgene. men dekk kjøper jeg ikke før motoren er på plass i a forden. slik står nå bilen. jeg er spent på om motoren kommer til og gå pent når motor overhaler er ferdig med motoren. Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 det går sakte framover her. men på mandag, så var jeg hos motor overhaler og leverte nye stempelbolt foringer. for min stempelbolt foring er veldig slitt. når jeg var hos overhaler, så fikk jeg se motoren. og det som er gjort med den ser veldig bra ut. sylinderveggen er frest og ser veldig pen ut!. ventilene har også fått frest nye ventil seter. nå mangler det bare og bytte ut stempelbolt foring og montere på stempler, og litt ventil arbeid. motor overhaler sa han skal få gjort dette i løpet av uka. Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 i går fikk jeg en telefon fra motor overhaler, motoren er ferdig og klar for henting. så jeg fikk hentet motoren i går, arbeidet er utrolig pent utført. det som motor overhaler har gjort er, sylinderboring, frest nye ventilseter, og satt inn nye rådelager. han har også montert stempel og moderne ventilene. prisen kom på 6.000kr. det er en veldig bra pris. det har tatt tid, men når arbeidet er så fint utført og ventiler er ferdig justert. da er jeg veldig fornøyd. veiv, cam, støpte hovedlagere er det samme gamle, og ikke gjort noe med. veiv og cam er i bra stand, så det er ikke noe vits og bytte det ut. hovedlagerenne har chims, så chimsen er pusset ned, så hovedlagerene har nå riktig tolleranse, dette også gjort av motor overhaler. det blir moro og få sette sammen resten av motordelene og så lakkere motoren. jeg lurer på om jeg skal gå for original mørk grønn farge, eller bare lakkere motoren svart? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg ville nok gått for svart rett og slett for å ikke ha en slik fæl kontrast i motorrommet som denne motoren vil være når du har grønn motor og rød/sort bil. Flott å se at det fortsatt er fremgang på denne fronten og gleder meg til å se denne ferdig. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg ville gått for orginalfargen. Det er litt ekte og spesielt med grønn motor. Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 slik ser originale grønn motorfargen ut, veldig mørk grønn. t forden hadde svart motorfarge originalt. Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 det ble til at jeg valgte original grønn maling til motoren. maling bestilte jeg 06/12.2014. det tar tid og frakte 2 en liters maling bokser fra usa med båt. i dag har jeg bestilt mer deler, vannpumpe, vifte, og en sprayboks med copper pakning spray. den originale vannpumpa kan overhales, men jeg valgte en ny leakless vannpumpe som garanterer og ikke lekke. original vifta som jeg har er i ukjent tilstand, og om et av bladene plutselig brekker etter flere tiår med skjult rust så er det like greit og bytte. cobber sprayen skal brukes når jeg skal sprayes begge sider på copper pakningen, så copper pakningen tetter ekstra godt. her er et eksempel på en vifte som var i bruk, i ukjent tilstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg