Gå til innhold

Harddisk (C) nesten full

Anbefalte innlegg

Hei,

For et år siden installerte jeg Windows 7 ultimate på min SSD disk med 74,5GB plass.

Har nå problemer med plass og har flytet det jeg kan over til D disken så og si.. aka nedlastinger, alt av programmer jeg installerer.. Alt jeg vet om som ikke ødelegger for boot for windows 7 og sånt.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre ? Søppelen er tømt, kjørt CC clearner osv..

Redd for hva som kan skje når den er helt full..? hadde f.eks 5 GB ledig I dag.. nå har jeg bare 1 GB.. synes det er litt random og litt "farlig".

Har 3 harddisker :

C= 74,5 GB (SSD)

D = 1,81TB

K = 111 GB (SSD)

NB! Har ikke lyst til å installere windows 7 på nytt men må d gjøres.. så kan jeg såklart gjøre det! Anbefalinger er helt klart tatt i mot :)

Er det egentlig mulig å flytte et OS fra f.eks disk C til disk K ?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned TreeSize fra Jam Software, og kjør den (run as admin).

Den lister opp alle mapper, så finner du raskt ut hvilken mappe som er den største og tar det videre derfra. :) Kan godt være temp-mapper som fyller opp, men det ser du lett. Post gjerne screenshotten her om du lurer.

Godt rent nyttår!

Lenke til kommentar

Ja, det er relativt enkelt. Lag en image backup av C på D, og legg tilbake på den som er K.

Se dene: http://www.diskusjon...c=1167413&st=20

ehm, prøver å bruke denne innebygde funksjonen til Windows 7, her kan jeg velge å legge systemavbildningen på K disken min.. men det er ingen alternativer om å legge den på D disken.. er dette fordi diskene er SSD mens harddisk D ikke er det?

Lenke til kommentar

Du må legge selve image-fila på en disk, som helst er en fysisk annen disk, D: disken din er jo det, så det burde være mulig å lagre image der. Prøv Easus eller Acronis image-software istedetfor Win7 sitt, de funker ofte bdre:) Du kan f.eks laste ned Easus Partition Manager og bare repartisjonere C og K disken, siden det er samme SSD disk. Det er kjappere enn å legge inn nye image osv. Bare fyr opp og velg at K: skal krympes til 70GB, og den ledige diskplassen velger du å utvide C: disken med. Tar litt tid avhengig av hvor mye data som skal flyttes frem og tilbake, men det er veldig enkelt.

Lenke til kommentar

C og K er samme SSD? Jeg antar at det er to forskjellige SSD.

Kan du legge ut bilde av Diskbehandling (se min signatur hvis du lurer). Mulig det kan fortelle hvorfor du ikke kan velge D til backup.

Mulig jeg er blind men finner ingen upload (bilder) knapp her? Kun lenker/url..

Ikke vet jeg hvor jeg laster opp bildet til "mine medie filer" heller :( Sorry for newbie style.

Endret av hahaitwork
Lenke til kommentar

??

Det er et godt forslag å flytte swapfilen. Den kan være ganske stor, det kan du se i TreeSize. Godt mulig du også har hibernation påslått, du kan da slå det av og kvitte deg med en annen stor fil.

Har du en eksterndisk så kan du jo prøve å legge backup på den.

Lenke til kommentar

"filen" ? det er OS'et :)

Swap filen kan flyttes til f.eks D stasjonen, dette gjør du ikke fysisk selv, men går inn via kontrollpanel og velger at swapfila ikke skal ligge på C stasjonen. Du vil frigjøre en del plass ved å gjøre det.

En slik endring trer ikke i kraft før du har restartet maskinen.

Lenke til kommentar

Trykk Windows tasten og i kjør-feltet skriv "vis avanserte systeminnstillinger", klikk på den som kommer opp.

Under Ytelse, trykk Innstillinger, velg tabben avansert, trykk Endre ved Virtuelt minne (før du trykker Endre kan du se hvor stor sidevekslingsfila (swap) er). Fjern krysset i "Automatisk størrelse.." og så velg C: disk, klikk nede på "Ingen sidevekslingsfil" for å skru av for C: disken. Velg så D: disken, pg klikk på Systemstyrt størrelse, det er det enkleste så ordner Windows dette selv (forhåpentligvis) :).

Ellers kan du bare gjøre som jeg foreslo med Easus Partition Manager og repartisjonere, men du kan jo se mye diskplass du får frigjort med denne. :) Og så kjør TreeSize, den er genial og viser lett hvor du kan frigjøre plass.

Lenke til kommentar

Trykk Windows tasten og i kjør-feltet skriv "vis avanserte systeminnstillinger", klikk på den som kommer opp.

Under Ytelse, trykk Innstillinger, velg tabben avansert, trykk Endre ved Virtuelt minne (før du trykker Endre kan du se hvor stor sidevekslingsfila (swap) er). Fjern krysset i "Automatisk størrelse.." og så velg C: disk, klikk nede på "Ingen sidevekslingsfil" for å skru av for C: disken. Velg så D: disken, pg klikk på Systemstyrt størrelse, det er det enkleste så ordner Windows dette selv (forhåpentligvis) :).

Ellers kan du bare gjøre som jeg foreslo med Easus Partition Manager og repartisjonere, men du kan jo se mye diskplass du får frigjort med denne. :) Og så kjør TreeSize, den er genial og viser lett hvor du kan frigjøre plass.

Fulgte det du sa og fungerte bra! Skal drøye et par uker og se hvordan det går før jeg eventuelt kommer tilbake og sjekker ut hvordan j skal flytte over hele OS'et :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...