Gå til innhold

Fasadebilder av bilforretning midt på en lang og lav bygning med mye grå betong

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan kan jeg gjøre disse fasadebildene av bilforretningen interessante? Er det noen her som har tips til inspirasjonsbilder, eller har fotografert lignende med godt resultat?

Dette er min plan så langt: Selve betongen er ganske kjip, så tenker å ta bildene like etter solnedgang, hvor fasaden blir sort og lysene fra lokalene gjør at de får oppmerksomhet. Skal også sette opp en rekke med biler noen meter foran vinduene, og sette et par lamper på disse.

Sluttbildet skal brukes i et format på omtrent 2.5:1, nærmest panorama.

Har lagt ved et bilde jeg tok av fasaden da jeg hadde et møte med innehaveren for noen dager siden. Ikke tenk på lensbabyen, skal ikke bruke den.

Forslag, innspill, tanker? Føler dette er en god fotoutfordring!

post-50769-0-08444200-1356959837_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et eksempel fra Bilia Økern, tatt etter mørkets frembrudd som kanskje er i nogenlunde samme bane som det du tenker?

http://www.bilia.no/...akershus/okern/

Ellers er jeg enig med Tor Vilde. Tror du må jobbe med å fjerne bakgårdsbedrift-preget, fremheve renhet, stramme linjer. En slags nøktern eksklusivitet er vel det som ofte gjelder i denne sammenhengen.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Mulig jeg formulerte meg klønete i første post, men bildet jeg la ved der var ikke et reelt forsøk, det var kun for å vise dere hvordan fasaden så ut.

Men takk for innspill! Tok en serie fasadebilder, men er ikke fornøyd med resultatet så langt. De horrible, oransje, monokrome lysene utenfor sammen med en hel del snø og slaps på plassen rundt gjør forholdene svært lite optimale om jeg ønsker å formidle eksklusivitet. Tror nesten at det bare er å vente til sommeren, hvor sola endelig er BAK lokalene ved solnedgang, slik at jeg kan få en mørk fasade, og slippe masse slaps og strøsand over hele plassen...

Usikker på hvordan jeg skal angripe dette, men vil gjøre et forsøk til.

Lenke til kommentar

Nei da, du forklarte deg klart nok, så var fullt klar over at det første bildet var et ikke var et reelt eksempel på hvor du vil med dette. Men bildet forteller jo at dette bygget blir en utfordring, så gleder meg til å se hva du får til etterhvert. Good luck!

Lenke til kommentar

Når jeg føler at bilderedigeringen blir mer en redningsaksjon enn noe annet, så tror jeg at det er bedre å ta bildene om igjen.

Her er noen misykkede forsøk. Har ikke verken finpusset eller gjort ferdig redigeringen, så vet ikke om jeg egentlig ønsker direkte kritikk på dem, vet alt for godt mye av det som er feil. Jeg legger ved noen av bildene jeg tok, og som er delvis voldtatt forbi gjenkjennelse. Gremmer meg for å legge dem ut, det blir mer så dere ser hva jeg har å jobbe med.

Om noen ønsker å gi dem et forsøk, eller antyde hvordan du ville tolket motivet selv, så ligger det link til fire av råfilene under.

Tanker for neste forsøk:

- Plassere en bil strategisk i bildet og lyse opp denne med en blitz, muligens ala painting with light.

- Jeg skal gjøre et nytt forsøk hvor jeg i stedet stiller meg relativt nærme vinduene, og skyter på skrå nedover i stedet for normalt på bygningen. Problemet er at bakgrunnen ikke er noe særlig på verken høyre eller venstre side av lokalet heller, og butikkvinduene er ikke voldsomt lange, og han har en port og et inngangspart som heller ikke gjør seg så godt på bildene. Samtidig tror jeg at dette eliminerer mye av den horrible strøsanden, og at butikkvinduene og bilen automatisk får mer oppmerksomhet enn fasaden.

