Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konsekvensene av å spise kun 2 dager i uken?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mye med spising grunnet depresjoner, tvangstanker og uspesifert spiseforstyrrelse. Jeg spiser 2 dager i uken ( torsdag og søndag ) mens de andre fem dagene drikker jeg kun vann eller pepsi max. Hva kan skje med meg over tid hvis jeg fortsetter sånn? Går ikke nevneverdig ned i vekt. er ca 160 høy og veier 48-49 kilo. Anonym poster: 1199cf153edb5877dbfcc62c7a02c9ad Anonym poster: 1199cf153edb5877dbfcc62c7a02c9ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Jeg sliter mye med spising grunnet depresjoner, tvangstanker og uspesifert spiseforstyrrelse. Jeg spiser 2 dager i uken ( torsdag og søndag ) mens de andre fem dagene drikker jeg kun vann eller pepsi max. Hva kan skje med meg over tid hvis jeg fortsetter sånn? Går ikke nevneverdig ned i vekt. er ca 160 høy og veier 48-49 kilo. Anonym poster: 1199cf153edb5877dbfcc62c7a02c9ad Anonym poster: 1199cf153edb5877dbfcc62c7a02c9ad

Er du mann eller kvinne? Jeg er litt over 165 og er mann. Veide bare 50 kg da jeg var under 23, men jeg forandret meg mye da jeg ble voksen og nå veier jeg 62. Hvor gammel er du?

Mister du hår? Hvis du gjør det tyder det på underernæring. Vil anbefale deg å ta multivitamin og Omega 3 så du får i deg viktige stoffer.

Du står i risiko for å få beinskjørhet og andre alvorlige symptomer. Lidelsen kan også bli verre og død kan inntreffe i alvorlige tilfeller av anoreksia.

Lenke til kommentar

Er du mann eller kvinne? Jeg er litt over 165 og er mann. Veide bare 50 kg da jeg var under 23, men jeg forandret meg mye da jeg ble voksen og nå veier jeg 62. Hvor gammel er du?

Mister du hår? Hvis du gjør det tyder det på underernæring. Vil anbefale deg å ta multivitamin og Omega 3 så du får i deg viktige stoffer.

Du står i risiko for å få beinskjørhet og andre alvorlige symptomer. Lidelsen kan også bli verre og død kan inntreffe i alvorlige tilfeller av anoreksia.

Jeg er en 20 år gammel jente. Har ikke mistet hår ennå Anonym poster: 1199cf153edb5877dbfcc62c7a02c9ad

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Jeg er en 20 år gammel jente. Har ikke mistet hår ennå Anonym poster: 1199cf153edb5877dbfcc62c7a02c9ad

Det er jo normal vekt for en kvinne. Får du i deg riktig mat de to dagene i uken så tror jeg ikke du får noen problemer, men kan være lurt å snakke med en lege.

Lenke til kommentar

-Du kan dø

Lenke til kommentar

Kjære deg, du har en vekt som er helt normal, eller kanskje tilogmed litt lav. Uten å ha sett deg, er jeg overbevist om at du har en slank og fin kropp og at du ikke trenger å gå ned mer i vekt. :)

Hvis du trenger noen å snakke med, eller vil ha en tilbakemelding på hvordan du ser ut, er du velkommen til å ta kontakt via PM. :)

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Du vil bli skrøpelig og dø en piiiiiiiinsom død hvis du fortsetter. Selv om du ikke går ned i vekt så tar kroppen skade av det.

Husk at du kommer til å lide i flere måneder eller til og med år hvis du fortsetter sånn, til du får en smertefull død. Det burde få i gang apetitten i det minste.

Hvis ikke det hjelper så tenk på at på veien bort dit vil du ligne ett skjellet, muskelene dine vil bli fortært av din egen kropp, du vil bli hårete over hele kroppen som kroppens siste forsøk på å holde deg varm, du vil pisse på deg bare du nyser eller ler fordi du har INGEN muskler igjen, du VIL miste håret du har på hodet, du vil ikke orke å leve og i hvertfall ikke ha energi til noe av det lille du elsker å gjøre, og som du fortsatt driver med.

Det du gjør nå er å begå selvmord - sakte, pinsomt..

