RWS Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 *Snip* Vi avslutter her vi og går tilbake til trådens tema igjen. Så får vi heller krangle om dette i en tråd der dette kan krangles om... 1 Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Vi avslutter her vi og går tilbake til trådens tema igjen. Så får vi heller krangle om dette i en tråd der dette kan krangles om... Så svar meg på førre post eg siterte deg i då. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Har du svaret på livet? Så lenge det ikkje eksisterer, vil religion eksistere. Enkelte treng religion. Man trenger vel ikke gjettningene i religion for å avvente svar vel, hvor tar du dette i fra? No skjærer du alle over ein kam, og det til det ekstreme. Hvorfor det? er det ikke nettopp gruppeskillene vi ser i religioner, både innad og mot andre religioner og grupper, som starter og har startet mye ufred, hat og intoleranse? Her beskriver du ein mindrepart av religionar, mange er i dag liberale kristne og ser på homofili på ein heilt annan måte enn dei konservative. Kjenner sjølv ein kristen som er homofil. Ja, og de gjør det FORDI samfunnet ikke tolererer intoleransen homofile ellers hadde fått om kristne fikk bestemme. altså ikke fordi TROEN forteller dem det, men på TROSS av troen de tror på. Satt under press derimot så er det nok plenty av de liberale som også ville hatt noe i mot homofile, til tross for at gruppen ikke skader andre eller gjør noen fortred. Finn ei absolutt sanning i verda, då kan du slette religionane. Absulutt sanning i verden? Hva får deg til å tro at noe slikt i det hele tatt eksisterer liksom... Og enda dummere, fordi det ikke eksisterer en endelig sannhet så skal vi fortsette å tro på en trangsynt, intolerant og hatsk religion, som til overmål presenterer ville gjettninger som de endelige "sannhetene"? Nei du, den må du lenger ut på landet med.... Vi trenger ikke disse gamle bøkene med disse høyst imaginære gudene mer, vi har for lenge siden forbi gått både moralen i slike bøker og etikken, samt lovene som disse bøkene vil vi skal følge. Det er bare å tenke på liberale kristne det, som i dag ikke har noe i mot homofile så ser man at den moralen og etikken de fleste av oss besitter i dag overgår enhver av disse sinnsvake budene og reglene til disse religionene... Merkelig at det skulle være så vanskelig å få øye på? 2 Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 *znipz* Absulutt sanning i verden? Hva får deg til å tro at noe slikt i det hele tatt eksisterer liksom... Det gjer ikkje det, ikkje som me veit iallfall. Derfor eg sa at om du finn noko slikt, så kan du slette religion. Og enda dummere, fordi det ikke eksisterer en endelig sannhet så skal vi fortsette å tro på en trangsynt, intolerant og hatsk religion, som til overmål presenterer ville gjettninger som de endelige "sannhetene"? Nei du, den må du lenger ut på landet med.... Religion er ei tru, vitskap er fakta. Så lenge vitskapen ikkje finn ei universell sanning som er 100% sikker, så vil religion kunne leve fritt, og med god grunn. Det var forresten ikkje det innlegget eg sikta til. Sjå på 1.side ein gong til. Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 sette skylden på djevelen for overgriperens handlinger isteden for å gå til politiet Derfor respekterer man slike mennesker FØR de gjør noe slikt, akkuratt som jeg sa. Det er bare det at du gidder ikke å lese det jeg skriver du. Men det er heller ikke umulig å tilgi en person for en dum handling 1 Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Derfor respekterer man slike mennesker FØR de gjør noe slikt, akkuratt som jeg sa. Det er bare det at du gidder ikke å lese det jeg skriver du. Men det er heller ikke umulig å tilgi en person for en dum handling Godt poeng. Og det er lett for å blir trongsynt i tragiske saker. Vil gjerne debattere litt rundt det å respektere til dømes Breivik og Hitler. Det skal først seiast at umiddelbart klarar eg ikkje å gjere det mot nokon av dei, men om ein ser på den bokstavelege tydinga av re-spekt, så gjer det meining. Følgene av WW2 var mykje positive. Til dømes vart FN danna, Marshall-planen og Truman-doktrinen sett i verk. No skal det seiast at eg ikkje er veldig rik på informasjon om dei to sistnemnte, men dei er iallfall direkte eller indirekte følgjer av krigen. Dette er informasjon som ein finn nettopp på grunn av respekt faktisk, iallfall som ei enkelt handling om det kan forstås. Hmm, kjem ikkje så mykje lengre her no merkar eg. Innspel på om Breivik og Hitler fortener respekt? Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hmm, korleis respekterer Breivik rettsalen ved å gjere ei høgreekstrem helsing til dømes? Om du tenker på den hevede armen med knyttet neve så er det en ikke en "høyreekstrem" hilsen slik media vil ha det til. Jadda jadda, sakset fra Wiki. The raised fist (also known as the clenched fist) is a symbol of solidarity and support.[1] It is also used as a salute to express unity, strength, defiance, or resistance. The salute dates back to ancient Assyria as a symbol of resistance in the face of violence. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Om du tenker på den hevede armen med knyttet neve så er det en ikke en "høyreekstrem" hilsen slik media vil ha det til. Jadda jadda, sakset fra Wiki. Interessant. Las litt om kva som var intensjonen hans bak helsinga. Nokre meinte det var eit PR-stunt, andre eit slags solidaritetsteikn til dei på same lag som han, evt. eit uttrykk for seg sjølv som martyr. Umuleg å vite igrunn, med mindre du har ei lenkje til noko spennande? Men uansett, kan helsinga tolkast som respektlaus? Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg har guts til å si at jeg respekterer Breivik som menneske, det vil si: jeg braser bare ikke mot ham å slår han helseløs :nei2: eller dreper ham. Han er en fiende, men jeg er ikke ond 1 Lenke til kommentar
_Irene_ Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Loads og bullshit... Klart vi klarer å la være å synde Irene, det er bare å la være å dra over seg de lamme syndene i den kristne tro det, og vips så synder du ikke mer... Og hva har dette visvaset med respekt å gjøre? Tror du dette du skriver får noen respekt fordi det står i bibelen eller noe? Respekt er noe man fortjener, ikke noe man får automagiskt.... eller fordi noen tror på løgner som står i en bok. La kjærlighet være det du etterstreber og la den kjærligheten guides av kunnskap og viten. Legg fra deg dette eldgamle hatet og intoleransen du i dag tror innehar noen sannhet og kom heller ut og jobb for en bedre verden, ved hjelp av kjærlighet, kunnskap og ordentlig viten!!! Før da blir det fred!! Ok så du har aldri lygd, vært slemme med andre, eller noe du. Hva regner du som synd? Det viktigste som står i hele bibelen er om kjærligheten. Trenger du 10 eller 100 bibelvers for å kjønne det. Hat har ingenting med kristendommen å gjøre. Jesus sier til og med at vi skal være gode mot de som er slemme mot oss. 1 Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg har guts til å si at jeg respekterer Breivik som menneske, det vil si: jeg braser bare ikke mot ham å slår han helseløs :nei2: eller dreper ham. Han er en fiende, men jeg er ikke ond Rasjonelt tenkt. Blir sannsynlegvis vanskelegare og vanskelegare å utvise respekt dess meir involvert ein er i saka si kjerne. Og dess meir ein lar sin eigen reptilhjerne styre. 1 Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Rasjonelt tenkt jeg liker deg veldig godt Zapticon, vi er som regel enige og moralen vår er dypere og mer avansert for å si det slik, en det kanskje mange andre har. tusen takk, we are a team 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Hvorfor skal man vise noe som helst respekt rett ut av døren? Ja, man burde akseptere att andre personer og ting eksisterer, og man burde være høflig nok til å oppføre seg som menneske. Men å respektere noen bare for å eksistere, min respekt har da enn standard å følge. Hvor mye respekt en person får er avhengig av hva jeg lærer om personen... 1 Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 jeg liker deg veldig godt Zapticon, vi er som regel enige og moralen vår er dypere og mer avansert for å si det slik, en det kanskje mange andre har. tusen takk, we are a team Godt å vere einig . Hvorfor skal man vise noe som helst respekt rett ut av døren? Ja, man burde akseptere att andre personer og ting eksisterer, og man burde være høflig nok til å oppføre seg som menneske. Men å respektere noen bare for å eksistere, min respekt har da enn standard å følge. Hvor mye respekt en person får er avhengig av hva jeg lærer om personen... Kan du prøve å presentere denne standarden? Er for øvrig einig i at ein stor del av respekt vil vere kor mykje ein lærer av den personen. Sånn sett burde ein respektere både Hitler og Breivik, då begge gjennom grusomme handlingar garantert har lært oss eit og anna om både oss sjølv og våre medmenneske. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Om du tenker på den hevede armen med knyttet neve så er det en ikke en "høyreekstrem" hilsen slik media vil ha det til. Jadda jadda, sakset fra Wiki. Det er jo åpenbart at det ikke ble brukt som "a symbol of resistance in the face of violence". Breivik er såpass ensidig at alt den mannen gjør kan karakteriseres som ekstremt / høyreekstremt, og hans høyrhåndshilsen er intet unntak. Det er bare fire små fingerbevegelser fra å bli en fascist-hilsen rett fra 20-tallet. Breivik har gjort sin største innsats i å tydeliggjøre at dette er en høyreekstrem hilsen og at det ikke er noen form for symbol som har med motstand mot vold å gjøre. Det er omtrent så nærme man kommer en fascisthilsen uten at det er det. Det er ikke et symbol man enkelt kan kategorisere ved hjelp av wikipedia og assyrere fra oldtiden. Et eksempel: Dette symbolet har her ingenting til felles med symboler brukt av massemordere og terrorister. Endret 4. januar 2013 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Kan du prøve å presentere denne standarden? Vanskelig å definere standarden, men skulle jeg prøve måtte det være at en person jeg respekterer har tilført verden mer godt enn vondt. Hva som er godt og vondt er helt subjektive vurderinger, og jeg vektlegger ting etter helt subjektive mål. Summen av alle handlinger jeg kjenner til må ende opp høyere enn 0 for at jeg vil tilegne en person noe respekt. Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Det er jo åpenbart at det ikke ble brukt som "a symbol of resistance in the face of violence". Fyren sier jo vi er i krig, så kan jo hende det er nøyaktig det han mener han gjør. Uansett, mer høyreekstremisme: Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Ok så du har aldri lygd, vært slemme med andre, eller noe du. Selvfølgelig har jeg det! Jeg "juger" hver eneste dag jeg, det er slik samfunnet er oppbygget, på små "hvite" løgner der ingen er hverken ærlige nok til å tåle hele sannheten eller vil ha hele sannheten..... Du, jeg og ALLE andre gjør dette, hver dag, men det eer ikke å synde for det, er det vel? Nå avstår jeg fra å juge direkte til noen, altså det som kalles sorte løgner, nettopp fordi jeg har et stort ønske om å være nettopp ærlig, åpen og oppriktig ovenfor alle jeg møter. som jeg sier til gutta mine, "Man trenger ikke å si ALT, men det som sier SKAL være sannhet" og det er ikke så dumt det skal jeg si deg... For man trenger ikke å blåse ut at maten du fikk hos svigermor smakte som ei spytteklyse, da er det bedre at man holder kjeft og da er vi over i den "hvite" delen av løgnene ikke sant? Vanskelig balanse gang det her skal jeg si deg, for hvavil egentlig folk høre og hvavil de ikke høre? Totalt ærlighet virker ikke i et samfunn med så mange aspekter som vårt, det er bare å prøve å se hvor mange som liker deg til slutt.... Å stjele har jeg ikke gjort siden ungdoms årene, ikke en dritt har jeg stjålet etter det. Ei heller har jeg drept noen (selv om det har vært nære på noen ganger, også i ungdoms årene...) Så hvordan klarer jeg, som ateist å være helt ærlig og oppriktig? Jo fordi, (dette har jeg også innprentet i gutta mine,...) det ALLTID er DU som VET hva du har gjort!!!! Det ansiktet som ser tilbake på deg i speilet hver morgen VET hva galt du har gjort selv om ingen andre vet det og det er DET som betyr noe, ikke hva andre syntes og mener, herunder all verden guder!!! Skal du ha et ærlig ansikt å se på hver morgen så må man være ærlig da, og den eneste måten å være ærlig på er å faktisk være ærlig, det hjelper ikke å innbille alle andre at du er det når DU vet at du ikke er det! Så jeg mener ærlig og oppriktig at å dra over seg all verdens innbilte synder slik kristne må gjøre, der de ALDRI når opp til den standaren de tror den imaginære guden de tror på har satt, ikke er bra jeg, for det handler ikke om objektiv ærlighet, men så ærlig som det er mulig å være i denne verden! (Se på de hvite løgnene vi hele tiden omgir oss med, uten de løgnene hadde du såret flere på din vei, hver dag og hvem vil det? Men det er å juge når moren din kommer ut av klesskapet med noe som ligner en dårlig stappet potet sekk og spør om hun ser pen ut og du svarer, for å ikke såre henne, at hun ser fin ut... Ikke sant? Men slike løgner er nødvendige (desverre), for de virker som en slags smørning i vår sosiale hverdag, men det er løgner okke som..). Så isteden for å nedverdige meg og se på meg selv som en mark velger jeg heller å være ærlig der det faktisk betyr noe... Hva regner du som synd? Ingenting... Som jeg sa over så ansder jeg ikke noen ting som synd, da alt er relativt. Ta det å ta et liv foreksempel. For meg som ateist er alt liv like mye verdt, enten det er en mark eller et menneske, jeg setter ikke mitt eget liv over noe levende jeg, men jeg villeselvfølgelig ha drept en løve som angrep meg fordi jeg også vil leve. Eller et annet menneske om det sto om det. Men detet er pr definisjon feil i kristne øyne, fordi de tror at å ta liv er objektivt feil. Si at du kommer hjem fra skyte trening og oppdager at en gærning står med ryggen til deg og peker på hele familien din med et maskin gevær og du forstår at han er sekunder unna å trykke på avtrekkeren og ta livet av hele bunten. ville det vært moralsk riktig at du lot være å ta gærningen liv da? Og lavære å redde familien din, og antagelig ditt eget liv, som gærningen så og si garantert ville tatt så fort han oppdaget deg... Eller ville det være moralsk riktig å plaffe ned galingen før han kom så langt at han fikk trykket på avtrekkeren? Hva syntes du, som kristen, hvasom ville vært riktig å gjøre og hvorfor tror du i så fall at slike ting er høyst reelativt og ikke objektivt slik kristen svever i troen på? Det viktigste som står i hele bibelen er om kjærligheten. Du mener ved siden av budene om drap og andre uhyrligheter som også må følges i bibelen? Det eneste bibelen oser av er budet "Elsk meg, ellers dreper jeg deg!" og hvordan du kan la være å oppdage det er meg en gåte... Trenger du 10 eller 100 bibelvers for å kjønne det. Skjønner det helt av meg selv jeg at kristendom ikke oser av kjærlighet til andre enn de som allerede tror det samme som dem.... Tenk over det selv hvor mye du elsker muslimer foreksempel.... Hat har ingenting med kristendommen å gjøre. Hat, intoleranse, utfrysninger, nedrakking, fordervelse har alt å gjøre med kristendom (all religion faktisk) nettopp fordi religion lærer den som tror opp til å forakte alle andre og påtvinge andre deres oppfattesle av rett og galt, samme hva. Det er verdens største gruppeskiller, der de som tror er langt mer opptatt av å måle penisen til guden sin opp mot andre guders peniser uten å tenke på annet enn at alt blir så himla brabare alle tror som dem og uten å forstå at et slikt diktatur, for diktatur er alle slike religiøse påbud, ikke fører noe godt med seg i det hele tatt annet enn nettopp hat og intoleranse mot alt og alle som ikke tror som dem. Merkelig hvordan dere unngår å se at dette enkle faktum er noe som følger og har fulgt i religionens fotspor så lenge vi har hatt religion. Får religiøse makt er de alltid påpasselige med å tvinge sin tro over på andre, gjerne med makt og noen ganger med list, utfrysning, nedrakking og intoleranse som til sist tvinger den som ikke blir tolerert inn i de samme tankene. ALLTID! Dere kristne skjønner ikke at det ikke kan eksistere frihet i et regime styrt av religiøse, dette har jo historien vist i århundrer... Men dere er jo villige til ikke bare å ofre deres egen frihet (i den tro at dere er fromme og gudsfryktige eller slik piss...), men også andres frihet for at diktatoren jesus skal få den plassen dere syntes han fortjener ikke sant? Der alle skal bøye kne for diktaturet som har ligget som et klamt teppe over oss helt opp til våre dager, ja det ligger fremdeles som et klamt teppe enkelte steder... Men alt for jesus eller? Drit i friheten og rettighetene til folk bare jesus kommer på sin plass igjen liksom, for det er jo det som betyr noe, selv om det meste i bibelen om nettopp jesus mest sannsynlig er ren diktning.... Vet du, slike ønsker minner meg fryktelig