- Bruke stativ og blende ned for bedre skarphet og å eliminere kamerarystelser.

---

RAW: www.teodortomter.no/diverse/krise.zip

post-50769-0-41995400-1357687234_thumb.jpg

post-50769-0-51094800-1357687235_thumb.jpg

post-50769-0-79949600-1357687236_thumb.jpg

post-50769-0-31271600-1357687238_thumb.jpg

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Bare et forslag, men hva med å ta utgangspunkt i det siste bildet og gå bittelitt i høyden?

Evt sett et par lave biler foran forretningen og ta bilder av disse og inn vinduet, altså ikke helt fugleperspektiv, men litt høyere enn 2 meter?

Lenke til kommentar

Jeg syns bilde nr. 3 er nærmest noe. Men ville plassert bilene som står ute litt lenger fra vinduet og hatt alle bilene parallellt på skrå (ser mer ryddig ut, og ikke i kjegle form som nå, og ikke like mye på skrå), og fått kameraet litt høyere slik at sikten til vinduene i forretningen ikke blir blokkert så mye av bilene foran. Syns også det litt for mørkt ute.

Endret av tech8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ha lyssatt hver enkelt del seperat. Dvs, kamera på stativ, lyssatt hver bil med blits, eksponert eget for lampene utenfor, himmelen, lyset inne, bygningen, etc etc. Og brukt ett par timer på å renske opp i photoshop på plassen utenfor.

Men om jeg skulle ha levd med dette utgangspunktet, ville jeg nok sannsynligvìs ha spilt veldig på varm / kald kontrast ute og gjort det så rent, hvitt og fint innvending som mulig.

post-134150-0-91934300-1357776018_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg ser disse bildene så får jeg litt sån "vi prøver med dette bildet desperat og friste deg til butikken".

For meg er ikke dette et bilde av fasaden, da det er bilene i forgrunnen som gjør bildet "spennende". Det siste bildet med range roveren minner mer om en reklame for Range Rover.

Jeg vil ha med en ryddig og ordenlig hovedingang i bildet. Daføler jeg meg mer "velkommen". Bildene over gir meg liksom følelsen av å bli sperret ute av noen biler. (Jada, litt vanskelig og forklare.

Bildene over forteller meg ingenting om at dette er et bilfirma. Det minner meg heller om en stor garasje da det er vanskelig å se at det er vinduer der. Hadde det derimot vert et stort heftig og veldig synlig belyst skilt midt på veggen over vinduene der som klart og tydelig forteller hvilken forretning det er, så hadde disse bildene vert fine. Men jeg vil som sagt ha med hovedinngangen. Gjerne også litt diskre reklame på vindene for å vise at det faktisk er vinduer der.

Lenke til kommentar

Når jeg ser disse bildene så får jeg litt sån "vi prøver med dette bildet desperat og friste deg til butikken".

Litt enig med deg her Bjerknez.

Men jeg har et spørsmål til trådstarter. Hva skal sluttbildet brukes til? Er det reklameplakat? Til nettsidene? Til de ansatte? På veggen i lokalene?

Denne bygningen er av den KJIPE sorten. Og det er en vanskelig jobb å få det til å se tiltalende ut. Hvem har bestemt at du må ta bilde av fasaden? Kunne du gjort noe totalt annerledes, tatt bilder mens de ansatte jobbet? I en hverdagssituasjon som illustrerer hvor bra dette firmaet faktisk er. (selger med noen smilende kunder og en bil i bakgrunnen) Eller inne på verkstedet mens det jobbes(også med noen glade og fornøyde ansatte selvfølgelig).

Denne fasaden er så traus(ut fra bildene jeg har sett) at jeg mistenker at etthvert bilde blir grått og trist uansett om du plasserte en haug med italienske sportsbiler på forsiden. Foreslå fornying av fasaden til firmaet, ville garantert trukket flere kunder. Utseende og førsteinntrykk er særdeles viktig i merkevarebygging.

Endret av to88he
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...