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er mye overdrivelser ute og går her, ser jeg :)

Spiseforstyrrelser er selvsagt ikke bra eller spesielt sunt. Men dersom du spiser to dager i uken og ikke går ned i vekt så er det fullt mulig å leve slik over mange år dersom du spiser næringsrik og variert kost. Om du derimot ikke får i deg det du trenger av vitaminer og mineraler så sliter du. Jeg satser på at du i det minste tar multivitaminer osv. ?

Men nå har det seg også slik at vi mennesker utviklet oss i en verden der vi ikke hadde konstant tilgang på mat, slik vi har i dag, og neppe spiste mange måltider om dagen. Det gikk dager vi ikke spiste, og når vi så fikk muligheten, så fråtset vi. Nyere forskning viser at annenhver dags faste ikke er helseskadelig. Faktisk har det mange positive virkninger.

Det er så vidt jeg vet ikke gjort noen studier på to dager i uken. Men etter omtrent 48 timer er du antagelig i ketogenesis. Dog er det mulig kroppen din har tilpasset seg om du har holdt på en stund.

Så lenge vekten er stabil og du får i deg næringsstoffene du trenger kan du i prinsipp holde på slik. Men jeg ville snarere anbefale deg å gå til psykolog. Kutt ut Pepsi Max. Den dehydrerer deg.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt i tvil om hva som er rett å gjøre her. Svarene er varierte. Jeg har holdt på sånn siden oktober og gått fra 55 til ca 49 kilo. Har nå stått bom fast på 48-49 kilo siden en uke før julaften, så jeg vet ikke om jeg kommer til å gå ned mer om jeg fortsetter slik, men siden vekta har stått stille de to siste ukene gikk jeg bare utifra det. Jeg føler meg ikke spesielt sulten de dagene jeg går uten mat, bortsett fra når jeg har fastet 3 døgn i strekk. Da pleier jeg å bli sulten ca 6 timer før jeg tillater meg å spise igjen. Pepsi max tar vekk matlysten, så derfor drikker jeg mye av det. Anonym poster: 1199cf153edb5877dbfcc62c7a02c9ad

Lenke til kommentar

Det der med å bli tynn i ung alder kan løses. Hvor tynn vli du bli? 1. Spis næringsrik mat og supplementer (fisk, kjøtt, egg, fett, grønt, tran, tangmel, proteinpulver, mineraltilskudd), og smør (ikke margarin), null lettbrus og null sukker 2. Reduser antall måtider gradvis til en full middag etterhvert som kroppen omstiller seg 3. Vær fysisk aktiv halve dagen.

Nå vil tverrgående muskler forsvinne og de langtgående musklene vi overta. Da får du "øko-muskler" som bruker en brøkdel så mye energi. Egentlig ingen kunst.

I ditt tilfelle gjør det som er rett, ikke omvendt. Det betyr også full pakke med kosttilskudd (kall det for livsviktig "medisin") og fysisk aktivitet. Dette trenger du uansett i din situasjon. Gå med aviser eller hva som helst som gir tilsvarende aktivitet (men aktivitet som medfører svetting kan være livsfarlig for deg, alt som har med å være aktiv må skje gradvis)

Du kan gjøre det omvendte også, og resultatet blir veldig forutsigelig. Legene vil prøve å lappe deg sammen, men de vet ikke hvordan man gjør det ... :( De kan bruke deg som prøvekanin for alt mulig til de trenger en ny prøvekanin .. :(

Endret av Rosario
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var leit å høre... Jeg slet med alvorlig spiseforstyrrelse tidligere og raste helt ned til en BMI på 14. Det var en dag hvor kaliumnivået var såppass lavt, at jeg ble ringt opp av legen og måtte inn på sykehuset med en gang for å få IV. Ble fortalt at jeg hjertet kunne stoppe når som helst, så jeg var virkelig heldig.

Spiseforstyrrelser et helvete på denne jord. Okei, så føler du deg mektig og sterk i starten og tror du har kontroll over maten. Skal love deg en ting, denne sykdommen er ikke til å spøke med. Etter hvert som Mia eller Ana har kommet nærmere innpå deg, vil disse jentene dra deg jævlig langt ned til det sorte hullet, og mest sannsynligvis dine nærmeste også.

Spiseforstyrrelsen min, gjorde mamma, søster og kjæresten min deprimerte, men likevel klarte jeg ikke stoppe med det jeg holdt på. Spiseforstyrrelser er en alvorlig lidelse som medfører mye sterke tvangshandlinger- og tanker. Jeg har verdens beste kjæreste, og herregud - stakkars han. Han måtte kjøre meg til legevakten, sykehuset og hit og dit pga. komplikasjoner ifb med spiseforstyrrelsen.

Du aner ikke. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men oppsøk hjelp så fort som mulig. Jo tidligere, jo bedre. Dette er IKKE et liv.

Jeg mistet bl.a. konsentrasjonen og gjorde det stadig dårligere på skolen, menstrusasjonen forsvant, ble sløv og sinnsykt deprimert, gjorde ting sakte, håret mistet glansen og mye falt bort, ble påvist hypokalemi, fordøyelsen ble dårligere og ble oppblåst hver jævla gang jeg prøvde å spise noe, svekket immunforsvar, mistet utrolig mye muskler, fikk vannansamlinger i kroppen, jeg frøs mesteparten av tiden og kunne ha på meg flere lag med klær, selv inne, droppet venner enten fordi jeg var altfor deprimert og helt utmattet eller pga. andre issues i forhold til spiseforstyrrelsen, som f.eks. at jeg "ikke kunne" spise med andre folk +++ Det er så jævla mye komplikasjoner/somatiske en spiseforstyrrelse medfører seg. Den dag i dag, har allmenntilstanden min stabilisert og fått reparert seg, men det har tatt tid... Utrolig hvor mye påkjenninger kroppen tåler og klarer å reparere det. Fantastisk.

Det er heller ikke heller helt uvanlig at spiseforstyrrede får forstoppelse og ikke kommer seg på toalettet på flere dager. Vel, det skjedde meg. Jeg fikk jævlig vondt magen en natt at jeg begynte å gråte. Kjæresten min måtte kjøre meg til legevakten. Jeg har aldri hatt så voldsomme smerter før, så dette var helt vilt - hvis du vil få en finger og klyster i rompa, så... meh.

Ønsker du å unngå dette, så oppsøker du hjelp snarest mulig. Å "leve" med en spiseforstyrrelse, er ikke et liv, men et sant helvete på jord. Lykke til!

Endret av Frk. Snasen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fra et helsefaglig perspektiv er det du driver med rent forkastelig. Nå sier du jo ikke noe selv om du opplever å ha spiseforstyrrelser eller ikke. Så mye kan jeg si at du har en spiseforstyrrelse, om den er sykelig eller ikke krever nærmere samtaler for å avdekke.

Det som skjer rent fysiologisk når du spiser som du gjør er en lang regle som ikke skal gjentas nå, men kort fortalt kan vi forklare det slik:

Med nåværende ernæringsinntak er det ikke tvil om at din kropp tar av de reserver som er bygget opp fra før, om ikke så snart er de brukt opp. Det er da du begynner å virkelig slite. Det er slike som deg som da dør av en simpel influensa. Et uheldig fall å beina knekker. Rent kognitivt vil du ikke klare å henge med på hva som skjer i en film, enn mindre følge med i skolen.

For din egen skyll, søk hjelp.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En ting til, du blir ikke tynn og stram. Kroppen blir DVASK med hengende hud. Du vil miste mye muskelmasse som fører bl.a. fører til slapp hud. Riktig kosthold kombinert med styrketrening, er tingen og former/strammer opp kroppen bra. :) Men, dette er selvsagt mye lettere sagt enn gjort, og er ikke bare bare når man først har havnet i en ond sirkel - så igjen, vær så snill og oppsøk hjelp.

Endret av Frk. Snasen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med både underernæring og feilernæring står 500+ "uhelbredelige" sykdommer i kø (kroppen kan ikke helbrede mangler før ernæring er rett). Det er bare å vente på hva som kommer først :(

(Hvordan lære seg ernæring og finne ut hvordan man bestiller kosttilskudd hvis hun ikke har overskudd til å lære? ... Det tar fort så lang tid at hun bevisstløs/innlagt før hun kommer så langt)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...