Gå til innhold

Nikon 1 V1 vs. Sony Nex F3 - innspill?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke så veldig mye peiling på bedre kameraer, men valgte nå på grunn av gode tilbud å oppgradere fra vanlig digitalkamera til et systemkamera.

Jet vet at Nikon 1 V1 var relativt dyrt da det kom ut og for i 2011, men nå hadde altså Japan Photo et tilbud på NIkon 1 V1 (10-30 mm objektiv) og SB-N5 blitz til 2889 kr, så jeg slo til...

Men samtidig ble jeg gjort oppmerksom på et annet godt tilbud de har; Sony Alpha Nex F-3 (18-55 mm objektiv) til 2899, en fattig tier mer! :xmas:

Jeg gikk for Nikon siden det kameraet "føltes" mer riktig ut, men jeg fikk med meg at Sony kameraet har høyere oppløsning (16 vs 10 mpx), utfellbar skjerm og noe annet snacks, så derfor lurer jeg på om noen har noen innspill? Jeg kunne få byttet senere dersom det var flere igjen av Sonyen :)

Har lest tester og sånt, og det virker som Sony Nex F3 er bedre på papiret, men Nikon 1 V1 føltes bare bedre for meg :huh:

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo stor forskjell i sensorstørrelse på de 2 nevnte kameraene, på sony vi du få bedre detaljgrad og større dynamisk omfang.

Så kort sagt vil du få bedre bildekvalitet på Sony Nex.

Men om du vil merke noen praktisk forskjell, er usikkert, gjør du ikke mye etterbehandling, og ikke skriver ut bilder i mer enn 10*15, så merker du sikkert ikke forskjell.

Og er du fornøyd med Nikon og det føles riktig for deg, så behold det.

Det som føles best for deg, er det kameraet du vil bruke mest, så det høres ut som du har valgt riktig ut fra dine preferanser :)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Hei!

Har ikke så veldig mye peiling på bedre kameraer, men valgte nå på grunn av gode tilbud å oppgradere fra vanlig digitalkamera til et systemkamera.

Jet vet at Nikon 1 V1 var relativt dyrt da det kom ut og for i 2011, men nå hadde altså Japan Photo et tilbud på NIkon 1 V1 (10-30 mm objektiv) og SB-N5 blitz til 2889 kr, så jeg slo til...

Men samtidig ble jeg gjort oppmerksom på et annet godt tilbud de har; Sony Alpha Nex F-3 (18-55 mm objektiv) til 2899, en fattig tier mer! :xmas:

Jeg gikk for Nikon siden det kameraet "føltes" mer riktig ut, men jeg fikk med meg at Sony kameraet har høyere oppløsning (16 vs 10 mpx), utfellbar skjerm og noe annet snacks, så derfor lurer jeg på om noen har noen innspill? Jeg kunne få byttet senere dersom det var flere igjen av Sonyen :)

Har lest tester og sånt, og det virker som Sony Nex F3 er bedre på papiret, men Nikon 1 V1 føltes bare bedre for meg :huh:

Takk!

Om Nikon V1 føltes best så er nok V1 det riktige kameraet for deg.

Forskjellene i spesifikasjoner er ofte ignorerbare til daglig bruk for de fleste.

Lenke til kommentar

Det er jo stor forskjell i sensorstørrelse på de 2 nevnte kameraene, på sony vi du få bedre detaljgrad og større dynamisk omfang.

Så kort sagt vil du få bedre bildekvalitet på Sony Nex.

Men om du vil merke noen praktisk forskjell, er usikkert, gjør du ikke mye etterbehandling, og ikke skriver ut bilder i mer enn 10*15, så merker du sikkert ikke forskjell.

Og er du fornøyd med Nikon og det føles riktig for deg, så behold det.

Det som føles best for deg, er det kameraet du vil bruke mest, så det høres ut som du har valgt riktig ut fra dine preferanser :)

Du skal vel litt opp fra 10x15 for å merke forskjell vil jeg tro..

Selv om sensoren på Nikon 1 er mindre, så er det ikke en mobiltelefonsensor vi snakker om her, men mest sannsynlig en variasjon av sensoren i Sony RX100..

Lenke til kommentar

Okay, takk for innspill! Men jeg kunne gjerne også ønske å printe ut bilder i større format enn 10*15, kanskje i for eksempel i 20*30 (det jeg ser for meg som vanlig "hengebilde"format hehe). Vil det kunne merkes forskjell i denne bildestørrelsen? Tidligere har jeg faktisk fått laget bilder i 10*15 størrelse fra mobiltelefonen (Sony Xperia Arc), hehe, og det har fungert alright selv om man ser at det ikke oser speilrefleks :)

Og hvis jeg kunne tenke meg å kjøpe et objektiv med bedre zoommulighet fikk jeg høre at det ikke er så mange muligheter for Nikon V1 enda, betyr det at det er dyrere med objektiver til Nikon 1 enn til Sony Nex kameraer?

Lenke til kommentar

Du kan fint printe bilder fra Nikon 1 opp i 30x40cm såfremt du har truffet riktig eksponering og har ting i fokus. Noe du uansett må få till uavhengig av kamera. Jeg vil tro at du også vil være fornøyd med utskrifter på 50x70cm ...

edit: Det er ikke det at objektivene til Nikon 1 er noe særlig dyrere enn de til NEX serien; det er bare mindre å velge mellom.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sony NEX F3 vil gi bedre bildekvalitet, og har større utvalg i linser.

Med den større APS-C sensoren i kameraet, vil du få bedre detaljer og mindre bildestøy.

Prisenforskjellen er jo ca. på krona når det kommer til disse 2, så det blir mer opp til hva du ønsker.

F3 vil gi bedre bilder enn V1, men liker du V1 sin stil og meny kan dette også spille inn som en faktor.

For meg ville NEX F3 vært et åpenbart valg, i hovedsak på grunn av sensoren og den raske fokusen for både video og bilder, men det er jo opp til deg :)

Du blir nok fornøyd uansett hvilket av disse du ender opp med. Begge er bra kamera for prisen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...