Anterialis Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hei, jeg har forsåvidt funnet ut hvordan jeg lager en mal, og jeg bruker denne ifm. jobbsøknader hvor søknaden er helt lik med unntak av navn, adresse og avdeling. Det jeg har gjort til nå er å opprette "text box" i "developer menyen", samt "combo box". Hvis jeg så låser dokumentet, fungerer dette fint. Problemet er når jeg vil lagre dette i .doc. Når jeg åpner denne .doc wordfilen lagret fra malen, virker det som malen i seg selv åpner seg. Jeg vil ikke sende malen (hvor mottaker ser at dette er en mal med grå bokser der hvor teksten kan endres ol.), men som et vanlig .doc med vanlig tekst. Vanskelig å forklare merker jeg, forstår dere? Jeg lagrer som doc, men allikevel når jeg åpner denne lagrede filen, åpner fila seg med developer verktøy og slikt. Jeg vil det skal se ut som et vanlig brev, ikke en mal. Det andre spørsmålet mitt er hvordan jeg kun kan endre mottakernavnet i begynnelsen av brevet, for at dette så kopieres automatisk til forskjellige steder i brevet hvor jeg bruker samme navn? Dårlig eks: Til <bedriftsnavn>. ... hyggelig samtale hos <bedriftsnavn> ... Jeg ønsker altså kun å endre navnet etter "til", for så at dette kopieres automatisk til alle de andre stedene jeg ønsker. På forhånd takk for svar =) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Istedenfor å lagre det som en doc fil br du lagre det som en word mal (Fil > Lagre som > vg mal istedenfor vanlig word-fil). Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Selve malen lagrer jeg som mal (.dotx). Når jeg så åpner denne malen, gjør jeg endringer og lagrer dette som en vanlig .docx fil. Når jeg så feks. sender denne docx filen til noen, og de åpner fila jeg har sent, kommer alle disse grå feltene til syne og de kan gjøre endringer, akkurat som om de åpna en mal. Det er dette jeg ikke forstår helt.. Jeg vil at når de åpner docx fila, skal det se ut som et vanlig dokument hvor jeg skrev alt på vanlig måte, ikke gi dem muligheter som om jeg sente dem dotx fila.. Forstår dere bedre hva jeg mener nå? =) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Hvorfor ikke lagre dokumentet du skal sende som pdf så er du sikker på at det ser likt ut hos mottaker? Det andre spørsmålet mitt er hvordan jeg kun kan endre mottakernavnet i begynnelsen av brevet, for at dette så kopieres automatisk til forskjellige steder i brevet hvor jeg bruker samme navn? Dårlig eks: Til <bedriftsnavn>. ... hyggelig samtale hos <bedriftsnavn> ... Jeg ønsker altså kun å endre navnet etter "til", for så at dette kopieres automatisk til alle de andre stedene jeg ønsker. Kan vel bruke utskriftsfletting eller søk og erstatt. Endret 5. januar 2013 av Mr D Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Ja jeg kan jo bruke søk/erstatt, men jeg ønsker å lære meg å benytte meg av de verktøyene som er ment for jobben. Jeg er veldig sikker på at en slik funksjon eksisterer, men det er vel snart 10 år siden jeg lærte meg dette... Noen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå