Gå til innhold

[Løst] Kamera for lite - oppgradere til 60d


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet ikke hvor mange av dere som har dette problemet med at kamraet føles for lite? Her mener jeg at kamraet er for lett og lite til at det er komfertabelt og holde i. Samt at det blir veldig fremovertungt når man setter på et større objektiv av høyere kvalitet. Disse veier som oftes en god del. Jeg har idag et Canon 550d og for meg er kamraet veldig knotete, hendene mine passer ikke helt og jeg klarer ikke få et komfertabelt grep rundt kamraet. Noen ser nok på det å ha et lite kamra som noe positivt, man kan ta det med overalt uten at det skal være en "plage". Jeg har et Nikon 1 kamera så i de sitvasjonene jeg ikke har plass/gidder å dra på et større dslr så tar jeg med dette.

 

Dette er grunnen til at jeg har lyst til og oppgradere til et større kamera. Jeg vurderer 60d fordi at det enkelt og greit er større og virker mer komfertabelt og bruke. Det har også noe bedre bygge kvalitet og føles nok ikke like plastik ut. I skrivende stund koster 60d 4900.- på Japan photo samt 400.- cashback fra canon. Brukt på foto .no ligger det et ute til 3800.- men er litt skeptisk til brukt kjøp av kamera siden jeg ikke har noen muligheter til å feks dra til oslo eller andre områder for og titte på de. Er avhenging av at de blir sendt og skulle det da være noe feil osv så har jeg vel enkelt og greit et lite problem.

 

Så det jeg lurer på er om flere har dette problemet og om dette vil være et lurt kjøp? 60d er jo fra 2010 og har samme bildekvaliteten som 550d. Jeg vet at 7d og 5dMk2 mest sansynlig ville vært et bedre kjøp, men mitt veldig tynne budsjett strekker ikke frem.

 

Virker kanskje som et litt domt problem, men det plager meg faktisk en god del.

 

Mvh

Odin AT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke problemet er dumt i det hele tatt, og jeg oppgraderte fra 550D til 7D av nøyaktig de årsakene du her beskriver. 550D er upraktisk lite. Heller ikke jeg forstår alt gnålet om "små kameraer". Gi meg størrelse! :)

 

Prisen på 60D er jo hyggelig om dagen, og hvis du synes det sitter bra i fingra vil jeg si at det bare er å kjøre på!

Lenke til kommentar

Joda problemet er velkjent. Hadde selv en D7000 som rett og slett ble ubrukelig i den forstand at det irriterte meg kraftig å bruke det , derfor ble det fort D800 , dette med at et kamera passer til brukern er utrolig viktig mener nå jeg .

Hvordan 60D er kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har prøvd den , men hadde 7D og det var en drøm å bruke på alle måter ...

Lenke til kommentar

Kjenner til dette. Byttet selv fra D7000 til D700, mest pga. ergonomi. Merker at D700 føles bedre i hendene og at jeg får en bedre kontroll over kameraet med D700. Dersom en er litt seriøs med foto-interessen, så skal en ikke undervurdere nytten av god ergonomi. Gode spesifikasjoner er ikke alt.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er flere som har vert bori samme problem, fint å ikke være alene om å ville oppgradere pga ergonomi og ikke bare for bildekvalitet.

Prisen på 60D er jo hyggelig om dagen, og hvis du synes det sitter bra i fingra vil jeg si at det bare er å kjøre på!

Helt enig 5000.- er ikke så ille for et nytt 60D hus :)

 

 

Det kommer sannsynligvis en etterfølger til 60D i løpe av neste år, det blir nok relativt dyrt utover året før prisen stabiliserer seg. Du har egentlig to alternativ, enten kjøpe 60D nå og være fornøyd med det eller kjøpe et batterigrep til 550D og fornye om et års tid.

 

Ved bruk av batterigrep vil kameraet bli større og ulempene vil forsvinne.

Var det jeg tengte på at det mest sannsynlig ville komme en etterfølger til både 60D og 7D ganske snart, men begge kamraene holder vel godt fortsatt ?

Det er flere her som sier at man kan kjøpe et batterigrep, dette er jo forsåvidt et bra og billig alternativ, men når jeg først skal oppgradere for at selve kamraet skal sitte bedre i hendene så tror jeg at jeg går for ett nytt hus. Får trossalt med litt små snacks og bedre bygge kvalitet. Skal tenke litt mer på eventuelt batterigrep før jeg bestemmer meg.

 

 

Er det noen her som har prøvd/holdt et 60D kamera ? Er i Mo i Rana akkurat nå og her er det ingen som selger noe større fra Canon enn 650d så har ikke muligheten til å få prøvd det. Skal hjem til Gjøvik neste uke så må vel titte litt rundt om jeg finner noen som har det ute i butikk.