om nazismen, som også tvang folk til å tro og mene det de ville... Tenk over det, for religion er minst like farlig ideologi å følge som noen av de verste ikke-religiøse ideologiene vi har prøvd, for det tilater de troende å hate de som ikke tror de samme som dem og de troende driter tynt i hvor mye sannhet ideologien deres har. Noe du også faktisk gjør bare ved å tro på jesus. Du driter i hvor sant det er og hvagjør det deg til? En synder som følger løgn? Nei, en fromm kristen, i dine øyne... I mine er du bare en som, bevisst eller ikke, farer med påstander og prøver å innbille folk at de er sanne... Jesus sier til og med at vi skal være gode mot de som er slemme mot oss. Et slikt samfunn er rett og slett ikke mulig å lage det, for alle kommer ikke til å tro på dette, noe som vil gjøre de kristne til slaktesau for de som ikke har noen skrupler om å benytte seg av den saue mentaliteten og det tror jeg du forstår. Slikt tull går nemlig opå tvers av vår natur, vi kan ikke legge ossflate for alt som ikke vil de samme som oss, verden virker ikke slik og kommer aldri til å gjøre det, så dette med hva jesus sa og mente kan du se på som noe jernalder romantiske skriblerier fra folk som ikke skjønte hverken vår natur eller hvordan verden er skrudd sammen. Det høres veldig fint ut ja, at vi hele tiden skal snu det andre kinnet til slik at den som slo oss kan slå oss på den andre siden også, men er det gjennomførbart? Nope, ikke i det hele tatt, da det ALLTID ville sikret den som var skruppeløs nok å vinne... DET skjønner du vel, ikke sant? At dette med å elske sin fiende i praksis bare er tull og at å snu det andre kinnet til er like dumt? Hvis alle hadde fulgt disse sinnsvake ugjennomtenkte budene hadde det ikke vært en kristen sjel igjen på hele jorden da.... Og glem tanken på "at bare alle var kristne" for det finnes noe slikt som 40000 grener av kristendommen der de fleste av dem ikke evner å enes om hvor kommaene skal stå engang, langt mindre hvadenne jesusmyten liksom sa eller gjorde og seg imemllom har utkjempet endesløse kriger med enorm lidelse og nød på grunn av penis lengdene til de forskjelige versjonene av den samme guden... Og slik fortsetter det... Selv kristne klarer ikke engang å holde den freden de lover bare alle tror på jesus, så glem det!!! Jesus er IKKE svaret, ikke på langt nær, ei heller veien til noen fred i verden, det er helt sikkert! Og jeg respekterer religiøs tro omtrent like mye som jeg respekterer nazismen og kommunismen og alle slike ideologier som går ut på å begrense friheten til mennesker og nedverdige dem medsynd, dogmer og stupid tro på at det som tros er det eneste riktige... skikkelig destruktive greier og når religioner som kristendom og islam er de reneste døds kulter, der livet etter døden er det eneste salige, så sier det seg selv at dette hverken er noe å satse videre på eller respektere.... Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Vanskelig å definere standarden, men skulle jeg prøve måtte det være at en person jeg respekterer har tilført verden mer godt enn vondt. Hva som er godt og vondt er helt subjektive vurderinger, og jeg vektlegger ting etter helt subjektive mål. Summen av alle handlinger jeg kjenner til må ende opp høyere enn 0 for at jeg vil tilegne en person noe respekt. Hmm, ser den for så vidt, men det blir jo umuleg å måle noko sånt. Og så må ein jo sjå på alle eventuelle framtidige effektar. Ta det norske rettssystemet då til dømes, som ser ut til å fokusere meir på rehabilitering enn straff. Hadde dei ikkje respektert fangane på same måte som i USA ville det vore umuleg. Dei straffa står jo ikkje akkurat i eit godt lys når dei blir dømt. Respekt kan óg bety å gje ein ny sjanse. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Fyren sier jo vi er i krig, så kan jo hende det er nøyaktig det han mener han gjør. Uansett, mer høyreekstremisme: Hva fyren sier er uvesentlig. Han bygger sine påstander om krig på at det norske politiet henretter kriminelle. Det er feil, og det fikk han selv oppdage. Selv etter å ha massakrert unger så ble han ikke henrettet av politiet. Terroristens hilsen er en høyreekstrem hilsen. Black Panther gjør slettes ikke samme hilsen. Ei heller gjør Doro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå