Gå til innhold

Er det lov å kjøre bil i Norge...

Aiven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker dette selv, men noen jeg kjenner sier det er forbudt.

Uten sko (med sokker) fordi jeg svetter mye på beina pålange kjøreturer. Synes jeg dessuten har bedre kontroll på pedalene, å gasse med storetåa er digg (og presist).

Headsett fordi bilanlegget mitt er elendig.

Liker ikke å gjøre noe ulovlig, så derfor spør jeg her. Utifra svarene, satser jeg på at det er ok :-)

Lenke til kommentar

Eneste ulovlige ved å kjøre barbeint er å ha skoene plassert slik at de kan komme i konflikt med pedalene. Ellers er det fritt frem med hva slags skotøy du har på deg under kjøringen.

Når det kommer til headsett så vil vel paragraf 3 tre inn i kraft ved en ulykke siden du hindrer andre i å kunne gi lydsignaler til deg om du opptrer farlig i en situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil de døve også få reaksjoner?

Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i dette, så ikke forvent noe fasitsvar. Jeg vil dog tippe at de døve mister førerkortet på samme måte som en hørende med anlegget på. Vegtrafikkloven gjør ikke så mye forskjell på folk. Men det er ingen grunn til at døve ikke skal kunne kjøre bil like bra, om ikke bedre enn mange hørende. De som kjører pent og pyntelig blir vel knapt lagt merke til i trafikken, og får vel dermed ingen reaksjoner.

Klarer personen å kjøre med handicap burde den få beholde førerkort, klarer den personen ikke det mister hen det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg kjøre bil i Norge med min USA license? :huh:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort/Forerkort+fra+land+utenfor+EOS

Min utheving

Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-området i et av følgende land: Australia, Canada, Hongkong, Israel, Monaco, New Zealand, San Marino, Sør-Korea eller USA får du byttet til norsk førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel i Norge.

og

Må oppfylle alle vilkår for å få norsk førerkort

Disse vilkårene omfatter:

At førerkortet er gyldig når søknaden leveres inn

At førerkortet er utstedt før søker fikk fast bopel i Norge

At innehaveren er lovlig bosatt i Norge og har lovlig opphold

At innehaveren er gammel nok til å kjøre motorvogn i Norge

Bestått praktisk prøve innen ett år fra fast bopel i Norge

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Men kan jeg kjøre bil i norge innen ett år etter jeg kommer til Norge, riktig?

f eks, Kan jeg leie bil med min USA førerkort ?

Kan jeg kjøre min venners bilen innen ett år etter jeg kommer til Norge?

Jeg finner det :

Bruk av utenlandsk førerkort i Norge

Personer fra land utenfor EØS som besøker landet (turister, yrkessjåfører, studenter og lignende), kan etter 1. juli 2010 benytte sitt utenlandske førerkort i inntil tre måneder. Førerkortet må eventuelt suppleres med et internasjonalt førerkort eller en annen autorisert oversettelse når teksten ikke er på engelsk. Man får ikke forlenget førerrettigheter etter disse tre månedene.

Adgangen til å bruke sitt nasjonale førerkort i Norge i inntil tre måneder, gjelder også for personer som tar fast bopel i Norge.

Jeg kan bruke min førerkort for bare tre måneder. :confused:

Endret av Jin_
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Men kan jeg kjøre bil i norge innen ett år etter jeg kommer til Norge, riktig?

f eks, Kan jeg leie bil med min USA førerkort ?

Kan jeg kjøre min venners bilen innen ett år etter jeg kommer til Norge?

Nederst på linken står det

Bruk av utenlandsk førerkort i Norge

Personer fra land utenfor EØS som besøker landet (turister, yrkessjåfører, studenter og lignende), kan etter 1. juli 2010 benytte sitt utenlandske førerkort i inntil tre måneder. Førerkortet må eventuelt suppleres med et internasjonalt førerkort eller en annen autorisert oversettelse når teksten ikke er på engelsk. Man får ikke forlenget førerrettigheter etter disse tre månedene.

Adgangen til å bruke sitt nasjonale førerkort i Norge i inntil tre måneder, gjelder også for personer som tar fast bopel i Norge.

Så det kommer an på hvor lenge du har bodd/er her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...