 

Godt nyttår :)

Endret av Antoonsen
Lenke til kommentar

Er det noen her som har prøvd/holdt et 60D kamera ?

Jeg har holdt et 60D, men det hjelper deg fint lite. Det er helt klart en bra oppgradering fra 550D - for meg. Men størrelse/ergonomi er så individuelt at det er dumt å kjøpe på andres anbefalinger. Forøvrig er det et par messer, første starter allerede om en drøy uke tror jeg, andre kommer i februar. Begge deler er mulige lanseringstidspunkt for nye Canon modeller. Lansering kan like godt komme om et halvt år, men hvis du kan leve med det du har et par uker eller et par måneder til så er det en viss sjanse for en oppgradering kommer.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt et 60D, men det hjelper deg fint lite. Det er helt klart en bra oppgradering fra 550D - for meg. Men størrelse/ergonomi er så individuelt at det er dumt å kjøpe på andres anbefalinger. Forøvrig er det et par messer, første starter allerede om en drøy uke tror jeg, andre kommer i februar. Begge deler er mulige lanseringstidspunkt for nye Canon modeller. Lansering kan like godt komme om et halvt år, men hvis du kan leve med det du har et par uker eller et par måneder til så er det en viss sjanse for en oppgradering kommer.

 

Har ikke tenkt å kjøpe det bare fordi at noen anbefaler det. Må nesten holde det selv, ville bare høre andres meninger om kamraet. Takk, det viste jeg ikke, men hvis det kommer en ny modell av 60d så vil jo denne modellen få en pris langt over mitt budsjett. 60d kostet jo ganske mye når den først kom ut.

Lenke til kommentar

... hvis det kommer en ny modell av 60d så vil jo denne modellen få en pris langt over mitt budsjett. 60d kostet jo ganske mye når den først kom ut.

60D er et bra kamera det, men samtidig er det kjedelig å kjøpe og så kommer det en ny modell rett etterpå som det kanksje er verdt å spare en stund til for. Om det blir 7D, 60D eller 650D som oppgraderes først er det ingen som vet, men det som normalt skjer etter en opgradering er at prisene på forrige modell synker litt. Det kan også tenkes at gammel modell forsvinner helt selv om Canon ofte solgt forrige modell en god stund etter at ny er lansert. Men trenger du nytt kamera nå så er det bare å handle, 60D-prisene er allerede gunstige.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg kan forsikre deg om at 60d er veldig godt å holde i. Vektbalansen mot tyngre objektiver er og akkurat passe.

De ekstra muligheten du får ved å oppgradere fra et 550d, kommer du til å like veldig godt. Skjermen oppå, vridbar skjerm, det ekstra kontrollhjulet og mengde andre småting som er bedre i forhold.

 

I og med at du er vant til bildekvaliteten, er det jo bare å kjøpe til den prisen!

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

60D er et bra kamera det, men samtidig er det kjedelig å kjøpe og så kommer det en ny modell rett etterpå som det kanksje er verdt å spare en stund til for. Om det blir 7D, 60D eller 650D som oppgraderes først er det ingen som vet, men det som normalt skjer etter en opgradering er at prisene på forrige modell synker litt. Det kan også tenkes at gammel modell forsvinner helt selv om Canon ofte solgt forrige modell en god stund etter at ny er lansert. Men trenger du nytt kamera nå så er det bare å handle, 60D-prisene er allerede gunstige.

 

Skjønner akkurat hva du mener, det er selfølgelig kjipt og gå til innkjøp at et kamera også kommer det ett nytt med engang. Prisen på nåværende modeller synker vel litt, mest sansynlig eller blir borte fra markede. Uansett for min del så tror jeg at både 7D og 60D vil holde for meg uten at jeg trenger noen oppgraderinger på en god stund.

 

Når du kommer hjem, ta turen til Lillehammer og besøk JapanPhoto der, de har bl.a 60D i butikken.

Søkte faktisk akkurat opp japan photo i Lillehammer så kanskje jeg tar meg en tur innom når jeg kommer hjem. God mulighet til å kikke litt på objektiver osv til fremtidige kjøp. :)

 

 

Jeg kan forsikre deg om at 60d er veldig godt å holde i. Vektbalansen mot tyngre objektiver er og akkurat passe.

De ekstra muligheten du får ved å oppgradere fra et 550d, kommer du til å like veldig godt. Skjermen oppå, vridbar skjerm, det ekstra kontrollhjulet og mengde andre småting som er bedre i forhold.

 

I og med at du er vant til bildekvaliteten, er det jo bare å kjøpe til den prisen!

Akkurat det jeg lurte på om vekt balanse, var litt usikker på om 60d kanskje kunne blir for lett når man har tyngere objektiver, vet 7d har en fin og balansert vekt. Ihvartfall fra mitt synspunkt, siden jeg ikke har kjent på 60d så har jeg ikke noen å sammenligning med, men som sakt skal se litt rundt når jeg kommer til Gjøvik.

 

Har foresten sett litt på brukt 7D på foto .no de siste dagene og de fleste ligger ute til 7000.- men i ny og ne kommer det noen rundt 6000.- disse har jo da gått endel eksponeringer, rundt 20000-30000. Mitt spørsmål her er om det er mye ? Vet at de "skal" holde til 150k, men dette er jo ikke akkurat noe man kan stole på. Har funnet ut at jeg har et budsjett på rundt 6000-. ikke noe veldig lyst til å overstige det.

Endret av Antoonsen
Lenke til kommentar

7D gir deg et ekstra kontrollerhjul og et noe bedre grep enn på 60D, etter min mening. 7D har også vesentlig bedre knapper og plassering av disse, sammenlignet med 60D. Sistnevnte har dog utvippbar skjerm, som sikkert taler i noens favør.

 

Utover ergonomien, så har 7D et autofokussystem som bortimot blåser 60D så markant av banen som det er mulig å gjøre.Sett bort fra dette er de tilnærmet identiske, rent bildekvalitetsmessig.

 

7D er nok et artigere verktøy for en fotoentusiast enn et 60D, med mindre hovedinteressen er stillestående makro og video. Men da er kanskje heller ikke 60D det beste alternativ?...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

7D gir deg et ekstra kontrollerhjul og et noe bedre grep enn på 60D, etter min mening. 7D har også vesentlig bedre knapper og plassering av disse, sammenlignet med 60D. Sistnevnte har dog utvippbar skjerm, som sikkert taler i noens favør.

 

Utover ergonomien, så har 7D et autofokussystem som bortimot blåser 60D så markant av banen som det er mulig å gjøre.Sett bort fra dette er de tilnærmet identiske, rent bildekvalitetsmessig.

 

7D er nok et artigere verktøy for en fotoentusiast enn et 60D, med mindre hovedinteressen er stillestående makro og video. Men da er kanskje heller ikke 60D det beste alternativ?...

 

Dette med valg av kamera er jammen ikke lett. Føler prisen til et nytt 60D er et stort pluss, vridbar skjerm kjekkt å ha til video og noen tilfeller når man skal ta bilder i rare vinkler, men ser ikke på dette som et must, føler man får mye for pengene, kjøper jeg brukt har jeg også råd til et Sigma 10-20 f4-5.6, et objektiv som jeg har behov for. 7Dens 8bps,100%søker og autofokus gjør at jeg blir veldig usikker, selve huset tåler jo også veldig mye. Noe nytt 7D hus har jeg ikke muligheten til å kjøpe, som sagt så strekket budsjettet akkurat til et brukt til 6000.-

Endret av Antoonsen
Lenke til kommentar

7D gir deg et ekstra kontrollerhjul ...

 

er det joysticken du tenker på?

 

Angrer selv litt på at jeg ikke valgte 7D når jeg kjøpte 60D uten at jeg helt vet hvorfor. 60D dekker mine behov og vel så det, så det er vel bare utstyrsmanien som gnager. Det eneste jeg har savnet er AF micro adjust. Hadde en Sigma 50mm som måtte kalibreres mot kamera for å få fokus til å sitte 100%

 

Når det gjelder tunge objektiver så har jeg brukt en Sigma 100-300 (ca 1.5 kg) en del på 60D, og syns det balanserer bra, har ikke tenkt over at det var fremtungt.

Lenke til kommentar

Angrer selv litt på at jeg ikke valgte 7D når jeg kjøpte 60D uten at jeg helt vet hvorfor. 60D dekker mine behov og vel så det, så det er vel bare utstyrsmanien som gnager. Det eneste jeg har savnet er AF micro adjust. Hadde en Sigma 50mm som måtte kalibreres mot kamera for å få fokus til å sitte 100%

 

Når det gjelder tunge objektiver så har jeg brukt en Sigma 100-300 (ca 1.5 kg) en del på 60D, og syns det balanserer bra, har ikke tenkt over at det var fremtungt.

 

Er også litt redd for at jeg kanskje kommer til å angre hvis jeg kjøper 60D, kan jo få 7d til en ok pris på bruktmarkede og vil kanskje tjene litt på det, med tanke på ekstra funksjoner og byggekvalitet. Var innom en foto butikk på Mo i dag, de hadde fåt in 7D og må si at det føltes helt perfekt i mine hender. Var nesten trist å komme hjem og holde i mitt 550d kamera. Får se om det dukker opp noen fine brukt priser fremover så kanskje jeg slår til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(tråder om for små kamerahus er blitt en sjelden vare her etterhvert, men godt å se at noen lar hendene få mene noe fremdeles)

 

Jeg tror du bør gå for 7D etter det jeg leser her, muligens brukt eller spare noe lenger? Magefølelsen er vitkig å følge noen ganger, ofte flere ganger enn vi liker å tro.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...