petrus250 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Har nylig kjøpt meg en ny data med Windows 8. Jeg likte absolutt ikke Windows 8, å ønsker å bytte til Windows 7. Er det slik at dersom jeg laster ned Windows 7, så må jeg kjøpe dette? Og om jeg skulle ønske å bytte til bake til Windows 8 en gang i tiden, kan jeg da bruke serienummeret som står på baksiden av maskinen? Maskinen er en bærbar Acer Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Legg inn f.eks Start8 eller Classic Shell, sett disse til å starte rett i desktop mode, Lenke til kommentar
petrus250 Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Legg inn f.eks Start8 eller Classic Shell, sett disse til å starte rett i desktop mode, Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Disse programmene gir deg startmenyen tilbake og kan gjøre så pcen starter rett i desktop mode, da slipper du unna det forferdelige Metrosølet - da får du det beste av begge, Windows 7 desktop og Windows 8 sin hastighet. Classic Shell er gratis og du finner det her: http://classicshell.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
petrus250 Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Disse programmene gir deg startmenyen tilbake og kan gjøre så pcen starter rett i desktop mode, da slipper du unna det forferdelige Metrosølet - da får du det beste av begge, Windows 7 desktop og Windows 8 sin hastighet. Classic Shell er gratis og du finner det her: http://classicshell.sourceforge.net/ Ah, takk skal du ha. Vet du om det er forskjell på Windows 8 og Windows 7 hastighet? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Windows 8 gir iallefall mye bedre diskytelse på mine tre pcer som kjører det. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hvis man sletter Windows8 fra laptopen og installerer 7, må man da kjøpe Windows8 senere hvis man vil ha det igjen? Det følger jo ikke med serial eller noe på Win8-laptoper for tiden. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Det følger vel med en recovery partisjon, og så lenge du legger inn den, så blir Win8 aktivert via BIOS og sertifikatet som følger med der. Bruker du en vanlig Win8 plate i etterkant, må du kjøpe en ny lisens ja. Så pass på å spar på recovery partisjonen om du bytter OS på en ny Win8 pc. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Jeg sletter alltid medfølgende recoverypartisjon da disse alltid inneholder en haug med dritt. Installerer rent OS og lager heller ny recovery etterpå. Får kontakte komplett og be de sende serialen og en installasjonsplate. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Lykke til med det, siden de ikke gir ut nøkler til Windows 8 OEM lengre. Nøkkelen er lagret i BIOS og er unik for hver eneste pc. Det er nytt med Win8, da man før hadde generelle OEM nøkler som var like for alle pcer fra en produsent, men unike nøkler på en lapp under pcen (som kun er til nødstilfeller). Siden nøkkelen nå er lagret i BIOS, trenger de ikke å sende med unike nøkler per pc, siden BIOS ikke forsvinner. Så hvis komplett skal gjøre det, må de gi deg en helt ny Windows 8 pakke. Og det tviler jeg på at de gir bort gratis. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Da får de fortelle meg hvordan jeg får nøkkelen ut av BIOS. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Det er jo liksom hele antipirat greiene til Microsoft som er helt nytt nå med Windows 8. Gir de deg den informasjonen (nøkkelen er jo en ting, sertifikatet en annen ting) så gir de deg oppskriften på hvordan du kan piratkopiere Windows 8 OEM. Den informasjonen er nok veldig mange ute etter, for det er den mest effektive piratkopieringsmetoden. Så tør vel å vedde nokså mye på at du aldri får den informasjonen. Piratene jobber på spreng for å finne ut av akkurat det der, og enn så lenge har de ikke funnet ut hvordan man omgår den utfordringen. Så du får nok i beste fall en ny recovery DVD fra produsenten av pcen. Men hold oss oppdatert da, kanskje du blir den første i verden som faktisk får vite hvordan du kan "lovlig" piratkopiere Windows 8 OEM på nye pcer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 At det skal være umulig å bytte harddisk på en ny bærbar PC uten å måtte kjøpe ny lisens høres like teit ut. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Nei, ikke så lenge du har mulighet til å få recovery DVD plater. Men tror nok at sertifikater vil være lette å få tak i, så lenge de er generelle. Det er jo bare noen filer som ligger i Windows mappen. Og med riktig Windows versjon, sertifikat og riktig nøkkel i BIOS skal man jo være aktivert. Men Microsoft har aldri gitt ut disse sertifikatene før (XP, Vista, Win7) så du må nok lastes ned ulovlig. Og spørsmålet er jo om sertifikat + nøkkel i BIOS = automatisk aktivert. Eller om Microsoft har innført noe mer. Kan jo være en grunn til at Microsoft faktisk stopper installasjon av ny OS på en ny Win8 pc, om du ikke aktivt går inn i UEFI og slår på (av) muligheten for dette. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 (endret) Ars Technica har en glimrende artikkel! Flushing the crapware: A guide to reinstalling Windows 8 on a new PC This whole process is called System Locked Pre-installation (SLP), and it has evolved for the better in Windows 8; all Windows 8 install media now supports SLP-style activation, even the copies of the media bought in stores or downloaded from Microsoft's servers. When installing Windows, the media checks for the BIOS string, identifies the correct edition of Windows to install (either Windows 8 or Windows 8 Pro), installs it, and activates automatically without ever asking the user for any input. This is why new Windows 8 PCs lack the traditional license key stickers found on Windows 7 PCs, opting to use just Windows 8 stickers instead; even when installing a clean copy of the operating system, users never need to bother themselves with product keys unless they want to install a Windows 8 edition different from the one that came with their machine. Min utheving. Dette var nytt for meg (at alle Windows 8 OEM PC-er aktiveres via BIOS uten produktnøkkel). Også supert at alle installasjonsmedier støtter dette! Til trådstarter: Du trenger altså IKKE kjøpe ny produktnøkkel hvis du ønsker å installere Windows 8 på nytt senere eller bytter ut harddisken. Har du en ubrukt Windows 7 produktnøkkel (f.eks. en PC du har skrotet eller ikke lenger bruker), så kan du prøve å aktivere med den produktnøkkelen. Du finner link til offisiell ISO og oppskrift i Trainmans innlegg. Du må skru av funksjonen Secure Boot i BIOS/UEFI (hvis din PC har dette) for å få installert Windows 7 (hvis ikke vil denne blokkere/hindre installsjonen). Endret 1. januar 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hvis man kun trenger "nøkkelen" som ligger i BIOS så er det jo ikke noe problem. Da blir det bare å få tak i plata. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Den kan du låne av noen andre eller laste ned ISO. Du kan bruke Windows8-Setup.exe til å last ned installasjonsfilene, se slutten av første post i tråden Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Finnes det noe sted man kan laste ned ISO til Win8? Sånn som det er med Win7? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Finnes det noe sted man kan laste ned ISO til Win8? Sånn som det er med Win7? Nei, da må du ha den oppgraderings .exe filen som følger med når du kjøper oppgraderingen direkte fra Microsoft. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Du finner navn på ISO og checksum på MSDN. Jeg Googlet ISO-navnene, lastet ned og sjekket mot SHA1-koden at filene ikke var tuklet med. Eller du kan følge tipset som både jeg og mykhen foreslår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå