Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor viktig er fravær?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei.

Hvor viktig er fravær? For en vgs elev som går studiespesialisering (realfag) og sikter på høyere utdanning. Og hva påvirker det isåfall?

Noen sier det nærmest betyr alt (rådgiveren min), mens andre sier det ikke er så farlig...

Blir helt forvirra. Får aldri dette avklart.

Så... Noen som vet hvor viktig det er? Evt hvem jeg kan snakke med for å få svar?

Kan jo ta meg som eksempel:

Fra vg1 til den dag i dag (går nå vg3) - har jeg 47 dager og 16.5 timer fravær.

La oss si at jeg ender med at det står 70 dager og 20 timer fravær.. Vil dette påvirke meg senere i livet?

Tingen er at jeg tenker på å reise. Dette vil føre til minst 10 dager fravær neste termin (og jeg har allerede en godel fravær). Jeg vet hvor ekstremt ekstremt dumt det er, i 2. termin vg3... Den viktigste terminen. Men jeg trenger det. Jeg sliter psykisk, (går til psykolog og hjelpesenter og lege). Trenger et pusterom. Dette er noe jeg ønsker å gjøre, der jeg tenker på helsa mi og megselv foran skole. Vet det er dumt, og kanskje jeg angrer, men tenker på det. Så jeg lurer på hvor negativt dette vil være for meg? Skal jeg bare holde ut? Tror uansett det ikke blir noe av siden jeg vet det er en ekstremt dårlig idé.

Håper på hjelp! Trenger bare å vite hvor viktig fravær er.

Victoria

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fravær er veldig viktig gjennom yrkesfag vet jeg. Man trenger nødvendigvis ikke å være så flink i fagene. men så lenge arbeidsgiveren ser du er en punklig person som møter opp, så kan personen lage en god arbeider utav deg. broren min var nesten aldri på skolen da han gikk studiespesialisering, og idag er han dataingeniør.

Men hvordan er det med fraværet ditt? Hvordan år har du mest på? Hvis alle dagene ligger på førsteåret kan det hende de ser litt gjennom ''fingrene'' hvis du har forbedret deg.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Tror nok jeg ville vært enig med rådgiveren din. Fravær betyr utrolig mye! Det vet jeg selv.

Om 70 dager og 20 timer fravær kan påvirke deg senere i livet, det kan det selfølgelig gjøre. Om du for eksempel skal søke arbeid så tror jeg ikke du blir sett på som er sterk kandidat i det hele tatt om du ikke klarer å møte på arbeid!

Hvor for sier "Fra vg1 til den dag i dag (går nå vg3) - har jeg 47 dager og 16.5 timer fravær.

La oss si at jeg ender med at det står 70 dager og 20 timer fravær"? Som om du regner med at du blir enda mer borte. Hvorfor ikke bare la oss si at du lar det stå på 47 dager og 16.5 timer.

Jeg synes selv det er trist å se hvor mange som driter i skole og har en haugevis med fravær. For fravær har utrolig mye å si!

Lenke til kommentar

Fravær har ingenting og si i praksis yrker, så lenge du ikke får advarsel

Det er faktisk det mest idiotiske jeg har lest på lenge... Er du helt tosk eller?

Fraver har alt og si, i alle yrker, og det er det FØRSTE en fremtidlig arbeidsgiver ser etter, før de i det heletatt vurderer å ta deg inn til intervju... Jeg kjenner mange folk som har drete sterkt på draget når det gjelder fravær. Det har vert flinke og oppegående folk, som har tapt kampen om stillinger pga fraværskarakterene sine.. Det du lirer ut av deg her er emd andre ord 100% feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk det mest idiotiske jeg har lest på lenge... Er du helt tosk eller?

Fraver har alt og si, i alle yrker, og det er det FØRSTE en fremtidlig arbeidsgiver ser etter, før de i det heletatt vurderer å ta deg inn til intervju... Jeg kjenner mange folk som har drete sterkt på draget når det gjelder fravær. Det har vert flinke og oppegående folk, som har tapt kampen om stillinger pga fraværskarakterene sine.. Det du lirer ut av deg her er emd andre ord 100% feil.

