FooFighters93 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 jeg har Nikon D3100, og har tenkt å la kameraet stå på stativet og ha på langtidseksponering(??). Men jeg aner ikke hvordan jeg fikser det, er det noen som kan hjelpe meg? :-) Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Ikke sikker på hvordan D3100 virker men stiller du kamera på S skal du kunne justere lukkertiden ved å vri på hjulet.... når du får en " etter tallet så angir det lukkertiden i sekund. Skal du ha lukkertider over 30 sek må du i bulb mode og da må du kanskje på M. Lenke til kommentar
FooFighters93 Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Ikke sikker på hvordan D3100 virker men stiller du kamera på S skal du kunne justere lukkertiden ved å vri på hjulet.... når du får en " etter tallet så angir det lukkertiden i sekund. Skal du ha lukkertider over 30 sek må du i bulb mode og da må du kanskje på M. Thank you! Er amatør med kameraet mitt, så hva er bulb mode? :-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Jeg laget en tråd for et par år siden angående fotografering av nyttårsraketter, kanskje du kan finne noe nyttig der. Ser også at ABC.nyhetene har en grei artikkel om samme tema. Bulb er en funksjon som lar deg slå på og når du har hatt lang nok eksponering kan du lukke eksponeringen igjen. Kjenner ikke til D3100 så jeg kan ikke fortelle deg hvordan man gjør det i spesifikke kamera. Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Husk å sette ISO verdien manuelt(lave 100-800 ca), ellers så vil den kjøre så høye verdier som mulig automatisk. Edit: gode tips... http://www.monalisat.no/2012/12/7-tips-til-hvordan-fotografere-fyrverkeri/ Endret 31. desember 2012 av anonymus94 Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) sett kamera på manuelt, største mulig blender og en lav ISO, slik at du kan bruke fra ett sekund (da vil du få bevegelse), hvis du ønsker å fryse, sett høyere iso og bruk 1/100 eller raskere lukkertider. dette må du teste frem for det er ingen fasit, det kommer an på avstand, objektiv (blender) hvor mye skodde/tåke/regn i lufta osv. pluss hvor mye fyrverkeri som eksploderer samtidig (mengde lys). og bruk stativ og selvutløser hvis du har. Endret 31. desember 2012 av StoltHD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå