stoffix Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Jeg vurderer å sette opp en egen dns på hjemmenettet for å få raskere navneoppslag. At forskjellen i hastighet vil være neglisjerbar er jeg klar over, men om det går, så er det artig å få til. Går det an å sette opp en lokal dns slik at den har "alle svarene", og ikke trenger å spørre lenger opp i hierakiet når jeg skal inn på en nettside? Å sette opp en dns med "bare caching" er lite interessant, for det hjelper jo ikke for adresser man bare besøker en gang. Hvis det går, er en raspberry pi god nok maskinvare for å få til dette? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Hva legger du "alle svarene"? Ønsker du å replikere . (root), altså alle soner og records til din lokale DNS? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 30. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2012 Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle formulere det, men ja, det er det jeg ønsker, om det er mulig. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Ta svaret mitt med en liten klype salt, men jeg er ganske sikker. Å replikere hele soner på den måten du tenker er ikke mulig. Root-serverene (.) inneholder ikke informasjonen du vil ha, bare informasjon om hvilke servere som er autoritære for sonene du vil ha tak i. Og de serverene (f.eks .no eller .com) vil ikke tillate zone transfers på en slik måte at du kan replikere alt til din egen server. Det nærmeste du kommer er å sette opp din DNS til å cache resultater. 1 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Takk for svaret. Jeg dropper planen med egen dns når den ikke har noe for seg. Jeg skal med tiden (får se hvor snart det blir) sette opp en egen router med pfsense, der går det visst an å få en plugin som cacher dns oppslag, det er da i det minste noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå