Gå til innhold

Noen litt avanserte (?) spørsmål i Excel

aregar

Anbefalte innlegg

Som en glad excel-amatør ønsker jeg å få flere automatiserte funksjoner i mine regneark.

Om noen kan hjelpe meg med følgende blir jeg veldig fornøyd

1. Ønsker å summere antall transaksjoner fra en liste per måned.

F.eks. har en lang liste med diverse som er datert 1.1.12, 5.1.12, 2.2.12 osv. Ønsker da å fortløpende summere dette måned for måned slik at jeg kan se hvor mange ganger dette skjer hver måned.

2. Ønsker også muligheten til å automatisk summere flere faner til oversikter. Har i regnskapet 1 tab for hver måned og kunne tenkt meg en rask måte å se månedlige kostnader for forskjellige poster. Her har jeg brukt en finn.rad funksjon men kunne tenkt meg noe mer sofistikert om det finnes..?

2.5 Finnes det noen mulighet til å referere til et ark med navn som står over ? F.eks. Jeg har en celle som har tekst Januar og jeg vil referere til celle =januar!a1 , dette ville forenklet en del for mine regneark da slik at jeg kan skifte til februar og få nye tall i alle celler..

3. husker ikke i farta.. Kommer nok :)

Vet ikke om dette er forståelig? :)

Setter pris på tilbakemelding om noen vet hva jeg er ute etter og kan hjelpe litt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva du mener på de to første spørsmålene. På 2.5 kan du gi en celle et navn og du kan da henvise til den som =Januar i hele Excel boken. Vedlagt er et bilde som viser hvor du setter navn på cellen(øverst oppe til venstre). Januar-excel.jpgJanuar.jpg

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener på de to første spørsmålene. På 2.5 kan du gi en celle et navn og du kan da henvise til den som =Januar i hele Excel boken. Vedlagt er et bilde som viser hvor du setter navn på cellen(øverst oppe til venstre). Januar-excel.jpgJanuar.jpg

Var dessverre ikke dette jeg tenkte på.

Jeg ønsker å ha en celle, f.eks. C1 som har innhold "Januar".

Så vil jeg kunne referere til celle "Januar!B2" ved å skrive "C1!B2"

Ble det klarere?

Har laget to små dokumenter som beskriver hva jeg ønsker å gjøre.

Spørsmål 1 dokument

Spørsmål 2 dokument

Spørsmål 1 vil jeg altså telle antall datoer for hver måned, men ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det..

Har prøvd *01.2012, *01.2012, *jan*, og til og med 409?? uten hell..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...