Gå til innhold

Refleksjon: Godt nytt fotoår!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

9999,- for FF (men ikke før i slutten av neste år, eller starten av 2014, ......kanskje....)...... :whistle:

Man få da Canon 5D MkII nytt for 9999.- dag :)

Men jeg forstår hva du mener, tror selv at 6D og D600 vil nærme seg og kanskje krype litt under 10K i løpe av neste år.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Trur du det tar 1 år før FF er nede i 10K? D600 er allerede nede i 11500kr. og den er nettopp kommet ut.

Lanseringspris på 10K kommer ikke til å skje.

Speilløst tar mer over for dSLR. Tregheten kommer ikke fra forbrukerne, det er dårlig veiledning fra ansatte i butikker. Var vitne til dette igår da jeg fikk prøvd ut Sony RX1(ett meget herlig fullformat kompaktkamera, btw!), Jente på ca. 14-15 og faren hennes fikk hjelp. Han hadde hørt om Canon 600D og da var det gjort, slå inn på kassa og få kunden ut døra. Ingen spørsmål om hva jenta skal bruke kameraet til, salg er salg... Heldigvis var det er luring forran meg som var smart nok til å kjøpe en olympus OMD E-M5. You win some, you loose some :D

Lenke til kommentar

Man få da Canon 5D MkII nytt for 9999.- dag :)

Men jeg forstår hva du mener, tror selv at 6D og D600 vil nærme seg og kanskje krype litt under 10K i løpe av neste år.

Ja, er fristet av 5D MkII allerede, men har tid å vente litt før jeg tar spranget inn i FF..... (vurderer ev. brukte fra CaNikon også, for all del)....

Spennende tider framover, okkesom....! :roll:

Lenke til kommentar

For meg er det D600 som var årets høydepunkt. FF kamera til en fornuftig pris.

På tampen av året presanterte Sigma sin største nyhet. Fram til nå har tredjeparts produsenter kunnet tilby oss produkter som enten konkurerte på pris eller kvalitet. Sigma og Tamron har prisgunstige objektiv som optisk sett ikke har vært av ypperste kvalitet, Zeiss, i den andre enden, gir oss objektiv som koster mye og som optisk sett er av ypperste klasse.

Med den nye 35 mm f 1,4 så har Sigma et objektiv som, ikke overraskende, er billigere enn original optikk men også at det optisk sett ( i følge tester ) er best i klassen.

Det er virkelig banebrytende.

Lenke til kommentar

For min del er jeg spent på om Olympus snart kan tilgodese oss som fremdeles setter pris på en god gammel ..ehh... eller snarere en ny speilrefleks i FT-serien. Det er vel en stund siden E-5 så dagens lys nå, og da med ikke akkurat enorme nyheter fra E-3. Videooptak var vel det enste som var å merke seg, hvilket jo også var på høy tid, selv om 720 vel heller ikke blåser hatten av noen lenger. Bevares, jeg trives godt med gode gamle E-3, men har likevel en ønskeliste for en forhåpentlig E-7:

- Betydelig forbedret lysfølsomhet på brikken

- 1080-video

- Direkteknapp for bracketing (knotingen med å holde inne to små tettsittende knapper mens man vrir på et hjul er bare idiotisk klønete)

- Betydelig høyere oppløsning på LCD

- Mulighet for lys på knappene (minns E-620 har det?), og muligheten for å la dem lyse lenger enn 2 sekunder...

- Betydelig redusert startpris enn E-3 og E-5 startet med. Det er kunstig høy pris på huset når det faktisk er en del å hente på bl.a ISO-egenskaper i forhold til "de store", da bør iallfall pris være fristende for å holde seg til ellers generelt lettere FT-utstyr enn APS-C-utstyr.

Lenke til kommentar

9999,- for FF (men ikke før i slutten av neste år, eller starten av 2014, ......kanskje....)...... :whistle:

Jeg antar at du snakker om pris kun for huset nå? Canon 650D med kitobjektiv får du for 4900,- i dag. For meg er det rimelig opplagt at en selger ville få problemer med å selge et kamera til massene som koster mer enn 3 ganger så mye med objektiv og har for massene marginale forskjeller.

Tor

Lenke til kommentar

Canon 650D med kitobjektiv får du for 4900,- i dag. For meg er det rimelig opplagt at en selger ville få problemer med å selge et kamera til massene som koster mer enn 3 ganger så mye med objektiv og har for massene marginale forskjeller.

Tor

Det finnes forskjellige kundegrupper, en som nettopp har fått konfirmasjonspengene vil nok et kamera med objektiv til 4K være overkommelig, men er det en voksen person i fast arbeid er ikke 10K uoverkommelig, spesielt hvis man har fått inntrykk av at med FF vil bildene bli mye bedre, vil si at 10K for et FF er med regningssvarende en et nesten tilsvarende til 25K.

Bare se hvor populært 7D har blitt, og det til en pris opp mot 15K.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige kundegrupper, en som nettopp har fått konfirmasjonspengene vil nok et kamera med objektiv til 4K være overkommelig, men er det en voksen person i fast arbeid er ikke 10K uoverkommelig, spesielt hvis man har fått inntrykk av at med FF vil bildene bli mye bedre, vil si at 10K for et FF er med regningssvarende en et nesten tilsvarende til 25K.

Bare se hvor populært 7D har blitt, og det til en pris opp mot 15K.

Først bør en sammenligne likeverdig, dvs med objektiv, og da blir forskjellene enda større. En voksen person i samme gruppe som kjøper i dag 650D tror jeg har litt bedre økonomisk sans enn en fjortis. Jeg tror og at det blir vanskelig å påvise forskjeller som er store nok til at massene er villige til å betale merkostnaden. Massene er ikke pikselpeepere og mange av disse har et annet (avslappet) forhold til f.eks støy enn vi her har.

Det er logiske årsaker til at xxxD-serien og lignende fra andre produsenter selger i bøtter og spann, det er svært gode kamera til en meget god pris. Man kan gjerne mene at D600 og 6D er billige ff-kamera i forhold til deres dyrere søstre, men for massene vil de være svært dyre kontra alternativene.

(7D er ikke noe massene kjøper, det er stort sett entusiaster som handler det kameraet - og sammenlignet med salgstall for xxxD seriene blir tallene små for 7D)

Tor

Endret av TorVidle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først bør en sammenligne likeverdig, dvs med objektiv, og da blir forskjellene enda større. En voksen person i samme gruppe som kjøper i dag 650D tror jeg har litt bedre økonomisk sans enn en fjortis. Jeg tror og at det blir vanskelig å påvise forskjeller som er store nok til at massene er villige til å betale merkostnaden. Massene er ikke pikselpeepere og mange av disse har et annet (avslappet) forhold til f.eks støy enn vi her har.

Det er derfor jeg tror Crop-DSLR vil slite (på sikt ikke i 2013), forskjellen er nesten ikke-eksisterende ned til feks m43 kvalitetsmessig. Jeg tror det er FF og speilløse som vil dominere om endel år.

AtW

Lenke til kommentar

Det er logiske årsaker til at xxxD-serien og lignende fra andre produsenter selger i bøtter og spann, det er svært gode kamera til en meget god pris. Man kan gjerne mene at D600 og 6D er billige ff-kamera i forhold til deres dyrere søstre, men for massene vil de være svært dyre kontra alternativene.

(7D er ikke noe massene kjøper, det er stort sett entusiaster som handler det kameraet - og sammenlignet med salgstall for xxxD seriene blir tallene små for 7D)

Tor

Man skulle tro at 5D MkIII ikke ville selge så veldig mye siden der er så dyrt men jo det selger som bare det "japan".

Vi blir nok aldri enig, jeg har stor tro at kjøpelysten overstiger fornuften til mange potensielle speilrefleks kunder.

Link

An interesting note about Canon, if you remove the lowend of the DSLR market (Rebels, D3xxx/D5xxx), Canon’s marketshare increases. I imagine the 5D Mark III plays a big part in that, as well as the EOS-1D X.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg tror Crop-DSLR vil slite (på sikt ikke i 2013), forskjellen er nesten ikke-eksisterende ned til feks m43 kvalitetsmessig. Jeg tror det er FF og speilløse som vil dominere om endel år.

AtW

(nå har nå de aller fleste speilløse systemkamera og en cropsensor)

Speilløse systemkamera har enda sine svakheter med f.eks følgefokus og sanntidsoppdatering i søkeren. De har ofte en dårlig ergonomi målt mot tradisjonelle speilrefleks, og de er heller ikke så små at de kommer i kategorien lommekamera. I tillegg er utvalget av objektiver for speilrefleks en helt annen verden. Enkelte speilløse kamera ser og ut til å vokse i størrelse med årene, særlig dersom søker er innkludert og et passe grep. Likeverdige (med søker) speilløse systemkamera er som regel heller ikke rimeligere enn ditto speilrefleks og heller ikke bedre totalt sett.

Er det vanskelig å se for seg at speilløse (crop) systemkamera vil kun forbli nok et alternativ i en verden av systemkamera? Hvorfor "vil" de overta hele cropsegmentet? Hvorfor da ikke og ff-segmentet? Jeg forstår ikke resonnementet. Hvis man ser på fastobjektivkamera er det et hav av utvalg, og nye avarter dukker stadig opp, men ingen av de eier eller overtar hele segmentet, de er hvert og ett kun en del av et tilbudsmangfold. Og er ikke mangfold nettopp det vi som forbrukere ønsker?

Tor

Lenke til kommentar

Man skulle tro at 5D MkIII ikke ville selge så veldig mye siden der er så dyrt men jo det selger som bare det "japan".

Vi blir nok aldri enig, jeg har stor tro at kjøpelysten overstiger fornuften til mange potensielle speilrefleks kunder.

Som nevnt før mener jeg at Japan er ingen målestokk for resten av verden på dette området, og heller ikke for Norge. Det er f.eks et hav av produkter som kun selges på det japanske markedet, alt fra forskjellige typer biler til dingser.

Tor

Lenke til kommentar

Speilløse systemkamera har enda sine svakheter med f.eks følgefokus og sanntidsoppdatering i søkeren. De har ofte en dårlig ergonomi målt mot tradisjonelle speilrefleks, og de er heller ikke så små at de kommer i kategorien lommekamera. I tillegg er utvalget av objektiver for speilrefleks en helt annen verden. Enkelte speilløse kamera ser og ut til å vokse i størrelse med årene, særlig dersom søker er innkludert og et passe grep. Likeverdige (med søker) speilløse systemkamera er som regel heller ikke rimeligere enn ditto speilrefleks og heller ikke bedre totalt sett.

Er det vanskelig å se for seg at speilløse (crop) systemkamera vil kun forbli nok et alternativ i en verden av systemkamera? Hvorfor "vil" de overta hele cropsegmentet? Hvorfor da ikke og ff-segmentet? Jeg forstår ikke resonnementet. Hvis man ser på fastobjektivkamera er det et hav av utvalg, og nye avarter dukker stadig opp, men ingen av de eier eller overtar hele segmentet, de er hvert og ett kun en del av et tilbudsmangfold. Og er ikke mangfold nettopp det vi som forbrukere ønsker?

Tor

Det er ikke lenge siden mange mente at problemene med vanlig fokus ikke ville la seg løse i særlig grad på speilløse heller, ett halvår senere er speilløse raskere enn de fleste DSLR. Følgefokus og skjermkvalitet vil nok relativt raskt løse seg. Om noen år er EVF klart bedre enn OVF (noe som vil akseleres av applikasjonstilgang). Størrelsen er absolutt viktig for mange, faktisk vil jeg si størrelsen er det største fotografiske hinderet for amatøren med DSLR, hvor mange kjenner jeg ikke som ikke har med DSLRen fordi den er for stor? Og det kommer som du sier også store modeller for de som ønsker det. Mangelen på speil gir mye større spillerom mtp både formgivning og størrelse. Speilet gir kun en fordel (OVF) og en rekke ulemper (størrelse, mekaniske svakheter, vekt, støy osv). Når OVF-fordelen forsvinner er det ikke så mye poeng lenger, akkurat som en rekke andre ting har forsvunnet fra kameraer som ikke trengs lengre.

På sikt vil det ta over FF også, men det vil nok ta en stund, det er er nok en mere fotointeressert og dermed konservativ gruppe.

Med de vanlige forbeholdene om at treffsikkerheten av spådommer som regel er miserabel :)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Følgefokus er fosatt problematisk for de fleste speilløse - det er vel kun Nikon 1 serien som håndeterer det greit. Jeg vil si at de nyeste EVF-ene har fikset sanntidsoppdateringen; men noen får noa av at de ser på en TV skjerm istedet for en optisk søker. Synd for de; kan jeg velge, så foretrekker jeg EVF for optisk søker. Det er flere grunner til det - jeg får en bedre feedback på hva bildet faktisk ender opp som (får resultatet av +/-EV justeringene på skjermen); jeg har histogram og annen nyttig info rett på øyet. Jeg har også satt opp kamera slik at jeg får review md highlights warning på øyet etter eksponering. Det gjør at jeg blir mye tryggere på eksponeringen mine.

Det finnes speilløse med meget god ergonomi der ute - Panasonic GH3 og Olympus E-M5 med grep - som klar slår de minste speilrefleksene ned i støvlene. At kameraene koster så mye som de gjør, er fordi det er fullverdige kameraer; ikke gjella uutgaver som billgmodellene til Canikon. µ-4/3 har nå et objektivutvalg som ikke står tilbake for Canon/Nikon med et par unntak - lange lyssterke zoomer.

Tor

De fleste som kjøper speilrefleks gjør det fordi de blir fortalt av "alle" at det er det eneste som duger; særlig her på berget. Det er crop DSLR som står for det største salget - mye på grunn av pris og størrelse. De som kjøper FF er gjerne entusiaster og har hatt et par speilreflekser før. Akkurat nå så selges mye av de speilløse til entuasister som ønsker seg god bildekvalitet i mer kompakte utgaver enn det selv de minste DSLR-ene leverer. Interessant nok velger samme entusiaster stort sett fast-optikk.

Vi har i det siste året sett av det har vært en del meget rimelige tilbud på speilløse systemer; og dette er en trend som vil fortsette neste år. At de ikke spiser av speilrefleksmarkedet er vanskelig å tro.

Når jeg er ute å reiser, så ser jeg ikke horder av japanere med FF utstyr i høy prisklasse; de har jeg inntrykk av holder seg på cruiseskipene. Gå rundt i en storby og du vil se at det er en langt større variasjon i hva turistene har av kamera.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat nå (for 2013) snakker jeg nok om kun huset, ja! Men et stykke ut i 2014 tror jeg nok vi kan begynne å snakke om hus m/kit-objektiv til denne prisen..... :hmm:

Jeg har sluttet å tro på julenissen for lenge siden - et av problemene med ff er at objektivene har lett for å bli mye dyrere enn til crop. Hvilken kitzoom/normalzoom du ser for deg i den pakka er uklart for meg. Og uansett om produsentene skulle trylle frem en billig kitzoom for ff (som ikke finnes pr i dag) så er fremdeles prinivået langt over det massene i dag betaler for en meget god crop-pakke som det nevnte 650D.

Personlig tror jeg smertegrensen pris/produksjonskostnad for ff dessverre er en helt annen verden enn for crop - og Per og Kari Klikk forstår neppe forskjellene som skal liksom rettferdiggjøre den store merkostnaden. Ikke glem at cropsensorer og utvikles og blir stadig bedre på lik linje med ff - sensorer. Ellers er stort sett innholdet i kameraet likt i samme segment, enten det er ff eller crop.

Jeg kjøpte ny tv rett før jul, selgeren prøvde å selge meg et som kostet rundt 15.000,- mens jeg pekte på et til 6.000,- i samme størrelse og fabrikat og ba han forklare de synbare forskjellene. Men det var opplagt at han ikke kunne siden de leverte samme bilde i mine øyne. Noe dilldall som for meg var unyttig ble eneste forskjellen. Til slutt innrømmet selgeren at i praksis var det ingen særlig synbar forskjell på bildekvalitet osv. Klart man vil kunne få samme forhold når folk skal velge kamera og prisene er svært sprikende.

Selvsagt er det lov å håpe, men jeg tror ff systemkamera vil slite med prisen lenge, kanskje alltid, og optikken er og et problem å få billig nok uten at kvaliteten går helt i dass.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å tro på julenissen for lenge siden - et av problemene med ff er at objektivene har lett for å bli mye dyrere enn til crop. Hvilken kitzoom/normalzoom du ser for deg i den pakka er uklart for meg. Og uansett om produsentene skulle trylle frem en billig kitzoom for ff (som ikke finnes pr i dag) så er fremdeles prinivået langt over det massene i dag betaler for en meget god crop-pakke som det nevnte 650D.

Jeg kommer aldri til å slutte å tro på julenissen! Så da blir vi nok ikke enige om hva vi tror på, eller ikke.... Det blir uansett mer eller mindre kvalifiserte gjettninger/hypoteser, osv.....

Og jeg tror selvsagt jeg har rett, helt til det motsatte er bevist (og det skjer rett som det er , kanskje i 2013 eller sågar 2014, men imens lever altså drømmen..)...

Tror, okkesom, på et Godt Nytt år for oss alle! :roll:

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...