Eirik---- Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 hei, vært så uheldig at en kompis sølte på mac-en. vil det være mulig å skru ut hdd, og koble den til min egen stasjonære pc for å hente ut data? kan jeg risikere at hdd-en som kanskje er vannskadet kan skade den stasjonære pc-en min? tusen takk for svar. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Hvilken Mac er det? Noen modeller bruker en SSD som er loddet fast på hovedkortet. Lenke til kommentar
Eirik---- Skrevet 30. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2012 Mac pro, den er ikke loddet fast, det jeg lurer på et om jeg risikerer å ødelegge noe i den stasjonære Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Du risikerer ikke å ødelegge noe i den stasjonære, så der kan du slappe av. Lenke til kommentar
Eirik---- Skrevet 30. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2012 Tusen takk for svar da får jeg bare prøve Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Du kan også sette den i en dokkingstasjon i stedet for å sette den inn i selve maskina. Komplett har et bredt utvalg, men jeg kan ikke si jeg har testa noen av dem selv. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10089 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Husk at du mest sannsynlig ikke vil få lest harddisken hvis du kobler den til en maskin med Windows, med mindre du laster ned programmer som gjør det mulig. Lenke til kommentar
Eirik---- Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Hvilke programmer må jeg da laste ned? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 hei, vært så uheldig at en kompis sølte på mac-en. vil det være mulig å skru ut hdd, og koble den til min egen stasjonære pc for å hente ut data? kan jeg risikere at hdd-en som kanskje er vannskadet kan skade den stasjonære pc-en min? tusen takk for svar. Ellers kan det sies at harddisker veldig vanskelig vannskades. Det er en tett boks, og ligger som regel i en tett forpakning i laptopen. Er det snakk om noe søl så er det nesten garantert ikke noe problem. Prosessor er også rimelig hardfør for slikt. Minne og skjermkort pleier som regel også å overleve, selv om de er mer utsatt. Det som det er værst for er tastatur, hovedkortet og andre strømforsyningskretser. Bare et lite heads up. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Tja. Kretskortet på HDD er utenfor boksen. Og hvis kretskortet blir dynket mens det står spenning på så vil det lett bli ødelagt. Hvordan lese Mac disk i Windows: http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/3369574/how-read-mac-os-hfs-drives-in-windows-for-free/ Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 HDDene er ofte pakket godt inn, og i mange bærbare er det deksel rundt HDDen. Npen ganger er det ikke engang kåpent kretskort på utsiden. Eventuelt så er det sjeldent å se en bærbar med hull opp fra HDD til tastatur slik at vann kan komme inn i HDD-rommet. :-) Nå har jeg ikke oversikt hvordan det er på Mac dog. Hdd-en er i hvertfall noe av det minst utsatte for vannskade. Fall og støt derimot... :-) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er snakk om stasjonær, ikke laptop ;-) @Trådstarter: Hvis du har lyst til å kvitte deg med den defekte maskinen så er jeg interessert :-) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 @Trådstarter: Hvis du har lyst til å kvitte deg med den defekte maskinen så er jeg interessert :-) Sidenote: Kjøp og salg er ikke tillatt på forumet så om denne transaksjonen innebærer utveksling av gangbar valuta så bør dere gjøre det på en slik måte at jeg kan si jeg ikke har sett det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå