Gå til innhold

Hvordan spille av Spotify (iPhone 5) på stereoanlegget, trådløst?


Anbefalte innlegg

Hva trenger jeg for å spille av spotify musikk på stereoannlegget uten å benytte en 3.5mm ledning eller dockingstasjon? Jeg lurte på om det finnes enkle airplay mottakere som kan kobles med ledning til receivere og alltid være parat.

 

Jeg har styrt litt med dette før men kom ikke i mål men med ny iP5 har jeg lyst til å undersøke mulighetene igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva trenger jeg for å spille av spotify musikk på stereoannlegget uten å benytte en 3.5mm ledning eller dockingstasjon? Jeg lurte på om det finnes enkle airplay mottakere som kan kobles med ledning til receivere og alltid være parat.

 

Jeg har styrt litt med dette før men kom ikke i mål men med ny iP5 har jeg lyst til å undersøke mulighetene igjen.

Finnes bluetooth adaptere som kobles til receiveren via 3.5 mm eller RCA, for eksempel denne fra Logitech

Lenke til kommentar

Takk for tips, men er det ikke slik at AirPlay (apple-tv etc.) vil gi bedre lydkvalitet enn A2DP?

 

Snublet også over denne:

Raspberry Pi Hack Turns The Ultra-Affordable Computer Into An AirPlay Receiver

http://techcrunch.co...rplay-receiver/

Burgess estimates that the total build cost is around £30 ($48 U.S.), vs. $100 for the Apple TV or AirPort Express.

 

Demonstrasjon:

http://www.youtu.be/S4opWFboWro

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En liten dings som tilsvarer det man viser med RaspberryPi hadde vært midt i blinken. Jeg har allerede en HTPC så en AppleTV blir litt overkill i så måte og det samme med AE.

 

Selv om jeg kan bruke HTPCen med Spotify og kun en Spotify Remote på iPhonen (brukt dette tidligere) så hadde det vært befriende med en enkel liten AirPlay mottaker koblet rett i receiveren. Men vil jeg kunne spille lyd fra spotify, wimp og lignende med AirPlay?

 

 

EDIT:

Det ser ut som det fungerer ja.

Re: Where's my Airplay icon?

Options

‎02-05-2012 11:48 PM

 

Play your Spotify music in the spotify app.

Double click the home button on the idevice.

Scroll al the way left to where the volume slider is displayed.

Tap the AirPlay icon.

Hey presto, spotify on AirPlay.

 

By the way, the latest iPad app also has AirPlay built in. Tap the album art of the song playing.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er nysjerrig på dette med Airplay selv. Hvordan er det vanligst å bruke det nå?

 

Ser flere har begynt å selge kompaktanlegg med støtte for airplay. Men er det ikke bare å kjøpe sånn boks man kobler anlegget til?

 

Alternativt er jeg også interessert i å ikke bare ha airplay fra telefonen til anlegget. Men også trådløse høyttalere. Finnes det noe slikt?

Lenke til kommentar

Takk for tips, men er det ikke slik at AirPlay (apple-tv etc.) vil gi bedre lydkvalitet enn A2DP?

 

Snublet også over denne:

Raspberry Pi Hack Turns The Ultra-Affordable Computer Into An AirPlay Receiver

http://techcrunch.co...rplay-receiver/

 

 

Demonstrasjon:

http://www.youtu.be/S4opWFboWro

"There are some caveats, however, and the biggest may turn off audio quality enthusiasts hoping to set some of these up and running in their own homes. Burgess notes that the Raspberry Pi lacks a good digital-to-analog converter (DAC), meaning that you’ll get background noise and distortion when you plug the Pi directly into the 3.5mm output of a set of speakers. A USB sound card is a possible fix for this limitation"

 

Logitech sin adapter får du til 229 (inkl. frakt) hos NetOnNet, men vet ikke hvilken som er best. Har tenkt å bestille en av disse to selv.

Lenke til kommentar

Problemet med Bluetooth er jo lydkvalitet og rekkevidde, med AirPlay så har du tilgang så lenge du er innenfor nettverket (som du kan ekspandere over temmelig store lengder med rett utstyr) og lydkvaliteten oppskaleres til 16bit ALAC (Apple Lossless @ 1411 kbps) mens Bluetooth nedskalerer via SBC til er det noe ala 128kbps eller liggende (?)

 

Ergo, om du har musikken i noe annet enn lossless så vil lydoverføring over Bluetooth omkonverte en allerede lossy fil, noe som aldri er ideelt og har du biblioteket ditt i noe som helst over 128kbps så vil du tape ytterligere lydkvalitet. Med AirPlay så vil det også oppstå omkonvertering om du ikke har lyden i ALAC eller annet lossless format, men den oppskalerer nå ihvertfall til lossless på 1411kbps så de færreste vil oppleve noen forverring av lydkvaliteten og de av oss som faktisk har biblioteket vårt i lossless vil ende opp med lossless lydkvalitet via AirPlay noe du ikke vil være i nærheten av via Bluetooth og SBC.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Problemet med Bluetooth er jo lydkvalitet og rekkevidde, med AirPlay så har du tilgang så lenge du er innenfor nettverket (som du kan ekspandere over temmelig store lengder med rett utstyr) og lydkvaliteten oppskaleres til 16bit ALAC (Apple Lossless @ 1411 kbps) mens Bluetooth nedskalerer via SBC til er det noe ala 128kbps eller liggende (?)

 

Ergo, om du har musikken i noe annet enn lossless så vil lydoverføring over Bluetooth omkonverte en allerede lossy fil, noe som aldri er ideelt og har du biblioteket ditt i noe som helst over 128kbps så vil du tape ytterligere lydkvalitet. Med AirPlay så vil det også oppstå omkonvertering om du ikke har lyden i ALAC eller annet lossless format, men den oppskalerer nå ihvertfall til lossless på 1411kbps så de færreste vil oppleve noen forverring av lydkvaliteten og de av oss som faktisk har biblioteket vårt i lossless vil ende opp med lossless lydkvalitet via AirPlay noe du ikke vil være i nærheten av via Bluetooth og SBC.

 

Høres lurt ut. Spørsmålet er hvordan man skal gå frem for å få airplay påm"dumme" høyttalere.

Lenke til kommentar

Problemet med Bluetooth er jo lydkvalitet og rekkevidde, med AirPlay så har du tilgang så lenge du er innenfor nettverket (som du kan ekspandere over temmelig store lengder med rett utstyr) og lydkvaliteten oppskaleres til 16bit ALAC (Apple Lossless @ 1411 kbps) mens Bluetooth nedskalerer via SBC til er det noe ala 128kbps eller liggende (?)

Ergo, om du har musikken i noe annet enn lossless så vil lydoverføring over Bluetooth omkonverte en allerede lossy fil, noe som aldri er ideelt og har du biblioteket ditt i noe som helst over 128kbps så vil du tape ytterligere lydkvalitet. Med AirPlay så vil det også oppstå omkonvertering om du ikke har lyden i ALAC eller annet lossless format, men den oppskalerer nå ihvertfall til lossless på 1411kbps så de færreste vil oppleve noen forverring av lydkvaliteten og de av oss som faktisk har biblioteket vårt i lossless vil ende opp med lossless lydkvalitet via AirPlay noe du ikke vil være i nærheten av via Bluetooth og SBC.

Suverent innlegg, var akkurat noe som dette jeg var ute etter ifb. med beslutning for hva jeg skal gå for.

 

BT er kjekt for mus, heartrate-monitor og ymse tilleggsutstyr men for å spille av musikk blir A2DP en siste utvei og derfor har jeg aldri gått til innkjøp av trådløse hodetelefoner med A2DP selv om det er kjekt å slippe ledningen.

 

En anne ting med AirPlay er jo at det er en ren "mediaoverføringsprotokoll" som fungerer uavhengig av infrastruktur som vil si at du ikke er nødt til å være trådløs i begge ender og kan som du sier forlenge, forsterke og mikke på mange måter for å utvide dette.

 

Du kan også spille av på alt utstyr som har tilgang til nettverket i en eller annen form fremfor at du må ha BT dongler med A2DP på hver enhet.

AirPlay har også en del community aktivitet som har resultert i at du har mange programvareløsninger som gjør at jeg kan spille av musikk via Airplay fra telefonen på en Windows maskin. I tillegg har man også mirroring funksjonalitet via AirPlay om utstyret støttes.

 

Høres lurt ut. Spørsmålet er hvordan man skal gå frem for å få airplay påm"dumme" høyttalere.

Hva mener du med "dumme høyttalere". Passive høytalere? Aktive høytalere? Annet?

 

Hvis det er passive høyttalere så må du først sørge for utstyr som kan drive dem og da kan du undersøke AirPlay mulighet/støtte via dette utstyret samtidig. Skal du bruke gammel utstyr for å drive høyttalerne så må du ha en form for AirPlay mottaker som kan kobles til dette utstyret.

 

Er det aktive høyttalere som denne Samsungen er et eksempel på (de fleste vet eks. hva en aktiv og passiv subwoofer er) og de ikke har innebygd støtte for AirPlay så trenger du også en slik AirPlay mottaker av en eller annen form i tillegg. De fleste PC høyttalere er såkalte aktive.

 

La oss si at det er gamle PC høyttalere som kostet 71,- og kobles med minijack (grønn) til en PC.

- du trenger da en gammel PC som er i stand til å kjøre et nogenlunde moderne OS (ikke nødvendigvis windows).

- last ned og installer en eller annen form for AirPlay mottaker software (finnes mange av disse)

- koble til høytalerne og sørg for at maskinen er koblet til nettverket på et eller annet vis.

 

Denne maskinen vil nå "annonsere" seg som en AirPlay mottaker i nettverket og du kan fra iPhonen spille av innhold på denne.

Dette er noe forenklet men forklarer prinsippet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Høres lurt ut. Spørsmålet er hvordan man skal gå frem for å få airplay påm"dumme" høyttalere.

 

Dumme høyttalere? Tenker du da på høyttalere som ikke har nettverksfunksjonalitet? I såfall så er det jo bare å kjøre en Apple AirPort Express å koble til via vanlig analog minijack eller optisk (toslink) og vips så er et sett med høyttalere tilgjengelig via AirPlay.

 

Er en helt grei DAC i AirPort Express så om du er ute etter å koble til et par rimelige PC-høyttalere eller liggende så vil jeg anbefale vanlig analog minijack, om du skal koble til noe litt bedre med egen god DAC så kan du bruke optisk for digital overføring så det er den innebygde DACen til anlegget som tar seg av prosesseringen og ikke AirPort Express.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

AE vil i det tilfellet da erstatte "gammel PC" i eksemplet og det samme vil en AppleTV gjøre og fordelen med disse to er at de har alt du trenger inkludert (maskinvare, operativsystem og programvare) :). For rundt 700,- får man veldig mye for pengene og da spesielt for AppleTV som gir deg mye annen HTPC funksjonalitet i tillegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Godt nytt år!

 

Det kan godt hende jeg rett og slett bare tar en AppleTV for å slippe alt annet kjas. Ikke minst får jeg da full mirroring funksjonalitet til TVen fra iPhone om jeg ikke husker feil og det er jo verdt 700,- alene. Hmm kanskje jeg må ha 2 stk. jeg har jo en tv stue også.

 

Men det snakkes mye om at det er bedre å kjøpe forrige generasjon enn denne? Men det er kun hvis man vil drive med JB ol.?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...