Jepp. Dette er det de ser på dersom resten av CV-en din ikke imponerer. Inntil du har noen par år jobberfaring betyr dette for de fleste derfor ganske mye.
Lenke til kommentar

Det ikke du ser er at noen plasser trenger praksis arbeidere så mye at alle som søker etter 2 år praksis får seg jobb,

Nå visst du vil ha en mye ettersøkt jobb så må du selvfølgelig ha den beste CVn .

Men som sagt alt handler om flaks , kanskje det er faren din som får deg inn der, men hva skjer med alle de andre som var mye flinkere som hadde søkt der, fravær hjelper ikke da Feks Oljeindustrien er populær plass og søke, på grunn av at noen blir hentet av helikopter er det kjempe viktig at de har bra fravær.

Hadde tenkt og skifte yrket så endte opp med 22 dager fravær siste året , men jeg ombestemte meg og fikk masse tilbud om jobb. så for meg hadde fravær ingenting og si.

Alt har og si hvor mange arbeidere yrket trenger og hvor du bor.

Første inlegget var kanskje litt half assed forklart,

For meg syns jeg Orden er det som er det viktigste, det viser at du er riktig i hodet og går an og jobbe med.

Uansett etter 2 - 3 år så trenger man ikke vise fravær loggen lenger (visst den er ille)

Og jeg snakker om praksis , har ingen erfaringer av høyere utdanning og jobb søking der.

Husk og vere sosial og bli kjent med mange folk , det er som regel familie og venner som får jobben først uansett.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Jeg vil si at hvis man er avhengig av kontakter for å få seg jobb, så er man helt udugelig.

Arbeid, og det ligger litt i ordet, skal man jobbe for å få, og jobbe for å beholde. Hvis man får en jobb KUN fordi pappa sier gutten er gullegod, og ikke fordi gutten fortjener jobben på egne meritter, så er gutten ubrukelig og bortskjemt.

Når man går VGS så er fravær alfa og omega hvis man skal få seg arbeid på egne meritter. Jeg har sett de beste karakterene bli oversett pga. høyt fravær, og jeg har sett dårlige karakterer bli godtatt pga. null fravær. Dette er fordi arbeidsplasser verdsetter erfaring, og erfaring får man ved å møte opp!

Lenke til kommentar

Jeg vil si at hvis man er avhengig av kontakter for å få seg jobb, så er man helt udugelig.

Arbeid, og det ligger litt i ordet, skal man jobbe for å få, og jobbe for å beholde. Hvis man får en jobb KUN fordi pappa sier gutten er gullegod, og ikke fordi gutten fortjener jobben på egne meritter, så er gutten ubrukelig og bortskjemt.

Når man går VGS så er fravær alfa og omega hvis man skal få seg arbeid på egne meritter. Jeg har sett de beste karakterene bli oversett pga. høyt fravær, og jeg har sett dårlige karakterer bli godtatt pga. null fravær. Dette er fordi arbeidsplasser verdsetter erfaring, og erfaring får man ved å møte opp!

Jeg vil at alle skal ha lite fravær, men praksis er veldig enkelt og komme seg inn i.

Men som jeg prøver og si, alt er ikke rett fram det er flere sider av ting dårlige og gode.

Da er det godt med flaks ;P Må bare forsvare den første kommentaren jeg skrev som hadde dårlig grunnlag hehe : P

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Som sagt her, så er fravær noe en potensiell arbeidsgiver vil se på. Som nyutdannet er det ofte en hard kamp om beinet for å få seg sin første, ordentlige jobb. Siden videregående skole er det siste stedet fraværet er dokumentert, tar arbeidsgiveren ofte dette med i vurderingen også når du søker jobb etter du er ferdig med din høyere utdanning. Andre tomrom i CV'en er også negativt, med mindre du har en god begrunnelse (f.eks. lengre reiser etc.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...