Aiven Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) ...barbeint? Med headsett? Endret 31. desember 2012 av Aiven Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Tipper det står lite om det i loven. Lovligheten dekkes av mer generelle formuleringer. Ref saken om kjøring uten frontrute. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099444 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Trodde ikke det var lov til og kjøre bil uten sko? =p Høres teit ut, men er sikker på at jeg har lest det en eller annen plass.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Eg ser ikke helt poenget med at det skal være forbudt å kjøre bil uten sko. Det blir, som nevnt tidligere, en vurdering i forhold til om det blir uaktsomt, hensynsløst eller uansvarlig. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Jeg liker dette selv, men noen jeg kjenner sier det er forbudt. Uten sko (med sokker) fordi jeg svetter mye på beina pålange kjøreturer. Synes jeg dessuten har bedre kontroll på pedalene, å gasse med storetåa er digg (og presist). Headsett fordi bilanlegget mitt er elendig. Liker ikke å gjøre noe ulovlig, så derfor spør jeg her. Utifra svarene, satser jeg på at det er ok :-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Husk at ved bruk av headsett så reduserer du mulighetene til å oppfatte lyd fra omgivelsene, og det kan svekke sansene dine og ta oppmerksomheten bort fra kjøringen. Så det kan være ulovlig. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Eneste ulovlige ved å kjøre barbeint er å ha skoene plassert slik at de kan komme i konflikt med pedalene. Ellers er det fritt frem med hva slags skotøy du har på deg under kjøringen. Når det kommer til headsett så vil vel paragraf 3 tre inn i kraft ved en ulykke siden du hindrer andre i å kunne gi lydsignaler til deg om du opptrer farlig i en situasjon. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Gir mening det Hansien. Da antar jeg at det samme gjelder om man pumper for høy musikk på stereoanlegget. Endret 2. januar 2013 av Aiven Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg tror heller ikke at det er noe problem å kjøre barbeint, men som Hansien sier er det å ha løse sko ved pedalene ulovlig. Det samme tror jeg også om å kjøre med sandaler som ikke sitter fast med borrelås e.l. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Bilen jeg kjører i jobb (Peugeot Partner) har en så ræva flaske-/koppholder at de ved flere anledninger har rullet bort og lagt seg under bremsepedalen. Livsfarlig :S 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Ikke glem at døve også kan få lappen, så å ha full musikk på anlegget/headset er helt lov. Krever dog at man er ekstra varsom. Skulle det skje noe, og du kunne blitt advart av lydhorn, ville du nok fått reaksjoner. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Skulle det skje noe, og du kunne blitt advart av lydhorn, ville du nok fått reaksjoner. Vil de døve også få reaksjoner? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Vegtrafikkloven paragraf 3 kommer ikke bare til anvendelse ved en ulykke, jeg vil anta at å ha på headset med lyd kan sies å være lite "aktpågivende", uavhengig av om det manifesterer seg i en ulykke eller ikke. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Vil de døve også få reaksjoner? Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i dette, så ikke forvent noe fasitsvar. Jeg vil dog tippe at de døve mister førerkortet på samme måte som en hørende med anlegget på. Vegtrafikkloven gjør ikke så mye forskjell på folk. Men det er ingen grunn til at døve ikke skal kunne kjøre bil like bra, om ikke bedre enn mange hørende. De som kjører pent og pyntelig blir vel knapt lagt merke til i trafikken, og får vel dermed ingen reaksjoner. Klarer personen å kjøre med handicap burde den få beholde førerkort, klarer den personen ikke det mister hen det. 1 Lenke til kommentar
Netj Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Kan jeg kjøre bil i Norge med min USA license? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Kan jeg kjøre bil i Norge med min USA license? http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort/Forerkort+fra+land+utenfor+EOS Min utheving Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-området i et av følgende land: Australia, Canada, Hongkong, Israel, Monaco, New Zealand, San Marino, Sør-Korea eller USA får du byttet til norsk førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel i Norge. og Må oppfylle alle vilkår for å få norsk førerkortDisse vilkårene omfatter: At førerkortet er gyldig når søknaden leveres inn At førerkortet er utstedt før søker fikk fast bopel i Norge At innehaveren er lovlig bosatt i Norge og har lovlig opphold At innehaveren er gammel nok til å kjøre motorvogn i Norge Bestått praktisk prøve innen ett år fra fast bopel i Norge 1 Lenke til kommentar
Netj Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Takk for svar! Men kan jeg kjøre bil i norge innen ett år etter jeg kommer til Norge, riktig? f eks, Kan jeg leie bil med min USA førerkort ? Kan jeg kjøre min venners bilen innen ett år etter jeg kommer til Norge? Jeg finner det : Bruk av utenlandsk førerkort i Norge Personer fra land utenfor EØS som besøker landet (turister, yrkessjåfører, studenter og lignende), kan etter 1. juli 2010 benytte sitt utenlandske førerkort i inntil tre måneder. Førerkortet må eventuelt suppleres med et internasjonalt førerkort eller en annen autorisert oversettelse når teksten ikke er på engelsk. Man får ikke forlenget førerrettigheter etter disse tre månedene. Adgangen til å bruke sitt nasjonale førerkort i Norge i inntil tre måneder, gjelder også for personer som tar fast bopel i Norge. Jeg kan bruke min førerkort for bare tre måneder. Endret 2. januar 2013 av Jin_ Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Takk for svar! Men kan jeg kjøre bil i norge innen ett år etter jeg kommer til Norge, riktig? f eks, Kan jeg leie bil med min USA førerkort ? Kan jeg kjøre min venners bilen innen ett år etter jeg kommer til Norge? Nederst på linken står det Bruk av utenlandsk førerkort i NorgePersoner fra land utenfor EØS som besøker landet (turister, yrkessjåfører, studenter og lignende), kan etter 1. juli 2010 benytte sitt utenlandske førerkort i inntil tre måneder. Førerkortet må eventuelt suppleres med et internasjonalt førerkort eller en annen autorisert oversettelse når teksten ikke er på engelsk. Man får ikke forlenget førerrettigheter etter disse tre månedene. Adgangen til å bruke sitt nasjonale førerkort i Norge i inntil tre måneder, gjelder også for personer som tar fast bopel i Norge. Så det kommer an på hvor lenge du har bodd/er her. 2 Lenke til kommentar
Netj Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg tror at det er godt å byttet til norsk førerkort i inntil tre måneder. siden jeg kan ikke kjøre bilen til den praktisk førerprøven ulovig. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Gir mening det Hansien. Da antar jeg at det samme gjelder om man pumper for høy musikk på stereoanlegget. Korrekt. Men du vil nok neppe bli stoppet på grunn av bruk av headsett. Er populært å bruke øreklokker med radio her lokalt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå